صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۵۶

موضع‌گیری‌های متفاوت در قبال حملات پاریس

خبرگزاری «فرانسه» 16 نوامبر 2014 (۲۵ آبان) در مقاله‌ای به بررسی موضع‌گیری‌های رسانه‌های ایران در قبال حوادث تروریستی پاریس پرداخت و نوشت: [...]
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو

یادداشت: گروه ترجمه‌- خبرگزاری «فرانسه» 16 نوامبر 2014 (۲۵ آبان) در مقاله‌ای به بررسی موضع‌گیری‌های رسانه‌های ایران در قبال حوادث تروریستی پاریس پرداخت و نوشت: «مطبوعات ایران روز یکشنبه به طور گسترده‌ای حملات تروریستی را که طی آن 129 نفر در پاریس کشته شدند، محکوم و با قربانیان ابراز همدردی کردند؛ اما روزنامه‌های محافظه‌کار، سیاست‌های فرانسه در سوریه را عامل این حوادث خواندند. روزنامه‌های ایران در نخستین واکنش‌های خود به حوادث جمعه، اختلاف‌های میان اصلاح‌طلبان و تندروها را بازتاب دادند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران روز یکشنبه این حملات را که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است، محکوم کرد و آن را جنایت علیه بشریت خواند.»

در ادامه مقاله آمده است: «روزنامه شرق با محکوم کردن «وحشت در قلب پاریس»، گزارشی از تجمع گروهی اندک از ایرانی‌ها که برای اظهار همدردی در خارج از سفارت فرانسه در تهران گرد هم آمده بودند، منتشر کرد. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و اصلاح‌طلب برجسته، محافظه‌کاران را به دلیل «همدردی‌نکردن» با فرانسه محکوم کرد و گفت: تعداد بیشتری از مردم باید در مراسم همدردی در جلوی سفارت حاضر شوند. روزنامه اعتماد نیز ضمن محکومیت حملات، نوشت: «جهان در کنار پاریس سوگوار است»؛ اما این روزنامه متذکر شد، درباره بمب‌گذاری‌های روز پنج‌شنبه بیروت واکنش جهانی مشابهی صورت نگرفت. حادثه بیروت که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، 44 کشته بر جای گذاشت.»

در پایان مقاله آمده است: «روزنامه میانه‌روی ایران نیز گزارش داد، این حملات «نه‌تنها مردم فرانسه، بلکه تمام جهان را تکان داد» و نشان‌دهنده ضعف داعش به دلیل افزایش شکست‌های این گروه تروریستی است. در مقابل، روزنامه‌های محافظه‌کار گفتند: این حملات پیامد سیاست‌های فرانسه بوده و برخی نیز نظریه‌های توطئه را که مطابق آن داعش دست‌پرورده غرب است، منتشر کردند. روزنامه تندروی جوان نیز در صفحه نخست خود، تصویری از یک جهادی نقاب‌دار با اسلحه‌ و شمشیری در دست و پرچمی مرکب از پرچم‌های آمریکا و داعش در بالای برج ایفل منتشر کرد. تیتر روزنامه جوان «بازگشت به خانه» بود و به نقل از یک گزارش آورده بود، حدود 200 جهادی فرانسوی پس از جنگ در خارج فرانسه به کشور بازگشته‌اند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات