تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۷۸۰۷۱
با تصویب توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در شورای امنیت و اتحادیه اروپا؛

بالاخره همه قطعنامه‌ها کاغذ پاره شد


پس از توافق تاریخی ایران و 1+5 این بار با تصویب قطعنامه شورای امنیت درخصوص توافق هسته ای تمام قطعنامه های قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران باطل شدند و ایران به عنوان تنها کشور جهان از فصل 7 منشور ملل متحد بدون جنگ خارج شد. هم چنین وزرای خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را مورد تایید قرار دادند. عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده نیز قطعنامه شورای امنیت درباره لغو تحریم های ایران را در تاریخ شورای امنیت ملل متحد «منحصر به فرد» توصیف کرد. ایران نیز پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه‌ ای صادر کرد.

روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را به اتفاق آراء تصویب کرد. تمامی ۱۵ عضو این شورا به این قطعنامه رای مثبت دادند. در پی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در شهر وین اتریش، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن توافق هسته ای مورد تایید قرار گرفته است. قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران در قطعنامه جدید به‌صورت مشروط لغو شده اما قابلیت بازگشت دارد. هم چنین ایران نیز پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق هسته ای بیانیه ای را در سایت وزارت خارجه منتشر کرد.

در همین راستا به گزارش رویترز، وزرای خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) را مورد تایید قرار دادند. دیپلمات‌ها اعلام کردند که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته خود در بروکسل توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در 14 ژوییه در وین حاصل شد را تایید کرده‌اند. این دیپلمات‌های اروپایی هم‌چنین گفتند که اتحادیه اروپا سرانجام تحریم‌های مالی و اقتصادی خود علیه ایران را لغو و احتمالاً دفتر هیات اتحادیه اروپا در تهران را بازگشایی خواهد کرد. اما هم‌چنان قرار است تامین فن‌آوری موشک‌های بالستیک و تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر را علیه ایران حفظ کند. کنگره آمریکا نیز که روز یک‌شنبه متن توافق هسته‌ای را تحویل گرفت، قرار است در مهلتی 60 روزه آن را مورد بازبینی قرار دهد و در نهایت برای تایید یا رد آن رای گیری کند.

عراقچی: قطعنامه شورای امنیت درباره فعالیتهای موشکی ایران الزام‌آور نیست

همچنیـــن عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای روز گذشته قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد لغو تحریم های ایران را در تاریخ شورای امنیت ملل متحد «منحصر به فرد» توصیف کرد و گفت: این قطعنامه نزدیک به 170 صفحه ای دارای ویژگی های مهمی است که همراه نامه کشورهای 1+5 به شورای امنیت ارائه شده است. عراقچی گفت: یکی از مهمترین ویژگی های این قطعنامه این است که برخلاف 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد نیست و دیگر فعالیت های صلح آمیز ایران به عنوان تهدیدی جهانی قلمداد نخواهد شد. وی افزود: این قطعنامه به بند 25 منشور سازمان ملل و چند پاراگراف آن به بند 41 اشاره دارد. کلیت آن تحت فصل 41 منشور سازمان ملل نخواهد بود و دیگر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به عنوان یک تهدید قلمداد نخواهد شد و این یک تحول اساسی است. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این که شورای عالی امنیت ملی و مجلس در بررسی این قطعنامه دارای چه اختیاراتی هستند، گفت: هر کدام که مسئول طی این روند قانونی شوند می توانند این توافق را در کلیت رد یا تایید کنند. وی اظهار کرد: این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تایید شود و یا این که اصلاحاتی در بخشی از آن صورت بگیرد، بلکه باید کلیت آن یا رد و یا مورد تایید قرار بگیرد.

عراقچی گفت: قطعنامه شورای امنیت در کلیات از فصل هفت منشور ملل متحد خارج می شود و در آن به بند 41 اشاره می کند البته در چند پاراگراف مشخص در جاهایی که شورای امنیت می خواهد یک موضوع الزام آور را بیان کند به فصل هفت اشاره شده است. عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: قطعنامه شورای امنیت که تائید برجام را دربردارد، یک نقشه را ه را تعریف می کند. طبق این نقشه راه همه موارد و اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند مشخص شده و در محدوده مشخص زمانی این قطعنامه نیز لغو خواهد شد. وی افزود: این اولین و آخرین قطعنامه ای است که درباره ایران در شورای امنیت مطرح می شود، مگر آنکه نقضی آشکار پیش آید. معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه این قطعنامه برنامه غنی سازی ایران را مورد تائید قرار می دهد، گفت: در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است که برنامه غنی سازی یک کشور که برنامه ای ویژه و خاص برای کشورها است توسط این شورا تائید شود.

این در حالی است که همه قطعنامه های قبلی علیه ایران در شورای امنیت خواستار توقف فوری فعالیت های غنی سازی ایران شده بود اما در این قطعنامه فعالیت های غنی سازی ایران مورد پذیرش و حتی ادامه و استمرار آن مورد تائید قرار می گیرد. همچنین معاون وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با محدودیت ها بر سر فعالیت موشکی ایران گفت:‌ بر اساس بند 9 قطعنامه 1929 فعالیت های موشکی ایران به طور کامل ممنوع شده است و حتی اجازه می داد به کشورها که علیه ایران به زور متوسل شوند ولی الان شورای امنیت در قطعنامه مذکور می خواهد فعالیت های موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده یا می شود انجام نگیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اساسا در برنامه‌اش فعالیت موشکی مرتبط با هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: شورای امنیت موضوع محدودیت در فعالیت‌های موشکی را نه تحت ماده 41 و نه فصل هفت بیان نمی‌کند و فقط به عنوان "یک خواسته" آن را مطرح می‌کند. وی ادامه داد: این قطعنامه با همه مواردی که در آن است و محدودیت‌هایش مرزبندی مشخصی با توافق دارد اگر مواردی باشد در قطعنامه که در توافق نباشد نقض آن‌ها توسط ایران نقض توافق به حساب نمی‌آید. ما به همه سیاست های خود در چارچوب برنامه های موشکی و تسلیحاتی‌مان ادامه می دهیم. در بحث موشکی نقضی نخواهد بود و در بحث تسلیحاتی اگر نقضی باشد نقض قطعنامه است نه توافق.

ظریف: کسانی که از زور حرف می‌زنند توانایی مدیریت دیپلماسی را ندارند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت کسانی که پس از توافق در وین همچنان از کاربرد زور سخن می گویند ، ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت ، پیشبرد و تثبیت دیپلماسی را ندارند. ظریف در خصوص اینکه طی چند روز گذشته مسئولین امریکایی درباره گزینه نظامی حرف زده اند، گفت: در شرایطی که جهان توافق هفته گذشته در وین را پیروزی دیپلماسی بر جنگ و خشونت قلمداد کرد، متاسفانه هنوز کسانی هستند که از کاربرد غیر قانونی و نامشروع زور برای دستیابی به مقاصد توهم آمیز خود سخن می گویند و اصرار بیهوده بر حفظ یک گزینه از پیش ناکار آمد دارند. وزیر امور خارجه اضافه کرد : به نظر می رسد این افراد توان درک این موضوع را ندارند که کاربرد زور برای تجاوز به حقوق دیگران یک گزینه نیست بلکه یک وسوسه خطرناک و نابخردانه است که معمولا از سوی کسانی مطرح می شود که فاقد ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت، پیشبرد و تثبیت دیپلماسی هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات