صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۰۹

روندهای مهم بیانیه وین 2

نشست وین 2 با عنوان «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» با صدور بیانیه‌ای پایان یافت که براساس آن، ظرف مدت شش ماه دولت انتقالی در سوریه با نظارت سازمان ملل و مدیریت سوری‌ها شکل می‌گیرد و ...
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

یادداشت: نشست وین 2 با عنوان «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» با صدور بیانیه‌ای پایان یافت که براساس آن، ظرف مدت شش ماه دولت انتقالی در سوریه با نظارت سازمان ملل و مدیریت سوری‌ها شکل می‌گیرد و سپس قانون اساسی جدید به نگارش درآمده و انتخابات سراسری با حضور مردم سوریه طی مدت 18 ماه برگزار خواهد شد. در این بیانیه نکات مختلفی وجود دارد که برخی از آنها عبارت است از: 1- نماینده سازمان ملل، باید ترکیب نمایندگان معارضان سوری برای برگزاری جلسه با دولت سوریه را مشخص کند؛ 2- نمایندگان دولت و معارضان سوری تا پیش از یک ژانویه، دور میز مذاکره گردهم آیند؛ 3- تفاهم شد که داعش و النصره، سازمان‌های تروریستی هستند و در مذاکرات اجازه ورود ندارند؛ 4- کشورها و حامیان طرف‌های درگیر متعهد شدند، گروه‌های تحت نفوذ خود را به آتش‌بس وادار کنند؛ 5- همه طرف‌های حاضر تعهد کردند که به وحدت، استقلال، تمامیت ارضی و ماهیت غیرفرقه‌ای [دولت سوریه] پایبند باشند. در این جلسه برخی از کشورها اصرار داشتند که باید درباره زمان رفتن بشار اسد تصمیم‌گیری شود؛ اما ایران اعلام کرد، این موضوع جزء خطوط قرمز ماست و مردم سوریه باید در این‌باره تصمیم بگیرند. همچنین، ایران از روند آتش‌بس در سوریه و مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند؛ همان‌طور که از مدت‌ها قبل هم به دنبال حل بحران سوریه از طریق این روند بوده است.

اما در کنار این، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان همچنان اصرار داشت تا روند تحولات در سوریه به سمتی برود که به برکناری بشار اسد از قدرت بینجامد و به صراحت اعلام کرد، در غیر این‌صورت، به حمایت خود از مخالفان مسلح سوری برای برکناری اسد ادامه خواهد داد. آمریکا و متحدانش نیز همین ایده را دارند و می‌گویند، جنگ با بودن اسد در قدرت پایان نمی‌پذیرد.

در اوضاعی که ارتش سوریه در روزهای اخیر موفقیت‌های بی‌شماری را به دست آورده است، این تحلیل وجود دارد که کشورهای حامی تروریسم با این بیانیه‌ها به دنبال کندکردن روند پیروزی‌های سوریه هستند و تلاش‌های خود را برای تضعیف فرایند مقاومت ادامه می‌دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات