صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها - 12 آبان - شماره 4226

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اجرای سیاست‌های انقلابی در هر زمینه، از جمله عرصه دیپلماسی باعث افزایش اقتدار و تأثیرگذاری، ارتقای جایگاه کشور و عزت و اعتبار ایرانیان در میان ملت‌ها می‌شود. (10/8/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز

مجلس زنانه

تا برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي کمتر از چهار ماه باقي مانده و تا رسيدن روز موعود، بايد منتظر بازي‌هاي سياسي بود که جريان‌هاي سياسي براي موفقيت در انتخابات طرح‌ريزي کرده‌اند و به‌ تدريج رونمايي خواهند کرد. اينکه هر جريان سياسي براي موفقيت در انتخابات سناريويي را طرح‌ريزي کرده باشد، موضوع قابل ملاحظه‌اي نيست، اما سناريوهايي نگران‌کننده است که هرچند ممکن است براي طراحان آن  دستاوردهايي مقطعي داشته باشد، اما از منظري کلان‌تر مي‌تواند منافع ملي و هنجارهاي اجتماعي را خدشه‌دار کند.
يکي از سناريوهاي غلطي که اين روزها اصلاح‌طلبان دنبال می‌کنند، بازي فعال‌سازي شکاف‌هاي جنسيتي و دادن شعارهاي فمينيستي و زن‌سالارانه با هدف جذب آرای زنان براي انتخابات پيش‌ رو است. اين سناريو که پيش از اين نيز بازيچه جريان دوم خردادي در برخي از ادوار انتخابات قرار گرفته بود، اين‌بار با محوريت برخي چهره‌هاي بدنام در حال دنبال شدن است. در همين زمینه، مي‌توان به راهاندازي کمپيني با عنوان «تغيير چهره مردانه مجلس»، از سوی برخي از جريانها و افراد فعال در فتنه ۸۸ اشاره کرد که مطالبه خود را در اختيار گرفتن حداقل ۵۰ کرسي از مجلس و حرکت به سمت کسب ۵۰ درصد نمايندگي‌هاي مجلس معرفي کرده‌اند.
اين شعارهاي عوام‌فريبانه در حالی از سوی اين افراد دنبال مي‌شود که تاکنون در جمهوري اسلامي هيچ ممنوعيتي براي فعاليت زنان وجود نداشته و  بانوان ایران زمین در همه عرصه‌های مهم تاریخی نقش‌آفرین بوده‌اند. در عرصه فعاليت‌هاي انتخاباتي نيز همواره همه سطوح برای مشارکت سياسي بانوان وجود داشته و زنان بسياري در مقام نماينده مردم، وارد مجلس شوراي اسلامي شده‌اند.
لذا آنچه در پس چنين شعارهايي نهفته است، نه احقاق حقوق زنان، بلکه استفاده ابزاري از احساسات ايشان و در سطح بالاتر حيازدايي و ترويج نگرشي مغاير با انديشه اسلامي در قبال زنان است که بدون شک با هوشياري بانوان بصير ايران اسلامي ناکام خواهد ماند.

ترجمه
آیا رژیم صهیونیستی به سوی جنگ داخلی می‌رود؟

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی «المانیتور» 3 نوامبر 2015 (12 آبان) در مقاله‌ای به روند تحولات داخلی اراضی اشغالی و مقاومت فلسطینی‌ها پرداخت و نوشت: سال‌هاست حامیان راه‌حل دو کشوری در اسرائیل[رژیم صهیونیستی] هشدار داده‌اند که گزینه‌ای مؤثر به جز ایجاد دو کشور مستقل در کنار یکدیگر وجود ندارد و تنها این راه‌حل می‌تواند به خشونت‌ها و ناامنی‌ها پایان دهد. با توجه به ناامیدی و شکست راه‌حل دو کشور و خشونت کنونی فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه، می‌توان گفت: فلسطینی‌ها و عرب‌های اسرائیل با توجه به این اوضاع به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. نه‌تنها فلسطینی‌های کرانه باختری افق دستیابی به کشوری فلسطینی را از دست داده‌اند، بلکه به معنای واقعی امکان حاکمیت بر خود را نیز ندارند.
در ادامه مقاله آمده است: سال‌ها اسرائیل بر 97 درصد کرانه باختری  تسلط داشته و در حال حاضر تقریباً تنها به سه درصد باقی‌مانده می‌تواند آزادانه وارد شود. افزون‌براین، اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی تحت محاصره پلیس اسرائیل و نیروهای دفاعی آن است. حدود نیمی از جمعیت یک میلیونی ساکن شرق خط سبز با هدف جلوگیری از راه‌حل دو کشوری ساکن شده‌اند.
در پایان مقاله آمده است: فتح، حماس، جنبش‌های اسلامی و سایر گروه‌های ضداسرائیلی مسیر همگرایی را طی می‌کنند. وفاداری عرب‌های اسرائیل به این رژیم، از جمله مشارکت آنها در روند انتخابات و حداقل ادغام جزئی آنها در اقتصاد و محافل دانشگاهی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای اسرائیل بوده است. کم‌وبیش تمام دولت‌های اسرائیل منابع، سیاست‌های جذب و گفت‌وگوهای مؤثر را برای تحقق همگرایی و ادغام عرب‌های اسرائیل در جامعه به کار گرفته‌اند؛ اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مسیری مخالف در حرکت است و از آن دسته از سیاست‌های اقتصادی حمایت می‌کند که در آن ساکنان عرب اسرائیل به نوعی شهروندان دست دوم تلقی می‌شوند و قوانین نژادپرستانه نیز اوضاع را برای عرب‌های اسرائیلی سخت‌تر می‌کند.

گزارش روز
سقوط یا انهدام؟!

تنها 23 دقیقه پس از آنکه هواپیمای ایرباس 321 روسی، فرودگاه «شرم‌الشیخ» را به مقصد سن‌پترزبورگ ترک کرد، تماس کاپیتان هواپیما با برج مراقبت قطع شد. خلبان هواپیمایی که پس از قطع ارتباط با برج مراقبت، در رادارها نیز هیچ ردی از خود به جای نگذاشت تا خبر سقوط این هواپیما در رسانه‌های جهان منتشر شود؛ خبری که ابتدا تکذیب شد، اما پس از ساعتی مسئولان روسی آن را تأیید کردند. مقامات روسی خبر مرگ 224 مسافر هواپیمای متعلق به کشورشان را تأیید کردند، اما درباره علت این سقوط، سکوت کردند. خبرهای منتشره نشان می‌داد، هواپیمای مذکور در فراز منطقه کوهستانی الحسنه دچار حادثه شده است؛ منطقه‌ای که محل حضور تروریست‌هاست؛ از این رو پای سناریوی ترور و جنایت به موضوع باز شد. سناریویی که فقط چند ساعت پس از سقوط هواپیمای روسی با بیانیه داعش شکل جدی‌تری به خود گرفت. داعش در بیانیه‌ای با پذیرش مسئولیت سقوط این هواپیما نوشت: رزمندگان دولت اسلامی موفق شدند یک هواپیمای روسی را بر فراز منطقه سینا سرنگون کنند؛ این هواپیما حامل بیش از ٢٠٠ تن از صلیبیون روسیه بود که همه آنها کشته شده‌اند و از همین رو خدا را شاکریم! ادعایی که همچنان روس‌ها در صحت آن تردید می‌کنند. مسئولان روسی می‌گویند: خلبان دقایقی پیش از وقوع حادثه، نقص فنی هواپیما را به برج مراقبت گزارش کرده است و کمک خلبان پیش از پرواز، در تماسی تلفنی به دخترش از امنیت این پرواز ابراز نگرانی کرده است که نشان از نواقص فنی هواپیما است؛ ولی آنچه  موجب شده است «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین بگوید: «همه احتمالات در خصوص سقوط هواپیمای ایرباس 321 در نظر گرفته خواهد شد»، نظر کارشناسان است که به متلاشی شدن هواپیما در ارتفاع بالا معتقدند.
 اما فارغ از نتیجه نهایی تحقیقات، بی‌شک ماجرای سقوط هواپیمای روسی و موضع‌گیری‌های داعش، تقابل روسیه و گروه‌های تروریستی را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد.
 
اخبار 
1- فتنه چهارم، فتنه نفوذ

   فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نخستین گردهمایی ضدآمریکایی پس از توافق با عنوان «دوران بزن و دررو تمام شده است» در دانشگاه تهران، فتنه چهارم را فتنه نفوذ دانست و اظهار داشت: آمریکایی‌ها بیشتر از ما خواهان اجرای برجامند؛ چون به‌دنبال پس از برجام هستند. سردار سرلشکر جعفری افزود: اگر این باور در فکر مردم ایجاد شود که در مسئله هسته‌ای توافق شد، پس در مسائل دیگر هم می‌شود توافق کرد، این یک خطر و فتنه است. وی ادامه داد: در فضای جدید، نگاه و گرایش برخی مسئولان، به سمت اطمینان به غرب و لیبرالیسم است. این نگاه از اول انقلاب نیز وجود داشته که در موضوعات دیگر هم باید با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم و حضرت آقا این موضوع را بزرگ‌تر‌ین تهدید می‌دانند. برخی نه تنها نسبت به حرف‌ها‌ و موضع‌گیری‌های‌شان نسبت به نفوذ آمریکا توجه نمی‌کنند، بلکه بعضاً همراهی‌هایی هم دارند، در حالی که رهبر معظم انقلاب، مذاکره با آمریکا را مساوی نفوذ می‌دانند.
2- صف طولانی اعدام در عربستان
  پایگاه خبری «اخبارالساعه» امارات در خبری با اشاره به افزایش آمار اعدام در عربستان نوشت: براساس تحقیقات و آمار به دست آمده، آمار اعدام در عربستان در پنج سال گذشته از سال 2010 تا 2015 میلادی به‌شدت افزایش یافته است. براساس این گزارش، تعداد اعدامی‌ها از 27 مورد در سال 2010، به 138 مورد در سال 2015 افزایش یافته حداقل پنج برابر شده است. مضافاً در مدت پنج سال جمعاً بیش از 2200 نفر تنها به اتهام مواد مخدر اعدام شده‌اند. این در حالی است که هم‌اکنون حدود 171 نفر نیز که برای آنها حکم اعدام صادر شده است در انتظار اجرای حکم خود به سر می‌برند. 5/48 درصد از اعدام‌شدگان در این سال‌ها در عربستان، تبعه کشورهای خارجی بوده‌اند. گفته می‌شود، پس از مرگ «ملک عبدالله» و افزایش مخالفان رژیم آل سعود، آمار دستگیری‌ها و اعدام مخالفان از سوی این رژیم نیز افزایش یافته است. حکم شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان هم که از مخالفان رژیم آل‌سعود محسوب می‌شود و با وجود مخالفت مردمی و جهانی به اعدام محکوم شده، منتظر امضای پادشاه این کشور است. شیخ نمر از رهبران اعتراضات سال 2011 در منطقه قطیف در شرق عربستان سعودی بود؛ این منطقه نفت‌خیز سکونت‌گاه جمعیت دو میلیون نفری شیعیان در عربستان سعودی است.

    اخبار کوتاه     
**  «سیدعباس عراقچی» رئیس کمیسیون برجام در وزارت خارجه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به برجام مسئله مهمی بود، اما اجرای آن نیز امری مهم است، تصریح کرد: اجرای برجام به اندازه خود آن اهمیت دارد. ما باید تلاش کنیم مسیرهای فرار و نیرنگ زدن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را در لغو تحریم‌ها ببندیم. وی افزود: از 9 موردی که رهبری در نامه‌شان اشاره کردند، مورد اول به قبل از شروع اجرای برجام بازمی‌گردد و هشت مورد دیگر مواردی است که باید حین اجرا رعایت شود. شرط اول رهبری این است که قبل از شروع اقدامات، هزینه‌ها و تضمین‌های کافی از طرف مقابل گرفته شود.
**  «محمدعلی اسفنانی» عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گفت: در جلسه هفته گذشته این کارگروه بیشتر اعضای حاضر در جلسه موافق فیلترینگ تلگرام بودند. البته تصمیم‌گیری و رأی‌گیری نهایی به دلیل به حد نصاب نرسیدن این کارگروه به جلسات بعدی موکول شده است. وی تصریح کرد: اینکه بگوییم یک شبکه اجتماعی حدود 15 میلیون مخاطب در کشور داشته باشد؛ اما به همکاری و تعامل با آن کشور حاضر نشود، منطقی و درست نیست و این حق هر کشوری است که حریم امنیتی خود را حفظ کند.
**  «بهروز افخمی» که اجرای برنامه هفت را برعهده دارد، خواستار استعفای ایوبی، معاون سینمایی وزیر ارشاد شد و گفت: برنامه ما ۱۵ میلیون بیننده دارد، اگر این قضیه تثبیت شود و بتوانیم همین بیننده را سه چهار ماه نگه‌ داریم و بالاتر هم نرویم، درآمد تبلیغاتی خودمان هم به پنج میلیارد تومان می‌رسد که این رقم معادل ۲۵۰ میلیارد تومان در سال است؛ به راستی، مسخره نیست که یک برنامه تلویزیونی درباره سینمای ایران پنج برابر کل سینمای ایران درآمد داشته باشد؟ این یعنی بلافاصله ایوبی استعفا بدهد و یک آدم کارآمد جایش را بگیرد.
**  در آستانه 13 آبان، جنبش‌های مردمی با عناوینی چون «چرا مرگ بر آمریکا» و «فریاد دست‌ها» در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام به راه افتاده است که مردم در آن با نوشتن دلیل دشمنی‌شان با شیطان بزرگ بر کف دست‌شان، مخالفت‌شان را با سیاست‌های آمریکا فریاد می‌زنند.
 ** مدیریت امور بهداشتی منطقه شرقی عربستان، حقوق یک ماه یک کارمند زن زایشگاه شهر دمام را به دلیل پخش شدن صدای اذان شیعه از موبایل وی مصادره کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات