تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۶۶۳۶۰
ناطق نوری: مکن حافظ از جور دوران شکایت

همنشینی بزرگان در جشن میلاد


به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) و امام (ره) «جشن بزرگ میلاد» در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)قم برگزار شد. مراسمی که بار دیگر بزرگان میانه رو و مردان اعتدال را گرد هم آورد تا ثابت شود آنچه جدایی ناپذیر و همیشگی است وحدت و میانه روی است. دیروز سید حسن خمینی، آیت‌ا... سیدمحمدموسوی بجنوردی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، آیت‌ا... مقتدایی، فاضل لنکرانی، آیت‌ا... ابراهیم امینی، سید علی و سید یاسر خمینی، شیخ‌قدرت‌‌ا...علیخانی، حجت‌الاسلام سیدحبیب‌الله موسوی و استاندار قم و... به مناسبت جشن میلاد به دور هم جمع شدند.

آنچه در این مراسم مشهود بود، چهره‌های بشاش بزرگان و رضایتی بود که در رفتار و گفتارشان نمایان می‌شد. همنشینی افراد حاضر در این مراسم هم حامل پیامهای زیادی بود چنانکه سیدحسن خمینی در کنار ناطق نوری قرار گرفت و صحبت‌هایی که با یکدیگر داشتند لبخند بر لبان هر دو می‌آورد. سید یاسر و سید علی هم به گفت‌وگو با یکدیگر مشغول بودند که احتمالا به نزدیکی آنها به عنوان برادر، در این مراسم که از سوی نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و استانداری قم درباره ثمرات هم نشینی بزرگان با یکدیگر به تبادل دیدگاه مشغول بودند.

مکن حافظ از جور دوران شکایت

سخنران اصلی این مراسم حجت‌الاسلام ناطق نوری بود که گفت: بزرگ‌ترین جفای ما نسبت به خاندان نبی گرامی اسلام (ص)، تحریف زندگی آنان برای تحریک عواطف مخاطبان خود است. حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری با قرائت بیتی از اشعار حافظ «مکن حافظ از جور دوران شکایت/ چه دانی تو‌ای بنده کار خدایی»، گفت: بنابراین مصلحت و حکمت خداوندی، شاهد هستیم که پیامبر گرامی اسلام (ص)، فرزندان ذکور خود را از دست می‌دهد، اما به جای آنان، کوثر و منبع فیض کثیر و چشمه‌ای که هر چه می‌جوشد؛ پایان نمی‌یابد، به آن حضرت اعطا می‌شود.

ناطق نوری با بیان اینکه حضرت زهرا (س) با مبارزات و افشاگری‌های خود در همان فرصت اندک، کاری بزرگ را به انجام رساند و باعث تداوم آموزه‌های نبی گرامی اسلام شد، ادامه داد: اگر از ابتدا تا انتهای خطبه فدکیه را بگردیم، شاهد این هستیم که این خطبه دارای عباراتی سنگین و بلند است که در یک‌جای آن نیز حتی حضرت فاطمه نسبت به از دست دادن مادیاتی مانند باغ فدک اظهار عجز و ضعف نمی‌کند.

از فلج کردن بعد اقتصادی و مالی زندگی خود گلایه نمی‌کنند و این به خاطر آن است که این خاندان اصلا در پی این مسائل نیستند و اگر فاطمه در مسجد حاضر شده و فریاد می‌زند و انصار و مهاجرین را به کمک می‌طلبد برای قطع شدن نان نیست. وی گفت: بزرگ‌ترین جفای ما نسبت به خاندان نبی گرامی اسلام (ص)، تحریف زندگی آنان برای تحریک عواطف مخاطبان خود است و این در حالی است که نسبت به عظمت، شخصیت و نگاه حضرت فاطمه توجهی نداریم و از چرایی سخن گفتن ایشان، در زمان پس از پیامبر گرامی اسلام، سخن نمی‌گوییم و نمی‌دانیم که اگر بخواهیم ایشان را فردی که در پی مادیات بوده است؛ معرفی کنیم، ایشان همسر کسی است که اهل دنیا نبود.

برای سخنرانی حاضرم

وی در ادامه سخنان خود گفت: برخی به من می‌گویند که گفته‌ام سخنرانی نمی‌کنم و جایی منبر نمی‌روم، این در حالی است که در مواردی شاهد بوده‌ایم که اینگونه نبوده است و من در مراسم کسی چون مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی به سخنرانی پرداختم که در این زمینه باید بگویم، افرادی اینچنین پیشکسوت‌های مبارزه در انقلاب و برای ما که ادعایی نداریم نیز پیشکسوت بودند و همواره به دنبال انقلاب بوده و در خط امام و پشت سر ایشان ایستادند، بنابراین من در برابر آنان خاضع بوده و خود را مدیون آنان دانسته و برایشان احترام قائل هستم و در رأس همه آنان خود را مدیون امام خمینی می‌دانم و برای همین بود که تا زمانی که حاج احمد آقا زنده بودند؛ هر وقت به من درباره مراسم شب احیا می‌گفتند؛ در خدمت بودم و حال نیز که بیت امام و سید حسن آقا هستند؛ هر وقت بگویند؛ برای انجام سخنرانی حاضرم.

سخنرانی امشب هم به همین خاطر است. ناطق نوری، اظهار داشت: امام خمینی در قالب درس اخلاق و با پرورش شاگردان مختلف سعی در حفظ کیان اسلام و حوزه‌های علمیه داشتند. ناطق نوری بیان داشت: امام خمینی می‌گفتند: دستگاه حاکمه نمی‌تواند در برابر خواست یک ملت بزرگ مقاومت کند و در همین زمینه به شاگردانش که آنان را برای تبلیغ به روستاها و شهرها می‌فرستاد، در جهت آگاه‌سازی مردم بروید و در روستاها و شهرها بگویید که دارند با اسلام چکار می‌کنند.

آمریکایی‌ها برای مذاکره دنبال ایران بودند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما هیچ زمانی به دنبال مذاکره با آمریکا نرفته‎ایم و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که دشمنی آنها با مردم ایران تاکنون دستاوردی نداشته است.علی‌اکبر ناطق نوری افزود: آمریکایی‌ها 35 سال با ما مبارزه کردند ولی هرجا رفتند، اقتدار ایران اسلامی را مشاهده کردند و متوجه شدند توانایی مقابله با ما را ندارند. به همین دلیل است که به فکر نحوه جدیدی از رفتار با کشورمان افتاده‌اند. آنها به این درک رسیده‎اند که این کشور با نعمت بزرگی چون ولایت فقیه تسلیم آنها نخواهد شد.

ناطق نوری گفت: در چهلم شهدای واقعه فیضیه از آنجایی که در میان ممالک اسلامی در حال اختلاف افکنی بودند، امام پیامی فرامرزی می‌دهند و در آن می‌گویند: «من به سران ممالک اسلامى و دول عربى و غیر عربى اعلام مى‏ کنم: علماى اسلام و زعماى دین و ملت دیندار ایران و ارتش نجیب، با دول اسلامى برادر است و در منافع و مضار همدوش آنهاست؛ و از پیمان با اسراییل، دشمن اسلام و دشمن ایران، متنفر و منزجر است. این جانب این مطلب را به صراحت گفتم.

بگذار عمال اسراییلى به زندگى من خاتمه دهند» (صحیفه امام جلد1 ص198) وی ادامه داد: امام وقتی که نوفل لوشاتو بودند، در همان محرم سال 57، اعلامیه غلبه خون بر شمشیر را داده بودند؛ مرحوم بهشتی به من ماموریت دادند تا به لبنان بروم و در اول ماه محرم من لبنان بودم و در آن جا واکنش مردم لبنان به این اعلامیه را دیدم و دیدم که در دیوارهای آن جا نوشته شده است: سیغلب الدم علی السیف الامام خمینی.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از آنجا من به فرانسه به خدمت امام رفتم و به ایشان گفتم که خواهش جوانان تهرانی این است که به ما اجازه دهید که ما یکی از ماشین‌های ارتش را در تهران منفجر کنیم و امام با آن ابهت خاصشان به من گفتند که «نمی توانند» و من در ادامه گفتم نمی‌شود که در خانه یک فریاد‌الله و اکبر بلند می‌شود، اینها می‌آیند و خانه را به رگبار می‌بندند و اگر شما چنین اجازه‌ای به ما بدهید، اینها قدری می‌ترسند که در ادامه امام به من گفتند که فردا به شما جواب می‌دهم و وقتی که فردای آن روز من به نزد ایشان رفتم به من گفتند که من فکر کردم، نمی‌توانند.

وقتی بعداز انقلاب من این جملات ایشان و کلماتِ در ادامه آن را در میان ارتشیان می‌گفتم، آنان شدیدا گریه می‌کردند، امام در ادامه به من گفتند این جوان‌هایی که در این ماشین‌ها نشسته‌اند، فرزندان ما هستند. از کجا که اگر فرمانده به آنها دستور دهد، آنان برنگردند و فرمانده را بزنند. وی گفت: وقتی که امام را پس از 15 خرداد آزاد کردند، سخنی گفتند که هنوز صدایش در گوش من هست که مرا آزاد کردید اشتباه کردید، گمان کردید که من فریاد نمی‌زنم، من برای اسلام فریاد می‌زنم.

وی با بیان اینکه رمز موفقیت امام قیام برای خداست، ادامه داد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که ما به هر کجا وارد می‌شویم، جای پای ایرانی‌ها هست، عراق، سوریه و... بالاخره با ملتی با این پتانسیل نمی‌شود اینگونه بازی کرد و در افتاد؛ تا امام بود و بعداز امام که باز انتخاب رهبر بعد از خود را نیز با هوشمندی خط داد. ناطق‌نوری افزود: خبرگان بر این اساس انتخاب کردند و امروز به برکت نعمت وجود ولایت رهبری هوشمندانه و آگاهانه، این نظام و کشور روی پای خود ایستاده و با همه مشکلات و سختی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و این نعمتی است که آن کوثر پی‌ریزی کرده است.

هیچ زمانی به دنبال مذاکره با آمریکا نرفتهایم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما هیچ زمانی به دنبال مذاکره با آمریکا نرفته‎ایم و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که دشمنی آنها با مردم ایران تاکنون دستاوردی نداشته است. ناطق نوری افزود: آمریکایی‌ها 35 سال با ما مبارزه کردند ولی هرجا رفتند، اقتدار ایران اسلامی را مشاهده کردند و متوجه شدند توانایی مقابله با ما را ندارند. به همین دلیل است که به فکر نحوه جدیدی از رفتار با کشورمان افتاده‌اند. آنها به این درک رسیده‎اند که این کشور با نعمت بزرگی چون ولایت فقیه تسلیم آنها نخواهد شد.

دلیلی برای کمرنگ کردن عکس امام (ره) وجود ندارد

رئیس نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم سخنران دیگر این مراسم بود که گفت: تاکید مقام معظم رهبری درباره ناشناخته بودن انقلاب خمینی در جهان نشان می‌دهد که دلیلی برای کمرنگ کردن عکس امام (ره) در راهپیمایی‌ها و حذف عکس ایشان در سازمان‌ها و نهاد وجود ندارد. حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله موسوی با بیان این مطلب، مناسبت‌هایی اینچنین را فرصتی مناسب برای شناساندن فضائل و ویژگی‌های حضرت زهرا (س) و امام (ره) دانست و افزود: مجالسی اینچنین می‌تواند ما را در شناساندن امام که حتی خواص، شاگردان و نخبگان هم نتوانسته­‌اند ابعاد وجودی، علمی و افکار بلندش را بشناسند به نسل جوان و فرزندانمان کمک کنند.

موسوی با بیان این نکته که امام بی‌کران علم، سیاست، عرفان، فلسفه و معرفت است، اظهار داشت: اهمیت شناساندن امام به نسل جوان و همه اقشار جامعه نه به دلیل اینکه امام بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است و نه به دلیل اینکه امام حق حیات بر گردن همه ما و دین ما دارد، بلکه به دلیل نیاز ما به افکار بلند و نوآوری‌های ایشان در همه علوم اسلامی بویژه فقاهت و سیاست است. وی ادامه داد: این ما و نسل جدید ما است که به امام نیاز دارد، همچنین دانشگاه و حوزه و نخبگان و فرهیختگان ما. در دنیایی که همه روزه با عقاید و مکتب‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب روبه روست نیاز به الگو دارند.

موسوی افکار و اندیشه‌های امام را راهنمایی برای دستیابی به اسلام ناب و معارف ارزشمند اهل بیت دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم چهار مناسبت عمده که مستقیماً مرتبط با امام است را همیشه در میان حوزویان، دانشگاهیان، فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه زنده بداریم و مراسمی در شأن امام برگزار کنیم. وی سالروز میلاد امام (ره)، دهم اسفند سالروز ورود امام به قم، پانزده خرداد و در نهایت 13 آبان سالروز دستگیری دوم امام خمینی (ره) و تبعید ایشان به ترکیه را این 4 مناسبت مهم عنوان کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم یک دبیرخانه دایمی در استانداری قم با حضور اعضای شورای فرهنگی تشکیل شود و برای بزرگداشت این مناسبت‌ها برنامه‌ریزی کند.

موسوی ادامه داد: انتظار داریم مدارس تخصصی در رابطه با اندیشه‌های فقهی، اصولی، عرفانی، اخلاقی و فلسفی امام در حوزه علمیه قم نیز که خاستگاه اصلی امام بوده است، تاسیس شود. وی ضمن اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری درباره امام (ره) تحت عنوان «این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست» و «امام را تنها با پیامبران و اولیاء و معصومان (ع) می‌شود مقایسه کرد» افزود: با چنین تاکیداتی عبور از امام معنی ندارد. اگر ما واقعا امام را مشعل راه و هادی جامعه به ویژه نسل جوان می‌دانیم باید انتظارات را برآورده کنیم تا ذره‌ای از حقوق امام را جبران کنیم.

موسوی افزود: با وجود این تعابیر مقام معظم رهبری حذف کردن عکس‌های امام در ادارات و نهادها و مراکز دیگر و همچنین کمرنگ کردن عکس امام در راهپیمایی‌ها معنی ندارد. ما از همه دوستداران امام و ارادتمندان به ساحت ایشان درخواست داریم که امام و افکار بلند او را ارج نهند و یاد او را همیشه زنده نگه دارند.

تاسی به حضرت زهرا (س) امام (ره)را به یک شخصیت فراتاریخی مبدل کرد

استاندار قم که به نوعی میزبان این مراسم بود، هم به پشت تریبون رفت و گفت: تاسی به الگوی محوری چون حضرت زهرا (س) است که امام را به یک شخصیت بزرگ و فراتاریخی مبدل می‌کند. حجت‌الاسلام محمد صادق صالحی‌منش گفت: امروز از فیض ریحانةالنبی، جانِ هستی به هیجان آمد و در بزم میلاد مسعود یگانه دخت احمد به یمن ریزش کریمانه تحفه آسمانی, کوثر پیغمبری, نقش تجلّی زد و دیدگان همگان روشن گشت. وی افزود: آنچه برکت این روز را دو چندان می‌کند تقارن میلاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی با میلاد حضرت زهرا (س) است.

هم او که از نسل زهرا (س) است و او را الگوی خود و دیگران معرفی می‌کند چنان که می‌گوید «تمام هویت‌های کمالی که در انسان متصور است در این زن است و تمام خصوصیات انبیا در حضرت زهرا (س) است» یا این تعبیر که «برای زن‌ها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار داده‌اند» البته این برای زنان نیز یک مسئولیت بزرگ است. صالحی‌منش با تاکید بر این نکته که تاسی به حضرت زهرا (س) به عنوان یک الگوی محوری امام را به یک شخصیت بزرگ و فراتاریخی مبدل می‌کند، تصریح کرد: تاسی به حضرت زهرا (س) است که نام امام (ره) و شخصیت ارزنده او را بر رهبران انقلاب‌های کبیر جهان سیطره می‌دهد.

وی ادامه داد: او با تفسیر صحیح و بی‌بدیل مفاهیم و گزاره‌های پیچیده اسلامی که برخی از آنها کم کم از خاطره‌ها فراموش‌ شده بود و اجرای موفقیت‌آمیز و حیرت‌انگیز این الگوی بی‌نظیر اسلامی، فصلی نو را در تاریخ بشر رقم زد. استاندار قم اظهار کرد: امروز می‌توانیم با جرأت بگوییم که امام (ره) در جهان علم و اندیشه پایه‌های مادی‌گری و طبیعت‌گرایی کمونیستی را نابود و کاپیتالیسم را در مرز نابودی و ویرانی قرار داد و سایر اندیشه‌های غیر الهی را متزلزل کرد و به دینداری حیاتی نو بخشید.

صالحی منش در ادامه با مورد خطاب قرار دادن امام خمینی (ره) گفت: اما چند کلامی با تو‌ای امام عزیز « یریدون لیطفئوا نور‌الله بافواههم و‌الله متمّم نوره و لو کره الکافرون “ای امام بزرگوار, گرچه امروز در میان ما نیستی و غم جانکاه رحلتت بر جان و تن ما سنگینی می‌کند ولی بحمدالله نظامی که بنیانگذاری کردی به برکت خون شهیدان عزیزمان و با رهبری‌های خردمندانه مقام معظّم رهبری و مردمی با درایت و بصیر, با همه موانع و دشمنی‌های استکبار جهانی حرکتی پویا و پرشتاب به سوی تعالی دارد. وی گفت: نهادها، بنیادها و یادگارهایی که به جا گذاشتی همه و همه در حال ارتقا، پیشرفت و توسعه‌اند.

استاندار قم گفت: دولت تدبیر و امید نیز که رئیس‌جمهور آن، شاگردی از شاگردان و تربیت‌شدگان مکتب توست با اقتدار, در جهان سرافرازی می‌کند و فلسطین امروز در جهان جایگاهی دارد و اسراییل زبون‌تر از همیشه در منجلاب خودساخته‌اش دست و پا می‌زند و در مقابل حزب‌الله لبنان و فلسطینیان زمین‌گیر شده است. صالحی منش گفت: امروز نصرالله در جهان پیشرو است و حزب‌الله بحرین و بقیه کشورهای اسلامی به تبع تو ظلم‌ستیزی می‌کنند و استکبار را به زانو در آورده‌اند.

امروز حوزه علمیه قم با ده‌ها هزار روحانی و ده‌ها هزار طلاب غیر ایرانی و صدها مجتهد و دانشمند فرزانه و مراجع عظام تقلید که اندیشمندانه به نشر آثار اسلام و تشیع در سرتاسر جهان اهتمام دارند نورافشانی می‌کند و بحمدا... بیت شریف تو نیز با تدبیر خلف صالح تو حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در راستای اهداف و اندیشه‌های تو به شایستگی مسیر خود را طی می‌کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات