تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۶۳۵۴۳
تركيه و روسيه هم مورد غضب نمايندگان قرار گرفتند

طرح 3 فوريتي براي برخورد با 25 سفير اروپايي


سيده آمنه موسوي

مجلس طرحي سه فوريتي براي برخورد با 25 سفير خارجي كه در خيابان‌هاي تهران كارناوال به راه انداختند در دست بررسي دارد كه سفراي تركيه و روسيه هم جزو اين افراد هستند. اين را فاطمه آليا مي‌گويد، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس. پس از تصويب طرح مجلس براي كاهش رابطه با انگليس اين دومين بار است كه بهارستان‌نشينيان گرد و خاكي در حوزه سياست خارجي كشور به پا مي‌كنند. موضوعي كه آليا با اشاره به آن اظهار مي‌دارد: نمايندگان ملت همان‌گونه كه طرح كاهش رابطه با انگلستان را به تصويب رساندند، از اين به بعد هم در مورد هر كشوري كه بخواهد بزرگي، عزت و استقلال ملت ايران را مورد اهانت قرار دهد، تصميم‌گيري خواهند كرد.»
نمايندگان مجلس معتقدند كه اقدام دانشجويان در ورود به سفارت انگليس واكنشي نسبت به سياست‌هاي فريبكارانه بريتانيا بوده است و انتقادي نسبت به آن وارد نيست. اين در حالي است كه دستگاه ديپلماسي كه مسئول تنظيم روابط خارجي كشور است با ابراز تاسف نسبت به اين موضوع خبر از تعقيب قضايي افرادي مي‌دهد كه به صورت غير قانوني وارد باغ و سفارت انگلستان شده‌اند. در همين زمينه گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان مدعي مي‌شود كه همتاي ايراني‌اش در حاشيه اجلاس بن2 به وي گفته است در مورد ورود دانشجويان به سفارت انگليس در تهران متاسف است.
به گزارش آسوشيتدپرس، علي‌اكبر صالحي اظهار داشته است كه به طور عميق به دليل آنچه اتفاق افتاده ابراز تاسف مي‌كند و تلاش مي‌كند هر كاري انجام دهد تا از تكرار اين اتفاق جلوگيري كند و وزير امور خارجه آلمان نيز ضمن محكوم كردن اين اقدام يادآور شده كه اقدام عليه اين سفارت عليه تمامي سفارت‌ها در اروپا قلمداد مي‌شود.

تاخت و تاز و جولان سفراي اروپايي در تهران قبيح بود

با وجود اينكه دستگاه ديپلماسي كشور تمركز خود را بر جلوگيري از گسترده شدن ابعاد ورود دانشجويان به سفارت انگليس قرار داده است اما در مقابل، مجلس بيشتر از بست‌نشيني برخي از سفراي خارجي در برابر باغ قلهك ناراضي است و تلاش مي‌كند تا با خط و نشان كشيدن اين نارضايتي را به عرصه ظهور و بروز برساند، آنچنان كه اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاين خاطرنشان مي‌كند: اين سفرا بعد از قضيه ورود دانشجويان به سفارت انگليس و باغ قلهك كه متعلق به ملت ايران است، خيابان‌هاي تهران را فضاي جولان و تاخت و تاز ديپلماتيك خود قرار دادند كه عملي قبيح و زشت و خلاف مقررات ديپلماتيك بوده است و برخي از نمايندگان مجلس پيشنهاد دادند تا براي برخورد با اين سفرا طرح سه فوريتي در مجلس ارائه شود.
وي تاكيد مي‌كند: انگليس و برخي كشورهاي تحقير شده توسط ملت‌هاي خود ظاهرا درك قابل قبولي از عمق و عظمت انقلاب اسلامي ايران ندارند و اگر ظرف چند روز آينده اين سفرا تغييراتي در رفتار خود ايجاد كردند، ممكن است تصميمات ديگري اتخاذ شود در غير اين صورت طرح سه فوريتي حتما در مجلس ارائه مي‌شود. بعد از تجمع هشتم آذرماه دانشجويان مقابل سفارت انگلستان و باغ قلهك، سفرا و ديپلمات‌هاي 25 كشور خارجي پنجشنبه گذشته پس از بازديد از باغ قلهك، وارد سفارت انگليس در خيابان فردوسي شدند.
سفير لهستان كه كشور متبوعش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه گذشته سه جلسه اضطراري با حضور همين سفرا در محل سفارتخانه خود برگزار كرده و اين ديپلمات‌ها تصميم گرفتند از سفارت انگليس و باغ قلهك بازديد كرده و با جمع‌آوري مستندات گزارشي به اتحاديه اروپا ارسال كنند. سفرا و ديپلمات‌هاي كشورهاي سوئيس، لهستان، مكزيك، چك، مجارستان، نيوزيلند، فنلاند، قبرس، روسيه، يونان، بلغارستان، هلند، اسلواكي، روماني، تركيه، برزيل، استراليا، اتريش، بلژيك، ايتاليا، آلمان، ايرلند، اسپانيا، دانمارك و كرواسي از جمله اين افراد بودند. البته اختلاف نظر مجلس و وزارت خارجه در نحوه برخورد با تحركات ضد ايراني انگليس مسبوق به سابقه بوده است.

اتهام هدايت حركت دانشجويان از سوي مسئولان و سفير بي‌ادب انگليس

دو سال پيش با اوج‌گيري حوادث پس از انتخابات 88 كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اقدام به طرح موضوع تقليل روابط تهران ـ لندن گرفت كه با مخالفت دستگاه ديپلماسي كشور ره به جايي نبرد. مصوبه هفته گذشته مجلس براي كاهش رابطه با انگليس نيز هنوز منتظر واكنش وزارت خارجه بود كه با اقدام اخير دانشجويان و پيچيده شدن اوضاع مسكوت ماند. اما به نظر مي‌رسد اجلاس بن كه با حضور همسايگان افغانستان و برخي كشورهاي اروپايي و آمريكا در آلمان برگزار شده است فرصت مناسبي بود تا وزير امور خارجه مخالفت علني خود را با ورود دانشجويان به سفارت انگليس اعلام كند.
وي ضمن اشاره به اين مطلب كه اين مساله قابل پيش‌بيني نبوده و مورد تاييد هم نيست، مي‌گويد: چنين واكنش‌هايي در گذشته عليه سفارتخانه‌هاي ايران در اروپا صورت گرفته است و ما بدون ارتباط دادن اين مسايل به هم تلاش داريم تا از اين‌گونه وقايع جلوگيري كنيم. صالحي اما با پذيرش نگراني كشورهاي اروپايي نسبت به تكرار اين وقايع، قول مساعدي براي پيگيري‌هاي بيشتر را نيز طرح مي‌كند اما با اين حال نمايندگان مجلس خاطرنشان مي‌كنند كه حركت اخير دانشجويان ارزشي و درخور تقدير است. آليا با تاكيد بر اين موضوع كه انگليس و سفير بي‌ادب اين كشور سعي كردند تا حركت خودجوش دانشجويان كه حاكي از خشم آنها بود را وارونه جلوه دهند، يادآور مي‌شود: آنها تلاش كردند تا اين اقدام دانشجويان را منتسب به دولت و نظام كنند در حالي كه همگان مي‌دانند كه حركت دانشجويان خودجوش و براي ابراز تنفر و انزجار نسبت به توطئه‌هاي روباه پير انگليس، شيطنت‌ها و دشمني‌هاي آنها عليه ملت و همچنين غصب باغ قلهك بوده است.
اشاره اين نماينده مجلس به اظهارات دومينيك جان چيلكات، سفير جديد انگليس در ايران است كه هنوز جوهر پذيرش استوارنامه او در تهران خشك نشده بود، با مصوبه نمايندگان مجلس ايران بايد چمدان‌هايش را مي‌بست و راهي لندن مي‌شد. چيلكات در سخنان خود دولت و نظام را متهم به هدايت حركت دانشجويان در ورود به سفارت انگليس كرده بود اما مسئولان نظام با رد اين اتهامات مي‌گويند كه انگليس با ايجاد اين جنگ رواني، سفراي خارجي حاضر در تهران را با خبرنگاران رسانه‌هاي غربي مستقر در كشورمان هماهنگ كرده بود تا از حركت خودجوش دانشجويان بهره‌برداري سياسي كنند و در هماهنگي با ديپلمات‌هاي كشورهاي خارجي وارد باغ قلهك و سفارت انگليس شوند كه با ممانعت پليس ديپلماتيك نقشه‌هايشان خنثي شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات