صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۸۳۳۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 10 آبان شماره 4224

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما کاربرد این سلاح‌ها [هسته‌ای] را حرام و تلاش برای مصونیت‌بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می‌دانیم. (27/1/89)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
سخت‌شدن اعتمادسازی

آقای هاشمی‌رفسنجانی در ادامه خاطره‌گویی‌های خود، با بیان خاطره‌ای دیگر جنجال جهانی را علیه ایران پدید آورد. وی در این خاطره به دو نکته اشاره کرده است؛ اول اینکه قصد ملاقات با «عبدالقدیرخان» پدر بمب اتمی پاکستان را داشته است و دوم اینکه، نظام به دنبال ساخت بمب اتم بوده است! این خاطره که بیشتر شبیه یک بیانیه سیاسی علیه نظام است، می‌تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد: اول، سندسازی علیه جمهوری اسلامی؛ در سالیان گذشته، گروه‌های ضدانقلاب و لابی‌های صهیونیستی با انواع شانتاژهای سیاسی در مجامع حقوقی و بین‌المللی به دنبال آن بوده‌اند که مسیر هسته‌ای کشورمان را مسیری مسئله‌دار و به سمت بمب اتم القا کنند که تاکنون به سندی برای اثبات ادعاهای خود دست نیافته‌اند. اکنون بیان این خاطرات ادعاهای آنان را مستندسازی می‌کند و به این ترتیب فضاهای روانی ضدنظام به شدت گسترش می‌یابد. دوم، از اعتبارانداختن فتوای رهبر معظم انقلاب که ایشان به حرام‌بودن استفاده و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای تأکید کرده و فرموده‌اند: «ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران، از لحاظ فکری، نظری و فقهی، داشتن سلاح هسته‌ای را گناه بزرگ می‌داند و اعتقاد دارد، نگهداری چنین سلاحی نیز بیهوده، پرضرر و پرخطر است.» مجامع جهانی و اندیشکده‌های غربی پس از سال‌ها جنگ روانی علیه فتوای معظم‌له، اکنون به آن تمکین کرده‌اند؛ اما آقای هاشمی‌رفسنجانی با بیان این خاطره مخدوش، عملاً فضا را برای مقابله با اندیشه‌های فقهی تشیع فراهم کرد.
به عبارتی، بیان این خاطره در اوضاعی که دولت اجرای برجام را شروع کرده است، ضمن اینکه سبب می‌شود مراتب اعتمادسازی دشوار شود، بهانه‌های دشمن برای اجرایی‌نکردن تعهداتش را نیز افزایش می‌دهد.

ترجمه
اتهام‌زنی بحرین: آموزش و حمایت نظامی ایران از مخالفان

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «وال‌استریت‌ژورنال» 1 نوامبر 2015 (10 آبان) در مقاله‌ای به اتهام‌زنی‌های بحرین علیه جمهوری اسلامی ایران درباره آموزش شبه‌نظامیان پرداخت و نوشت: در یک نشست امنیتی، رئیس پلیس بحرین گفته است، کشورش قاچاق تسلیحات را رهگیری کرده و تأسیسات پنهان ساخت بمب‌های دست‌ساز را یافته است. مقامات بحرین روز شنبه ایران را به آموزش نظامی مخالفان و تلاش برای ایجاد آشوب سیاسی در بحرین متهم کردند. «طارق الحسن» رئیس امنیت عمومی بحرین گفت: پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی کشورش شماری از حملات را از طریق رهگیری کشتی‌های قاچاق تسلیحات از ایران و کشف تأسیسات پنهان ساخت تسلیحات دست‌ساز خنثی کرده‌اند.
در ادامه مقاله آمده است: طارق الحسن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: فهرستی از اهداف برای حملات تروریستی، از جمله پایگاه‌های نظامی و پلیس و نیز مقامات کشف و مشخص شده است. وی توضیحی درباره جزئیات آن نداده است. اوایل روز شنبه، وزیر خارجه بحرین نیز ایران را به تلاش برای بی‌ثباتی کشورش از طریق آموزش و حمایت از حملات شهروندان بحرینی متهم کرد. وزیر خارجه بحرین در یک نشست امنیت منطقه‌ای با اشاره به دولت اسلامی (داعش) گفت: «داعش تنها تهدید تروریستی نیست». این اتهام‌زنی‌ها طی یک نشست امنیتی موسوم به «گفت‌وگوی منامه» مطرح شد که تشدید تنش‌ها میان ایران و کشورهای خلیج‌فارس را منعکس می‌کند.
در پایان مقاله آمده است: اوایل ماه اکتبر بحرین سفیر خود را از ایران فراخواند و کاردار ایران را اخراج و اعلام کرد، ایران از «خرابکاری، تروریسم و خشونت» در بحرین حمایت می‌کند؛ این در حالی است که ایران از نقش‌آفرینی سیاسی گسترده‌تر اکثریت شیعه بحرین حمایت و اتهام دخالت در امور داخلی بحرین را رد می‌کند. توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 چشم‌انداز کشمکش در منطقه را کاهش داده است؛ اما کشورهای خلیج‌فارس همچنان با عناصر دست‌نشانده ایران درگیرند و به اتهام‌زنی علیه یکدیگر مشغول هستند.  

گزارش روز
تداوم فرافکنی!

سامانه جدید بارشی وارد کشور می‌شود و 13 استان را دربر می‌گیرد. عمده بارش‌ها در استان‌های غربی، به‌ویژه ایلام و لرستان است، تا جایی که به وقوع سیل، آب‌گرفتگی و متأسفانه کشته‌شدن تعدادی از هموطنان‌مان منجر می‌شود. «محمدباقر نوبخت» که از سوی رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان سیل به ایلام می‌رود، با بیان اینکه امکانات زیرساختی و تجهیزاتی استان ایلام نسبت به دیگر استان‌ها کمتر است، انگشت اتهام را به سمت دولت نهم و دهم نشانه می‌گیرد و می‌گوید: «زیرساخت‌های استان ایلام متعلق به دولت قبل است و متأسفانه در دولت که رفتارهای عوام‌فریبانه‌ای داشت، عملاً هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت زیرساختی استان ایلام صورت نگرفت.» در واکنش به این سخنان «سردار سیدصادق حسینی» فرمانده سپاه ایلام می‌گوید: «همه دولت‌ها در وضعیت خراب استان ایلام شریک هستند و بهتر است به جای سیاسی‌کردن موضوع، به مشکلات مردم رسیدگی کنید.»
جالب اینجاست که برخی از دولتمردان که از ابتدای کار دولت یازدهم، شروع به فرافکنی علیه دو دولت پیش از خود کردند، همچنان اصرار دارند که این رویه را پس از گذشت بیش از دو سال از روی کارآمدن خود، ادامه دهند و تقصیرها و کوتاهی‌ها را به گردن گذشتگان بیندازند، در حالی که درباره حادثه سیل اخیر از یک سو پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که امسال سال پربارشی در پیش خواهد بود و در چنین اوضاعی وقوع حوادثی از این دست طبیعی است و مسئولان ذی‌ربط باید تدابیر لازم را اتخاذ می‌کردند و از سوی دیگر، یکی از وظایف دولت، رسیدگی به مشکلات مردم، به‌ویژه در مناطق محروم است، پس باید به جای فرافکنی و فضاسازی سیاسی به فکر حل مشکلات مردمی باشیم که در آستانه فصل سرما، خانه و زندگی‌شان دچار سیل و آب‌گرفتگی شده است.
 
 
اخبار
ائتلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ترفند تبلیغاتی است

رئیس ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: ضرورتی برای ائتلاف میان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای انتخابات مجلس دهم وجود ندارد. محسن کوهکن افزود: برخی افراد در این برهه، ائتلاف میان این دو جریان را به عنوان ترفند تبلیغاتی و استفاده ابزاری مطرح می‌کنند؛ در حالی که در مبانی اعتقادی این دو جریان در نوع نگاه به بسیاری از مسائل نظام، از جمله سیاست خارجی، منافع کلان،‌ اصالت اجتماعی و مبارزه با فساد، اختلاف دیدگاهی وجود دارد. وی با اشاره به اینکه این دو جریان با رعایت چارچوب‌های قانونی و اخلاقی باید به رقابت سالم با یکدیگر برای خدمت به مردم بپردازند، تأکید کرد: همه باید از تصمیم مردم تبعیت کنند و این تصمیم برای همه محترم باشد. کوهکن تصریح کرد: افرادی در جریان اصولگرایی حضور دارند که به هیچ‌وجه این ائتلاف را برنمی‌تابند و قبول ندارند؛ لذا اگر یک شخص اصولگرا یا اصلاح‌طلب و حتی یک حزب اصولگرا یا اصلاح‌طلب موضوع ائتلاف را مطرح کند، بیان‌کننده عزم و اراده مجموعه این دو جریان نیست.

            
اخبار کوتاه
** «مسعود نیلی» مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در تحلیل آثار اجرای بسته خروج از رکود یا همان سیاست‌های ضدرکود دولت گفت: از میان دو مشکل بزرگ موجود اقتصاد ایران، یعنی کمبود تقاضا و تنگنای اعتباری، مشکل کمبود تقاضا عمدتاً منشأ سیاست‌گذاری و مشکل تنگنای اعتباری عمدتاً منشأ نهادی دارد. مشکل اول را می‌‌‌توان با تحریک تقاضا برطرف کرد؛ اما سرنوشت اقتصاد به حل مشکل دوم گره خورده و لاجرم بدون حل ریشه‌ای مشکل تنگنای مالی نه مشکل رکود قابل حل است و نه تورم تک‌رقمی دست‌یافتنی می‌شود. بنابراین، تسهیل پولی مطرح‌شده در سیاست‌های جدید، ضروری و اجتناب‌ناپذیر و به منزله یک مُسکّن برای بیماری است که باید یک دوره درمانی سخت را در اولین زمان ممکن که شرایط محیطی مهیا شود، آغاز کند.
**  وزیر خارجه انگلیس با تأکید بر تعهد لندن بر امنیت شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس، گفت: امنیت شما، امنیت ماست. تا چند ماه دیگر سند راهبرد خلیج (فارس) خود را که در آن چشم‌انداز روابط بریتانیا با شرکایش در خلیج (فارس) برای 20 سال دیگر تعیین شده است، منتشر خواهد شد که از جمله موارد آن، نحوه عملیاتی‌کردن تعهدات‌مان برای حضور نظامی پایدارتر در منطقه، چه روی زمین، چه در دریا و چه در آسمان است. «فیلیپ هاموند» ادامه داد: انگلستان قصد دارد اوایل دهه آینده میلادی دو ناو هواپیمابر خود را که اکنون در حال ساخت آن هستند، همراه با جنگنده‌های اف35 در خلیج‌فارس مستقر کند.
**  پایگاه اینترنتی تلویزیون ملی آمریکا اعلام کرد، تحلیلگران سیاسی و دیپلمات‌ها می‌گویند میان دو تن از شاهزادگان آل‌سعود جنگ قدرت شدیدی در گرفته و کانون این جنگ بر دو نفر متمرکز شده است؛ «محمدبن‌نایف» ولیعهد که وزارت کشور را در دست دارد و «محمدبن‌سلمان» فرزند ۳۰ ساله ملک سلمان که وزارت دفاع را اداره می‌کند. دخالت عربستان در یمن، کاهش بهای نفت، اوج گرفتن خشونت‌های جهادی‌ها [تکفیری‌ها]، رهبری این کشور را در آزمون تجربه گذاشته است و با نگرانی‌هایی که از سلامت ملک سلمان ۷۹ ساله وجود دارد، مبارزه برای کسب نفوذ و قدرت تشدید شده است.
**  «حسین امیر عبداللهیان» معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه درباره نشست وین گفت: با وجود اینکه هیئت ایرانی تلاش کرد وارد چالش با عربستان نشود، ولی آقای «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اظهارات بی‌اساس و توهین‌آمیزی بروز دادند که با واکنش تند و صریح دکتر ظریف مواجه شد و تنش گفتمانی در این جلسه شکل گرفت. آقای جبیر با این نیت حضور داشت که از این نشست جدول کوتاه زمان‌بندی برای کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه حاصل شود. وی اظهارات نادرستی بیان کرد و دکتر ظریف در زمان رسمی جلسه و در جمع سایر وزرا در مقطعی با بی‌اعتنایی به این اظهارات جواب دادند و در مقطعی با صراحت یکایک اظهارات ایشان را رد کردند و اقدامات عربستان سعودی درباره برخی از مسائل منطقه را به صراحت مطرح کردند.
**  «واعظ ‌مهدوی» معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در کشور با پدیده پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه هستیم و برآورد می‌شود، حدود 400 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بودجه نیاز باشد و با وضعیت اعتباری که داریم، تکمیل این پروژه‌ها 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در همین زمینه اعلام کرد: طرح‌های دولت برای افق 1404، 560 هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد، این در حالی است که بودجه عمرانی کشور هفت هزار میلیارد تومان است.
**  «محمد زارع فومنی» دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت: جبهه مردمی اصلاحات تصمیم دارد که به صورت مستقل و با شعار جدید و مخالف جریان سنتی اصلاح‌طلب وارد مقوله انتخابات شود. وی افزود: ما بر این باوریم که اصلاحات یک روند فکری است و ما با این تفکر سنتی که عده‌ای در جریان اصلاحات بخواهند کم‌کاری کنند و خود را پدرسالار همه بدانند، مخالفیم. فومنی با بیان اینکه اصلاحات سنتی نمی‌تواند جوابگوی انتظارات مردم باشد، گفت: شعارها و ایده‌های اصلاحات سنتی کهنه شده است و ابزار عملی برای ابراز آن وجود ندارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات