تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۷۵۷۸۳

گزارش:آخرین اوضاع امنیتی عراق و نبرد با داعش در اطراف الرمادی

ارتش عراق با کمک نیروهای داوطلب مردمی با پیشروی در اطراف شهر رمادی در استان الانبار، این شهر را از چندین جهت محاصره کردند. در همین زمینه فرمانده عملیات آزادسازی الانبار با اشاره به پیروزی‌های گسترده نیروهای ارتش و بسیج مردمی این کشور مقابل تکفیری‌ها، کار داعش را در عراق تمام شده خواند.

به گزاش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پرس تی وی، خبرگزاری «الفرات نیوز» نیروهای امنیتی عراق با حمایت نیروهای داوطلب مردمی موفق شدند منطقه مرور در غرب شهر رمادی را از دست پیکارجویان داعش بازپس‌بگیرند.

در همین راستا یک سرهنگ ارتش عراق نیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی طی درگیری بسیار شدیدی توانستند این منطقه که در پنج کیلومتری شهر رمادی قرار دارد را آزاد کنند.

نیروهای مشترک همچنین موفق شدند منطقه موسوم به «سبعه کیلومتر» را از گروه تروریستی داعش بازپس بگیرند.

در همین حال سرلشگر «هادی رزیج»، رئیس پلیس استان الانبار اعلام کرد نیروهای مشترک عراق با محاصره تروریست‌های داعش از سمت منطقه «مرور» در غرب رمادی و از طرف دانشگاه الانبار در جنوب این شهر، عرصه را بر گروه تکفیری داعش تنگ کرده‌اند.

پیشتر نیروهای مشترک عراق، مناطق موسوم به «خمسه و ثلاثین کیلومتر» و «ثمانیه عشر کیلومتر» در استان الانبار را از حضور تکفیری‌های داعش پاکسازی کرده‌ بودند.

نیروهای عراقی همچنین روز شنبه (9 خرداد) موفق شدند یک حمله‌ی تروریستی را خنثی کنند. در این حمله‌ هشت کامیون بمب گذاری شده قصد داشتند یک پایگاه نظامی در منطقه الشیحه در نزدیکی فلوجه واقع در شرق استان الانبار را هدف قرار دهند.

یک منبع در فرماندهی پلیس عراق گفت یگان‌های عراقی موفق شدند کامیون‌های بمب گذاری شده را پیش از رسیدن به مقر هنگ دوم گردان اول ارتش عراق هدف قرار دهند و این حمله‌ی تروریستی را بی نتیجه سازند.

وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد که بیش از 28 تروریست تکفیری داعش از جمله سازنده‌ی فلیم‌های تبلیغاتی این گروه و یک کارشناس مواد منفجره در منطقه الحصیبه در استان الانبار کشته شده‌اند.

سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق در تشریح این خبر، اعلام کرد که جنگنده های ارتش عراق به استناد اطلاعات دقیقی که در دست داشتند مخفیگاه تروریست‌های خارجی داعش در منطقه الحصیبه را هدف قرار دادند و 28 تن از آنان از جمله «محمود السوری معروف به ابو اسامه» سازنده‌ی فیلم‌های گروه تروریستی داعش و دارنده ملیت آمریکایی را به هلاکت رساندند.

معن افزود: ابو عایشه الانصاری، کارشناس مواد منفجره گروه داعش و شماری دیگر از تروریست‌های خارجی و سرشناس این گروه نیز در این حملات هوایی کشته شدند.
 از سوی دیگر به گزارش اسلام تایمز، «قاسم المحمدی» فرمانده عملیات الانبار دیروز اعلام کرد: «نیروهای مردمی و امنیتی (در عملیات گسترده کنونی) دستاوردهای زیادی داشتند که داعش انتظار آن را نداشت. کمر داعش در جریان عملیات اطراف «رمادی» شکسته شد و تروریست‌ها تلفات و خسارات فراوانی را متحمل شدند.»

«المحمدی» با اشاره به انهدام مواضع داعش در مناطق «الطاش»، «التامیم» و دانشگاه الانبار شهر رمادی، گفت که «هم‌اکنون نیروهای دولتی از سه محور شرقی، شمالی و جنوبی رمادی در حال پیشروی به سمت مرکز این شهر هستند.

عملیات نیروهای عراق در سایر مناطق الانبار نیز مثل «الحدیثه»، «البغدادی» و «الکرمه» علیه داعش ادامه دارد. شمار تلفات تروریست‌ها در الانبار هم دست‌کم 140 نفر گزارش شده است.

از استان «صلاح‌الدین» در شمال عراق هم خبر می‌رسد، مرحله دوم عملیات ارتش و نیروهای داوطلب علیه تکفیری‌ها در این استان آغاز شده است. در این عملیات نیز داعش مواضع خود را در بسیاری از مناطق از دست داده و حلقه محاصره تروریست‌ها در منطقه «الدجیل» تنگ‌تر شده است.

جمعه گذشته نیروهای مردمی بیش از 90 عضو داعش را در صلاح‌الدین به اسارت گرفته بودند.

وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شدت درگیری‌ها در مناطق «صینیه» و «سیدغریب» بیشتر از دیگر مناطق است و طی این درگیری‌ها، 23 تروریست کشته شدند.

یکی از ویژگی‌های عملیات جاری در صلاح‌الدین و الانبار، حضور پررنگ داوطلبان اهل سنت و عشایر عراق است؛ «کریم النوری» سخنگوی نیروهای داوطلب و بسیج مردمی گفت: «هزاران نفر از عشایر برای آزادسازی شهرهای استان الانبار از دست داعش، به نیروهای مردمی پیوسته‌اند.»

کارشناسان با اشاره به حضور پررنگ نیروهای داوطلب در نبرد الانبار، پیروزی نیروهای دولتی و غلبه بر داعش در شهر رمادی را از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌کنند.

گردان‌های حزب‌الله


به گزارش تسنیم، منابع وابسته به گردان‌های حزب‌الله عراق از تلاش مستشاران آمریکایی برای دیدار با فرماندهان این گردان‌ها پرده برداشتند.

بر اساس این گزارش، یک سرهنگ آمریکایی به نام «روزونف» و 25 مستشار آمریکایی از طریق مسئولان عراقی درخواست دیدار با فرماندهانی از گردان‌های حزب‌الله را داشتند و پاسخ فرماندهان حزب‌الله هم خیلی صریح بود؛ آنها پاسخ دادند، با زبانی جز گلوله با آمریکایی‌ها سخن نخواهند گفت.

حزب‌الله عراق قبلا اعلام کرده بود که مخالف دخالت‌های آمریکا در عراق است. در بیانیه گردان‌های حزب‌الله عراق آمده است: اگر ما و آمریکایی‌ها در یک مکان باشیم، با هم خواهیم جنگید و صلحی (میان ما) در کار نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات