صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۷۰۹۲۰
مروری بر مقاومت گسترده فلسطینی‌ها در حمایت از مسجد‌الاقصی

آتش انتفاضه قدس در حال شعله‌ور شدن است


علی موحد

جهان در حالی معطوف به تحولات عراق و سوریه و اوکراین و اخیراً نیز نتایج انتخابات آمریکا شده است که فلسطین شاهد تحولاتی تأمل‌برانگیز است که حمایت‌های جهان اسلام از آن را طلب می‌کند.

این روزها مسئله فلسطین حول محور قدس و در یک کلام، مسجدالاقصی در گردش است. سران رژیم صهیونیستی که از پیامدهای شکست در جنگ غزه در هراس هستند، محور اشغالگری و حملات خود را به قدس معطوف ساخته‌اند، چنانکه در کنار ساخت صدها واحد مسکونی در قدس، طرح سلطه بر مسجدالاقصی را تشدید کرده‌اند. آنها با پشتیبانی از افراط‌گرایانی همچون خاخام گلیک سعی در اجرای طرح تقسیم مسجدالاقصی میان یهودیان و مسلمانان را داشته تا در نهایت مانند حرم ابراهیمی که مسلمانان را از حضور در این مکان مقدس حذف کردند، مسجدالاقصی را نیز به زیر سلطه خویش درآورند. واکنش فلسطینیان به این اقدامات حضور گسترده در مسجدالاقصی و برپایی تظاهرات در قدس، کرانه باختری و غزه بود. پس از این، صهیونیست‌ها با بهانه قرار دادن ترور خاخام گلیک، اقدام به بستن مسجدالاقصی کردند تا به‌زعم خود از یک سو به شهرک‌نشینان صهیونیست درباره ایجاد امنیت برای آنان اطمینان دهند تا مانع از کوچ معکوس آنها شوند و از سوی دیگر، با بالابردن هزینه مقاومت برای فلسطینیان به باج‌خواهی از آنان بپردازند.

صهیونیست‌ها این‌بار نیز محاسبات‌شان اشتباه بود، چرا که واکنش فلسطینیان خانه‌نشینی نبود، بلکه اوج‌گیری قیام مردمی بود. هزاران فلسطینی در رام‌الله و بخش شرقی قدس با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی درگیر شدند، در حالی که همزمان در اردوگاه «شعفاط» نیز درگیری‌های شدیدی به وقوع پیوست تا نشانه‌ای دیگر بر تحقق انتفاضه جدید فلسطین باشد. شبکه خبری انگلیسی «اسکای‌نیوز» طی گزارشی نوشت: در خیابان‌های بیت‌المقدس انبوهی از نیروهای امنیتی مشاهده می‌شوند و مشخص نیست که این نیروها چه مدت در معابر عمومی باقی خواهند ماند.

در بخش عرب‌نشین قدس، نیروهای امنیتی در خیابان‌ها در حال استقرار موانع هستند و پست‌های بازرسی خودرو را ایجاد کرده‌اند. صهیونیست‌ها هزاران نفر از یگان‌های ویژه و محافظان مرزی خود را در خیابان‌ها و محورهای منتهی به بخش قدیمی قدس و مسجدالاقصی مستقر کرده‌اند و بخش قدیمی قدس را بسته‌اند.

همزمان در کرانه باختری نیز حالت فوق‌العاده اعلام شده است، در حالی که تدابیر امنیتی در مناطق اشغالی 1948 نیز تشدید شده است.

بعد دیگر حرکت‌های فلسطینیان را استفاده از خودرو برای مقابله با صهیونیست‌ها تشکیل می‌دهد.

پس از آنکه طی چند هفته سه عملیات شهادت‌طلبانه در قدس اشغالی با استفاده از خودرو و زیرگرفتن صهیونیست انجام شد، برخی رسانه‌های صهیونیستی نام خیزش جدید مردم قدس را «انتفاضه خودرو» گذاشته‌اند. بنا به گزارش پایگاه خبری «وطن»، اولین عملیات مربوط به ماه گذشته (اکتبر) بود. حدود دو هفته پیش «عبدالرحمن الشلودی» شهید فلسطینی در عملیاتی شهادت‌طلبانه چند صهیونیست را با خودروی خود زیر گرفت. در این عملیات یک صهیونیست به هلاکت رسید و 9 نفر دیگر زخمی شدند.

دو عملیات شهادت‌طلبانه دیگر در روزهای اخیر رخ داد. در یکی از آنها «ابراهیم عکاری» ساکن الخلیل با خودروی خود چند صهیونیست را در ایستگاه اتوبوس زیر گرفت. در این عملیات نیز یک صهیونیست به هلاکت رسید و 14 نفر دیگر زخمی شدند. در دومین عملیات نیز جوان فلسطینی دیگری با خودروی خود چند نظامی صهیونیست را در اردوگاه «العروب» زیر گرفت و آنها را زخمی کرد. مجموع این تحولات یک اصل را در اذهان ایجاد کرده و بسیاری از شخصیت‌ها و رسانه‌های صهیونیستی نیز به آن، اشاره کرده‌اند و آن آغاز دوباره انتفاضه است.

اوضاع این روزهای صهیونیست‌ها چنان شده که موگرینی، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به سرزمین‌های اشغالی می‌گوید: «اسرائیل در خطرناک‌ترین وضعیت قرار دارد.»

انتفاضه واژه‌ای است که هر زمان فلسطینیان به زبان آورده‌اند هراس سنگین ارتش و حاکمان رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است، چرا که انتفاضه به معنای حرکتی برگرفته از انسجام و وحدت است که محور آن را مقاومت و شهادت تشکیل می‌دهد.

بر این اساس نیز صهیونیست‌ها همه ابزارهای داخلی و خارجی را به کار می‌گیرند تا مانع از آغاز انتفاضه فلسطینیان شوند. جنگ غزه زمینه‌ساز آن شد تا ملت فلسطین بار دیگر انتفاضه را راهبرد نهایی برای رسیدن به حقوق خود بداند، چرا که از یک سو، تزلزل بیشتر صهیونیست‌ها بر همگان آشکارتر شد و از سوی دیگر، این امر مورد تأکید قرار گرفت که جامعه جهانی و روند سازش نمی‌تواند دستاوردی برای فلسطینیان داشته باشد و انتفاضه تنها گزینه باقی مانده است.

جنگ ۵۱ روزه غزه هر چند در حوزه عملیات نظامی معطوف به حملات صهیونیست‌ها به غزه و مقاومت و ایستادگی ساکنان این سرزمین بوده، اما کارنامه سایر مناطق فلسطین، بیانگر نکات مهم دیگری است و آن، آغاز حرکت‌های فلسطینیان در حمایت از مقاومت غزه بود.

در کرانه باختری فلسطینیان اعتراضات گسترده‌ای را علیه صهیونیست‌ها برپا کردند که 40 شهید به همراه داشت. در اعتراضات اخیر در قدس نیز فلسطینیان حرکت‌های اعتراضی گسترده‌ای صورت دادند که تاکنون ده‌ها بازداشتی داشته است. نکته مهم اعتصابات و اعتراضات مردمی در اراضی اشغالی 1948 بوده که چالش‌های بسیاری برای صهیونیست‌ها به همراه داشته است. بررسی تحولات فلسطین از غزه تا کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی 1948 بیانگر یک اصل مسلم و نهایی است و آن اینکه، ملت فلسطین حرکتی یکپارچه را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده و جنگ با این رژیم، صرفاً معطوف به غزه نیست. حرکتی که می‌توان آن را حلقه‌های انتفاضه نامید که در حال تکمیل شدن و اتصال به هم است.

نکته مهم آن است که ملت فلسطین دریافته است که نه روند سازش، نه کشورهای عربی و غربی و نه سازمان ملل و... هیچ یک، اقدامی برای فلسطین صورت نخواهند داد، چنانکه در طول هفته‌های اخیر، در برابر سرکوب فلسطینیان در قدس و کرانه باختری سکوت کرده‌اند. بر این اساس است که بسیاری تأکید دارند، فلسطینیان در مسیر انتفاضه قرار گرفته‌اند که تسلیح کرانه باختری می‌تواند آتش نهایی این انتفاضه را شعله‌ور سازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات