تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۶۳۴۷۴

چه کساني خواهان انحلال مجلس هستند؟

کارشناسان مسايل سياسي و تاريخي به خوبي مي‌دانند که بعد از مشروطه، مجلس همواره نماد تجلي اراده و خواست توده‌ها بوده و تنها تمامت‌خواهان بوده‌اند که براي محدود کردن اختيارات مجلس تلاش کرده‌اند.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي /  اظهارات سعيد حجاريان که از وي به عنوان تئوريسين اصلاح طلبان ياد مي‌کنند، بازتاب هاي فراواني را در رسانه‌ها و فضاي عمومي و فعالين سياسي داشت. وي در گفتگو با سايت ايسنا گفته بود:

«نمايندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببينند آيا مردم حوزه‌هاي انتخابيه‌شان آنها را به شهرشان راه مي‌دهند؟ اگر اين کار را بکنند مردم آنها را حتي به شهرهايشان راه نمي‌دهند. من معتقدم حتي اگر قرار باشد قانون اساسي عوض شود، بايد شرايطي فراهم شود تا مانند بسياري از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً راي دهند و سيستمي هماهنگ پديد آورند. البته چنين چيزي در اين کشور عملاً امکان‌پذير نيست؛ چراکه آقاي جنتي خود را هم بالاي سر دولت و انتخابات آن مي‌داند و هم بالاي سر مجلس.»

طرح انحلال مجلس توسط دولت، در حالي توسط جريان دوم خرداد مطرح مي‌شود که اين جريان سال‌ها خود را مدافع حقوق ملت دانسته و با سر دادن شعارهاي دموکراتيک و مشروطه خواهي، رقيبان سياسي را به تمامت خواهي و روحيه توتاليتاريسم متهم مي‌کرده است.

صاحب‌نظران و کارشناسان مسايل سياسي و تاريخي به خوبي مي‌دانند که بعد از مشروطه مجلس همواره به عنوان روح و عصاره ملت، نماد مردم‌سالاري و تجلي اراده و خواست توده‌ها بوده است و تنها تمامت‌خواهان بوده‌اند که در طول يکصد ساله اخير براي محدود کردن اختيارات مجلس و بسط دادن به اختيارات دولت‌ها تلاش کرده‌اند. رويکرد و جهت‌گيري‌اي که اوج آن را در دوران حاکميت رضاخان و فرزندش مي‌توان مشاهده نمود.

اين اظهارات در روزهاي گذشته با واکنش‌هاي مختلفي مواجه بود و هر يک از صاحب نظران به نحوي در مقام نقد اين اظهارات برآمدند.

 

الف- واکنش نمايندگان مجلس

تندترين واکنش‌ها به اظهارات حجاريان را نمايندگان مجلس اتخاذ کردند که خود را حافظ حقوق ملت دانسته و نسبت به اين مسئوليت نيز بيش از ديگران احساس مسئوليت مي‌کنند.

الیاس نادران، نماینده مردم تهران، در این باره گفت: «آیا آقای حجاریان زمانی هم که آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود همین اعتقاد را داشت؟ یا از امروز که آقای روحانی در این جایگاه قرار گرفته این اعتقاد را پیدا کرده که باید شرایط انحلال مجلس برای دولت فراهم باشد.» نادران در ادامه می افزاید: «برخی از اصلاح‌طلبان تندرو که ولع قدرت داشتند و از قدرت به دور بودند امروزه دچار بدمستی شده‌اند و اگر مدیریت نشوند به سرنوشتی بدتر از سرنوشت مجلس ششم دچار می‌شوند.»

امیر حسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اظهارات سعید حجاریان درباره تغییر قانون اساسی و امکان انحلال مجلس توسط دولت، گفت: آقای حجاریان نگران ناهماهنگی بین مجلس و دولت نباشد، چرا که قانون اساسی نگرانی ایشان را رفع کرده و به مجلس اختیار داده در صورت صلاحدید دولت را منحل کند تا انتخابات ریاست‌جمهوری مجدداً برگزار شود.

 وی با بیان اینکه اگر حجاریان از ناهماهنگی بین قوه مجریه و مقننه ابراز نگرانی می‌کند، بهتر است قانون اساسی را مطالعه کند، تصریح کرد: قانون اساسی نیازی به اصلاحات ندارد؛ اگر به قول آقای حجاریان ناهماهنگی پیش آمد، مشکل با انحلال دولت توسط مجلس حل خواهد شد. در این صورت مجلس با اختیار قانونی خود، دولت را منحل خواهد کرد تا انتخابات ریاست‌جمهوری مجدد برگزار شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: حرف آقای حجاریان که می‌گوید مردم به ما دوره بعد رای نخواهند داد از این بابت درست است که مردم به علت سکوت ما در قبال انتصاب افراد مجرم، مسئله دار و فتنه گر در دولت از دست ما ناراحت هستند و حق هم دارند و ما شرمنده آنان هستیم.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه خانه ملت با اشاره به اظهارات اخیر سعید حجاریان درباره ایجاد تغییر در قانون اساسی گفت: این افراد حیا را فراموش کرده‌اند و حرف‌هایی بزرگ‌تر از دهانشان می‌زنند. یک جریان تندرو اصلاحات به دنبال پنهان شدن پشت سر دولت روحانی برای دستیابی به مقاصد سیاسی خود در انتخابات آینده است، البته این جریان تندرو دولت روحانی را نیز پشت‌سر خواهد گذاشت. 

وی افزود: این جریان در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد چون تصور می‌کرد می‌تواند از مجلس استفاده کند تلاش کرد تا خود را دلسوز مجلس نشان دهد و امروز این تفکر را در قبال دولت دارند! ما انتظاری از آقای حجاریان و تندروهای اصلاحات نداریم اما امروز ما می‌خواهیم به دولت آقای روحانی که با شعار اعتدال سر کار آمد، توصیه کنیم مراقب این جریان تندرو اصلاحات باشد.

حسین مظفر معاون نظارت خانه ملت هم گفت:‌ این اظهارنظرها یک پارادوکس و آشفتگی را در اعلام مواضع آقایان متجلی می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی فراهم بودن زمینه انحلال مجلس توسط دولت را نادرست دانست و گفت: این اقدام فضا را برای وکیل‌الدوله‌ها پدید می‌آورد. تضعیف «خانه ملت» تضعیف «آرای مردم» و خیانت به کشور است.

 

بهروز نعمتي نماينده مردم اسدآباد در مجلس شوراي اسلامي  با اشاره به اظهارات اخير سعيد حجاريان، در خصوص انحلال مجلس گفت: «واقعيت آن است که مجلس در رأس امور است و اين در رأس امور بودن مجلس محدود به يک دوره خاص نيست و شرايط سياسي موجود کشور دليل بر اين نيست که تک‌صدايي در کشور وجود داشته باشد و يک طيف خاص کشور را اداره کنند.»

وي با بيان اينکه همان مردمي که به رئيس‌جمهور رأي داده‌اند به نمايندگان هم رأي داده‌اند، افزود: «بحث‌هايي که توسط آقاي حجاريان مطرح مي‌شود قياس مع‌الفارق است.»

نايب‌ رئيس فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت با بيان اينکه حجاريان با طرح انحلال مجلس توسط دولت نشان داد که کسالت وي همچنان ادامه دارد، گفت: «اميدواريم خداوند حجاريان را شفا بدهد.»

نعمتي، مجلس را نهاد دموکراتيک و عصار ملت دانست و تصريح کرد: «هدف حجاريان از طرح انحلال مجلس توسط دولت، سوءاستفاده و بهره‌برداري سياسي از فضاي کنوني کشور است.»

جواد جهانگير‌زاده عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت با بيان اينکه قالب اظهارات حجاريان غيردموکراتيک است، گفت: «در سال 68 وقتي بحث بازنگري در قانون اساسي مطرح بود، برخي پيشنهاد دادند که شرايط انحلال مجلس براي ولي‌فقيه فراهم باشد؛ اما مقام معظم رهبري به طور جدي با اين پيشنهاد مخالفت کرده و تأکيد کردند اين پيشنهاد بايد از دستور خارج شود چراکه معظم‌له مجلس را عصاره ملت مي‌دانند.»

محمد حسن آصفري، دبير کميسيون امنيت ملي مجلس نيز گفت: «به نظر م��‌رسد آقاي حجاريان مدتي که در منزل بوده، فکرش آسيب ديده است.»

آصفري افزود: مجلس در راس امور است و هيچ‌کس، غير از مقام معظم رهبري نمي‌تواند مجلس را منحل کند. کشور ما کشور ولايتي است و اين صحبت آقاي حجاريان نشان مي‌دهد ظاهرا مقداري فشار عصبي به او وارد شده است که اينگونه موضع‌گيري مي‌کند.

وي ادامه داد: مگر زمان قاجار است که مجلس منحل شود اين در حالي است که آن زمان هم رضاشاه به صورت غيرقانوني مجلس را منحل کرد. احدي نمي‌تواند مجلس را منحل کند؛ چرا که مجلس يک قوه مستقل است و در راس همه امور قرار دارد و در جمهوري اسلامي جايگاه مجلس به طور دقيق مشخص و مبين است.

حمید رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان نیز درباره اظهارات اخیر حجاریان مبنی بر لزوم انحلال مجلس توسط دولت اظهار داشت: «از شخصی مانند آقای حجاریان با آن سوابق سیاسی که از پیشتازان اصلاحات و صاحب دیدگاه‌‌‌های تند بوده است، طرح چنین بحث‌هایی انتظار می‌رود.»

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با تأکید بر اینکه خود دولت نیز به حرف‌های حجاریان درباره انحلال مجلس اعتقادی ندارد، افزود: «بنده شنیده‌ام که آقای رئیس‌جمهور نیز به صحبت‌های حجاریان پاسخ داده و به نوعی نسبت به آن اعتراض کرده است.»

 وی با اشاره به بحث حقوقی طرح انحلال مجلس خاطر نشان کرد: «اگر بخواهیم از نظر حقوقی این امکان را بررسی کنیم باید گفت دولت از چنین اختیاری برخوردار نیست اما بالعکس آن وجود دارد و مجلس می‌تواند وزرای دولت را استیضاح کند حتی بر اساس رأی اعتماد به وزرا، دولت منبعث از پارلمان است.»

 فولادگر هدف اصلاح‌طلبان از طرح چنین موضوعی را برداشتن مجلس از مسیر خواسته‌های افراطی‌ اصلاح‌طلبان عنوان کرد و افزود: «با توجه به درخواست‌های افراطی و تندروانه‌ای که اصلاح‌طلبان از دولت دارند، می‌دانند که با وجود نمایندگان مردم، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.»

فولادگر به دولت توصیه کرد که حوادث سال‌های 76 تا 82 را که در بستر ساختارشکنی و افزایش توقعات همچون لوایح دوقلو صورت گرفت بازخوانی کند و بر همین اساس گفت: «ما از دولت استدعا داریم بر اساس شعار اعتدالی که مطرح کرده است مراقبت کند تا در مسیری که نیروهای تندرو اصلاح طلب فراهم کرده‌اند، قرار نگیرد.»

اسماعیل کوثری در گفت و گو با اروم نیوز درباره اظهارات اخیر حجاریان مبنی بر اینکه دولت باید اختیار انحلال مجلس را داشته باشد، گفت: حجاریان خودش را عقل کل می داند اما اندازه مورچه هم عقلی ندارد.

رئیس کمیته دفاعی مجلس با تاکید بر اینکه صرف کردن وقت برای حرف بی ربط بیهوده است، گفت: حجاریان حرف بی ربط و بیهوده ای زده است که جوابی ندارد.

وی افزود: حجاریان به دنبال جار و جنجال است و دیگران نباید وقتشان را برای چنین فردی تلف کنند.

سید شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رهیاب در خصوص گفته های سعید حجاریان اظهار داشت: دیدگاه ها و نظرات حجاریان بر هیچ کس پوشیده نیست وی از اصلی ترین سردم‌داران فتنه در سال88 و 78 بود .

سید شکر خدا موسوی افزود: اظهار نظر این شخص خلاف قوانین نظام جمهوری اسلامی  و غیرمنطقی و غیرقانونی است.

 

ب- واکنش اصولگرايان

اظهارات فوق الذکر در میان صاحبنظران و فعالین سیاسی جریان اصولگرا نیز واکنش‌هایی داشت و آنان

از جمله این افراد عباس سليمي‌نمين بود که در يادداشتي با عنوان " صداي پاي « افراط»" در مورد الگوي مطلوب آقاي حجاريان نوشت: «تغييرات در خاستگاه: پيشنهاد ارائه شده ناشي از چرخشي به سوي دولت‌هاي ناسيونال در فرانسه و ايتاليا است که البته سابقه ناموفقي نيز در دولت نهضت ملي داشت متاسفانه در آن مقطع تاريخي نيز برخي افراد افراطي دکتر مصدق به اين سو سوق دادند.در اين ديدگاه حتي اگر مردم در خدمت نوعي ناسيوناليزم دولتي نباشند ارزشي نخواهد داشت. طرح انحلال مجلس توسط قوه مجريه از يک بعد، حاکميت مطلق قوه مجريه را رقم مي‌زند  و از بعدي ديگر نگاه خاصي را در جامعه ترويج مي‌کند که با ادعاهاي ديروز اين طيف تندرو کاملاً در تعارض است.»

وي در مورد چرايي بيان چنين اظهاراتي مي‌نويسد: «اما در مورد اين که نيروهاي تندرو با توجه به تحولات در قوه  مجريه آينده خود را چگونه مي‌بينند بايد گفت ارائه علني چنين  پيشنهاداتي بدان معناست که همفکران آقاي حجاريان به اين جمع‌بندي رسيده‌اند که در مجلس آينده نيز جايگاهي نخواهند داشت. (زيرا اگر موقعيتي براي خود در مجلس آتي متصور بودند هرگز جنين پيشنهادي ارائه نمي‌کردند) در واقع اين اعتراف ضمني، تمامي تحليل‌هاي آنان مبني بر پل بودن دولت آقاي روحاني براي بازگشت به قدرت را کاملاً بي‌رنگ مي‌سازد. بنابراين رويکرد مستقيم براي تنش‌زايي بين ارکان ساختار سياسي نظام ر اکه در دولت‌هاي آقايان خاتمي و احمدي‌نژاد شاهد بوديم، نبايد ناشي از نوعي ابتکار عمل دانست، بلکه به وضوح نشان از هراس از موقعيت آينده دارد.»

دکتر عماد افروغ جامعه شناس و نماينده پيشين مردم تهران در مجلس هفتم نيز ضمن اعلان نگراني خود از اين اظهارات و تاکيد بر آنکه اين چنين اظهاراتي تداعي کننده بينشي ديکتاتور مآبانه است مي‌گويد:

«اين پيشنهاد، که هم خلاف قانون اساسي است و هم خلاف اصل تفکيک قواست، تنها مي تواند از يک ذهنيت ديکتاتور مآبانه نشأت بگيرد. اتفاقاً در زمان دوم خرداد وقتي عده اي از همين افراد با سابقه فعاليت هاي امنيتي، به اصطلاح علمدار شعارهايي مثل توسعه سياسي و جامعه مدني شدند، بنده يک مصاحبه اي کردم با اين مضمون که نمي توانم به خودم بقبولانم که نيروهاي امنيتي منادي و مدافع جامعه مدني بشوند، اين با سابقه و صبغه جايگاهي و ساختاري آنها جور در نمي‌آيد.»

وي با شاز و بي‌سابقه بودن چنين ايده‌اي مي‌گويد: «طرح چنين پيشنهادي که طرح آشکار آن به لحاظ ساختاري جاي شگفتي دارد، تنها مي تواند از سوي افکار و نظام هاي فاشيستي نوين ارائه شود. دقت داشته باشيد که حتي نظام فاشيستي هيتلر نيز از مجلس شروع شد، يعني در ابتدا مجلس شکل گرفت و به دليل اينکه اکثريت کرسي نمايندگي احراز شد و حزب وابسته به هيتلر راي آورد، هيتلر گام هاي بعدي را برداشت. اما اين پيشنهاد برعکس است؛ يعني اول قوه مجريه شکل بگيرد و متعاقباً اقدامات ديکتاتوري بعدي سامان داده شود. به همين دليل بهتر است نام فاشيسم نوين روي آن بگذاريم. البته بسياري در اين زمينه موضع گرفتند و اميداوريم که کماکان شاهد مواضع قاطعي در اين زمينه باشيم.»

اسدالله بادامچیان نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در واکنش به اظهارات اخیر سعید حجاریان مبنی بر انحلال مجلس توسط دولت، اظهار کرد: «باید از حجاریان به دلیل اظهار این سخنان تشکر کرد چون ضمیر و جریان حامی خود را آشکار کرده است.»

وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی همواره در راس امور است،‌ افزود: حجاریان صراحتاً گفته مجلسی که باب میل ما نباشد را منحل می‌کنیم بنابراین این اظهارات مانند همان اتفاقی است که در دولت اصلاحات صورت گرفت و هزاران مدیر را بنا به گفته خودشان به دلیل عدم درک پیام ۲ خرداد بر کنار کردند.

ابوالقاسم رئوفیان عضو شورای عالی جبهه ایستادگی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخیر سعید حجاریان ‌اظهار داشت: چنین اظهاراتی برخاسته از روحیه تمامیت‌طلبی است و آنچه که به زعم این آقایان خوشایند نباشد، با آن مخالفت می‌کنند.

 رئوفیان با بیان اینکه این نوع نگاه متأثر از تفکری است که می‌گوید فقط آنچه که ما می‌اندیشیم باید حاکم شود، تصریح کرد: خود خاتمی نیز با این نوع تفکر حجاریان موافق نیست چرا که سخنان اخیر او ناشی از مطلق‌نگری و مطلق دانستن خود است.

وی در خصوص عبور اصلاح‌طلبان از روحانی بیان داشت: آنها فکر می‌کنند آرایی که در انتخابات 92 به صندوق ریخته شد، از نوع اصلاح‌طلبی تندروانه بود، در حالی که اینطور نیست.

صادق محصولی عضو ارشد جبهه پایداری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان وقتی دولت را مخالف نظر خود می‌دانستند بر گزاره «مجلس در رأس امور است» تأکید داشتند، افزود: «در حال حاضر احساس آنها 180 درجه مخالف شده است و به نوعی دچار سیاسی‌کاری هستند؛ چرا که اگر مبنا اصول نباشد و قضاوت بر مبنای هوای نفس و منافع جناحی و شخصی صورت گیرد، اینطور می‌شود.»

 

ج- واکنش اصلاح طلبان

به گزارش بلاغ، مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری  اظهارات اخیر «سعید حجاریان» مبنی بر اینکه دولت باید اختیار انحلال مجلس را داشته باشد، را اظهارات شخصی دانسته نه نظر همه اصلاح طلبان و افزود: قانون اساسی یک نوع نظام نیمه پارلمانی، نیمه ریاستی را تعریف کرده است که نه مجلس می‌تواند رئیس جمهور را برکنار کند و نه رئیس جمهور مجلس را منحل کند.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه اظهارات اخیر سعید حجاریان بر خلاف قانون اساسی است، خاطر نشان کرد: مجلس در هیچ شرایطی قابل انحلال نیست و هر مسئله ای در این سطح را باید در شرایطی مطرح شود که بخواهیم بازنگری در قانون اساسی داشته باشیم که فعلا چنین امری مطرح نیست و این سخنان حجاریان یک اظهار نظر شخصی است.

به گفته وی دلیل این اظهارات از سوی حجاریان این است که آن ها احساس می کنند  مجلس چوب لای چرخ دولت روحانی می گذارد.

صادق زیباکلام کارشناس  سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت‌وگو با فارس، درباره سخنان اخیر سعید حجاریان مبنی بر برخورداری دولت از اختیار انحلال مجلس اظهار داشت: اینکه قوه مجریه یا یک قوه دیگر بتوانند مجلس را منحل کنند، سابقه و روش خطرناکی است.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورها دولت می‌تواند مجلس را منحل کند که البته سابقه خوبی نیست، یادآور شد: بهتر است که امکان انحلال یک قوه از سوی قوای دیگر وجود نداشته باشد.

زیباکلام با بیان اینکه حجاریان نظر شخصی خود را گفته و باید در این زمینه بیشتر توضیح دهد، در پاسخ به این سوال که آیا اینگونه سخنان ضربه به جمهوریت نیست، گفت: بله، بنابراین او می‌توانست به جای انحلال مجلس بحث انتخابات بهتر را مطرح کند

داریوش قنبری نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم نیز با بیان اینکه حجاریان از تئورسین‌های اصلاحات است اما این جریان یک تئورسین واحد ندارد، گفت: «بنده پیشنهاد آقای حجاریان مبنی بر امکان انحلال مجلس توسط دولت را برای شرایط کنونی مطلوب نمی‌دانم اما معتقدم که باید یک سازوکار بدون اصلاح قانون اساسی اندیشه شود.»

 

د- واکنش  اعضاي دولت اعتدال

اظهارات سعيد حجاريان مبني بر واگذاري حق انحلال مجلس شوراي اسلامي به رئيس قوه مجريه هر چند مورد توجه اطرافيان رياست جمهوري واقع نشد و حتي با واکنش تند آقاي روحاني نيز مواجه گشت.

سيدرضا اکرمي نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي و رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها با اشاره به اظهارات حجاريان درباره انحلال مجلس توسط دولت، مي گويد: «آقاي حجاريان از روي بيکاري اين حرف‌ها را مي‌زند چرا که اين اظهارات خلاف قانون اساسي است.طبق قانون اساسي هيچ نهادي نمي‌تواند مجلس را منحل کند و اينکه بگويند، قانون اساسي بايد اصلاح شود حرف درستي نيست.»

حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري نيز در حاشيه مراسم اولين سالگرد آيت‌الله تهراني در پاسخ به سؤال خبرنگاران  درباره ادعاي برخي از اصلاح‌طلبان مبني بر انحلال مجلس از سوي دولت اظهار داشت: «حرف در دنيا زياد است اما ما قانون اساسي داريم و در هيچ شرايطي مجلس ما انحلال‌پذير نيست و اين نکته را از برجستگي‌هاي نظام حقوقي خود مي‌دانيم.»

چیت چیان وزیر نیروی دولت اعتدال نیز در واکنش به اظهارات اخیر حجاریان می گوید: «علت مطرح کردن چنین بحث‌هایی را باید از خود آن افراد سؤال کرد. در سیاست‌گذاری‌ها و ترسیم خطوط اصلی نظام، مجلس جایگاه مشخصی دارد از این رود نباید حرف یک نفر را بزرگ کرد.»

سایت مشرق نیز نوشت؛ شنیده ها حاکی از آن است حسن روحانی از سخنان حجاریان مبنی بر" اعطای اختیار انحلال مجلس به رئیس جمهور" عصبانی شده و چند نکته را به اطرافیان خود گفته است:

1- این حرف ها از نوع دوستی خاله خرسه است و محبت این آقایان به ما لطمه می زند.

 2- من 5 دوره در مجلس بوده ام. جایگاه مجلس نباید خدشه دار شود. فردا در انتخابات مجلس چگونه می شود مردم را دعوت به رای دادن کرد؟ مردم می گویند اینها رای ما را می خواهند برای در اختیار گرفتن مجلس برای دولت.

3- این نوع تفکرات مثل تفکر مصدق است که مجلس را منحل کرد و چند ماه بعد سرنگون شد.

4- طرفداران دولت اعتدال به سخنان حجاریان پاسخ دهند.

 

***

سخن آخر آنکه يکي از مهمترين دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي قرار دادن مجلس شوراي اسلامي در راس امور کشور بود. تاکيد و تثبيت اختيارات مجلس و نمايندگان مردم در مواجهه با قوه مجريه و تعيين مکانيزم راي اعتماد مجلس به وزراي کابينه دولت و همچنين حق نظارت، سوال، استيضاح و عزل آنان و همچنين حق تحقيق و تفحص از تمامي دستگاه‌هاي اجرايي، همگي از جمله قوانيني بود که در قانون اساسي جمهوري اسلامي ثبت گرديد تا نماد تحقق حقوق مردم در برابر دولت باشد.

نبود تبصره و اصلي در اين قانون که اجازه دهد تا مجلس بدست قوه مجريه منحل گردد، نه تنها نشان از متعالي بودن قانون اساسي جمهوري اسلامي است، بلکه مهمترين ابزار براي مهار قدرتي است که مي‌تواند افسار گسيخته گشته و جامعه را به سمت استبداد و خودکامي سوق دهد.

حال چطور مدعيان دموکراسي و جامعه مدني و حقوق مردم، به يکباره از تلاش براي تصويب قانون منحل کردن مجلس بدست دولت سخن به ميان مي‌آورند، ابهامي است که نشان از منطق پارادوکسيکال اصلاحاتي دارد که خاستگاهي در مباني اسلامي و ايراني ندارد و حکايت از اتخاذ رويکردي فرصت‌طلبانه دارد که گوينده آن ‌سرمست از بدست گرفتن قدرت، تيشه بر ريشه مي‌زند. مواضعي که پاسخ آن را ملت در انتخابات مجلس دهم خواهند داد!

تهیه شده توسط مهدی سعیدی 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
علی محمود نیا
Germany
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
0
0
درود بر تمامی مبارزان مسلمان و فرزندان امام خمینی ره که قهرمامانانه در مقابل حاکم جائر ایستادگی نمودند.
جانباز پنجاه درصد جنگ تحمیلی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
0
0
در زمان احمدي نژاد اگر مجلس درباره دولت انتقادي ميكرد آقاي حجاريان و هم حزبي هاي وي هورا ميكشيدند امروز چي شده است حيا براي آدم خوب چيزي است
SUDN
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
0
0
واقعا چه زمانی این منافقین دست از سر این ملت بر میدارند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات