تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۶۳۶۹۹

اثرگذاری جدی ایران در صحنه تحولات عراق


پایگاه بصیرت،گروه ترجمه /روزنامه واشنگتن‌پست 9 ژانویه 2014 (۱۹ دی) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در مورد اقدامات تروریستی القاعده در عراق پرداخت و نوشت: چهار سال پیش ظاهراً القاعده در عراق نابود شده بود. هفته گذشته، نیروهای این گروه فلوجه را به تصرف خود درآوردند. صدها تن از نیروهایی آمریکایی در زمان حضور در عراق در این شهر از سوی جهادی‌ها کشته و زخمی شدند. چگونه القاعده بازگشته است؟ دو نکته در این مورد مشهود است: نخست، دولت اوباما در زمانی که برای خروج از عراق عجله داشت، به دولت شیعه نوری مالکی اجازه داد بسیاری از دستاوردها علیه القاعده بی‌اثر شود. دوم، ایران عملیات پنهان جدی را انجام داد و مالکی و عراق را به دست‌نشانده‌های ایران بدل کرد. این روند سبب سرخوردگی سنی‌ها و هدایت آن‌ها به سوی افراط‌گرایی شد. یک مقام سابق امریکایی می‌گوید: «آنچه غم‌انگیز است اینکه لغزش عراق به سوی محور ایران و جنگ داخلی نه تنها قابل پیش‌بینی بود، بلکه توسط کارشناسان عراق در دولت آمریکا پیش‌بینی شده بود... نابسامانی کنونی عراق و پیامدهای جدی آن برای منافع امنیت ملی آمریکا کاملاً قابل اجتناب بود.»

در ادامه مقاله آمده است: دولت نوری مالکی سیاست‌های ناموفقی را در پیش گرفته است. دولت وی به تعهدات خود برای حمایت مالی از شبه‌نظامیان قبلیه‌ای سنی که ژنرال دیوید پترائوس در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در فلوجه برای جنگ علیه القاعده و سایر نواحی استان انبار بسیج کرده بود، عمل نکرد. بسیاری از سنی‌ها، به دلیل وحشت از دولت شیعه مالکی که گوش به فرمان ایران بود، به جنگ فرقه‌ای گرایش پیدا کردند.

 ایرانی‌ها از روابط اطلاعاتی که در برخی موارد به چهل سال پیش بازمی‌گردد، بهره می‌برند. ابومهدی المهندس که ظاهراً به طرح حمله به سفارت آامریکا در سال ۱۹۸۳ کمک کرد، حال گروه شورشی موسوم به کتائب حزب‌الله را رهبری می‌کند. قیس الخزعلی که متهم به ربایش و کشتن تفنگداران دریایی آمریکایی در کربلا در سال ۲۰۰۷ بود، گروهی موسوم به عصائب الحق را هدایت می‌کند. سومین گروه شبه‌نظامی شیعه گردان‌های روز معود نام دارد. مطابق دستور ایران، نیروهای این سه گروه‌ شبه‌نظامی برای جنگ علیه شورشیان سنی به سوریه اعزام شده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: ایران ظاهراً توانسته است از عراق برای فضای عملیات‌های خود به منظور حمایت از بشار اسد استفاده کند. هادی العامری، وزیر ترابری عراق نیز سپاه بدر، گروه‌ شبه‌نظامی طرفدار ایران را هدایت می‌کند. از زمان خروج آمریکا از عراق شکاف فرقه‌ای تشدید شده است. به دلیل گرایش شدید شیعیان عراق به ایران، سنی‌ها نیز به حلقه جهاد‌گرایی پیوستند. به‌طور مشخص پس از بروز جنگ داخلی در سوریه وضعیت کشمکش فرقه‌ای در عراق تشدید شده است. نیروهای القاعده از مرزهای عراق و سوریه عبور می‌کردند و سال گذشته خود را دولت اسلامی عراق و شام معرفی کردند. این جریان جدید جهادی حدود ده هزار نیروی خارجی را جذب کرده که بسیاری از آن‌ها دارای گذرنامه اروپایی هستند. مالکی به توصیه آمریکا عمل کرده و به ارتش عراق اجازه حمله به شهر را نداده است، زیرا این اقدام ارتش عراق می‌تواند سبب سرخوردگی ساکنان سنی این شهر شود. انتخابات جدید عراق در ماه آوریل برگزار خواهد شد. 
بصیرت: این روزنامه آمریکایی در حالی به ایران تهمت دخالت در امور عراق را می‌زند که نیروهای القاعده‌ای تحت حمایت عربستان که آمریکا هم به دلایلی پشتیبان آن‌ها هستند، با قتل‌عام مردم عراق از جمله سنی‌ها شهر فلوجه را تصرف کرده و برای در امان ماندن از حملات ارتش مردم اهل سنت را سپر خود قرار داده‌اند. با پیش آمدن حوادث سوریه بر کسی پوشیده نمانده است که ناامنی‌های عراق در سیاست‌های ضدشیعی عربستان و آمریکا ریشه دارد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات