تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۷۳۰۵۸

اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4066- چهار شنبه 6اسفندماه 1393


سرمقاله

جایگاه نظارت و محرومیت در گفت‌وگوهای هسته‌ای
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا، در پاسخ به انتقادات برخی از نمایندگان در مورد روند مذاکرات هسته‌ای مجبور شد برخی از واقعیات رفتار شکست‌خورده گذشته آمریکا در برخورد با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را یادآوری کند. وی در این‌باره گفت: «دولت بوش، سیاست عدم غنی‌سازی را پیش گرفته بود. ایران در سال 2003، 164 سانتریفیوژ داشت و سیاست عدم غنی‌سازی در دستور کار بود، پنج سال هم فرصت باقی بود (از دولت بوش)، اما در آن سال‌ها آن‌ها (ایرانی‌ها) به سمت جایی که الآن هستند، رشد کردند. احتمالاً 20هزار سانتریفیوژ که 19هزار تای آن‌ها نصب شده و تعداد سانتریفیوژهای فعال را هم که می‌دانید.» کری ادامه داد: «خُب، چه اتفاقی افتاد؟ چه کاری کردند؟ آن دولت کجا بود که سیاست عدم غنی‌سازی را اجرایی کند؟ خٌب، حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ آن‌ها(ایرانی‌ها) یاد گرفتند که چطور غنی‌سازی کنند. آن‌ها دارند غنی‌سازی می‌کنند...» این اعترافات تعریضی کری که با هدف دفاع از روش دولت اوباما در مواجهه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام گرفت، به شکل ضمنی اما بسیار برجسته اذعان به عملکرد هوشمندانه هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته است که باید در تعامل با وضعیت جدید همچنان ادامه یابد؛ یعنی نباید اجازه داد آمریکایی‌ها با روش خیره‌سرانه‌ای که پیش گرفته‌اند، بازی برده ایران را به بازی باخته تغییر دهند. آن‌ها برای رسیدن به هدفشان، کانون منازعه هسته‌ای با ایران را متأثر از فشار صهیونیست‌ها و خوی استکباری‌شان، «ساخت سلاح هسته‌ای» قرار داده‌اند، چنانچه مقامات آمریکا مزورانه بارها این ادعای پوچ را تکرار کرده‌اند و کری دوباره در نشست فوق، به این موضوع پرداخت و گفت: «رئیس‌جمهور اوباما به‌صراحت اعلام کرده است که ایران یک سلاح هسته‌ای نخواهد داشت و من هم قاطعانه‌تر از او نمی‌توانم بر این امر تأکید کنم.» و این در حالی است که چنین امری در دکترین دفاعی و هسته‌ای ایران وجود ندارد. به نظر می‌رسد ایران برای حفظ داشته‌ها و گرفتن امتیازهای بیشتر باید تلاش کند کانون منازعه را از «ساخت سلاح هسته‌ای» که آمریکایی‌ها بر آن اصرار دارند، به کانون «استفاده‌های صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای» منتقل کند و اجازه ندهد برای رفع نگرانی آمریکایی‌ها گزینه‌هایی مشروعیت پیدا کند که به هر نحوی به حق قانونی و مشروع ایران در استفاده‌های صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای آسیب می‌زند. محور پردازش این مهم در مذاکرات می‌تواند تأکید بر این منطق قوی باشد که: «رفع نگرانی غرب باید از طریق گفت‌وگو درباره نظارت باشد نه محرومیت.» و باید از ورود هر مسئله مغایر با این منطق به فرایند مذاکرات جلوگیری کرد.
ادعای تازه منافقین در مورد برنامه هسته‌ای ایران
گروه ترجمه - روزنامه یواس‌ای تودی 25 فوریه 2015 (6 اسفند) در مقاله‌ای به دروغ‌پراکنی‌های منافقین در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: یک گروه مخالف ایرانی روز سه‌شنبه تهران را متهم کرد که تأسیسات هسته‌ای پنهانی دارد. این در حالی است که مذاکره‌کنندگان آمریکایی نشان داده‌اند آماده‌ امتیازدهی به ایران به‌منظور رسیدن به توافق هسته‌ای هستند. در واشنگتن، علیرضا جعفرزاده، سخنگوی شورای ملی مقاومت ایران، تصاویر ماهواره‌ای از آنچه تأسیسات هسته‌ای مخفی در یک پایگاه نظامی خوانده می‌شود، نشان داد. این تأسیسات که تحت حفاظت پوشش‌های ضدرادیواکتیو قرار دارد، برای تحقیق و توسعه و نیز تولید اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود. سونا صمصامی، عضو شورای ملی مقاومت، می‌گوید: «پنهان بودن این برنامه و زیرزمینی بودن آن، نشان‌دهنده هدف آن برای پروژه تسلیحات هسته‌ای است.» وی از آمریکا خواست ایران فوراً شرایط دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این تأسیسات را فراهم کند.
در ادامه مقاله آمده است: صمصامی گفت: «در صورتی که آمریکا در جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به تسلیحات هسته‌ای جدی است، باید تداوم گفت‌وگوها را به دسترسی آژانس به این تأسیسات منوط کند.» اتهامات شورای ملی مقاومت را نمی‌توان تأیید کرد و مقامات آمریکایی به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. اتهامات تازه یک روز پس از دیدار مذاکره‌کنندگان آمریکا و همتایان ایرانی آن در ژنو صورت می‌گیرد. به گفته مذاکره‌کنندگان آمریکایی، ایران پس از 10 سال در صورتی که به محدودیت‌های مورد توافق پایبند باشد، می‌تواند تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهد. از نظر آمریکا، این اقدام، امتیاز بزرگ آمریکا به ایران به‌شمار می‌رود. آمریکا متذکر شده که ایران باید از افزایش تولید سوخت طی این دوره محدودیت پرهیز کند. ایران پافشاری کرده گام‌هایی که برمی‌دارد باید با لغو جدی و سریع تحریم‌های اقتصادی غرب همراه باشد. هدف آمریکا توافقی است که از تولید سوخت هسته‌ای کافی توسط ایران برای ساخت بمب جلوگیری کند. حسین موسویان، سخنگوی سابق گروه مذاکره‌کننده ایران، به یو‌اس‌ای تودی گفت: آمریکا در صورتی که خواهان توافق است، باید مصالحه را بپذیرد. وی گفت: «آن‌ها نمی‌توانند بگویند ایران باید تمام گام‌های مهم را طی شش ماه نخست بردارد و آن‌ها تنها تحریم‌های جدی را پس از 15 سال لغو می‌کنند... ایران تمایل دارد تمام تعهدات خود را در کوتاه‌ترین دوره زمانی اجرا کند.»
در پایان مقاله آمده است: کلر لوپز، تحلیل‌گر سابق سیا در مرکز سیاست‌های امنیتی، می‌گوید: «این افشاگری جدید نشان می‌دهد ایرانی‌ها با نیتی بد مشغول مذاکره هستند.» دیوید آلبرایت، کارشناس تسلیحات هسته‌ای و رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل، مصرانه خواستار احتیاط در مورد ادعاهای این گروه شد. وی گفت: «آن‌ها در شناسایی سایت‌ها خوب عمل کرده‌اند، اما آن‌ها معمولاً در مورد هدف خود برداشت اشتباه داشته‌اند.»
اخبار و تحلیل‌ها: این اقدام منافقین احتمالاً از دو جا سرچشمه می‌گیرد: 1- از طرف صهیونیست‌ها؛ که این روزها درباره روند مذاکرات به‌شدت تظاهر به نگرانی می‌کنند و به‌نظر می‌رسد مقامات تصمیم‌گیر آمریکا توجه چندانی به نگرانی آن‌ها ندارند؛ از این رو آن‌ها با دادن اسناد جعلی به منافقین، آن‌ها را در این راستا فعال کرده‌اند. 2- از طرف آمریکا و صهیونیست‌ها؛ تا غیرمستقیم، طرف ایرانی را از اضافه شدن یک بحث مسئله‌برانگیز به مسائل هسته‌ای و موضوعات مذاکرات هراسناک کنند و آن‌ها به روند موجود و افزون‌خواهی آمریکا تن دهند. با توجه به قوی‌تر بودن احتمال اول، به نظر نمی‌رسد که مقامات آمریکا خود را درگیر این موضوع انحرافی کنند.
 
اخبار

فعالیت سیاسی احزاب منحله اصلاحات
  برخلاف آنچه نهادهاي قانوني در مورد انحلال حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اعلام كرده‌اند، اعضاي اين دو گروه محوري در جريان فتنه، همچنان در جلسات شوراي مشورتي اصلاحات (شوراي مشورتي رئيس دولت هفتم و هشتم) و شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان حضور و حق رأي دارند. همچنین اخبار دریافتی حاکی از آن است که بر اساس تصمیم‌گیری این شورا، قرار است حزب كارگزاران، محور جريان اصلاحات در انتخابات آتي باشد. بر اين اساس، حزب كارگزاران تاكنون 20 دفتر استاني خود را راه‌اندازي كرده و در استان‌هاي باقي‌مانده فعلاً يك رابط دارد. چهره‌هاي استاني مشاركت و مجاهدين نيز به‌تدريج در يك حزب جديد اصلاح‌طلب و يا دفاتر حزب كارگزاران مشغول مي‌شوند.
             
  اخبار کوتاه

*«حسین مرعشی» در گفت‌و‌گو با آرمان گفت: در حال حاضر حرکت قدرتمند و خوبی در کارگزاران شروع شده و در ۲۵ استان کشور، شوراهای استانی کارگزاران تشکیل شده است و برای برگزاری یک اجتماع بزرگ در بهار سال ۹۴ آماده می‌شویم. امروز نزدیک به ۶۰۰ ـ ۷۰۰ نفر به عنوان اعضای اصلی کارگزاران در شاخه‌های اصلی استانی و ملی آن فعالیت می‌کنند و نشست بزرگ بهار، مقدمه‌ای برای کنگره بزرگ کارگزاران در شهریور ۹۴ خواهد بود.
 * «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی که دخالت کردن در موضوعات غیرمرتبط با شغل خود را از وظایف حتمی خود می‌داند، به‌تازگی تهران را به بر هم زدن آرامش همسایگانش متهم کرد. خلفان در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران تلاش‌هایی برای برهم زدن آرامش و امنیت دولت‌های همجوار خود صورت می‌دهد و در عراق و سوریه دخالت می‌کند.» وی بدون اینکه به حضور تروریست‌های عرب و غیرعرب با حمایت آمریکا و عربستان و متحدان غربی و عربی آنان اشاره‌ای کند، مدعی شد «ایران بعد از شکست در بحرین و منطقه «الشرقیه» عربستان، به دنبال تخریب یمن است»!
 * بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، اعلام شده است طبق بررسی‌ها و نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته توسط مسئولان اجرایی، مشخص شده است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، مبلغ دو میلیون و 980 هزار دلار به دانشگاه فناوری اسلامی داکا بابت حق عضویت سال‌های گذشته بدهکار است که مقرر شده با دستور مسئولان اجرایی، این مبلغ پرداخت شود!
  *درحالی که «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مخالفت آمریکا را با پیشنهاد روسیه برای واگذاری سامانه موشکی «آنتی 2500» به ایران به‌عنوان جایگزین سامانه موشکی «اس 300» اعلام کرد، یک «مقام آگاه» در سازمان همکاری‌های نظامی- فنی به روزنامه «کامرسانت» خبر داد که روسیه تحویل سامانه‌های دفاع ضد موشکی «اس-400» به ایران را به‌عنوان «گزینه شماره 2» در نظر دارد که اگر مقامات تهران با خرید سامانه‌های «آنتی 2500» به جای موشک‌های «اس-300» موافقت نکنند، پیشنهاد آن را مطرح کنند.»
  *روزنامه فرهیختگان و خبرگزاری آنا، دو ارگان رسانه‌ای دانشگاه آزاد، با انتشار گفت‌وگویی از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی، خبر دادند که وی در آستانه تبرئه است! علیزاده طباطبایی گفته است: «جلسات دادگاه مهدی هاشمی به پایان رسیده و موکلم در آستانه تبرئه شدن قرار دارد؛ از این رو عده‌ای می‌خواهند با هر وسیله‌ای این امر را تغییر دهند!» رسانه‌های نزدیک به خانواده هاشمی‌رفسنجانی در حالی اظهارات علیزاده طباطبایی را مطرح می‌کنند که وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از ارسال لایحه تکمیلی آخرین دفاع موکلش به دادگاه خبر می‌دهد و تأکید می‌کند «چون ختم رسیدگی اعلام نشده، نمی‌توان زمان دقیقی را برای صدور حکم اعلام کرد.»
 * روزنامه الاخبار نوشت: «با توجه به ضعف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و پیروزی محور مقاومت و به شکست انجامیدن طرح‌های عربستان سعودی در اتکا به اسرائیل، زمان آن رسیده است که عربستان از فرصت حقیقی پیش رویش برای سازش با ایران استفاده کند؛ زیرا منطق و مصلحت حکم می‌کند که عربستان، نگرانی‌های خود را برطرف سازد.» الاخبار افزود: دوگانه قنیطره-شبعا و پیروزی محور مقاومت موجب شد عربستان سعودی متوجه شود که اتکا به اسرائیل بی‌فایده بوده است. اسرائیل اکنون در انتظار واکنش ایران در زمان مناسب است می‌توان گفت اسرائیل از ورود به هرگونه جنگی ناتوان است.»
  *عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تأکید بر ضرورت دوری سیاسیون و آقازاده‌ها از نامزد شدن برای انتخابات اتاق بازرگانی، گفت: اتاق بازرگانی تنها نماد بخش خصوصی در کشور است؛ از این‌رو نباید با حضور دولتی‌ها به‌صورت شبه‌دولتی اداره شود. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه حضور آقازاده‌ها در بدنه اتاق بازرگانی بدترین وضعیت برای اقتصاد کشور است، گفت: در اتاق بازرگانی استان‌ها حضور سیاسیون کمتر است، اما متأسفانه در مراکز استان، این موضوع بیداد می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات