تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۷۶۵۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4134- یکشنبه 31 خرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کمبود منابع نباید بهانه‌ای شود که نمی‌شود کار کرد.‬ (6/3/94)‌

 

سرمقاله

گزارش حقوق بشری شیطان بزرگ

وزارت خارجه آمریکا دو روز پیش (جمعه) زیر فشار «تدکروز» سناتور جمهوریخواه تگزاس و چند سناتور دیگر، گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر کشورها را پس از تأخیری حدوداً شش‌ماهه منتشر کرد، برخی از منابع ادعا کرده‌اند علت تأخیر در انتشار، راضی نگه‌داشتن ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای بوده است. در هر صورت بخشی از این گزارش به ایران اختصاص دارد. در بخش مربوط به ایران به مسائل مختلف انتخابات، محدودیت آزادی‌های مدنی، مانند آزادی بیان، بازداشت‌های غیرقانونی، آزادی مذهبی، حقوق کارگران، زنان، کودکان، افراد اعدام‌شده و... پرداخته شده است.

در گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا که در آن به وضعیت حقوق بشر در 200 کشور پرداخته می‌شود، دو نکته جلب توجه می‌کند:

1- معیار بودن ارزش‌های آمریکایی؛ گویا کسانی که مسئول تهیه و تدوین چنین گزارش «من‌درآوردی» هستند، موظف شده‌اند معیارهای ارزشی آمریکا را که مبتنی‌بر تفکر لیبرالیسم است، مبنا قرار دهند و بدون توجه به قوانین سایر کشورها، آن‌گونه که در راستای ارزش‌های آمریکایی است، ارزیابی و داوری کنند و توجه نیز داشته باشند اگر کشور بررسی‌شده در زمره مخالفان آمریکاست، سخت‌گیری و دروغ‌پردازی بیشتر داشته باشند.

2- گزینش سیاسی؛ در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که هیچ‌یک از نشانه‌های آزادی حداقلی در آنها دیده نمی‌شود و مردم‌شان در تنگنای انواع خفقان‌ها قرار دارند؛ اما در گزارش سالانه آمریکا توجهی به آن نمی‌شود، برخی از این کشورها حکومت‌های مرتجعان عرب است، به‌ویژه عربستان. در این کشور مردم از حقوق اولیه و هر اقدام سیاسی محرومند و حکومت پادشاهی موروثی مستبدانه بر مردم حکم می‌راند و با آنها همچون بردگان قرون وسطی رفتار می‌کند؛ اما از آنجایی که در زمره سرسپردگان آمریکا محسوب می‌شود، از تیر زهرآگین اتهامات سالانه آمریکا مصون است.

اگر قرار باشد وضعیت حقوق بشر به دور از اغراض سیاسی بررسی شود، شیطان بزرگ در رأس نقض‌کنندگان این حقوق است، زندان ننگ‌آور گوانتانامو، زندان ابوغریب و کشتار روزانه سیاه‌پوستان در شهرهای مختلف آمریکا و... موضوعاتی است که آمریکا را در بحث حقوق بشر رسوا می‌کند.

 

ترجمه

گزارش ضدایرانی وزارت خارجه آمریکا

گروه ترجمه- روزنامه جروزالم‌پست 21 ژوئن 2015 (31 خرداد) در مقاله‌ای به گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم نوشت: روز یکشنبه یووال استینیتز، وزیر زیرساخت، انرژی و آب اسرائیل[رژیم صهیونیستی] گفت: گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی اثبات می‌کند، تهران در مهار برنامه هسته‌ای قابل اعتماد نیست. همچنین وزرات خارجه آمریکا در گزارش خود اعلام کرد، دولت اسلامی (داعش) از القاعده (گروه تروریستی- جهادی) پیشی گرفت. باوجوداین، وی بیشتر نگران یافته‌های این گزارش درباره ایران است. وی تشریح کرد: «یافته‌های این گزارش در واقع پایان توهم آمریکایی‌هاست که تصور می‌کنند کاهش تحریم‌ها به تعدیل مواضع ایران منجر می‌شود».

در ادامه مقاله آمده است: مطابق گزارش وزارت خارجه آمریکا، «ایران همچنان به حمایت مالی از سازمان‌های دست‌نشانده خود از جمله حزب‌الله و حماس در سراسر خاورمیانه[غرب‌آسیا و شمال‌آفریقا] ادامه می‌دهد. همچنین ایران عملیات‌های خارجی خود را در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی گسترش داده است. این وزیر اسرائیلی تشریح کرد: «این گزارش باید نشانه‌ای هشداردهنده برای کسانی باشد که تصور می‌کنند ایران پس از توافق هسته‌ای نهایی، رفتار خود را تعدیل خواهد کرد». وی افزود: «ایران به‌طور تاریخی برای حماس و سایر گروه‌های تروریستی فلسطینی تسلیحات، آموزش و منابع مالی فراهم کرده است... این گروه‌های تروریستی فلسطینی عامل شماری از کشتارهای ناشی از حملات سازمان‌یافته در غزه و کرانه باختری هستند... بیشتر تلاش ایران طی سال 2014 بر حفظ «جبهه مقاومت» در سوریه و عراق بود... اگرچه روابط حماس و تهران به‌دلیل جنگ داخلی سوریه به سردی گراییده؛ اما رهبر ایران در سخنرانی 25 نوامبر بر حمایت نظامی ایران از برادران فلسطینی در غزه تأکید کرد و خواستار مسلح‌شدن کرانه باختری مانند غزه شد».

در پایان مقاله آمده است: شیخ‌نعیم قاسم نیز گفته است، ایران موشک‌هایی با دقت بالا به حزب‌الله داده است. وزارت خارجه آمریکا نیز با تأیید حمایت تسلیحاتی ایران گفته است، ایران قطعنامه‌های 1701 و 1747 را علناً نقض کرده است. این گزارش واکنش اسرائیل به تهدیدات تروریستی طی سال 2014 را تحسین می‌کند. «شبه‌نظامیان در غزه نیز با استفاده از تونل‌ در شش حمله جداگانه به خاک اسرائیل نفوذ کردند و برای نخستین‌بار عملیات دریایی نیز صورت دادند». این گزارش عملیات‌های ضدتروریسم مصر علیه حماس (عملیات‌های این گروه تروریستی از طریق تونل در سینا) را نیز تحسین کرده است.

 

اخبار

1- تخلف 60 میلیارد ریالی جهانگیری!

 این روزها همراه با اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور مبنی‌بر اینکه «100 میلیارد دلار از محل واگذاری‌های انجام‌شده در دولت گذشته معلوم نیست، کجاست؟»، ادعای تخلفات خود جهانگیری نیز مطرح است! کاظم انبارلویی در روزنامه رسالت از تخلف جهانگیری در دوره وزارت صنایع در دولت اصلاحات خبر داده است؛ تخلفی که اتفاقاً رحمانی‌فضلی عهده‌دار رسیدگی به آن بوده است: آقای رحمانی‌فضلی در زمان تصدی خود در دیوان محاسبات که تخلف آقای جهانگیری هنگام تصدی وزارت صنایع در سنوات 81 تا 84 را در پرونده 841/418/2ط/ی به تاریخ 20/ 10/ 89 در دست داشته و دریافت و پرداخت‌های خلاف قانون منتهی به تضییع حقوق دولت را به مبلغ 60.825.378.000 رصد می‌کرده، چگونه واگذاری‌ها در مقیاس 100 میلیارد دلار را رصد نمی‌کرده است. از دیوان محاسبات و دفتر معاون اول رئیس‌جمهور انتظار می‌رود، سرنوشت رسیدگی به این تخلف را اعلام کند؛ زیرا اگر تخلف 60 میلیارد ریالی جهانگیری اثبات شده باشد، آن‌گاه این پرسش پیش می‌آید که آیا فردی با سابقه تخلف، برای تصدی ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شایستگی دارد؟!

2- خودکفایی معنایی ندارد...؟!

 محمود سریع‌القلم، از استادان اصلاح‌طلب و کسی که گفته می‌شود سمت مشاور رئیس‌جمهور را بر عهده دارد، در بخشی از گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه اصلاح‌طلب شرق گفته است: «ما (ایران) دوست داریم در بولیوی و آفریقا نفوذ داشته باشیم، خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] هم که اولویت اول ماست! دوست داریم در کشاورزی اول باشیم؛ درحالی‌که تولید یک کیلو گندم در دنیا یک دلار تمام می‌شود و در ایران پنج دلار. متخصصان کشاورزی می‌گویند، تولید گندم در ایران به‌صرفه نیست. بهتر است در جای دیگری تولید ثروت کنیم و ارزش افزوده به‌دست آوریم و گندم بخریم، همان‌گونه که کره‌جنوبی این کار را می‌کند. کره در آفریقا زمین اجاره کرده و غله می‌کارد. تمام نیازهای کشاورزی‌اش را از آنجا رفع می‌کند و بقیه‌اش را هم در دنیا می‌فروشد. ما می‌خواهیم در هر مورد قابل‌تصوری اول باشیم. نمی‌توانیم. آمریکا هم نمی‌تواند». وی سال گذشته نیز در یک سخنرانی در جمع فعالان اتاق بازرگانی گفته بود: «بنده بارها تأکید کرده‌ام که خودکفایی معنایی ندارد، هیچ کشوری خودکفا نیست»!

 

خبر کوتاه

* یکی از صدها هزار سند افشاشده از وزارت خارجه، کشور و دفاع عربستان ازسوی «ارتش سایبری یمن» نشان می‌دهد، سفیر عربستان در ایران راهکارهایی را برای کمک به تغییر نظام در ایران، به ریاض پیشنهاد داده است! سفیر عربستان در این سند ادعا می‌کند، بالابودن نرخ بیکاری و تورم در ایران و آنچه او آن را رشد فساد و پارتی‌بازی در طبقه میانی و بالای دولت ایران خواند، سبب انتشار حس ناامیدی در میان شهروندان ایرانی شده و در نتیجه، تمایل زیادی به تغییر دولت و نظام وجود دارد. سفیر سعودی در ادامه استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و عربی‌زبان را در کنار اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، مانند فیس‌بوک و توئیتر پیشنهاد می‌کند.

* «هادی پورعطایی» فرزندِ زنده‌یاد غلامعلی پورعطایی خواننده ترانه معروف «نوایی نوایی» درباره پدرش می‌گوید: نهاد ریاست‌جمهوری تنها ارگانی بود که به وضعیت پدرم رسیدگی کرد و در پرداخت هزینه‌های درمان، ما را یاری کرد. خانه موسیقی و وزارت ارشاد هیچ کاری برای ما نکردند. کسی که ۵۰ سال عمرش را برای موسیقی و فرهنگ ایران گذاشته بود، دست آخر فدای باندبازی شد. وی در انتقاد از پژوهشگرانِ موسیقی هم گفت:‌ یکی از پژوهشگران موسیقی در یکی از جشنواره‌های موسیقی نواحی، خطاب به حاضران می‌گوید: عذرخواهی می‌کنم که یه عده دهاتیِ عجق وجق را آورده‌ام که برای‌تان اجرا کنند. مگر نه اینکه آقای پژوهشگر به‌دلیل وجود همین نوازندگان موسیقی محلی، به نون و نوایی رسیده است.

* «اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان با انتشار پیام ویدئویی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی پناهنده از امام خامنه‌ای به‌واسطه دستور ایشان برای ثبت‌نام کودکان مهاجر افغانستانی در مدارس کشورمان تقدیر و تشکر کرد. گفتنی است، حدود یک ماه قبل، مقام معظم رهبری دستور دادند که هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرانی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ثبت‌نام شوند.

* «فرانسوا فیون» نخست‌وزیر سابق فرانسه در سخنانی در مجمع SPIEF-2015 گفت: جامعه بین‌المللی نمی‌تواند تنها تحت حاکمیت یک مرکز و یک تشکیلات باشد... زیرا شما نمی‌توانید وضعیتی را تضمین کنید که در آن تنها آمریکا همه مشکلات را حل کند. فیون افزود: از طرف دیگر، مشارکت در مشکلات افغانستان و عراق به نوبه خود اشتیاق آنها (آمریکایی‌ها) را کشته است و بنابراین ممکن است بگوییم، نفوذ استثنایی آمریکا و ابرقدرت استثنایی آمریکایی دیگر عملاً وجود ندارد!

* نشریه فرانسوی زبان «آتلانتیکو» طی گزارشی نوشته است: عربستان و رژیم صهیونیستی با هدف مقابله با ایران، اتحادی مخفیانه شکل داده‌اند. در این گزارش آمده است: این دو از سال ۲۰۱۴ میلادی نزدیکی و ائتلاف مخفیانه‌ و محرمانه‌ای را علیه دشمنی مشترک به نام ایران، به‌ویژه درباره موضوع هسته‌ای این کشور آغاز کرده‌اند.

* وزیر دفاع پیشین آمریکا اعلام کرد که معتقد است، ایران با آمریکا به توافق هسته‌ای دست خواهد یافت؛ چراکه ایران می‌داند پس از دولت اوباما نمی‌تواند به توافق هسته‌ای بهتری دست یابد. ویلیام کوهن، وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز، تصریح کرد: به محض دستیابی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 به یک توافق جامع هسته‌ای، کنگره از مخالفت با توافق و برداشته‌شدن تحریم‌ها پا پس خواهد کشید. درصورتی‌که کنگره این توافق را لغو کند و آن را به تصویب نهایی نرساند در واقع تحریم‌ها، ارزش خود را از دست می‌دهند؛ زیرا ایران امید خود را به برداشته‌شدن تحریم‌ها از دست می‌دهد و به‌صورت آزادانه و با تمام توان، برنامه هسته‌ای خود را دنبال می‌کند.  

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات