تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۸۸

بازداشت تروریست تکفیری «شیخ الاسیر» و عصبانیت شیوخ وهابی


 نیروهای امنیت عمومی لبنان دریک اقدام امنیتی بزرگ، تروریست تکفیری فراری شیخ احمد الاسیر را دو سال بعداز درگیری‌های خونین منطقه عبرای شهر صیدا در فرودگاه بین‌المللی بیروت بازداشت کردند.

این روحانی سلفی و تندرو به دلیل اسارت یکی از اجدادش توسط فرانسویان به «احمدالاسیر» مشهور است.

به گزارش ایرنا، بعداز انتشار اطلاعات ضد ونقیض توسط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از نحوه بازداشت این شیخ تکفیری، اداره کل امنیت عمومی لبنان با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که نیروهای آن موفق شدند ساعت 10:30 صبح شنبه این تروریست فراری را هنگام تلاش برای ترک لبنان به مقصد نیجریه از طریق مصر، در فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری بیروت بازداشت کنند.

برخی رسانه‌های لبنانی اعلام کرده بودند که شیخ تکفیری فراری قصد داشت بیروت را به مقصد قاهره پایتخت مصر ترک و از آنجا راهی قطر و سرانجام ترکیه شود.

در این بیانیه خاطرنشان شده است که شیخ فراری الاسیر دارای یک گذرنامه جعلی فلسطینی اما روادید ورود او به کشور نیجریه صحیح بوده است.

شیخ الاسیر بلافاصله بعداز بازداشت به دفتر امور اطلاعات اداره کل امنیت عمومی لبنان منتقل و بازجویی‌ها تحت نظارت قضات ویژه از وی شروع شده است.

این تروریست فراری از سال 1390 بعداز حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری مسلح در سوریه و برگزاری تحصن در میدان شهدا در وسط بیروت پایتخت لبنان در حمایت از این گروه‌ها معروف شد.

الاسیر در سال 1391 نیز دست به اقدامات خرابکارانه‌ای با هدف حمایت از تروریست‌های تکفیری در شهر صیدا در جنوب لبنان زد که برای چندین هفته این شهر را فلج کرد و علاوه بر وارد شدن خسارت‌های زیاد به مردم صیدا، رعب و وحشت منطقه را فرا گرفت.

این تروریست تکفیری در سخنان خود علیه محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان، طرفداران خود را به به انجام حملات نظامی علیه نیروهای حزب‌الله و ارتش لبنان تحریک می‌کرد.

سرانجام در تابستان سال 1392 عناصر مسلح تحت سرکردگی شیخ الاسیر که امامت مسجد بلال بن ریاح را برعهده داشت و آن را به پایگاه تروریست‌های تکفیری تبدیل کرده بود، در منطقه عبرای شهر صیدا به نیروهای ارتش لبنان حمله کردند که به شهادت 18 تن از نظامیان لبنانی منجر شد.

نیروهای ارتش لبنان موفق شدند وارد منطقه عبرا شده و این مسجد را آزاد کنند و بعداز آن شیخ الاسیر تا روز شنبه گذشته فراری بود.

دربهمن 1392 دستگاه قضایی لبنان خواستار اعدام شیخ تکفیری الاسیر و 53 تن دیگر از همدستانش به اتهام تشکیل گروه‌های مسلح و استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین علیه نیروهای ارتش لبنان و کشتار آنان شد.

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که شیخ الاسیر دارای گذرنامه تقلبی با نام رامی عبدالرحمن طالب بوده و یک تن دیگر با نام خالد صیدانی به همراهش بازداشت شده است.

این خبرگزاری همچنین خاطرنشان کرد که خودرو بنز سفید رنگ که الاسیر توسط آن به فرودگاه بیروت منتقل شد، کشف و ضبط و راننده آن هم بازداشت شده است.

خبرگزاری ملی لبنان تاکید کرده است که شیخ الاسیر برای گمراه کردن نیروهای امنیتی لبنان تغییر قیافه داده و بدین منظور چندین عمل جراحی زیبایی انجام داده و ریشش را تراشیده بود.

براساس این گزارش بعداز انتشار خبر بازداشت این تروریست تکفیری، جمعی از طرفداران او و به ویژه امل شمس الدین زن دومش در نزدیک مسجد الحریری شهر صیدا دست به اقدامات اعتراضی زده و با نیروهای ارتش و امنیتی درگیر شدند.

در برخی شهرها و مناطق لبنان به ویژه شهر صیدا و اطراف اردوگاه عین الحلوه مقررات شدید امنیتی با حضور گسترده نیروهای ارتش و امنیتی لبنان برقرار شده است.

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور،احمد عبدالمجید یک شهروند فلسطینی هوادار شیخ تکفیری الاسیر را در منطقه عبرا در شرق شهر صیدا به اتهام تحریک مردم برای اقدامات خرابکارانه در اعتراض به بازداشت الاسیر دستگیر کردند.

واکنش خانواده شهدای ارتش

خانواده شهدای ارتش لبنان در معرکه عبرا بعداز انتشار خبر بازداشت شیخ تکفیری الاسیر با صدور بیانیه‌ای این موفقیت را به نیروهای امنیت عمومی لبنان تبریک گفتند و خواستار بازداشت دیگر تروریست‌های تکفیری به ویژه فضل شاکر خواننده سابق و همدشت نزدیک الاسیر شدند.

تبریک حزب توحید عربی

حزب توحید عربی به ریاست وئام وهاب با صدور بیانیه‌ای این موفقیت امنیت بزرگ را به اداره کل امنیت عمومی لبنان به ریاست ژنرال عباس ابراهیم تبریک گفته و آن را پیامی برای همه تروریست‌های تکفیری دانسته است.

واکنش سعد الحریری

درهمین حال خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که سعدالحریری رئیس حزب جریان المستقبل و همپیمان اصلی آل سعود در لبنان در تماسی تلفنی با نهاد المشنوق وزیر کشور و ژنرال عباس ابراهیم مدیرکل نیروهای امنیت عمومی لبنان در جریان نحوه بازداشت شیخ الاسیر قرار گرفت.

سعد الحریری هوشیاری نیروهای امنیت عمومی لبنان در فرودگاه بیروت و توانایی آنان در ناکام ساخت عملیات فرار عناصر تحت تعقیب و بازداشت آنها را ستوده است.

وی بر اهمیت تلاش بیشتر نیروهای امنیتی و نظامی لبنان برای حمایت از ثبات ملی و تعقیب و بازداشت عناصر تحت تعقیب دستگاه قضایی و امنیتی تاکید کرده است.

سعد الحریری از لبنانی‌ها خواسته است تا از حمایت از باندهای مسلح و مجرم وابسته به هر گروه و طایفه‌ای امتناع کنند.

واکنش معنادار هیات علمای مسلمان لبنان

برخلاف این درخواست سعدالحریری، هیات علمای مسلمان لبنان متشکل از شیوخ وهابی و سلفی با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت تلویحی از این شیخ تروریست تکفیری، خواستار صدور « حکمی عادلانه» درباره او شده است.

در این بیانیه به شهادت رساندن 18 نظامی لبنانی « خطا و اشتباه» الاسیر عنوان شده و به محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه حزب‌الله حمله شده است.

هیات علمای مسلمان در بیانیه حمایتی خود از این تروریست تکفیری و تهدید‌کننده دستگاه‌های امنیتی و قضایی لبنان خواستار تشکیل کمیته تحقیقات مستقل در خصوص معرکه خونین عبرا شده است.

این هیات از دستگاه‌های دولتی، قضایی و نظامی لبنان خواستار احترام به تروریست تکفیری شیخ الاسیر و اجرای معاینات پزشکی قبل، هنگام و بعداز تحقیقات و بازجویی‌ها از او شده است.

براساس این گزارش در حالیکه پایگاه‌های اینترنتی و رسانه‌های لبنانی از جمله خبرگزاری ملی این کشور تصاویری را از شیخ الاسیر هنگام بازداشت منتشر کرده اند، تلویزیون الجدید لبنان تصویری را منتشر کرده واعلام کرده است که این تصویر واقعی این تروریست تکفیری هنگام بازداشت در فرودگاه بیروت است.

اکنون در محافل مردمی و رسانه‌ای لبنان این سئوال مطرح است که دراین دو سال چه کسانی از این شیخ تکفیری تروریست حمایت و زمینه‌های رفت وآمد امن او در لبنان را فراهم می‌کردند؟

این تروریست تکفیری در دو سال گذشته با انتشار پیام‌های صوتی و تصویری و بیانیه‌ها جوانان لبنانی را علیه نیروهای مقاومت و ارتش لبنان تشویق می‌کرد و از آنها می‌خواست تا دست به اقدامات تروریستی و انتحاری بزنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات