صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۱۹۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4029 یکشنبه 14 دی ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز وحدت دنیای اسلام، یک هدف اعلاست که اگر این وحدت حاصل شد، آن وقت دنیای اسلام حقیقتاً می‌تواند به عزت کامل و عمل به احکام اسلامی دست پیدا کند. (25/10/85)

سرمقاله

گذشت زمان حقیقت را تغییر نمی‌دهد!

پنجشنبه هفته گذشته (11/10/93) دانشگاه تهران شاهد برگزاری همایش «پیامبر رحمت و مدارا» بود. این همایش را علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها، از طرف دولت برگزار کرد و مناسبت آن هم، قرار داشتن در آستانه هفته وحدت بود. یکی از سخنرانان این همایش هاشمی رفسنجانی بود که دعوت از وی بهانه‌ای شد تا پنج سال پس از 26 تیرماه 88 که آخرین نماز جمعه‌اش را در منصب امام جمعه‌ای تهران برگزار کرد، دوباره به دانشگاه تهران بازگردد. حضور حماسی مردم در اقتدارنمایی فتنه‌شکنانه 9 دی 88 تعریض جدی هم به سخنان آقای هاشمی و حوادث تلخ پس از آن تا روزهای منتهی به 9 دی بود. در هر صورت، این بهانه،‌ هاشمی را به دانشگاه تهران کشاند. جالب اینکه روزنامه «مردم امروز» که از پیش، خود را برای استقبال از این حضور و باشکوه جلوه دادن آن آماده کرده بود، شروع این نشست را اینگونه توصیف کرد: «جلسه پنجشنبه گذشته دانشگاه تهران  تحت‌عنوان «پیامبر رحمت و مدارا» در حالی آغاز شد که ورود همزمان علی یونسی، مولوی عبدالحمید و هاشمی رفسنجانی، حاضران را به تشویق واداشت تا سخنرانان ابتدایی جلسه را مجاب به خلاصه‌گویی برای شروع سریع‌تر سخنرانی هاشمی رفسنجانی کند...» اما هاشمی چه گفت؟! هاشمی در بخشی از سخنانش به بازتاب رفتار ساختارشکنانه فتنه‌گران در سال 88 در برنامه‌های صداوسیمای سال 93 یعنی دو سه روز پیش از حضور اخیر وی در دانشگاه تهران پرداخت و درباره برنامه‌های روشنگرانه و افشاگرانه صداوسیما به‌گونه‌ای سخن گفت که همه را به یاد خطبه نماز جمعه اشاره شده انداخت با این تفاوت که به‌نظر نوشده و به اقتضای مسائل جاری اظهار شد. وی گفت: این روزها مشاهده می‌کنید که چقدر از صداوسیما علائم تفرقه پخش می‌شود و چیزهایی را به خورد مردم می‌دهند که نبوده است. این کارها خدمت به نظام و خدمت به انقلاب و کشور نیست. هاشمی رفسنجانی، دروغ، ظلم و زندان بی‌جهت را از عوامل تفرقه برشمرد و تصریح کرد: اختلاف‌نظر اگر در حد بحث بماند، مفید است؛ اما وقتی به عمل و کار فیزیکی بگذرد و از حدی تجاوز کند، به تهمت و دروغ و درگیری تبدیل می‌شود. وی ادامه داد: ما در عین اختلاف‌نظر باید با یکدیگر برادرانه رفتار کنیم و نباید فقط به زبان اکتفا کنیم. افراد یا نهادهای خاصی نباید به دیگران زور بگویند و انتظار این است که انقلاب را و اهداف انقلاب را به‌عنوان الگوی خود در نظر بگیریم.

در سال 88 فتنه‌گران پیش و پس از خطبه‌های آقای هاشمی که آن را حمایت از خودشان تلقی می‌کردند و حامیان انقلاب را به‌شدت آزرده کرده بود، با رفتار ساختارشکنانه و براندازانه‌شان عملاً اعلام می‌کردند: آقای هاشمی! ما آن‌گونه نیستیم که شما توصیف می‌کنید. بخشی از برنامه‌های صداوسیما به مناسبت 9 دی امسال نیز دقیقاً همین موضوع را منعکس می‌ساخت و همه آنچه را که نشان می‌داد، سند قطعی و حقیقت محض بود؛ اما موضوع تعجب‌آور این بود که آقای هاشمی با اظهاراتی از جنس خطبه‌‌های نماز جمعه مذکور، نسبت‌های ناروایی به صداوسیما می‌دهد که خود آنچه پخش شد، گواه بر حقانیت خودش است. به‌نظر می‌رسد پنج سال که زمان طولانی است سپری شد و تمامی شبهات برطرف و دست‌های فتنه‌گر و آشوب‌‌طلب و برانداز رو شد و خورشید حقیقت پرتلألو درخشید؛ اما در دو سوی این برهه زمانی تغییری حاصل نشد؛ اما با این حال، ناامید هم نباید بود. درجه حرارت کوره مظلومیت نظام آنقدر بالاست که وجدان‌ها را بگدازد. هر چند تلاشی برای آشکار نشدن آن وجود داشته باشد.

ترجمه

           ایران 2015؛ چالش‌ها و اولویت‌های راهبردی و ژئوپلیتیک

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی العربیه انگلیسی 4 ژانویه 2015 (۱۴ دی) در مقاله‌ای به راهبردهای ایران در سال 2015 پرداخت و نوشت: سال 2015 تحولاتی حیاتی و مثبت و نیز چالش‌هایی جدی برای حکومت ایران به همراه خواهد داشت. یک ویژگی مهم نظام سیاسی ایران، پیش‌بینی‌ناپذیری آن است؛ با وجود این، می‌توان برآوردها و پیش‌بینی‌هایی در مورد آن صورت داد. اقتصاد ایران احتمالاً وضعیت وخیم‌تری پیدا خواهد کرد و در مقایسه با سال 2014 می‌توان پیش‌بینی کرد با کسری بودجه در سال 2015 روبه‌رو خواهد شد. البته سال 2014 دولت روحانی توانست روند خروج از رکود را مدیریت کند. مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تهران به‌منظور پوشش و تأمین هزینه‌های خود به فروش نفت بشکه‌ای حدود 131 دلار نیاز خواهد داشت.

در ادامه مقاله آمده است: با وجود این، تهران احتمالاً خواهد توانست با انجام برخی راهبردها از جمله قطع یارانه‌ها، افزایش مالیات و کاهش نرخ تبادل ارز خارجی، اوضاع را مدیریت کند. خبر خوب از نگاه رهبران ایران، افزایش صادرات و واردات به‌ویژه با روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی به دلیل تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای است. تغییر کاربرد ارزهای ملی در تجارت خارجی به جای دلار (برای نمونه، با روسیه با توجه به واردات غذا) تجارت دوجانبه را نیز تسهیل خواهد کرد. کاهش محدود تحریم‌ها نیز به ایران در تأمین بودجه و افزایش صادرات غیرنفتی در سال 2015 کمک خواهد کرد. هیئت تجاری ایرلند قرار است امسال از ایران دیدار کند و کشورها و شرکت‌های اروپایی نیز به‌دنبال کسب درآمد از سرمایه‌گذاری در ایران و افزایش توافق‌های تجاری با این کشور هستند. همکاری دوجانبه منطقه‌ای ایران با برخی کشورها از جمله ترکیه و عراق نیز افزایش خواهد یافت. دیدار اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از ایران در سال 2015 می‌تواند تجارت‌ دوجانبه و همکاری راهبردی ترکیه با ایران را افزایش دهد. ایران و عراق نیز بانکی مشترک به نام بانک همکاری منطقه‌ای اسلامی برای توسعه و سرمایه‌گذاری ایجاد خواهند کرد که هدف آن، افزایش معاملات تجاری و تسهیل تجارت دوجانبه به بیش از دو میلیارد دلار طی سه سال آینده است.

در پایان مقاله آمده است: سال 2015 ایران می‌تواند در فناوری موشک‌های دوربرد خود از طریق توسعه و آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما پیشرفت‌هایی داشته باشد که برد آن به آمریکا خواهد رسید. ذکر این نکته مهم است که پیشرفت فناوری موشکی بیشتر مبتنی بر راهبرد دفاعی و یا بازدارندگی است و چندان جنبه تهاجمی ندارد. کاهش جدی بهای نفت سبب شده برخی کارشناسان به این نکته اشاره کنند که رهبران ایران مواضعشان را در قبال اولویت‌های راهبردی خود از جمله گفت‌وگوهای هسته‌ای و حمایت از بشار اسد منعطف‌ خواهند کرد تا از فشار انزوا و تحریم‌های اقتصادی علیه خود رهایی یابند. فشار اقتصادی احتمالاً به‌طور بنیادین بلندپروازی‌های سلطه‌طلبانه ایران در منطقه و رویکرد رهبری و سپاه پاسداران را تغییر نخواهد داد. مسئله حیاتی دیگر، ضرب‌الاجل هسته‌ای ژوئیه 2015 است. شکاف میان درخواست‌های هسته‌ای ایران و رویکرد غرب (به‌ویژه آمریکا) به حدی عمیق است که رفع آن به‌طور جدی با چالش روبه‌روست. به‌دلیل همگرایی منافع راهبردی و ژئوپلیتیک آمریکا و ایران، به‌نظر می‌رسد دیپلماسی پنهان، همکاری نظامی یا اطلاعاتی ایران و آمریکا افزایش یابد. با وجود این، آشتی کامل ایران و آمریکا مانند توافق کوبا امسال ناممکن به‌نظر می‌رسد. در نهایت باید گفت کاهش قیمت نفت و تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای، صدای تندروها در برابر دولت حسن روحانی را تقویت می‌کند. اگرچه اوضاع اقتصادی ایران در سال 2015 وخیم‌تر می‌شود؛ اما چالش‌های اقتصادی پیش روی مردم عادی احتمالاً به ناآرامی جدی علیه حکومت ایران منجر نخواهد شد.

اخبار

خشم ضدانقلاب فراری از برپایی نماز جماعت!

امیرعباس فخرآور، جاسوس موساد و ضد انقلاب فراری که این روزها به‌شدت از تحریم علیه ملت ایران حمایت می‌کند، در تازه‌ترین اظهارات فیس‌بوکی خود، در واکنش به برپایی نماز جماعت حین مناظره زنده در تلویزیون، به تخریب صداوسیما پرداخت.

وی با اشاره به این اقدام ارزنده و ارزشی که برای اولین بار در صداوسیما اتفاق افتاده، نوشت: «بی‌شرمی در رسانه ملی بدجوری حال‌ به‌هم‌زن شده است. به برگزاری اذان و نماز جماعت در یک برنامه مناظره زنده اقتصادی در صداوسیمای جمهوری اسلامی توجه کنید. مناظره را قطع کردند و کارشناسان اقتصادی به همراه فیلمبردارها و تماشاچی‌ها ریختند وسط استودیو که نماز بخوانند. همین کارها را می‌کنند که آدم بدجوری وسوسه می‌شود اعلام نبرد مسلحانه کند.»!

گفتنی است در اقدامی ارزشی در برگزاری برنامه زنده مناظره که از شبکه اول سیما در حال پخش بود، هنگام نزدیک شدن به اوقات شرعی مغرب، محمدرضا پورزرگری، قاری قرآن، اذان را به‌صورت زنده اجرا کرد و پس از آن، در استودیوی برگزاری برنامه، نماز جماعت با حضور اعضای حاضر در برنامه مناظره به صورت زنده برگزار شد.

اخبار کوتاه    

 * حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح امروز در نخستین همایش اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، حضور یافت و در سخنانی گفت: «نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی انجام دهد و مالیات ندهد. البته این دولت چیزی که بفهمد جزو مصالح مردم است، بدون واهمه به مردم می‌گوید.» وی در بخشی از سخنان خود درباره مذاکرات هسته‌ای هم اظهار داشت: «تجربه زندگی سیاسی ما می‌گوید که کشور با انزوا نمی‌تواند رشد کند. والله باالله نمی‌شود. مگر می‌شود در پای میز مذاکره درباره آرمان و اصول صحبت کرد. یک عده در توهمات سیر می‌کنند. آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، بلکه به قلب و مغز ما وصل است.»

 * «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه ۹۲ساله عربستان، در حالی به بیمارستان منتقل شده که گفته می‌شود بحث و جدل‌های بسیاری درباره جانشینی او و سرنوشت این کشور به راه افتاده است. بر اساس روال معمولی، در صورت مرگ ملک عبدالله، ولیعهد او یعنی سلمان ‌بن‌عبدالعزیز (۷۷ساله) جانشین او خواهد شد، اما مشکل این است که میان افراد خاندان حاکم، بر سر ولیعهدی جنگی پنهان در جریان است. آنچه مسلم است، این است که حال شاه کنونی عربستان، خوب نیست. او تاکنون چهار عمل جراحی در کمر داشته و سه بار نیز دچار سکته قلبی شده است و بر روی صندلی چرخدار تردد می‌کند.

* گفته می‌شود مقاومت فلسطین سه ماه پیش، یک صهیونیست را در دریای عسقلان و در سواحل غزه به اسارت گرفت که رژیم صهیونیستی تاکنون در قبال این مسئله سکوت پیشه کرده است. به گفته این منبع، این اسیر، اصالتی اتیوپیایی دارد و رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا اعلام کند که این اسیر دارای مشکل عقلی است! و یا مشکلات روانی دارد تا به این وسیله، از اهمیت این اسیر در تبادل آینده با فلسطینیان بکاهد.

* روزنامه سعودی «الشرق» به نقل از «عبدالعزیز آل‌الشیخ» مفتی کل عربستان، نوشت: سالگرد تولد و کارهایی مانند آن، بدعت و خرافات است؛ این کار چیزی جز بدعت نیست و پس از سه قرن رایج شد و بدعتی گمراه‌کننده است. وی همچنین برگزاری مراسم گرامیداشت میلاد پیامبر اسلام(ص) را شرک دانست! ادعای وی در راستای همکاری اعتقادی با داعش ابراز شده است.

* فعالان شهر «الرقه» واقع در شمال سوریه اعلام کردند که گروه تروریستی داعش در اعلامیه‌هایی که در برخی از مناطق استان الرقه پخش کرده، از تأسیس مرکزی برای تعیین شروط ورود به «دانشکده پزشکی» تحت‌نظر این گروه برای تحصیل به مدت سه سال خبر داده است. به عبارتی، داعش سه‌ساله مدرک دکتری می‌دهد!   

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات