تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۶۹۷۱۲

مقاومتي كه انقلاب اسلامي را جهاني ساخت/على تتماج


 پایگاه بصیرت،گروه فرهنگی؛اشاره: دشمنان انقلاب اسلامي ايران كه با فتنه انگيزي هاي مختلف به ويژه بهره گيري از گروهك هاي تروريستي منافقين و ضد انقلاب نتوانسته بودند طرح براندازي نظام اسلامي را اجرايي سازند در توطئه اي بزرگ، جنگي ناخواسته را به ملت انقلابي ايران تحميل كردند. دشمنان انقلاب با تجهيز و حمايت هاي همه جانبه از حاكمان بعثي عراق در 30 شهريور 1359 جنگي تمام عيار را عليه انقلاب اسلامي به راه انداختند، جنگي كه هدف اصلي آن نابود سازي انقلاب نو پاي اسلامي ايران و جلوگيري از گسترش آن در منطقه و صحنه بين الملل بود. نظام سلطه كه همواره خاورميانه را جولانگاه سياست هاي استعماري خود ساخته بود انقلاب اسلامي را تهديد اصلي اين سلطه گري مي دانست، لذا تمام امكانات را در اختيار صدام قرار داد تا شايد بدين وسيله به مقابله با انقلاب ايران بپردازد.

به رغم تمام توطئه هاي طراحي شده از سوي ده ها كشور زير چتر صدام عليه ايران و انقلاب اسلامي، به دليل از خود گذشتگي و ايثار گري جاودانه ملت ايران در دفاع از انقلاب و آرمان هاي شان نه تنها اين توطئه ها به نتيجه نرسيد بلكه پس از 8 سال جهانيان بر پيروزي ملت و انقلاب ايران در طول 8 سال دفاع مقدس اذعان كردند. نتيجه اين پايداري بود كه در نهايت عراق به عنوان آغازگر جنگ در شوراي امنيت سازمان ملل معرفي و محكوم گرديد.

نكته بسيار مهم در طول 8 سال دفاع مقدس، دستاوردهاي منطقه اي و بين المللي براي انقلاب اسلامي است. اكنون پس از گذشت 22 سال همچنان آن دستاوردها را در صحنه هاي مختلف مي توان مشاهده كرد.

دستاوردهاي بين المللي

برخي از دستاوردهايي كه به رغم خواست بسياري از كشورها براي به انزوا كشاندن ايران در عرصه جهاني حاصل شد عبارتند از:

1) تثبيت اقتدار ايران: هرچند كه دشمنان انقلاب با آغاز جنگ تحميلي بر آن بودند تا انقلاب اسلامي را متزلزل و در نهايت از صحنه خارج سازند، اما 8 سال دفاع مقدس ضمن مقابله با اين توطئه، عاملي براي تثبيت پايه هاي اقتدار ايران و انقلاب شد. دفاع جانانه و ايثار گري ملت ايران در دفاع از انقلاب نه تنها در طول 8 سال دفاع مقدس بلكه پس از گذشت 22 سال از آن ، همچنان ضامن امنيت و ثبات كشور است چرا كه ملت ايران به جهانيان آموخت كه هرگونه تجاوز به خاك اين سرزمين بي پاسخ نخواهد ماند و ملت ايران با جان و دل از سرزمين و انقلاب خود دفاع خواهد كرد. اكنون به صراحت مي توان گفت كه اگر امروز آمريكا و رژيم صهيونيستي جرأت تهاجم نظامي به ايران را ندارند به دليل تجربه آنها از طول 8 سال دفاع مقدس است.

2) حفظ استقلال كشور: از دستاوردهاي جهاني جنگ 8 ساله، تبلور يافتن عملي شعار نه شرقي و نه غربي بود كه به تثبيت و تحكيم استقلال كشور منجر شد. بررسي تاريخي نشان مي دهد كه كشور ها در زمان جنگ با كشور خارجي به يكي از قدرت هاي جهاني متوسل مي شوند كه عملاً به حذف استقلال آنها منجر مي شود. ملت ايران در طول 8 سال دفاع مقدس با ايثارگري ضمن حفظ اصل عدم وابستگي به دنياي شرق و غرب نشان داد كه توانايي حفظ تماميت ارضي كشور خود را دارا مي باشد، نتيجه اين استقامت و ايستادگي حفظ استقلال كشور در برابر هر كدام از بلوك هاي شرق و غرب بود.

3) ارائه مدل جديد دفاع: از دستاوردهاي بين المللي ملت ايران در طول دفاع مقدس به نمايش گذاشتن مدل جديدي از مقاومت و دفاع بود.

پيش از اين، تمام جنگ ها و ايستادگي هاي ملت ها در برابر دشمن بر اساس تجهيزات نظامي و طرح هاي استراتژيك بود اما ملت ايران در 8 سال دفاع مقدس الگوي جديدي را بر اساس روحيه وحدت، ايستادگي و ملي گرايي با محوريت تكيه بر آموزه هاي ديني و اسلامي به نمايش گذاشت. ملت ايران با 8 سال دفاع در برابر بيش از 30 كشور جهان، الگويي اسلامي را خلق كرد كه تأثير بسياري بر رشد اسلام در عرصه جهاني داشت.

4) الگو شدن در مقابله با نظام سلطه: شايد بتوان گفت كه از مهمترين دستاوردهاي ملت ايران در طول 8 سال دفاع مقدس الگو شدن جمهوري اسلامي و ملت ايران براي ملت ها و كشورهاي آزاديخواه در برابر نظام سلطه بود. جهانيان اعتراف دارند كه جنگ تحميلي نه جنگ ايران و عراق بلكه جنگ ايران با نظام سلطه و استكبار بود كه با حضور بيش از 30 كشور از بلوك شرق و غرب در لواي پرچم عراق به جنگ عليه ملت ايران پرداخته بودند.

آناني كه با اين جنگ برآن بودند تا انقلاب اسلامي را از همان ابتدا در حاشيه قرار داده و مانع از گرايش جهان به آن شوند نه تنها به هدف خود نرسيدند، بلكه در نهايت، جنگ تحميلي به عاملي براي گسترش فرهنگ انقلاب اسلامي در جهان مبدل شد. به صراحت مي توان گفت كه جهانيان ايران را الگويي مي دانند كه با ايستادگي و مقاومت تمام حاضران در بلوك شرق و غرب را با شكست مواجه ساخت. الگوي ايران را اكنون در بسياري از مناطق جهان مي توان مشاهده كرد كه نمونه بارز آن در مقاومت ملت هاي آمريكاي لاتين و آفريقا در برابر نظام سلطه در 3 دهه اخير قابل بررسي است.

5) رسوايي مدعيان حقوق بشر: جمهوري اسلامي ايران همواره تأكيد داشته و دارد كه ادعاي حقوق بشر از سوي كشورهاي غربي و اروپايي راهي براي سلطه بر كشورهاست و آن ها صرفاً بر اساس منافع خود در اين عرصه تصميم گيري مي كنند، چنانكه كشتار در يك منطقه و كشور را امري صحيح و كشته شدن يك فرد را در منطقه اي ديگر مغاير با حقوق بشر مي دانند.

مواضع كشورهاي غربي در برابر جنايات صدام و حمايت هاي آنها در تجهيز آن به سلاح هاي شيميايي عليه ملت ايران بيانگر حقانيت مواضع ايران در زمينه دروغين بودن ادعاي غرب در زمينه حقوق بشر بود. اكنون پس از 22 سال همچنان جهانيان از جنگ تحميلي به عنوان نمادي از فريبكاري غرب در زمينه حقوق بشر ياد مي كنند كه به قرباني شدن هزاران انسان بي گناه در جنگي ناخواسته منجر شد.

6) شكست سازمان ملل: كارنامه سازمان ملل در قبال جنگ تحميلي به ايران از نكات قابل توجه مي باشد. سازمان هايي كه به عنوان حمايت از بشريت و مقابله با ستم ايجاد شده بودند در طول 8 سال جنگ تحميلي نه تنها اقدامي در جهت اجراي اساس نامه و شعارهاي خود انجام ندادند بلكه تحت نفوذ قدرت هاي آن زمان با سكوت خود در برابر جنايات وحشيانه رژيم بعث عراق، در كشتار ملت ايران مشاركت كردند. جنگ تحميلي بار ديگر اثبات كرد كه دل بستن به اقدام سازمان ملل در برقراري صلح و امنيت امري واهي بوده و ملت هاي آزاد صرفاً از طريق مقاومت و بالا بردن توان دفاعي مي توانند حاكميت و استقلال خود را حفظ كنند.

البته سازمان ملل به رغم تمام فشارهاي قدرت هاي بزرگ سرانجام تسليم اراده ملت ايران شد و صدام را به عنوان آغازگر جنگ و متجاوز به خاك ايران معرفي كرد. اين پيروزي بزرگ براي ملت ايران ضمن ارتقاي جايگاه جهاني ايران، موجب شد تا جهانيان نيز همچون ايران خواستار تغييرات بنيادي در ساختار سازمان ملل شوند، امري كه ناكامي بزرگي براي قدرت هاي بزرگ و آناني بود كه مي خواستند مانع از توسعه فرهنگ انقلاب اسلامي در عرصه جهاني شوند.

7) بر ملا شدن چهره دشمنان اسلام: جمهوري اسلامي ايران همواره تأكيد داشت كه دشمنان اسلام با ايجاد جنگ ميان كشورهاي اسلامي به دنبال تحقق اهداف زياده طلبانه خود مي باشند. 8 سال جنگ تحميلي و حمايت هاي آشكار شرق و غرب از صدام اثبات كرد كه نظام سلطه ريشه اصلي اختلافات و مشكلات ايجاد شده در جهان اسلام است و ملت ها و دولت هاي اسلامي بايد در كنار حفظ وحدت و حل مشكلات خود از طريق گفت وگو به مقابله با توطئه هاي دشمنان اسلام بپردازند. حمله آمريكا به عراق پس از جنگ كويت و اشغال اين كشور در سال 2003، مهر تأييدي بر مواضع جمهوري اسلامي در زمينه فتنه انگيزي دشمنان اسلام ميان كشورهاي اسلامي و لزوم وحدت جهان اسلام براي مقابله با اين توطئه ها بود.

8) شكست طرح صهيونيست ها: از مسائل مطرح در طول جنگ تحملي پروژه هاي سلطه طلبانه صهيونيست ها بود. آنها با كمك غرب بر آن بودند تا با ايجاد جنگ ميان عراق و ايران و سپس گسترش دامنه آن به ساير كشورهاي منطقه اهداف توسعه طلبانه خود را در قبال ايران و منطقه اجرايي سازند. بيداري جمهوري اسلامي ايران و مقاومت آن در برابر بيش از 30 كشور جنگ افروز در منطقه، عملاً اين توطئه صهيونيست ها را خنثي ساخت. نكته مهم آنكه مقاومت ايران به الگويي براي تمام منطقه مبدل شد، چنانكه پس از مدت كوتاهي از پايان جنگ تحميلي، حزب الله در سال 2000 رژيم صهيونيستي را به عقب نشيني از جنوب لبنان وادار ساخت. همچنين ملت فلسطين نيز انتفاضه دوم را براي مقابله با رژيم صهيونيستي كليد زد.

9) روابط گسترده جهاني: هر چند كه دشمنان انقلاب براي انزواي آن فعاليت مي كردند اما جنگ تحميلي موجب شد تا نام ايران در سراسر جهان تجلي يابد. نام كشوري انقلابي كه در برابر تمام دنياي شرق و غرب ايستادگي كرده و هرگز تسليم زياده خواهي هاي آنها نشده است. اين ايستادگي در حالي نام ايران را بر جهان طنين انداز كرد كه بسياري از ملت ها و دولت هاي آزاديخواه و مخالفان نظام سلطه بر برقراري و توسعه روابط با ايران تأكيد كردند؛ روابطي كه نه تنها در عرصه منطقه اي بلكه به دورترين نقاط جهان نيز گسترش يافت. اين گسترش روابط اكنون پس از گذشت بيش از دو دهه از جنگ تحميلي در ابعاد گسترده اي تبلور يافته به گونه اي كه اكنون جمهوري اسلامي از بازيگران مهم در عرصه معادلات جهاني است.

10) شكست استراتژي آمريكا در منطقه: آمريكا كه همواره با طرح ها و توطئه هايش در كوتاه ترين زمان ممكن الگوهاي خود را در خاورميانه پياده مي كرد ابتدا در برابر انقلاب مردم ايران اسلامي طعم شكست را چشيد، سپس در مسئله تسخير سفارت آمريكا در ايران متحمل شكست ديگري شد. در فاز بعدي در جنگ تحميلي نيز نتوانست خواسته هاي خود را عليه ملت ايران اجرايي سازد. مقاومت ملت ايران در 8 سال دفاع مقدس تمام معادلات آمريكا در خاورميانه و عرصه جهاني را دگرگون ساخت به ويژه اينكه اين ايستادگي فرهنگ جديدي به نام فرهنگ مقاومت را له منطقه ارزاني داشت كه پيامدهاي آن متزلزل شدن پايه هاي نفوذ آمريكا در منطقه بود. امري كه اكنون پس از 22 سال در ابعاد گسترده تري مشاهده مي شود بگونه اي كه جهانيان اعتراف دارند كه با گسترش جايگاه ايران در ميان ملت هاي منطقه، آمريكا بيش از گذشته به عقب نشيني از خاورميانه و كنار نهادن منافع خود وادار شده است.

نتيجه گيري :

در جمع بندي كلي از دستاوردهاي بين المللي 8 سال دفاع مقدس مي توان گفت كه به رغم خواست دشمنان انقلاب اسلامي، جنگ تحميلي در كنار آنكه موجب تقويت وحدت و اتحاد ملي شد، به تثبيت موقعيت منطقه اي و جهاني جمهوري اسلامي ايران منجر گرديد به ويژه اينكه ملت ايران الگوي جديدي به نام مقاومت را به جهانيان عرضه داشت. الگويي كه به نماد پيروزي حق بر باطل و ملت هاي آزاديخواه بر نظام سلطه و استكبار مبدل شد. الگوي مقاومت ملت ايران، اكنون نه تنها در عرصه منطقه اي بلكه در سراسر جهان مشاهده مي شود كه تأكيد ملت ها و دولت هاي جهان بر لزوم پايان حاكميت نظام سلطه بر جهان و لزوم جهاني شدن فرهنگ مقاومت براي برقراري عدالت و برابري انسان ها نمادي آشكار از اين پيروزي بزرگ ملت ايران است كه در سايه 8 سال مقاومت و ايستادگي در 8 سال جنگ تحميلي در برابر تمامي حاضران در اردوگاه نظام سلطه، حاصل شده است؛ مقاومتي كه انقلاب اسلامي را جهاني ساخت.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات