تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۶۳۶۴۱
واکنشها به اظهارات آقاي روحاني به مناسبت 9 دي

اين بار دولت روحاني در سيبل هجمه افراطيون!

علی افشاری: سخنان روحانی به شکلي فيصله بخش و قاطع نشان داد که مسير جنبش سبز و گفتمان اعتدال کاملا متفاوت و به لحاظ راهبردي با هم تقابل دارند

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي /  دولت اعتدال در حالي کار خود را آغاز نموده است که اصلاح طلبان و فتنه‌گران در رويکردي فرصت‌طلبانه در طول اين چندماهه اخير تلاش کردند تا به نحوي خود را به دولت اعتدال منسوب نمايند. اما در اين بين برخي موضع گيري‌هاي رئيس جمهور و اعضاي کابينه چندان نيز مورد خوشايند آنان نبوده و به شدت عصبانيشان کرده است و همين امر موجب شده تا سناريوي عبور از روحاني خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد کليد بخورد.

آخرين نمونه از اقدامات و اظهارات آقاي روحاني و برخي اعضاي کابينه که به شدت با واکنش‌هاي تند همراه با عصبانيت ضدانقلاب و فتنه گران و اصلاح طلبان، همراه بوده است، اظهاراتي بود که ايشان در روز نهم دي اتخاذ نمود. دکتر روحاني جلسه هيات دولت با اشاره به فرارسيدن روز ۹ دي و نامگذاري آن به عنوان روز بصيرت، گفت: «مردم زمانيکه احساس کردند به باورها و ارزش هاي ديني و اعتقادي آنها توهين شده و بيگانگان خيال دخالت در حوزه هاي اخلاقي و اعتقادي آنان را دارند به حرکت در آمده، با حضور و اجتماع‌شان به معترضين و بيگانگان پاسخ درخوري دادند.»

دکتر روحاني با تاکيد براينکه بصيرت فقط براي يک روز خاص نيست بلکه هميشه بايد براي ما روز بصيرت باشد، گفت: «خوشبختانه با مديريتي که رهبري انقلاب کردند، ملت ما بصيرت خود را با حضور حماسه‌ساز در انتخابات ۹۲ نشان دادند. وقتي رهبري با درايت بر جذب حداکثري تاکيد کردند و حتي از کساني که حکومت را هم قبول ندارند دعوت به شرکت در انتخابات کردند، مردم با بصيرت عمل کردند.»

همين سخنان کافي بود تا خشم ضدانقلاب و فتنه گران و اصلاح طلبان به جوش آيد و سيل هجمه ها و اهانتها و هتاکي‌ها به سمت رئيس جمهور منتخب روانه گردد.

جالب آنکه بدانيم البته اين اولين باري نيست که حجت‌الاسلام حسن روحاني در اين باره مواضع آشکاري دارد، بلکه پيش از اين در 16 دي 1388 و درست زماني که رياست مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام را برعهده داشت، گفته بود: «مردم بعد از حادثه روز عاشورا امسال يک واکنش بسيار قوي را نشان دادند اولاً‌ مردم ايران خواستند در تاريخ ثبت کنند و به مردم جهان بگويند که جايگاه ولايت، اهل‌بيت عصمت و طهارت و عاشورا در نزد مردم ما چقدر بلند و والاست... آنهايي که به امام حسين(ع) هتاکي کردند، آنهايي که به اموال عمومي تعرض کردند و آنهايي که قانون را زيرپا گذاشتند تعدادشان زياد نبود. لذا مردم ما وقتي احساس کردند که اين عده اندک فريب خورده، عاشورا را هتک کردند، خشم و هيجان آنها شعله‌ور شد و روز چهارشنبه(9 دي) يک پاسخ محکم و قاطعي به معاندين و ضد انقلاب دادند ... تحريک مردم به اينکه بيايند در خيابان و يا اينکه فکر کنيم مشکل در کف خيابان حل خواهد شد»، را ناسازگار با قانون مي داند و مي گويد «تجربه کشور ما مي‌گويد که حرکت‌هاي خياباني براي کسي سودي ندارد. تجارب ماه‌هاي اخير نيز ثابت کرد که با اين‌گونه کارها کسي نمي‌تواند به اهدافي برسد»

روحاني در پي غائله ضدانقلاب در 25 بهمن 89 نيز در اظهاراتي صريح گفته بود: «حرکت 25 بهمن گروهي فريب خورده کاملاً محکوم است و قوه قضاييه بايد براساس وظايف ذاتي خود نسبت به اين حرکت ضدانقلابي اقدام کند. حرکت ضداسلامي و ضد ملي 25 بهمن از يک سو مي خواست فرياد قاطعانه ملت ايران در روز 22 بهمن را تحت الشعاع قرار داد و از سوي ديگر وسيله اي براي انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلي يعني آمريکا و رژيم صهيونيستي و شکست اخير آنان گردد»

 

آغاز هجمه ها

هنوز ساعاتي از انتشار خبر اعلام مواضع آقاي روحاني نگذشته بود که هجمه‌ها عليه ايشان آغاز گردد. البته بخشي از سايتهاي ضدانقلاب و فتنه گران در ابتدا تلاش کردند تا سخنان ايشان را بازتاب ندهند، اما اين تلاش ناکام ماند.

به نوشته سايت ضدانقلابي "راديوفردا " موضع‌گيري رييس جمهوري ايران درباره سالگرد ۹ دي طوري بوده که «تقدير» يکي از تندروترين گروه‌هاي جناح اصولگرا را از آن به دنبال داشته است. راديو فردا مدعي است: «جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي که اعضاي آن را تعدادي از فرماندهان و مسئولان سابق سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات تشکيل مي‌دهند و در انتخابات اخير رياست جمهوري ابتدا از غلامعلي حدادعادل و سپس از سعيد جليلي حمايت کرده بود، در بيانيه‌اي از حسن روحاني به علت سخناني که درباره ۹ دي بيان کرده، تشکر کرده است.»

"مرتضي کاظميان"، تحليلگر سايت‌هاي ضدانقلاب و از حاميان فتنه سبز به راديو فردا مي‌گويد: «اقتدارگرايان کاملا آگاهانه تلاش مي‌کنند بدنه اجتماعي حامي دولت روحاني را نسبت به هرگونه تغيير مأيوس و آن را دولت جدا کنند. البته با اين اظهاراتي که آقاي روحاني و وزراي ايشان داشته‌اند، طبيعتا بخشي از حاميان يا کساني که به تغييرات اميد بسته‌اند دچار شوک مي‌شوند... در اظهارنظرهاي آقاي روحاني و وزراي دفاع و اطلاعات عليه جنبش سبز مفروضي وجود دارد که پذيرفتن منطق و گزارش جريان تماميت‌خواه از عاشوراي ۸۸ است. يعني اينها پذيرفته‌اند که در آن روز به اعتقادات ديني مردم توهين شده و مردم در واکنش به اين مسئله، ۹ دي را خلق کرده‌اند.»

  کاظميان، اين داوري حسن روحاني و وزراي اطل��عات و دفاع را «عجيب» مي‌داند و از «مردم» خواندن راهپيمايان ۹ دي توسط آنها انتقاد مي‌کند. به گفته او، اين بخشي از بدنه اجتماعي حامي حکومت بود که در ۹ دي به وسيله ابزارهاي مختلف تبليغاتي و صدا و سيما تهييج شدند و توسط روابط بروکراتيک اداري سازمان يافتند. کاظميان مي‌گويد: «دولت حسن روحاني تحت فشار اقتدارگرايان در حال امتياز دادن به حاميان کودتاي ۸۸ است و اصرار دارد که صف خود را از جنبش سبز جدا کند اما در اين ميان ممکن است بخش مهمي از بدنه اجتماعي حامي خود در ميان سبزها و اصلاح‌طلبان راديکال را از دست بدهد و بيش از پيش در ساختار سياسي قدرت منزوي و منفعل شود.»

در همين حال "سايت کلمه" وابسته به شوراي هماهنگي فتنه سبز با مديريت معاون موسوي (اردشير اميرارجمند) با حمله به رئيس‌جمهور نوشت که «آش تدبير روحاني شور شور شده و او بايد نگاه رنگين کماني به جامعه داشته باشد!»

از طرف ديگر، اظهارات آقاي روحاني جداي از آنکه مورد سانسور و حذف و بسياري از رسانه ها و سايت هاي حامي دولت در فضاي مجازي قرار گرفته است، باعث واکنش بسياري از کاربران شبکه هاي اجتماعي مواجه شده است،  در اين باره "علي افشاري" از عناصر اپوزيسيون در صفحه فيس بوک خود نوشت: «اين سخنان به شکلي فيصله بخش و قاطع نشان داد که مسير جنبش سبز و گفتمان اعتدال کاملا متفاوت وبه لحاظ راهبردي با هم تقابل دارند.»

يکي ديگر از کاربران فيس بوک نيز با نگاهي طنز به اين مساله، پس از اشاره به جملات روحاني درباره 9 دي نوشته است اين جمله از کيست؟ 1- احمد خاتمي 2- احمد جنتي 3-علي لاريجاني 4- امامي کاشاني

نويسنده يکي از وبلاگ‌هاي ضدانقلاب هم با نااميدي مي‌نويسد: «از روحاني انتظاري بيش از اين نمي شد، داشت (از كوزه همان طراود كه اندرون دارد ) شايد در مقايسه با تندروهاي جنايتكار دو يا سه درجه فتيله خود را پايين كشيده باشد، اما ساختاري امنيتي و مذهبي اجازه فراتر از اين را نمي دهد!... بارها مردم را به عناوين مختلف با حيله و نيرنگ به پاي صندوقهاي انتخاباتي كشاندند، و اين مردم ساده دل منتظر معجزه هر بار دست به عباي يك آخوند نوظهور شدند. هنوز هم بر خيلي‌ها روشن نيست، چرا روحاني را بر كرسي قدرت نشاده‌اند؟ كه وضعيت تحريم ها و مناسبات خارجي با كشورهاي ديگر را به حالت نرمال درآورد، تا دوباره دلارهاي نفتي و فروش هر آنچه قابل فروش است، دوباره به كاسه نظام برگردد!»

نويسندگان سايت‌هاي هتاک ضدانقلاب هم که خود را حاميان فتنه سبز مي‌دانستند اينگونه با عصبانيت و زبان توهين نوشتند: «روحاني در آستانه روز نکبت استبداد ديني (٩ دي) در اظهار نظري وقيحانه با اعلام اينکه در اين روز “مردم” براي حمايت از انقلاب و رهبري و دفاع از مقدسات حضور پيدا کردند، بار ديگر نشان داد کوچک ترين ارزشي براي حقوق مردم ايران قائل نيست. وي در اين مدت خوش خدمتي زيادي براي رژيم کرده و غير از افزايش اعدام ها و بگير و ببند ها، فيلترينگ را هم سخت تر کرد.»

و در سايت ديگري از همين رديف مي‌خوانيم: «حسن روحاني از سرکوب قيام کنندگان در عاشوراي سال 88 و تظاهرات ايادي رژيم در 9 ديماه دفاع کرد»

همچنين بسياري از سايت هاي ضدانقلاب نيز با پوشش مواضع آقاي روحاني در اين باره، سخنان وي را شبيه سعيد جليلي دانسته و در بسياري از موارد نيز با توهين به رييس جمهور وي را به خيانت در حق آرمانهاي جنبش سبز! و شعارهاي انتخاباتي متهم کرده اند.

شايد تندترين توهين‌ها را در اين راستا "مجيد محمدي" نويسنده روزنامه‌اي زنجيره‌اي دوران دوم خرداد و فراري ضدانقلاب و حامي موسوي و کروبي در نوشتار خود با عنوان "تقارن ياوه‌گويي رئيس دولت و رقيب انتخاباتي وي" آورده باشد که مشخص است ضدانقلاب ديگر چنين اظهاراتي را از رئيس جمهور منتخب مردم ايران تاب نخواهد آورد!

در بخشي از اين مقاله که در  سايت ضدانقلابي "خوديس" منتشر شده آمده است: «حسن روحاني و سعيد جليلي که رقباي دو جناح نظامي/ امنيتي در انتخابات خرداد ۹۲ بودند - روحاني نماينده‌ي منافع نسل امنيتي‌/ نظامي‌هاي دهه‌ي شصتي و جليلي نماينده‌ي منافع نظامي/ امنيتي‌هاي دهه‌ي هشتادي- در سالگرد گردهمايي اتوبوسي- کارمندي- فرمايشي ۹ دي ۱۳۸۸ سخناني بسيار شبيه به هم در رساي ماشين سرکوب و توجيه کشتارهاي آن سال و به ويژه عاشوراي ۸۸ به زبان آورده‌اند»

وي در ادامه مي‌نويسد: «اکنون پس از چهار سال رئيس دولتي که بخشي از معترضان آن سال‌ها نيز- معلوم نيست با کدام توجيه- به وي راي داده‌اند و نماينده‌ي جبهه‌ي مقابل وي در جريان بيعت با منتخبان شوراي نگهبان همزبان و همدل به معترضان سال ۸۸ حمله ور مي‌شوند. آيا اين تقارن اتفاقي است؟

روحاني در يک جمله همه‌ي ياوه گويي‌هاي حکومت در مورد جنبش سبز را بيان کرده است: «مردم زماني که احساس کردند به باورها و ارزش‌هاي ديني و اعتقادي آنها توهين شده به حرکت در آمده و با حضور و اجتماع‌شان به بيگانگان پاسخ درخوري دادند.» (تابناک، ۸ دي ۱۳۹۲)

سه ياوه گويي اين عبارت از اين قرارند:

۱) حاضر شدگان در گردهمايي ۹ دي ۱۳۸۸ مساوي بودند با «مردم» (يکي از مباني ادبيات سرکوب که سي و پنج سال است بسيجيان و اراذل و اوباش را با مردم يکي مي‌گيرد)

۲) معترضان به اعتقادات مذهبي توهين کرده بودند (بسيج باورمندان خودي با دروغ‌گويي و تحريک احساسات مذهبي که در اين مورد دروغ بزرگ‌تري است و آنها که آمدند به اين خاطر نيامدند)، و

 ۳) بيگانگان در اعتراضات آن سال نقش داشتند (نظريه‌ي توطئه، مثل هميشه).

از يک بسيجي ۱۸ ساله‌ي بي‌اطلاع ساده دل شايد بتوان باور به اين ياوه‌ها را باور کرد اما حسن روحاني بهتر از همه به ياوه بودن اين سخنان آگاه است. او و مشاورانش حتي به يکي از اين ياوه‌ها باور ندارند و تنها براي تداوم حضور در قدرت آنها را در ميزاني حداقلي مي‌بافند.

نگاه کنيد به ديگر سخنان روحاني در ۱۰ سال اخير تا ببينيد او چقدر از اين ياوه گويي‌ها فاصله گرفته بوده و در دوران رياست جمهوري نيز تنها به اندازه‌ي کافي براي بستن دهان منتقدان خود بدان‌ها متمسک شده است. »

"مصطفي تاج زاده" عضو افراطي حزب منحله مشارکت و سازمان مجاهدين نيز  تنها ساعاتي پس از اظهارات رييس جمهور در اين باره با انتشار يادداشتي از درون زندان! به اين مساله واکنش نشان داد و نوشت: «عاشوراي ۸۸ خواهد ماند و نهم دي ماه از يادها مي رود!»

 فخري محشتمي پور همسر تاج زاده نيز در گفتگو با جرس به تفسير اظهارات همسر خود پرداخت و در اظهاراتي انفعالي نسبت به حماسه 9 دي گفت: «تمام برنامه ريزي‌هايي که براي بزرگ کردن روز نهم دي مي‌شود براي اين است که عاشورا فراموش شود در حاليکه اين حادثه تاريخي هرگز فراموش نخواهد شد! ... تمام تبليغات و هزينه‌هايي که براي نهم دي مي‌شود براي اين است که مردم به اين مسئله باور ندارند و دستگاه تبليغاتي با تمام قوا بکار افتاده تا نهم دي را تبليغ کند.»

به فاصله چند ساعت پس از آنکه مصطفي تاج زاده و همسرش تلاش کردند تا به طور تلويحي به اظهارات روحاني درباره حماسه ۹ دي پاسخ دهند و ادعا کردند ۹ دي به زودي فراموش خواهد شد! اين بار صادق زيباکلام دست به قلم شد و طي يادداشتي گلايه آميز خطاب به روحاني نوشت:

«اظهارات حضرتعالي در خصوص ۹ دي بي‌درنگ بر صدر رسانه‌هاي اصولگرا نشست و همان اندازه که براي ايشان دلخواه و دلنواز بود، کسرِ قابل توجهي از دل‌‌سپردگانتان را سرد و نااميد کرد. اگرچه فهم مي‌توان کرد که دايرهء وسيع تلاش و تقلاهاي اصولگرايان چو نقطه در ميانتان گرفته بود - که مصمم بودند داستان «فتنه» و «۹ دي» را امسال هرچه باشکوه و جلال‌تر برگزار کنند - و حضرتعالي ناگريزانه و ناگزير مي‌بايست محض خالي نبودن عريضه هم که شده نظري اظهار کنيد.»

در آخرين واکنشهاي مي‌توان به اظهارات "محسن کديور" ضد انقلاب فراري اشاره کرد که طي گفتگويي با سايت جرس که زير نظر مهاجراني وزير ارشاد دولت خاتمي اداره مي‌شود، اشاره نمود. وي گفته است: « اظهارات اخير رياست جمهوري در سالگرد رسواي ۹ دي از يک حقوقدان غير سرهنگ بسيار بعيد بود. آيا سنجيده تر نبود منتخب مردم به دليل موانع فوقاني اگر قدمي براي رفع آلام ملت بر نمي دارد حداقل بر زخم آنها نمک نپاشد و سکوت پيشه کند؟»

***

همين اين واکنش‌ها حکايت از آن دارد که افراطيون مواضع دولت اعتدال را تاب نخواهند آورد و تلاش‌ا براي بهر���� برداري از اعتبار دولت يازدهم خيلي زود به سر آمده و از اين پس فتنه‌گران به تخريب دولت خواهند پرداخت. 


تهیه کننده: مهدی سعیدی  

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات