تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۷۲۴۹۹

انقلاب اسلامی و افزایش اقتدار علمی/حمزه عالمی

افزایش اقتدار علمی نقش ویژه‌ای در افزایش اقتدار سیاسی و موقعیت منطقه‌ای و جهانی یک کشور دارد

پایگاه بصیرت،انقلاب اسلامی ایران تنها به معنای سرنگونی یک نظام سیاسی و جایگزین شدن نظام سیاسی دیگر به جای آن نبود، بلکه بیش از هر چیز نوعی تحول روحی و فکری در ملت ایران بود که به‌تدریج در طی سال‌های پس از نهضت مشروطه شکل گرفت و با رهبری شجاعانه امام خمینی(ره) در 22 بهمن 1357، انوار معرفتی انباشته در سینه انقلابیون منفجر شد و انقلاب اسلامی به نتیجه رسید. 

پس از انقلاب اسلامی، با پشت سر گذاشتن بحران‌های اولیه انقلاب و جنگ تحمیلی هشت ساله، رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله‌الظمی خامنه‌ای، ابعاد دیگری از گرایش هویتی ملت ایران را به‌خوبی در قالب سیاست‌ها و راهبردهای کلان، نظریه‌پردازی کردند که به برنامه و سند تبدیل شد.
در این میان، علم‌آموزی و طلب دانش که همواره جزء ویژگی‌های هویتی ملت ایران در طول تاریخ بوده، از آغاز رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و به‌ویژه در دهه 70، مورد تأکید و توجه مکرر ایشان قرار گرفت و معظم‌له با نظریه‌پردازی گسترده درباره اهمیت علم‌آموزی، جایگاه آن در تولید اقتدار ملی، وابستگی اقتدار سایر حوزه‌ها به اقتدار علمی، اهمیت علم‌آموزی از نظر دین و...، توجه به علم و دانش را در فضای علمی و عمومی کشور تا آنجا برجسته کردند که امروز به یک گفتمان برجسته در فضای عمومی کشور تبدیل شده است.
باور به تولید علم، حمایت از شکوفایی فکری و همت در جهت آن، خود بزرگ‌ترین دستاورد علمی است و یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران است که سبب نتایج مهمی شده است.
پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی، سبب ارتقای مقام علمی ایران در منطقه و جهان شده است. آخرین آماری که در مهرماه امسال منتشر شد نشان می‌دهد که محققان کشور با انجام پروژه‌های تحقیقاتی رتبه علمی کشور را در رده‌بندی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تغییر داده‌اند، به گونه‌ای که ایران در علومی چون هوافضا، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی در منطقه به رتبه‌های اول و دوم دست یافته است و در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی حائز رتبه‌های مناسبی شده و در حوزه نانو فناوری به رتبه هشتم دنیا ارتقا یافته است.
در حوزه بیوتکنولوژی، ایران با تولید ۴۷۰ مدرک در میان کشورهای اسلامی رتبه اول و در دنیا در بین تمام کشورهای جهان در رتبه ۲۳ قرار گرفته است. همچنین پایگاه استنادی تامسون رویترز ایران را با تولید ۴۴۷۳ مقاله در سال ۲۰۱۲، رتبه ۱۳ تولید علم رشته شیمی در جهان و رتبه اول در منطقه دانسته است.
بر اساس رتبه‌بندی Nano Statistic (ستاد توسعه فناوری نانو) ایران در رده‌بندی تعداد مقالات نانو تا سپتامبر ۲۰۱۳ با ۲ هزار و ۶۶۳ مقاله رتبه هشتم جهانی را از آن خود کرده است. مسلم است که افزایش اقتدار علمی نقش ویژه‌ای در افزایش اقتدار سیاسی و موقعیت منطقه‌ای و جهانی یک کشور دارد. از این منظر توجه و تأکید رهبر معظم انقلاب به مقوله علم که سبب دستاوردهای مذکور شده است، به معنای حمایت مبنایی از پیشرفت و ارتقای پایدار موقعیت ایران در منطقه و جهان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات