پایگاه بصیرت: گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی فایننشالتایمز21 سپتامبر 2015 (30 شهریور) در مقالهای به کاهش خرید خودرو در ایران پس از توافق هستهای پرداخت و نوشت: شبکههای اجتماعی در ایران مملو از کمپینهای «خودرو نخرید، قیمتها پایین خواهد آمد»، «خودروهای نو نخرید» و موضوعاتی شبیه آن شده است. بهگونهایکه در این کمپینها مقامات دولتی مقصر تشدید رکود اقتصادی شناخته میشوند. در یکی از مطالب فیسبوک نوشته شده بود: «خودروهای بیکیفیت و گران داخلی باید بهطور منطقی قیمتگذاری شوند و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند». پس از گذشت سالها از تحریمهای بینالمللی و پوپولیسم دولت قبلی، حال صنعت خودرو که بزرگترین بخش غیرنفتی ایران بهشمار میرود و حدود نیم میلیون نفر کارمند دارد، به نماد رکود اقتصادی ایران و کاهش قدرت خرید مردم تبدیل شده است.
در ادامه مقاله آمده است: مصرفکنندگان ایرانی به امید لغو تحریمهای بینالمللی پس از توافق هستهای تهران با قدرتهای جهانی، به کاهش قیمتها و واردات کالاهای با کیفیت بهتر چشم دوختهاند. مطابق آمارها، صنعت خودرو آسیب جدی دیده و فروش خودروهای ساخت داخل طی 5 ماه گذشته 15 درصد کاهش یافته است. محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنایع ایران حتی عوامل این کمپینها را «خائن» و عامل تضعیف تولید داخلی خواند؛ اما تحقق اثربخشی و تأثیر ملموس توافق هستهای ماهها به طول خواهد انجامید و اقتصاد ایران همچنان در رکود باقی خواهد ماند. دولت میانهروی حسن روحانی توانسته است طی دو سال گذشته تورم 40 درصدی را به 6/12 درصد برساند؛ اما اقتصاددانها معتقدند، اقتصاد ایران رشد نکرده و حتی ممکن است وضعیت بدتری به خود بگیرد. محسن صفاییفراهانی، معاون سابق وزیر اقتصاد میگوید: «نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست سال جاری مثبت نبوده و احتمالاً در نیمه دوم سال منفی خواهد بود که رشد اقتصادی منفی در سال جاری تقریباً غیرقابل اجتناب خواهد بود».
نویسنده در ادامه مینویسد: کاهش قیمت نفت به فشار بر بودجه ایران افزوده است؛ بهویژه آنکه بهدلیل تحریمها، درآمدهای نفتی به نصف کاهش یافته است. به گفته اقتصاددانها، دولت آقای روحانی منابع لازم را برای شکوفایی صنعت داخلی ندارند. پرداخت یارانهها به مردم نیز علت دیگری برای فشار بودجهای به دولت است.
در پایان مقاله آمده است: درحالیکه مصرفکنندگان سراسر ایران به کمپین نخریدن خودروهای داخلی ادامه میدهند، رهبران تجاری هراس دارند که ورشکسته شوند. یک شهروند ایرانی میگوید: «کسی چیزی نمیخرد و مردم منتظر کاهش قیمتها پس از تحریمها هستند... اما این خیال خامی است که تصور میکنند کمپین آنها به افزایش کیفیت و کاهش قیمتها منجر خواهد شد».
اخبار و تحلیلها: درباره مقاله این پایگاه خبری انگلیسی که به بهانه کمپین نخریدن خودروی داخلی به نگارش درآمده، ذکر دو نکته حائز اهمیت است: اول اینکه، نویسنده سعی دارد به بهانه این کمپین ضمن استفاده ابزاری از آن، با بزرگنمایی تحریمها از آب گلآلود ماهی بگیرد و وضعیت اقتصادی ایران را سیاه نشان دهد. دوماینکه، نباید معترضان به کیفیت و قیمت خودرو را خائن و ضدانقلاب دانست؛ زیرا اعتراض بسیاری از ایشان فقط بهدلیل کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات خودروسازان داخلی و غیررقابتی بودن آن است و این حق مشتریان داخلی است که محصول داخلی با کیفیت و قیمت مناسب در اختیارشان باشد؛ لذا از مسئولان صنعت خودروسازی و آقای نعمتزاده و دیگر دستاندرکاران این صنعت توقع میرود درباره محصولات خودروهای داخلی فکری اساسی کنند تا ضمن شکوفایی این صنعت توانایی آن را برای رقابت با محصولات خارجی بیشتر نمایند و بهانه را به دشمنان و بدخواهان نظام ندهند که با این حربه به جمهوری اسلامی بتازند. ضمن اینکه با ارتقای محصولات داخلی، مردم به خرید این محصولات رغبت نشان میدهند که تو دهنی به این یاوهگوییها خواهد بود.