صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۱۳۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4016 یکشنبه 23 آذر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) حرکت نباید سست بشود؛ جهت حرکت نباید اشتباه بشود؛ جهت حرکت به سمت استکبار است، مقابله‌ با استکبار است.(6/9/93)

سرمقاله

حرکتی دینی با پیامی سیاسی

راهپیمایی بیست میلیونی زائران شصت کشور جهان از نقاط مختلف عراق به‌سوی کربلای معلی، اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ بشر است. بی‌بدیل بودن این اتفاق کفایت می‌کرد که حداقل برای مدت ده روز که راهپیمایی‌ها آغاز شده بود، در صدر اخبار رسانه‌های جهانی قرار گیرد. آنچه این اهمیت و ارزش رسانه‌ای را مضاعف می‌کرد، تهدید گروهک تکفیری صهیونیستی داعش بود. چشم‌پوشی مغرضانه رسانه‌های جهانی از این اتفاق بی‌مانند، بسیار پرسش‌برانگیز است. این پرسش‌برانگیزی درباره رسانه‌هایی که نیم‌نگاهی به این رخداد بزرگ داشتند؛ اما آن را صرفاً یک یادمان مذهبی معرفی کردند نیز وجود دارد. علت چنین برخوردی با مراسم عظیم اربعین حسینی، وحشت از پیام انگیزه‌ساز و تحرک‌آفرین آن است؛ یعنی پیام سیاسی آن که نطفه‌اش در اولین اربعین بسته شد؛ زمانی که کاروان بازماندگان سرافراز عاشورا در راه بازگشت به مدینه، حضور بر سر مزار شهدای عاشورا را خواستار شدند. آن بازگشت فقط برای ندبه و زاری و تازه کردن غم و اندوه و تسلی‌خاطر نبود که برای تکمیل قیام الهی امام حسین(ع) برضد ظلم و جور و سردادن فریاد حق‌طلبی بود. کسانی که در اربعین با پای پیاده برای زیارت امام حسین(ع)  و سایر شهدای عاشورا عازم کربلا می‌شوند، به دنیا اعلام می‌کنند با وفاداری کامل به سرور و سالار شهیدان، راه او را ادامه می‌دهند و سردمداران رسانه‌های جهانی از پخش این حرکت عظیم که بینندگانش را در نهایت با این پیام سیاسی آشنا می‌کند، وحشت دارند و مایل نیستند چنین پیام آتشینی با چنین نمایش و دلدادگی حیرت‌انگیزی به چشم و گوش مخاطبانشان برسد و این، نمادی از مدیریت استکباری در رسانه‌های مشهور جهان است.

ترجمه

ضرورت مقابله با ریشه‌های افراط‌گرایی

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی سی‌بی‌سی کانادا 13 دسامبر 2014 (۲۲ آذر) در گزارشی به دیدگاه‌های فرمانده ناتو در مورد راه‌های ریشه‌کنی داعش پرداخت و نوشت: ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده ارشد ناتو، در مصاحبه با رادیو سی‌بی‌سی گفت: «تا ریشه‌های بی‌ثباتی و افراط‌گرایی در کشورهایی مانند عراق و سوریه خشکانده نشود، به‌نظر می‌رسد غرب مدتی طولانی باید درگیر جنگ‌های برون‌مرزی باشد.» وی با اشاره به عملیات‌های تحت رهبری آمریکا علیه گروه داعش گفت: «راه مقابله با ریشه‌های ظهور داعش، تمرکز بر اشتغال‌زایی، آموزش، بهداشت و امنیت برای مکان‌های آسیب‌پذیر و تشخیص این نکته است که چگونه می‌توان دولت‌ها را در برابر مردم خود پاسخگو کرد.» کانادا شش سی‌اف‌18، دو هواپیمای شناسایی سی‌پی140 آرورا و یک هواپیمای سوخت‌گیری پولاریس برای عملیات علیه داعش فرستاده و در عین حال، 69 نیروی ویژه به‌عنوان مشاور برای نیروهای کردی در عراق اعزام کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: ناتو خود در ائتلاف مربوط به حملات هوایی در عراق و سوریه شرکت ندارد؛ اما دولت عراق گفته برای تقویت ظرفیت دفاعی، درخواستی به ناتو ارائه کرده است. ژنرال بریدلاو گفت چنین درخواستی را مشاهده نکرده؛ اما این درخواست را به‌طور بالقوه مأموریت «مشاوره و کمک‌رسانی» توصیف کرد. وی تشریح کرد که به‌طور مشخص باید برای ظرفیت‌سازی مشارکت و همکاری یا کمک به ارتش عراق و آموزش آن به‌منظور کارآمدی در جنگ‌ها تلاش کنیم. به‌علاوه، ناتو مأموریت اطمینان‌دهی مجدد در اروپای شرقی را در واکنش به حمله روسیه به اوکراین هدایت می‌کند. ژنرال بریدلاو می‌گوید به‌گمان درخواست‌ها برای تمدید آتش‌بس، تحریکات روسیه در اروپای شرقی و اوکراین رو به رشد است. 1 دسامبر ناتو اعلام کرد که جنگنده‌های ناتو بیش از 400 بار در سال جاری هواپیماهای روسی را ردیابی کرده‌اند که حریم پروازی را در نزدیکی سواحل کشورهای ناتو نقض کرده‌اند. ژنرال بریدلاو می‌گوید: روسیه در شرق اوکراین به‌طور علنی از نیروهای طرفدار خود حمایت نظامی و تجهیزاتی می‌کند. این وظیفه به ناتو سپرده شده که نیروی واکنش سریع کوچکی ایجاد کند که بتواند ظرف چند روز به مناطق بی‌ثبات در شرق اروپا نیرو بفرستد.

در پایان مقاله آمده است: یک نیروی موقت تا پایان 2015 ایجاد خواهد شد و شکل‌گیری نیروی دائمی‌تر نیز تا سال 2016 در دستورکار قرار خواهد گرفت. ژنرال بریدلاو تشریح کرد که این نیرو خواهد توانست با تأثیرگذاری جدی و توانایی مدیریت مأموریت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، به میدان نبرد اعزام شود؛ اما با توجه به اینکه هزینه‌های این مأموریت‌های ناتو بالاست، ژنرال بریدلاو از تمام کشورهای ناتو خواست که به تعهدات خود در نشست ولز در ماه سپتامبر عمل کنند. در این نشست، اعضای ناتو متعهد شدند کاهش بودجه‌های دفاعی را متوقف کنند. قرار است کشورهای عضو ناتو حداقل دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی کنند. بیست درصد این هزینه‌ها نیز باید صرف تجهیزات جدید و تحقیق و توسعه کارآمدی ناتو شود. سال گذشته کانادا یک درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی کرد.

اخبار و تحلیل‌ها: مثبت بودن هزینه فایده و یا اضطرار در ایجاد گروه‌های مسلح افراطی، غرب را واداشته‌ تا در برهه‌ای آن‌ها را ایجاد کند و در زمان پایان تاریخ مصرف آن‌ها و یا در زمانی که آن‌ها به تهدید تبدیل شده و یا به آن نزدیک شده‌اند، به حیات آن‌ها پایان دهد. بررسی روند ایجاد القاعده و نابودی آن نشان داده که غرب در نابود کردن آن ناکام بوده و هنوز هم برای ایجاد آن و ناتوانی در نابودی‌اش هزینه می‌پردازد. به نظر می‌رسد این اتفاق درباره گروهک تکفیری تروریستی داعش نیز تکرار شود.

اخبار

مقابله ایران با جنگ نفتی آل‌سعود و آمریکا!

 کارشناسان بازار جهانی انرژی اعتقاد دارند که مهم‌ترین دلیل تبانی عربستان و آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت نفت، ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران، روسیه و ونزوئلا است و به عبارت دیگر، این دو کشور سعی دارند توطئه کاهش قیمت نفت را جایگزین تحریم‌های بین‌المللی کنند. در عین حال، ایران نیز برنامه‌هایی برای مقابله با این توطئه‌ها دارد. مطابق برنامه زمان‌بندی شرکت ملی نفت ایران، قرار است تا پایان سال جاری با بهره‌برداری از تعدادی دیگر از سکوها و ردیف‌های پالایشگاهی، طرح توسعه فاز ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی حدود ۷۰ میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران اضافه شود که با این حساب، ۲۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، یک هزار و ۵۵۰ تن گوگرد، سالانه 1/2میلیون تن گاز مایع و حدود دو میلیون تن اتان به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد. قیمت فعلی هر بشکه میعانات گازی هم در بازارهای آسیایی حدود ۷۵ تا ۷۰ دلار است که با احتساب تولید روزانه ۲۸۰ هزار بشکه این محصول راهبردی و گران‌قیمت گازی در این پنج فاز پارس جنوبی، به‌طور متوسط روزانه ۲۲ تا ۲۵ میلیون دلار به درآمدهای گازی کشور افزوده خواهد شد. علاوه بر این، هم‌اکنون بهای هر تن گاز مایع ایران در بازار جهانی و به‌ویژه کشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار  است که از محل افزایش تولید گاز مایع و گوگرد فازهای جدید پارس جنوبی هم روزانه 5/2 تا ۵ میلیون دلار درآمد گازی نصیب اقتصاد کشور خواهد شد.

در مجموع با بهره‌برداری نهایی از این پنج فاز تا بهار سال آینده به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد که این درآمد گازی می‌تواند جایگزین کاهش درآمدهای نفتی باشد.

اخبار کوتاه    

* ده‌ها هزار آمریکایی در مناطق مختلف این کشور علیه خشونت پلیس آمریکا با مردم دست به تظاهرات زدند. بنا برگزارش رسانه‌ها، تنها در نیویورک 60 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. خبرنگار تلویزیون اسکای‌نیوز هم در گزارشی از نیویورک، آن را بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان آغاز اعتراضات ضد نژادپرستی در فرگوسن در تابستان امسال دانسته است. پلیس نیویورک برای مقابله با معترضان در مناطق مختلف این شهر موانعی نصب کرد تا معترضان را مهار کند.

* ارتش یمن روز گذشته پنج نفر از عناصر گروه تروریستی القاعده از جمله دو سعودی را که با لباس زنانه سوار بر یک دستگاه اتوبوس به سمت مرز عربستان در حرکت بودند، به هلاکت رساند. شش مظنون داخل اتوبوس نظیر اکثر زنان یمیی لباس سیاه بلند و نقاب بر چهره داشتند. راننده و ششمین مرد زخمی مورد بازجویی قرار گرفتند و در تحقیقات اولیه روشن شد که مظنونان وابسته به گروه القاعده بودند و به سمت مرز عربستان حرکت می‌کردند.

* طی نشستی که روز پنج‌شنبه در پارلمان انگلیس برگزار شد، جمعی از نمایندگان مجلس این کشور متعلق به کمیته به‌اصطلاح «آزادی ایران» بحث حقوق‌بشر در ایران را به میان کشیدند و به دخالت آشکار در امور قضایی ایران پرداختند. این گزارش حاکی است، از دیگر نکات برجسته این نشست ضد ایرانی، حمایت جمعیت حاضر از عناصر منافقین در اردوگاه لیبرتی عراق بود که از دولت این کشور بهبودی اوضاع این اردوگاه را خواستار شدند. برخی از نمایندگان پارلمان اروپا نیز طی نامه‌ای همسو با گروهک منافقین، ضمن متهم کردن ایران به نقض حقوق‌بشر، خواستار اعمال فشار رئیس جدید دستگاه سیاست خارجی اروپا بر ایران شدند.

* نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» طی گزارشی درباره «امکان حضور پهپادهای ساخت ایران بر فراز مکزیک» و سفر چهار روزه «علاالدین بروجردی» رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مکزیک، نوشت: بروجردی حین بازگشت خود به ایران از علاقه‌مندی مقام‌های مکزیکی به خرید پهپادهای ساخت ایران خبر داده بود. نشنال اینترست نوشت: بعید نیست که برخی مقام‌های عضو پارلمان مکزیک برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز علاقه کرده باشند، چراکه خرید پهپادهای ایرانی برای مبازره با قاچاقچیان مواد مخدر عجیب به‌نظر نمی‌رسد.

* میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که به‌تازگی به منطقه سفر کرده بود، در گفت‌وگو با برخی مقامات کشورهای منطقه اعلام کرد: «بندر بن‌سلطان، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی، در مسکو خطاب به من گفت: ما خواهان نابودی نظام سوریه هستیم، حتی اگر این امر به قیمت نابودی تمامی سوریه باشد.»

وی همچنین از قول جان کری خاطرنشان کرد: جان کری خطاب به روس‌ها گفت فکر نکنید ما آمده‌ایم داعش را در سوریه هدف قرار دهیم تا نظام سوریه از آن بهره ببرد!

* به گفته منابع آگاه، «میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به منطقه غرب آسیا که طی دو هفته گذشته دو بار به سوریه و لبنان سفر کرد، در دیدار با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، حامل پیامی مهم از پوتین بود. بنا بر گزارش روزنامه «الدیار» لبنان، رئیس‌جمهور روسیه در این پیام تأکید کرده است که همه کارخانجات، انبارهای سلاح و همه سلاح‌های پیشرفته مسکو در خدمت مقاومت اسلامی است.

پیک پژوهشگاه: با فرارسیدن هفته پژوهش، پژوهشگاه امام صادق(ع) تا روز چهارشنبه 26/9/93 در نمایشگاه بین‎المللی تهران، سالن شماره 13 با به نمایش گذاشتن آخرین آثار و طرح‌های در دست اقدام خود، میزبان فرهیختگان و پژوهشگران اهل قلم است. (سامانه‎پیام‎کوتاه 1000118259)

 

 

 

 

 

 

 

          

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات