تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۷۸۲۷۹
به مناسبت ولادت کریمه اهل بیت سلام الله علیها

گوهر عصمت/جواد منصوری

حضرت معصومه بعد از حضرت اباالفضل و علی اکبر علیهم السلام تنها امامزاده‌ای است که از امام معصوم برای او زیارت نامه انشا شده است و در میان دختران ائمه علیهم السلام تنها دختری است که زیارت نامه خاص دارد.

سایت بصیرت، گروه فرهنگی/                                                                                                

سرزمین ایران در کنار تمام نعماتی که خداوند متعال به آن ارزانی داشته همچو رکابی، نگینِ بس عظیم را بر سر دارد. با مرواریدهایی از سلاله بهترین بشر و فرزندان فرزند او امام موسی کاظم علیه السلام که ولی نعمت‌های این مردمند. ایام به ولادت دخت ایشان، اخت الرضا رسیده است. آن والا مقامی که جدش امام صادق علیهم السلام رییس مذهب شیعه پیش از ولادت این بانو خبر از جلالت او می‌دهند که «ما را حرمی است و آن قم است. به زودی زنی ازفرزندان من به نام فاطمه در آن جا دفن خواهد شد.»

دانی چرا به روضه رضوان ز قم در است                                     کآن جا مزار دختر موسی بن جعفر است

آن روضه‌ی شریف در آن شهر نامدار                                         در چشم ما چو مهر فروزان منور است

و در ادامه می‌فرمایند: هر که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود. و نیز معصوم دیگر امام جواد علیه السلام دارند: «هر که عمه ام را در قم زیارت نماید، پاداشش بهشت باشد».

نام او فاطمه است و همچون مادر بزرگوارشان مردم از شناخت او جدایند. همچو ایشان، پدرش در رثای او می‌فرماید: «پدر به فدایش». آنگاه که در کودکی، پاسخ سوال کنندگان را در غیاب پدر می‌دهد. از اینرو است که بزرگان از دیرباز در توسلات خویش به حضرات معصومین و در جواب پرسش از مدفن و مزار حضرت صدیقه طاهره علیهم السلام در قبال این سِر الهی به جای آن قبر پنهان به این مزار شریف در شهر قم حواله داده می‌شوند.

آن قبر که در مدینه شد گم              پیدا شده در مدینه‌ی قم

لقبش معصومه و به تعبیر مرحوم حضرت آیت الله بهجت: «حضرت معصومه از قبیل امامزاده‌های مطلق نیست، که هنگام زیارت او زی��رت‌نامه‌ مطلق امامزاده‌ها خوانده شود، بلکه زیارت مخصوص به خود دارد؛ زیرا در روایت است: «مَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنةُ» (هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد). خیلی کلمه‌ بزرگی است! نقل شده که روزی حضرت امام موسی کاظم  در مدینه، در خانه تشریف نداشتند، شخصی آمد که سؤالی از آن حضرت بنماید، حضرت معصومه علیهماالسلام که در سن کودکی بودند و در خانه تشریف داشتند، می‌فرمایند: آن حضرت تشریف ندارند، چه کار دارید؟ آن شخص عرض کرد: مسئله‌ای دارم. می‌فرماید: بنویس. می‌نویسد و ایشان پاسخ آن را می‌دهد. بعد که حضرت امام کاظم علیه‌السلام به خانه برمی‌گردد، مادرش جریان را به آن حضرت عرض می‌کند، حضرت می‌فرماید: «بِأَبِی هِی وَ أُمّی، حَکمَت بِما حَکمَ اللهُ!» (پدر و مادرم به فدایش، به آنچه خداوند حکم فرموده، حکم نموده است). اینها افراد عادی نبوده‌اند، خدا می‌داند این خاندان چه شخصیت‌هایی بوده‌اند، این همه کرامات برای ایشان ذکر کرده‌اند (در محضر بهجت:٢/ ١٣٧-138).

یگانه گوهر عصمت، گلی ز گلشن قدس                که مفتخر بود از این چنین بَنات، بشر

حضرت معصومه بعد از حضرت اباالفضل و علی اکبر علیهم السلام تنها امامزاده‌ای است که از امام معصوم برای او زیارت نامه انشا شده است و در میان دختران ائمه علیهم السلام تنها دختری است که زیارت نامه خاص دارد. بقیه زیارت نامه‌ها را که برای حضرت حکیمه خاتون و نرگس خاتون می‌خوانند، همان زیارت نامه ایشان می‌باشد. در حرم ایشان به همه انبیای اولوالعزم و تمام چهارده معصوم علیهم السلام سلام داده می‌شود و از رسول خدا صلی الله علیه وآله تا امام حسن عسکری علیه السلام این سلامها حالت خطاب به خود می‌گیرد. گویی آنها در این حرم حاضرند و اینجا حرم ائمه می‌باشد؛ لذا باید با ضمایر خطاب یعنی «السلام علیک یا...» به آنان عرض سلام کرد و این نکته نشان می‌دهد که حرم ایشان حرم همه ائمه و روح ایشان به منزله جان همه معصومین علیهم السلام می‌باشد (مهدی زاده، عظمت حضرت معصومه علیها السلام) چنانکه گذشت روایتی نیز تصریح بر حرم اهل بیت بودن شهر قم دارد.

ایشان در حدود سال 179 (ه.ق.) در مدینه منوره متولد شدند. و در سال 201 پس از هجرت امام رضا علیه السلام با هدف دیدار برادر به سوی خراسان رهسپار شدند که به دلیل مسموم شدن از سوی دشمن بین راه در قم رحلت نمودند. این بانوی بزرگوار در میان فرزندان بسیار امام هفتم پس از حضرت رضا علیه السلام از ویژگی و برتری خاصی برخوردارند. و روایت دیگری از حضرت صادق علیه السلام می‌باشد که بهشت را هشت درب است که سه درب آن به سوی قم باز می‌شود، زنی ازفرزندان من به نام فاطمه دختر موسی در آنجا از دنیا می‌رود که با شفاعت او تمامی شیعیان و پیروان من در بهشت داخل می‌شوند.»

بر آستان تو مشکل توان رسید آری        عروج بر فلک سروری به دشواری است

با دست تهی و رویی شرمسار اما با نظر به جلوه‌ی لطف حق تعالی و کرامت این خاندان، عاجزانه ندا سر می‌دهیم: «یا فاطمة اشفعی لنا فی الجنة» و خواستاریم همه ما به خصوص دختران مسلمان عالم و این سرزمین پیرو حقیقی این حضرات در تمامی لحظات باشیم.

منت خدای را که از الطاف داوری                      بر خاکیان گشوده از آسمان دری

کاینجا حریم عصمت کبرای کبریاست                  وز بحر عصمت ازلی پاک گوهری

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات