صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 24 آبان 94 شماره 4234

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) «شیعه‌هراسی» و «ایران‌هراسی»، ابزار جبهه استکبار برای حفاظت از رژیم صهیونیستی است. (6/3/93)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
روندهای مهم بیانیه وین 2
نشست وین 2 با عنوان «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» با صدور بیانیه‌ای پایان یافت که براساس آن، ظرف مدت شش ماه دولت انتقالی در سوریه با نظارت سازمان ملل و مدیریت سوری‌ها شکل می‌گیرد و سپس قانون اساسی جدید به نگارش درآمده و انتخابات سراسری با حضور مردم سوریه طی مدت 18 ماه برگزار خواهد شد. در این بیانیه نکات مختلفی وجود دارد که برخی از آنها عبارت است از: 1- نماینده سازمان ملل، باید ترکیب نمایندگان معارضان سوری برای برگزاری جلسه با دولت سوریه را مشخص کند؛ 2- نمایندگان دولت و معارضان سوری تا پیش از یک ژانویه، دور میز مذاکره گردهم آیند؛ 3- تفاهم شد که داعش و النصره، سازمان‌های تروریستی هستند و در مذاکرات اجازه ورود ندارند؛ 4- کشورها و حامیان طرف‌های درگیر متعهد شدند، گروه‌های تحت نفوذ خود را به آتش‌بس وادار کنند؛ 5- همه طرف‌های حاضر تعهد کردند که به وحدت، استقلال، تمامیت ارضی و ماهیت غیرفرقه‌ای [دولت سوریه] پایبند باشند. در این جلسه برخی از کشورها اصرار داشتند که باید درباره زمان رفتن بشار اسد تصمیم‌گیری شود؛ اما ایران اعلام کرد، این موضوع جزء خطوط قرمز ماست و مردم سوریه باید در این‌باره تصمیم بگیرند. همچنین، ایران از روند آتش‌بس در سوریه و مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند؛ همان‌طور که از مدت‌ها قبل هم به دنبال حل بحران سوریه از طریق این روند بوده است.
اما در کنار این، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان همچنان اصرار داشت تا روند تحولات در سوریه به سمتی برود که به برکناری بشار اسد از قدرت بینجامد و به صراحت اعلام کرد، در غیر این‌صورت، به حمایت خود از مخالفان مسلح سوری برای برکناری اسد ادامه خواهد داد. آمریکا و متحدانش نیز همین ایده را دارند و می‌گویند، جنگ با بودن اسد در قدرت پایان نمی‌پذیرد.
در اوضاعی که ارتش سوریه در روزهای اخیر موفقیت‌های بی‌شماری را به دست آورده است، این تحلیل وجود دارد که کشورهای حامی تروریسم با این بیانیه‌ها به دنبال کندکردن روند پیروزی‌های سوریه هستند و تلاش‌های خود را برای تضعیف فرایند مقاومت ادامه می‌دهند.

ترجمه
حادثه پاریس بهانه اسلام‌هراسی
گروه ترجمه- روزنامه «واشنگتن‌پست» 15 نومبر 2015 (24 آبان) با اشاره به حملات و انفجارهای روز گذشته پاریس به اظهارات ضداسلامی «بن کارسون» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا پرداخت و از قول وی نوشت: «ما باید این موضوع را به رسمیت بشناسیم که جنبش جهانی اسلامی یک تهدید موجودیتی است.»  
کارسون سوار بر موج اسلام‌هراسی رایج در غرب شد و الفاظی به شدت تند علیه مسلمانان مطرح کرد. وی همچنین ممنوعیت حضور پناهجویان کشورهای خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] در آمریکا را خواستار شد و بر لزوم اقدام کنگره این کشور برای ایجاد ممنوعیت ورود پناهندگان به ایالات متحده تأکید کرد.
کارسون گفت: «این حملات به آمریکایی‌ها یادآوری کرد افرادی هستند که تشنه خون غیرنظامیان هستند تا فلسفه خودشان را گسترش بدهند. ما باید تلاش‌های‌مان را برای مقاومت در برابر آنها مضاعف کنیم و افزون بر مهار آنها، این نوع از نفرت را از بین ببریم.»

گزارش روز
11 سپتامبر فرانسوی!
با گذشت یک روز از حملات مرگبار تروریستی در پاریس که دست‌کم جان 129 نفر را گرفت، زمزمه‌ها درباره گسترش حضور نظامی غرب در سوریه و عراق آغاز شده است. به گفته رسانه‌ها و مقامات غربی، احتمال اینکه حملات پاریس مقدمه‌ای برای گسترش عملیات نظامی کشورهای غربی در عراق و سوریه باشد، وجو دارد. در این میان، دو خبرگزاری «رویترز» و «آسوشیتدپرس» در گزارش‌هایی جداگانه احتمال داده‌اند، رخداد اخیر سبب افزایش فشار بر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای گسترش دامنه حملات علیه داعش شود. بنا بر این گزارش‌ها، مقامات آمریکایی می‌گویند، انتظار دارند که متحدان اروپایی و عرب آنها میزان مشارکت خود در ائتلاف تحت رهبری آمریکا را در عراق و سوریه افزایش دهند. همزمان نامزدهای جمهوریخواه نیز در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، حوادث پاریس را دستمایه انتقاد از کاخ سفید قرار داده‌اند. «جب بوش» از جمله این نامزدهاست که می‌گوید: جنگ با داعش «نبرد عصر ماست» و باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام داد. گویا آمریکایی‌ها انتظار دارند که کشورهای غربی اقدامات بیشتری در عراق و سوریه انجام دهند. این احتمال وجود دارد که فرانسه به زودی عملیات خود را گسترش دهد. انگلیس هم از جمله کشورهایی است که واشنگتن به افزایش حمایت‌های آن امیدوار است. حملات پاریس موجب شده است احتمال درخواست فرانسه از ائتلاف ناتو برای کمک قوت بگیرد؛ چراکه کارشناسان غربی می‌گویند، نیروهای ویژه ناتو می‌توانند برای راهنمایی جنگنده‌ها راهی عراق و سوریه شوند و نیروهای محلی ضدداعش را هم آموزش دهند، به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند یا خود دست به حملات موردی بزنند.
در چنین اوضاعی دور از نظر نیست که حوادث پاریس سناریویی برای مجاب‌کردن حضور پررنگ‌تر کشورهای غربی و اروپایی در ائتلاف به اصطلاح ضدداعشی باشد که یک سال است به سرکردگی آمریکا وارد عمل شده، اما نه‌تنها به این گروه تروریستی ضربه‌ای نزده؛ بلکه در بزنگاه‌های حساس به کمک او هم شتافته است.
 
    
اخبار
1- احتمال ورشکستگی سعودی‌ها
  صندوق بین‌المللی پول درباره خالی‌شدن حساب ذخیره ارزی عربستان سعودی و ورشکسته‌شدن این کشور در آینده هشدار داد و نوشت: عربستان اکنون در حال بازسازی روابط خود با روسیه است و در حالی که سال گذشته پیشنهاد عضویت روسیه در اوپک را رد کرده بود، اکنون به این کشور پیشنهاد پیوستن به جمع کشورهای اوپک را داده است. این در حالی است که در زمان آغاز ورود روسیه به جنگ با داعش در سوریه، عربستان از جمله اولین کشورهایی بود که با این مسئله مخالفت شدید داشت؛ اما همین کشور در حال حاضر از مبادی دیپلماتیک در حال زمینه‌سازی برای سفر ملک سلمان به روسیه و دیدار با پوتین است. کسری بودجه عربستان در سال جاری برابر با 5/21 درصد از تولید ناخالص داخلی در این کشور برآورد شده که از طریق برداشت از ذخایر پولی ناشی از فروش نفت در سال‌های پیش پوشش داده شده است. افزون بر این، طی ماه‌های گذشته و در فصل تابستان، آژانس پولی عربستان سعودی، 70 میلیارد دلار از سرمایه‌های این کشور را از بازارهای مالی بین‌المللی خارج و هزینه کرده‌ است. به عبارت دیگر، این کشور در حال حاضر ماهانه 12 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برداشت می‌کند.

2- رکورد ذخیره‌سازی نفت در جهان شکست
  رویترز در گزارشی نوشت: «با پر شدن پایگاه‌های ذخیره‌سازی نفت در خشکی، تولیدکنندگان به سراغ نفتکش‌ها رفته‌اند؛ از این رو، ده‌ها میلیون بشکه نفت بدون مشتری ذخیره شده بر روی نفتکش‌ها، تهدیدی برای فلج‌شدن حمل‌ونقل دریایی محسوب می‌شود.» آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرد: نفت ذخیره شده در سراسر جهان به رکورد سه میلیارد بشکه رسیده است. مازاد نفت خام سبب شده است نفتکش‌ها در بنادر بزرگ در سراسر جهان برای تخلیه محموله‌های خود صف بکشند و توقف آنها به چندین روز، هفته و حتی ماه بینجامد. هزینه اجاره نفتکش‌های غول‌پیکر با ظرفیت هر کدام دو میلیون بشکه، اخیراً به بالاترین رقم از سال 2008 در ماه به بیش از 100 هزار دلار رسیده است. در ادامه گزارش آمده است، در خلیج آمریکا در پایان هفته گذشته، بیش از 50 کشتی تجاری در بنادر نزدیک به هاستون پهلو گرفته بودند که 41 فروند آنها را نفتکش‌ها تشکیل می‌داد. همچنین، بیش از 20 نفتکش غول‌پیکر در پایانه بصره عراق لنگر انداخته‌اند و زمان بارگیری آنها تا 12 روز به تأخیر افتاده است.

اخبار کوتاه
**  وزیر امور خارجه پس از دیدار با جان کری در حاشیه اجلاس بررسی بحران سوریه در وین گفت: این دیدار برای اطمینان از اجرایی‌شدن نظرات رهبر معظم انقلاب درباره تعهدات آمریکا انجام شد. «محمدجواد ظریف» پیش از ترک وین درباره جزئیات دیدار سه‌ساعته‌اش با جان کری، با بیان اینکه آمریکا درباره برجام تعهداتی دارد که در روز تصویب باید انجام می‌داد و برخی تعهدات که بین روز تصویب با روز اجرا باید آنها را انجام بدهد، افزود: در این دیدار علاوه بر اینکه بحث‌های تخصصی و جدی درباره نحوه برداشته‌شدن تحریم‌ها و برداشته‌شدن تحریم‌های آمریکا داشتیم، در زمینه نحوه عملیاتی‌شدن تعهدات درباره اراک هم گفت‌وگو کردیم. وی گفت: حالا باید دید تا چه‌میزان قول و قرارهایی که طرف ‌آمریکایی داده است، در جهت اجرای تعهدات‌شان خواهد بود.
**  «بهروز کمال‌وندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکره‌ ایران و روسیه درباره چگونگی تولید ایزوتوپ‌های پایدار در پایگاه فردو گفت: قرار است دو آبشار در پایگاه فردو طبق برجام به ماشین‌هایی با قابلیت تولید ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود و بحث‌ها در این رابطه با طرف روسی ادامه دارد. وی همچنین درباره مذاکرات میان ایران و روسیه بر سر نیروگاه‌های جدید اظهار داشت: قراردادها برای ساخت دو نیروگاه جدید توسط روس‌ها امضا شده است و تقریباً بحث‌های فنی پایان یافته و برخی مباحث تجاری در حال نهایی‌شدن است. امیدواریم طی ماه‌های آینده تا قبل از پایان سال جاری، شاهد کلنگ‌زنی نیروگاه‌های جدید و شروع ساخت و طراحی آنها باشیم.
**  «بنیامین نتانیاهو» با افزایش سه میلیارد شیکلی (تقریباً 800 میلیون دلاری) بودجه ارتش صهیونیستی موافقت کرد تا بودجه این نهاد از 56 میلیارد شیکل به 59 میلیارد برسد. همچنین، ارتش رژیم صهیونیستی در عملیاتی بی‌سابقه به ارزش 300 میلیون شیکل (77 میلیون دلار)، 70 گردان خود را در مناطق مختلف کرانه باختری به منظور سرکوب انتفاضه مردمی فلسطینیان مستقر کرده است. به گزارش روزنامه عبری‌زبان هاآرتص، چهار گردان نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی هفته جاری به خدمت در کرانه باختری فراخوانده شدند.
**  «لطف‌الله فروزنده» سخنگوی جمعیت ایثارگران از برگزاری جلسه مشترک حضرات آیات یزدی، مصباح و موحدی‌کرمانی خبر داد و گفت: خوشبختانه مطلع شدیم که فقهای معظم اصولگرایان در هفته گذشته جلسه هماهنگی برگزار کرده‌اند. وی افزود: ان‌شاءالله با این خط‌مشی که  اصولگرایان اتخاذ کردند و فقهای معظم را فصل‌الخطاب خود می‌دانند، هرچه زودتر شورای اصولگرایان زیر نظر شورای فقها شکل بگیرد؛ طبیعتاً هر کس و هر جریانی که خود را اصولگرا می‌داند، باید فقهای معظم را فصل‌الخطاب بداند و در چارچوب سیاستی که مشخص می‌کنند، حرکت کند.
**  «حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه اعلام کرد: سند بازطراحی رآکتور اراک نهایی شده و فقط امضای آن باقی مانده است. در برجام پیش‌بینی شده است، از قبل اجرای برجام‏، 1+5 و ایران سندی را امضا کنند که در آن سند‏، کشورهای 1+5 تعهد جدی خود را برای بازسازی قلب رآکتور اراک مورد تأکید قرار می‌دهند و مسئولیت‌های خود را برای این بازطراحی تعریف خواهند کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات