تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۹۲۰۲

در پاسداشت مردی که تمام وجودش را به پای غدیر گذاشت/احسان آيتي

در آستانه عید غدیری دیگر در حالی که چندین روز تا عید غدیر امسال باقی نمانده است، کسی که بخش عمده ای از عمر خود را صرف شناساندن و تبلیغ غدیر نمود، چشم از جهان فرو بست

سایت بصیرت، گروه فرهنگی/ ارتحال عالم فرزانه و حافظ قرآن حضرت آیت الله ابوالقاسم خزعلی بار دیگر جامعه علمی و انقلابی را در غم و اندوه فرو برده است. امام خامنه ای در پیام تسلیت خود به مناسبت رحلت ایشان عناوین و تعابیر متعددی را پیرامون شخصیت این یار امام و رهبری به کار بردند و زندگی ایشان را «سرشار از نقطه‌های درخشان» دانستند. از جمله تعابیر رهبر معظم انقلاب «فعالیت بلند مدت در تبلیغ و بیان معارف اسلامی» و «عالم متقی و پرکار» بود.

در کنار تمام فعالیت‌ها و سیره عملی این عالم پارسا، حضور در بنیاد بین المللی غدیر یکی از نقطه‌های درخشان دیگری را در عمر پربرکت ایشان رقم زد که این دو ویژگی پیش گفته را به روشنی ر وجود ایشان نمایان می‌کند. مرحوم آیت الله خزعلی از سال 1376 به عنوان مؤسس و دبیرکل این بنیاد تلاش وافری در تبلیغ تشیع و ترویج غدیر داشت. او و همکارانش در بنیاد بین المللی غدیر تلاش‌های قابل توجهی برای به نمایش در آوردن اهمیت عید الله الاکبر و سالروز ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام انجام دادند. اگر امروز عید غدیر در کشور ما همراه با جشن‌های فراوان و مراسمات معظم و نمایش‌های بزرگ بازسازی غدیر برگزار می‌شود و سال به سال بر جشن‌ها و معرفت مردم در مورد اتفاق الهی روز غدیر افزوده می‌شود بی تردید بخش عمده ای از آن حاصل اقدامات و تلاش‌های مرحوم آیت الله خزعلی و بنیاد المللی غدیر است.

بنیاد غدیر با این اهداف تشکیل شد و کارخود را ادامه داد:

-تبیین، تبلیغ و ترویج رویداد عظیم غدیر خم.

-توجه دادن افکار مسلمانان جهان به ضرورت نهادینه شدن فرهنگ غدیر در جوامع اسلامی.

-ایجاد همدلی و وحدت بین مسلمانان با محوریت غدیر.

-تشویق به همگرایی و هماهنگی فعالیت‌های علمی،‌ تبلیغی و امدادی.

-سعی در ایجاد تلاش عمومی برای فرهنگ‌کردن غدیر در زندگی روزانه و مسیر حیات طیبه انسانی.

-شناسایی و حمایت همه جانبه و جدی از استعدادهای خلاق در جهت ترویج واقعه غدیر.

با توجه به امکانات و همین طور اقدامات صورت گرفته در این بنیاد باید گفت این بنیاد تا حدود زیادی در این اهداف موفق بوده است و امروزه نگاه به غدیر تنها به یک نگاه تاریخی بسنده نمی‌شود و تعداد زیادی از جوانان در بحث غدیرپژوهی و رابطه امت و ولایت –به عنوان یک اصل اساسی نظام اسلامی- مطالعه تخصصی می‌کنند. برگزاری همایش‌های متعدد تخصصی و مسابقات با موضوع غدیر سبب شده منابع و مطالب بسیاری در رابطه غدیر تولید و عرضه شود.

آیت الله خزعلی سال‌ها تلاش کرد تا واقعه غدیر را نه به عنوان یک واقعه تاریخی بلکه به عنوان یک فرهنگ اصیل اسلامی ترویج و تبلیغ کند. از آنجایی که او یک عالم مجاهد انقلابی و عاشق امام بود، در عین حال نگاه تفرقه آمیز به غدیر را بر نمی‌تابید و به شدت با آن مقابله می‌کرد.

اما در آستانه عید غدیری دیگر در حالی که چندین روز تا عید غدیر امسال باقی نمانده است، کسی که بخش عمده ای از عمر خود را صرف شناساندن و تبلیغ غدیر نمود، چشم از جهان فرو بست تا عید غدیر امسال تنها با یاد و خاطره ایشان برگزار شود و باقیات صالحات معنوی ای که ایشان در مورد غدیر از خود بر جای خود گذاشت یادآور تلاش‌های این پیر دلسوخته اهل بیت و به خصوص امیرالمؤمنین علی علیه السلام باشد.

یادش گرامی و در کنار مولایش علی بن ابیطالب محشور گردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات