تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۶۶۹۴۰
دکتر خوش‌چهره در همایش سراسری هادیان سپاه

برخی از رفتارهای اقتصادی در تعارض با اقتصاد مقاومتی است

بایستی از وابستگی‌های تهدیدزا کشور به کالاهای استراتژیک کاسته شود و به سمت خودکفایی برویم

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل:دکتر خوش‌چهره گفت:با توجه به آنکه ضعف اقتصادی برای کشور تبعات امنیتی دارد بایستی از وابستگی‌های اقتصادی تهدیدزا بکاهیم. به گزارش پایگاه بصیرت ؛دکتر خوش‌چهره که در بیستمین همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه سخنرانی می‌کرد افزود: عدم درک صحیح مفهومی از اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین چالش پیش‌روی این مقوله است. در مقطع فعلی، سرعت تغییرات جهانی بالاست، لذا در بسیاری از کشورها استراتژیست‌ها متناسب با تغییرات محیطی به طراحی چشم‌انداز آینده کشورشان می‌پردازند. بنابراین مقام معظم رهبری با این مفروض و نگاه که اقتصاد حوزه‌ای است که می‌تواند برای ما تبعات امنیتی داشته باشد، اهمیت آن را به حوزه سیاست‌گذاری گوشزد می‌کنند. از این جهت میان نامگذاری سال‌ها و برنامه چشم‌انداز کشور تعارض وجود ندارد.

وی در ادامه نگاه به درون را راه‌حل اصلی مشکلات اقتصادی دانست و گفت: دومین چالش عدم باور است یعنی ممکن است درک کنند اما باور نداشته باشند که این نابخشودنی است.

اقتصاد مقاومتی یعنی ما در دو حوزه دچار چالش جدی با نظام سلطه هستیم؛ اول از لحاظ ایدئولوژی و اعتقادی و تا زمانی که انقلاب پابرجاست و بر مبنای اصول حرکت می‌کند این تضاد پابرجاست. تجلی این تضاد را در شعار نه شرقی نه غربی انقلاب می‌توانیم ببینیم به‌گونه‌ای که دو بلوک شرق و غرب، به‌ویژه در دوران جنگ تحمیلی علیه ما موضع می‌گرفتند. و دیگری تضاد منافع و قطع منافع بیگانگان در کشور. اما این تضادها باید مدیریت شود و فضای خصمانه باید طوری مدیریت شود که منافع ما نیز تأمین شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی اقتصاد؛ به‌عبارتی ترمیم و قوی ساختن نقاط ضعف اقتصاد. اقتصاد مقاومتی نفی وابستگی نیست؛ زیرا هیچ کشوری الآن نمی‌تواند خودکفا باشد، یعنی وابستگی داریم، اما وابستگی‌های تهدیدزا کاهش می‌یابد. مانند حوزه درآمد ملی که در برهه بعد از جنگ، ما همواره به نفت وابسته بوده‌ایم که متأسفانه هم‌اکنون نیز ادامه دارد و این در تعارض با اقتصاد مقاومتی است. دکتر خوش‌چهره گفت: در همه دولت‌های بعد از جنگ هم همواره کالاهای مصرفی وارد کرده‌ایم. مثلاً حدود ۹۵ درصد چای کشور وارد می‌شود و... در سال ۹۱ بیش از ۷۰ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که بخش عمده آن مربوط به کالاهای مصرفی است. در همه این سال‌ها با حجم بالایی از فساد مواجه بوده‌ایم که ریشه همه این فسادها در وابستگی به نفت است.

استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی ما در یک فضای تقابل با نظام سلطه قرار داریم و می‌خواهیم از پویایی اقتصادی برخوردار باشیم، اما در عین پویایی بایستی از وابستگی‌های تهدیدزا بکاهیم. بایستی از وابستگی کشور به کالاهای استراتژیک کاسته شود و به سمت خودکفایی برویم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات