صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۷۳۵

خدای قدس خدای خرمشهر

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی
یوم‌الله سوم خرداد، یادآور یک روز بزرگ تاریخی در تقویم انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های ملت مؤمن و انقلابی ایران است. سوم خرداد روز تجلی قدرت خدا و آزاد‌سازی خرمشهر برخلاف تمامی محاسبات دشمنان است. به مناسبت سوم خرداد و سالروز آزادی خرمشهر از یک‌سو و رویدادهای سرنوشت‌ساز در منطقه و جنگ غزه از دیگر سو در این نوشتار دو نکته به اختصار بررسی و تبیین می‌شود. 
۱ـ خرمشهر چگونه آزاد شد؟
۲ـ قدس چگونه آزاد می‌شود؟
نکته اول‌: جنگ تحمیلی هشت ساله که ایرانیان با فرماندهی ولایت فقیه و تحت پرچم اسلام در یک نبرد بی‌نظیر تاریخی آن را به دفاع مقدس تبدیل کردند، نه جنگ عراق علیه ایران، بلکه یک جنگ جهانی از سوی تمامی قدرت‌های شیطانی بود. در این جنگ که اهدافی، چون ‌شکست انقلاب اسلامی، ساقط کردن جمهوری اسلامی و تجزیه ایران برنامه‌ریزی شده بود، مردم ایران با رهبری راهبردی و هدایت‌های پیامبرگونه حضرت امام خمینی(قدس‌الله نفسه الزکیه)، اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک ایران جدا شود. جنگ هشت ساله و دفاع مقدس ملت ایران به معنای واقعی کلمه جنگ میان حق و باطل، اسلام و کفر بود. 
صدام حسین با تکیه و اعتماد به همه قدرت‌های مادی و شیطانی، تصور فتح تهران در یک جنگ برق‌آسای چند هفته‌ای را داشت؛ اما در این میان دفاع و مقاومت مردم پایه ایرانیان در برابر متجاوزان، به ویژه مقاومت مردم خرمشهر با دستان خالی در مقابل ارتش سراپا مسلح بعث عراق، تمامی محاسبات طراحان جنگ را برهم زد و پس از پیشروی‌های اولیه نیروهای عراقی، آنان مجبور به پدافند در مناطق اشغالی و از جمله در خرمشهر شدند. دشمنان ناکام در فتح ایران و شکست دادن انقلاب اسلامی، به ناچار خرمشهر اشغال شده را به دژی تسخیرناپذیر تبدیل کردند تا در پای میز مذاکره برای پس دادنش به ایران، بتوانند از جمهوری اسلامی امتیازات قابل توجهی را بستانند!
بازپس‌گیری خرمشهر و آزاد کردن این شهر خونین از چنگال نظامیان بعثی از طریق عملیات نظامی، به گونه‌ای غیر ممکن شمرده می‌شد که صدام حسین با صراحت گفته بود، اگر ایرانیان بتوانند خرمشهر را پس بگیرند، من کلید بصره را به آنان می‌دهم!
اما دشمنان که از قدرت اسلام و مجاهدان فی سبیل‌الله برآورد درستی نداشتند، به ناگاه دیدند که خبر آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱، به خبر اصلی رسانه‌های جهان تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از ناظران بین‌المللی رصدکننده تحولات جنگ ایران و عراق ـ که در واقع یک جنگ جهانی علیه ایران بود ـ  از خبر آزادسازی خرمشهر در بهت و حیرت فرو رفته و نظاره‌گر شادمانی ایرانیان از این فتح و پیروزی بودند. امام راحل و عظیم‌الشأن این پیروزی را به خالق هستی نسبت داده و آن جمله طلایی را فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»
خرمشهر در یک نبرد طولانی و طی عملیات «الی‌بیت‌المقدس» آزاد شد و نام این عملیات خود معنا و مفهومی خاص دارد. عملیات آزادسازی خرمشهر عملیاتی بود با یک نگاه توحیدی به عنوان مقدمه‌ای برای آزاد کردن بیت‌المقدس که روزی به حول و قوه الهی اتفاق خواهد افتاد. 
نکته دوم: اما قدس چگونه آزاد خواهد شد؟ بدون تردید، با همان نیرو و نگاهی که خرمشهر به ظاهر آزادنشدنی آزاد شد، روزی سرزمین‌های اشغالی فلسطین از بحر تا نهر آزاد خواهد شد و بیت‌المقدس، این اولین قبله‌گاه مسلمانان در اختیار امت اسلام قرار می‌گیرد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی نقشه راه آزادی قدس را ترسیم کرده و این نقشه در حال اجراست. آن عزیز سفر کرده مبتنی بر سیاست محو رژیم صهیونیستی غاصب از روی کره زمین، در سال‌های اول جنگ فرمودند: «راه قدس از کربلا می‌گذرد» و در پایان جنگ تصریح کردند: «جنگ ما آزادی فلسطین را به دنبال خواهد داشت.» حضرت امام خمینی(ره) برای تحقق این آرمان انقلاب اسلامی و نابودی غده سرطانی رژیم صهیونیستی از پیکره امت اسلامی که از مهم‌ترین موانع تمدن‌سازی اسلامی به حساب می‌آید، تشکیل هسته‌های مقاومت در سراسر جهان و به ویژه در جهان اسلام را به منزله یک راهکار اساسی و راهبرد تعیین‌کننده مورد تأکید قرار دادند.
اکنون جبهه مقاومت براساس راهبرد حضرت امام خمینی(ره) و هدایت‌های حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) شکل گرفته است. عملیات «طوفان‌الاقصی» و در امتداد آن عملیات «وعده صادق» و هر آنچه طی هفت ماه گذشته به ویژه در غزه قهرمان رخ نمود، از آزاد شدن قطعی و بدون تردید فلسطین حکایت می‌کند.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی، در تبیین و تشریح عبارت امام(ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، می‌فرمایند: «عامل اصلی آزادسازی خرمشهر باور و اعتقاد رزمندگان به نصرت الهی بود.» براساس این سنت الهی از یک‌سو و مجاهدت‌های رزمندگان فلسطینی، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، نیروهای مقاومت در عراق و همچنین پیشگامان مقاومت در ایران و از جمله نگاه شهدایی، چون سیدالشهدای جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی و شهید زاهدی مبنی بر نصرت الهی جهت آزادی فسطین، هیچ نباید تردید کرد که روزی قدس آزاد خواهد شد؛ چرا که خدای قدس، همان خدای خرمشهر است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات