هابیل درویشی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) هم با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت خطوط در حال بهره برداری، در دست ساخت و چشم انداز توسعه مترو تهران و حومه ارائه کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۲۰۰ کیلومتر خط مترو در حال ساخت در تهران وجود دارد که ۱۰۰ کیلومتر آن مربوط به شهرکهای اقماری و ۱۰۰ کیلومتر مربوط به داخل شهر است که این بخش شامل خطوط ۳،۶ و ۷ است.
وی افزود: به اذعان بسیاری از صاحبنظران خارجی و داخلی صنعت مترو تهران به رغم نوپا بودن، از نظر مهندسی ساخت، توسعه و بهره برداری به عنوان یکی از پیشرفتهترین متروهای جهان به شمار میآید و این حاصل استعداد و توان مهندسی بومی و خودکفایی است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اعلام این که ۱۰۰ درصد امور مطالعاتی، طراحی و ساخت متروی تهران (ساختمان) به دست پیمانکاران، مهندسان و مشاوران ایرانی انجام میگیرد افزود: بیش از ۵۰ درصد تجهیزات موردنیاز توسعه خطوط مترو هم از داخل کشور تأمین میشود که برای تأمین بخشی از نیازهای باقیمانده در زمینه تجهیزات، بسیاری از شرکتهای خارجی برای عقد قرارداد با ما در حال مذاکره هستند و شرکتهای فعال سوئدی هم میتوانند در این عرصه ورود کنند.
درویشی در پاسخ به پرسش سفیر کشور سوئد درباره چگونگی مدیریت مشکلات و موانع غیرقابل پیش بینی در مسیر حفاری تونلها بیان داشت: بخش جنوبی خط ۳ مترو تهران (محدوده بافت فرسوده شهری) که اخیراً مورد بهره برداری قرار گرفت خود مصداق روشنی از سختیها و پیچیدگیهای فنی و اجرایی ساخت مترو در تهران است که با ثبت همه رکوردهای بی نظیر در پیشرفت یک پروژه عمرانی و صرفاً به اتکای دانش مهندسان، مشاوران و پیمانکاران مترو با موفقیت به انجام رسید.
وی از سفیر سوئد برای بازدید از بخشهای مختلف خطوط در حال ساخت مترو تهران و حومه دعوت بعمل آورد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در برابر خواسته سفیر اروپایی مبنی بر اینکه چه زمانی ایستگاه مترو در محدوده سفارتخانه سوئد دایر خواهد شد این را هم به سفیر سوئد در تهران نوید داد که با اتمام عملیات ساخت بخش شمالی خط ۳ مترو در شمال غربی پایتخت تا پایان سال و بهرهبرداری از این بخش، انتظار پیتر تیلر و همکارانش در سفارتخانه برای تردد روزانه از طریق مترو به سرانجام برسد.