صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۶۲۹۲۰

عربستان تولیدکننده تروریسم علیه مقاومت

تلاش های فراوان دولت سعودی در تربیت و پرورش و صدور تروریست های سلفی به دیگر کشورها هیچ تضمینی به این کشور نمی دهد که خود نیز اسیر این فتنه نشود

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: عربستان همان گونه که بزرگترین صادرات کننده نفت جهان است، می تواند عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرات کننده تروریسم در جهان را نیز به خود اختصاص دهد. نگاهی به فعالیت‌های این کشور در عرصه داخلی و خارجی نشان می دهد که عمده تروریست های منطقه ای و جهانی اصالتی سعودی دارند یا تحت تاثیر گرایش های وهابی عربستان قرار گرفته و یا اینکه از سوی این کشور مورد حمایت و تغذیه مالی و تسلیحاتی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر دولت عربستان تبدیل به دولتی شده است که تنها در میان گروه های سلفی تندرو و وهابی مقبولیت دارد و با توجه به اقدامات مداخله گرانه ای که در کشورهای منطقه انجام داده است به منفورترین حکومت خاورمیانه نزد ملت های این منطقه تبدیل شده است. عربستان طی سال های اخیر تنها به بسیج عناصر و گروه های تروریست برای فشار به دولت ها و ملت های منطقه پرداخته و از یک دولت عاقل به دولتی ماجراجو با بهره گیری از عناصر انتحاری تبدیل شده است. در گزارش پیش رو به این رویکرد عربستان پرداخته شده است.

پشتوانه های فکری گروه های تروریستی

خاستگاه فکری شبکه‌های تروریستی سلفی به وهابیت برمی گردد. این تفکر که ماهیت ایدئولوژیکی حکومت سعودی است نقش مهمی در فعالیت‌های تروریستی این کشور در منطقه و جهان دارد.

مقابله با قدرت روزافزون محور مقاومت(ایران، سوریه، حزب الله لبنان) در منطقه از انگیزه های اصلی عربستان سعودی در تشکیل سازمان‌های تروریستی در منطقه است. ایجاد موج وحشت در جهان و اختلاف افکنی و ترویج درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی در جهان اسلام انگیزه دیگر وهابی‌ها در حمایت از سلفی های تروریست است. افراطیون وهابی در این راستا علاوه بر تلاش برای ایجاد جنگ داخلی با توسل به حربه تکفیر، به مبارزه با تمامی مذاهب و فرقه‌های اسلامی غیر از خود رفته و به جز اندیشه های التقاطی خود، سایر گروه ها را یک سره باطل و حتی کافر می‌پندارد.

اعتراف حامیان به تروریست پروری عربستان

اذعان به فعالیت های تروریستی سران سعودی موضوعی ادعایی نیست که تنها جریان‌های مخالف با رژیم آل سعود مطرح کرده باشند، بلکه حامیان این رژیم نیز به این موضوع اذعان دارند، بر اساس یکی از اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اذعان کرده که عربستان بزرگترین منبع حمایت مالی از گروه‌های تروریستی در جهان است.

کلینتون در این سند القاعده، طالبان و گروه لشکر طیبه در پاکستان را از جمله بارزترین گروه‌های تروریستی مورد حمایت سعودی‌ها برشمرده و تصریح کرد که حامیان سعودی قوی‌ترین منابع حمایت مالی از تروریست‌ها در جهان هستند.

 اقدام علیه محور مقاومت

پس از روی کار آمدن دولت نوری مالکی در عراق، دولت عربستان با ادعای تشکیل هلال شیعه که شامل ایران، عراق، سوریه و حزب الله لبنان می شد، از هیچ تلاش برای ضربه زدن به این کشورها فروگذار نکرد. هلال شیعه که ارتجاع عربی آن را با هدف شیعه هراسی در منطقه مطرح کرده، در اصل مقاومت اسلامی ملت های بیدار منطقه در مقابل سلطه گران غربی و صهیونیستی است و از آنجا که مهره های نظام سلطه در منطقه یعنی سران مرتجع عرب از این مقاومت احساس خطر می کنند و آن را در بیداری ملت های خود مؤثر می دانند، با نام گذاری هلال شیعه سعی در انحراف واقعیت ها و بهانه قرار دادن آن جهت ایجاد اختلاف شیعه و سنی دارند. بر این اساس عربستان طی سال های اخیر تمامی تلاش خود را برای ضربه زدن به کشورهای محور مقاومت به کار گرفته است.

ایجاد و حمایت از گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی جهت ایجاد نا امنی در ایران، تلاش برای ناامن کردن عراق از طریق بمب گذاری ها و نیز حمایت از القاعده و بعثی ها در عراق، ایجاد بحران در سوریه و گسیل تروریست از تمام دنیا به سوریه برای سرنگونی دولت بشار اسد و دامن زدن به اختلافات داخلی لبنان برای ضربه زدن به حزب الله تنها بخشی از اقدامات برملا شده آل سعود علیه محور مقاومت منطقه است.

از آنجا که این روزها دخالت و فتنه انگیزی عربستان در لبنان افزایش یافته است، در ادامه به تشریح این موضوع می پردازیم:

ایجاد نا آرامی در لبنان

دخالت عربستان سعودی در امور داخلی لبنان و تلاش برای ایجاد ناآرامی در این کشور را از دو بُعد می‌توان بررسی کرد: اول حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور نظیر گروه فتح الاسلام است که اقدامات تروریستی خود را با استفاده از هزینه‌های سعودی در دستور کار قرار می دهند و دوم حمایت مطلق عربستان سعودی از برخی گروه های سیاسی داخلی لبنان از جمله المستقبل و جریان 14 مارس است. منافع در هم تنیده ریاض با این گروه‌های سیاسی باعث شده که آنها همکاری گسترده‌ای در براندازی دولت نجیب میقاتی در این کشور داشته باشند. در همین جهت ملک عبدالله بن عبدالعزیز با کمک بلاعوض دو میلیارد دلاری خود به سعد حریری حمایت تمام عیار خود از اقدامات این گروه در کشاندن مردم به خیابان ها و ایجاد ناآرامی های مستمر در بخش های مختلف لبنان به ویژه طرابلس در شمال این کشور را نشان داده است.

در بُعد حمایت عربستان از گروه های تروریستی در لبنان، آخرین نمونه  انفجارهای مقابل سفارت ایران در بیروت است که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از اتباع ایران و لبنان شد؛ اقدامی که انگشت اتهام را به سوی عربستان نشانه رفته است. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه ای که با شبکه otv انجام داد به صراحت از نقش مستقیم عربستان در این انفجارها و همچنین درگیری های طرابلس پرده برداشت.

وی در مصاحبه با این شبکه با اشاره به این که اطلاعات عربستان بعضی از شاخه‌های القاعده را فعال کرده است گفت: تصور می‌کنم که گردان‌های عبد الله عزام پشت انفجارهای سفارت ایران قرار دارد و عربستان از این گونه مجموعه‌ها حمایت می‌کند.

دبیر کل حزب الله در ادامه مصاحبه خود از نقش عربستان در ایجاد ناآرامی ها در عراق نیز پرده برداشت و تصریح کرد: اطلاعات عربستان پشت بسیاری از انفجار های عراق قرار دارد.

نتیجه گیری

ایجاد نا امنی توسط عربستان و گروه های سلفی و وهابی تنها منحصر در کشورهای یاد شده نیست، بلکه این گروه ها با پشتوانه های مالی - اطلاعاتی عربستان و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در دیگر کشورهای جهان مانند: یمن، پاکستان، افغانستان، فلسطین، بحرین، مصر، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند، سومالی و الجزایر نیز دست به اقدامات تروریستی می زنند.

در حال حاضر سازمان های تروریستی متأثر از وهابیت همچون القاعده با داشتن تروریست هایی در تمام جهان قادر اند بر اساس راهبردهای عربستان، آمریکا و اسرائیل عملیات تروریستی انجام دهند و سخت است که بتوان القاعده را دشمن اسرائیل و آمریکا تلقی کرد، به ویژه این که دوستی و پیوند ریاض و تلاویو در حال افزایش است؛ پیوندی که آشکارا و بی مهابا از آن سخن می گویند تا جایی که شیمون پرز در اجلاس کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سخنرانی کرد و به اعتقاد بسیاری اسرائیل را باید به عنوان عضو جدید این شورا دانست. ضمن این که این روزها هماهنگی های جاسوسی بین عربستان و رژیم صهیونیستی از سوی شاهزادگان آل سعود و مقامات تل آویو برای ضربه زدن به محور مقاومت افزایش یافته که با هدف تشکیل ائتلافی برای جبران شکست بندر بن سلطان در سوریه، شکل گرفته است.

سخن نهایی این که تلاش های فراوان دولت سعودی در تربیت و پرورش و صدور تروریست های سلفی به دیگر کشورها هیچ تضمینی به این کشور نمی دهد که خود نیز اسیر این فتنه نشود. اختلافاتی که بین گروهک تروریستی داعش (دولت اسلامی عراق و شام) و عقبه های فکری خود در عربستان بر سر ادامه فعالیت در سوریه و عراق رخ داده است، نشانه ای از این موضوع است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات