اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۱۳

نمره درس اقتصاد دولت چنده؟

سخنگوی دولت: باید به همکارانم در تیم اقتصادی دولت احترام بگذارم و از آنها قدردانی کنم، من می‌فهمم چقدر در اقتصاد مشکل داریم که یا باقیمانده از گذشته است و یا مربوط به شرایط تحریم است.
پایگاه بصیرت / سعید مهدوی
از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تاکنون برنامه‌های اقتصادی دولت همگی کوتاه‌مدت و ضرب‌العجلی اجراء ‌شده و برنامه‌ریزان اقتصادی دولت برنامه میان‌مدت و بلندمدتی را دنبال نمی‌کنند. مشکلات اقتصادی که باید با برنامه‌ها و سیاست‌های تیم اقتصادی دولت گره‌گشایی می‌گرديد، نه‌تنها گرهي ‌از آنها باز نشده است بلكه با اتخاذ برخي سياست‌هاي این دولت بر مشكلات اقتصادي نيز افزوده شده است.

* يكي از وعده‌هاي دولت یازدهم تحول در اقتصاد كشور در ۱۰۰ روز اول كاري بود، به‌گونه‌ای که تغییرات آن برای مردم محسوس باشد که به بهانه وضعیت بدی که از اقتصاد دولت گذشته یه جایی مانده بود عملی نشد.

* طرح سبد کالا از ديگر اقدامات دولت بود که به دلایل فراوان از جمله نرسیدن کالا به دست اقشار آسیب‌پذیر از جمله خانوارهای فاقد بیمه و همچنین مشکلات فراوان در نحوه تهیه و توزیع اقلام کالایی به شکل معیوب و ابتر اجرا شد که انتقادات فراوانی را به دنبال داشت.

*دولت قانون حذف یارانه ثروتمندان را برای چندین بار در دستور کار قرار داد و حتی به صورت پراکنده و مقطعی اجرا نمود، ولی به دلیل نداشتن اطلاعات آماری دقیق و همچنین نداشتن ملاک و معیار سنجش مناسب و کارشناسی برای حذف یارانه نقدی این برنامه نیز وضعيت بهتري از موارد فوق ندارد.

* در بخش مسکن، طرح مسکن اجتماعی پیشهاد گرديد که هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید. در حالي كه رهبر معظم انقلاب، دولت یازدهم را ملزم به اتمام پروژه‌های مسکن مهر باقیمانده از دولت گذشته نمود که دولت در اين زمينه هم كارنامه مناسبي ندارد.

* سال گذشته رئیس‌جمهور و بخش عمده کابینه در یک همایش از بسته خروج غیرتورمی از رکود پرده‌برداری کردند که این بسته به دلیل عملیاتی نبودن و سیاست‌ها نگاه به خارج و... با شکست روبه‌رو شد. سیاست‌های اقتصادی برای خروج غیرتورمی از رکود،‌ محصول کار «ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت» بود که به عقیده برخی کارشناسان در دولت به نهاد بالادستی شورای اقتصاد تبدیل شده است.

* برای چندین بار نرخ سود پس‌انداز و تسهیلات بانکی کم و زیاد شد و دوباره به سر جای اولش برگشت.

*وزارت کار در اوایل سال 93 برای اشتغال‌زایی و حل معضل بیکاری، بسته‌ای مشتمل بر بیش از 50 راهکار عملیاتی در زمینه اشتغال‌زایی را با عنوان «تکاپو» ارائه کرد که تا کنون نتیجه‌ای از اجرای این بسته به صورت آماری و دقیق ارائه نشده است.

این چند مورد نمونه‌هايي از مهم‌ترین برنامه‌ها و سياست‌هاي دولت فعلی در مباحث اقتصادی است که عموماًً به سرانجام نرسیده است. بر این اساس به نظر می‌رسد سیاست‌های اقتصادی دولت یک بام و دو هوا شده که علت آن دخالت‌ها مستقیم و غیرمستقیم در برنامه‌ریزی از سوی تیم اقتصادی دولت است و گرنه چه لزومی دارد که مجریان و وزرای اقتصادی با نگارش نامه علنی زنگ هشدار بحران اقتصادی را برای رئیس‌جمهور به صدا در آورند! مگر خود مسئولين امر در حوزه اقتصاد، برنامه‌ریز و اجراء كننده نیستند؟!

با این همه سخنان اخیر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت خالی از لطف نیست، «باید به همکارانم در تیم اقتصادی دولت احترام بگذارم و از آنها قدردانی کنم، من می‌فهمم چقدر در اقتصاد مشکل داریم که یا باقیمانده از گذشته است و یا مربوط به شرایط تحریم است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات