صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۸۸

شمار قربانیان انتفاضه قدس از مرز 41 شهید و 5300 مجروح گذشت

در درگیری‌های مختلفی که روز جمعه (جمعه خشم) میان فلسطینی‌ها و نظامیان رژیم اشغالگر قدس در کرانه باختری، قدس و نوار غزه در گرفت پنج فلسطینی دیگر شهید و دست‌کم 1500 نفر مجروح شدند، که بدین ترتیب شمار شهدا 41 نفر و مجروحین نیز به 5300 نفر رسید.
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در روز جمعه که روز خشم از سوی فلسطینیان نامیده شده بود پنج فلسطینی به شهادت رسیدند که سه نفر در نوار غزه و دو نفر دیگر از کرانه باختری بودند.
با شهادت و مجروح شدن این فلسطینی‌ها از آغاز انتفاضه سوم تا روز گذشته که شانزدهمین روز انتفاضه بود، شمار قربانیان از مرز 41 شهید و 5300 مجروح گذشت.
«یحیی قادرفرحات» 24 ساله در گذرگاه «بی‌حانون» در شمال نوار غزه به شهادت رسید و «محمودحامد حمیده» 22 ساله نیز در منطقه ناحل عوز در شرق شهر غزه با گلوله صهیونیست‌ها شهید شد.
«جمال جبرعبید» 37 ساله از اردوگاه آوارگان جبالیا در نوار غزه هم که در درگیری‌های روزهای گذشته زخمی شده بود به شهادت رسید.
در الخلیل واقع در کرانه باختری نیز یک جوان فلسطینی شجاعانه یک نظامی مسلح صهیونیست را پس از اینکه چند متری فرار می‌کند، تعقیب و جلوی ده‌ها نظامی دیگر صهیونیست با چاقو به شدت مجروح می‌کند. این جوان ساعاتی پس از اینکه به ضرب گلوله صهیونیست‌ها مجروح شده بود، به شهادت رسید.
در نابلس هم یک جوان 19 ساله در جریان درگیری با صهیونیست‌ها به شهادت رسید، یک دختر فلسطینی دیگر نیز روز گذشته با گلوله جنگی صهیونیست‌ها به شهادت رسید. این دختر 19 ساله قصد عملیات شهادت‌طلبانه در الخلیل را داشت که با شلیک گلوله به شهادت رسید. نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های جنگی به سمت جوانان فلسطینی روز گذشته بیش از 1500 نفر را زخمی کردند.
این جنایات که در سایه سکوت و انفعال کشورهای مرتجع عرب و کشورهای مدعی حقوق بشر و سازمان ملل صورت می‌گیرد برای یهودی کردن قدس و اشغال اراضی بیشتر به دست صهیونیست‌ها است، درحالی که فلسطینی‌ها با آغاز انتفاضه سوم علیه رژیم صهیونیستی از اول اکتبر جاری (9 مهرماه) با عملیات استشهادی خود از مسجدالاقصی دفاع و صهیونیست‌ها را به ستوه آورده‌اند. این حملات استشهادی صهیونیست‌ها را به شدت دچار هراس گرفته طوری که دیلی‌میل روز جمعه طی گزارشی اعلام کرده صهیونیست‌ها جرأت سوار شدن به اتوبوس را هم از دست داده‌اند و با اسکورت نظامیان رفت و آمد می‌کنند.
سلاح بر زمین نمی‌گذاریم
جنبش جهاد اسلامی فلسطین، تأکید کرده که «ما در مقابل انتفاضه قرار داریم و ملت فلسطین هرگز سلاح را بر زمین نخواهد گذاشت.» «داود شهاب» از رهبران این جنبش گفت: «تمام ملت فلسطین برای یاری قدس و مسجدالاقصی متحد شده‌اند.»
گردان‌های «شهدای الاقصی»، شاخه نظامی جنبش فتح نیز روز گذشته انحلال آتش‌بس با رژیم صهیونیستی را اعلام و تأکید کردند به جنایت‌های رژیم اشغالگر پاسخ کوبنده خواهند داد.
این گردان‌ها همه مبارزان در کرانه باختری و نوار غزه را برای مقابله با دشمن صهیونیستی فراخواندند.
تظاهرات جهانی
در مقابل سکوت خفت‌بار رهبران کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر و مرتجعین عرب، مردم کشورهای دنیا ساکت ننشسته و علیه جنایات صهیونیست‌ها تظاهرات کردند.
در آلمان، مراکش، موریتانی، سودان، اردن، لبنان، یمن و مصر تظاهرات متعددی صورت گرفت و تظاهرکنندگان حمایت خود را از قدس و مسجدالاقصی اعلام کردند.
در این تظاهرات، مردم سکوت جامعه جهانی در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. در برخی کشورها پرچم‌های رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد.
سایر رویدادها
* نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد دو سوم صهیونیست‌های مقیم سرزمین‌های اشغالی خواستار عقب‌نشینی کامل این رژیم از بخش شرقی بیت‌المقدس هستند.
* روزنامه صهیونیستی‌ هاآرتص نوشت: محمود عباس به وزیر خارجه آمریکا تعهد داده که اوضاع کرانه باختری و قدس را آرام کند.
* نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت، اسرائیل و شهرک‌نشینان باید به خاطر جنایاتشان محاکمه شوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات