صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 25 آبان شماره 4235

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) عاملى که مى‌تواند کشور شما را در مقابل هر افزون‌طلبى، هر انحصارطلبى، هر تجاوز، هر ماجراجویى و هر بحران‌سازى حفظ کند، استحکام ساخت داخلى نظام است. (22/2/82)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
اساس کار؛ استحكام ساخت دروني

همايش ملي «استحكام ساخت دروني قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران» دیروز و امروز در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است، از جمله اهداف این همایش، تبیین گفتمان حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در موضوع استحکام ساخت قدرت درونی نظام، تدوین و توسعه مفاهیم، نظریه‌ها و تجارب، شناخت موانع و آسیب‌پذیری‌ها، گفتمان‌سازی و ترویج اندیشه خوداتکایی و درون‌زایی قدرت در بین نخبگان و مردم و بسترسازی برای تبدیل ایده درون‌زایی قدرت به دکترین است.
بیش از یک دهه از زمانی که رهبر معظم انقلاب از کلیدواژه «ساخت داخلی» و «قدرت درونی» برای توجه‌دادن افکار عمومی و مسئولان و تصمیم‌گیران استفاده کردند، می‌گذرد؛ اما با وجود دستاوردهای مهمی که در برخی حوزه‌های علم و فناوری، به ویژه بخش دفاعی کشور در اتکا به درون حاصل شد، در بخش‌های دیگر آن‌طور که باید به این مهم توجه لازم صورت نگرفت. تا جایی که ایشان در سال های اخیر، مکرر به این مهم تأکید کردند و گفتند: «در پیشرفت به سمت هدف‌هاى آرمانى، باید ساخت درونى قدرت را استحکام بخشید؛ اساس کار این است.»  
به نظر می‌رسد، در اوضاع کنونی هم که جمهوری اسلامی ایران در آزمونی بزرگ در برابر چشم جهانیان قرار دارد، تنها راه تداوم مسیر پیشرفت و آبادانی کشور در گرو حفظ همان شعار استقلال است که با نفس مسیحایی امام روح‌الله(ره) در  نفوس ملت بزرگ ایران دمیده شد و هر جا که خود را باور کردیم و به توان خود ایمان داشتیم، پیروز شدیم.

ترجمه
موضع‌گیری‌های متفاوت در قبال حملات پاریس

گروه ترجمه‌- خبرگزاری «فرانسه» 16 نوامبر 2014 (۲۵ آبان) در مقاله‌ای به بررسی موضع‌گیری‌های رسانه‌های ایران در قبال حوادث تروریستی پاریس پرداخت و نوشت: «مطبوعات ایران روز یکشنبه به طور گسترده‌ای حملات تروریستی را که طی آن 129 نفر در پاریس کشته شدند، محکوم و با قربانیان ابراز همدردی کردند؛ اما روزنامه‌های محافظه‌کار، سیاست‌های فرانسه در سوریه را عامل این حوادث خواندند. روزنامه‌های ایران در نخستین واکنش‌های خود به حوادث جمعه، اختلاف‌های میان اصلاح‌طلبان و تندروها را بازتاب دادند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران روز یکشنبه این حملات را که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است، محکوم کرد و آن را جنایت علیه بشریت خواند.»
در ادامه مقاله آمده است: «روزنامه شرق با محکوم کردن «وحشت در قلب پاریس»، گزارشی از تجمع گروهی اندک از ایرانی‌ها که برای اظهار همدردی در خارج از سفارت فرانسه در تهران گرد هم آمده بودند، منتشر کرد. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و اصلاح‌طلب برجسته، محافظه‌کاران را به دلیل «همدردی‌نکردن» با فرانسه محکوم کرد و گفت: تعداد بیشتری از مردم باید در مراسم همدردی در جلوی سفارت حاضر شوند. روزنامه اعتماد نیز ضمن محکومیت حملات، نوشت: «جهان در کنار پاریس سوگوار است»؛ اما این روزنامه متذکر شد، درباره بمب‌گذاری‌های روز پنج‌شنبه بیروت واکنش جهانی مشابهی صورت نگرفت. حادثه بیروت که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، 44 کشته بر جای گذاشت.»
در پایان مقاله آمده است: «روزنامه میانه‌روی ایران نیز گزارش داد، این حملات «نه‌تنها مردم فرانسه، بلکه تمام جهان را تکان داد» و نشان‌دهنده ضعف داعش به دلیل افزایش شکست‌های این گروه تروریستی است. در مقابل، روزنامه‌های محافظه‌کار گفتند: این حملات پیامد سیاست‌های فرانسه بوده و برخی نیز نظریه‌های توطئه را که مطابق آن داعش دست‌پرورده غرب است، منتشر کردند. روزنامه تندروی جوان نیز در صفحه نخست خود، تصویری از یک جهادی نقاب‌دار با اسلحه‌ و شمشیری در دست و پرچمی مرکب از پرچم‌های آمریکا و داعش در بالای برج ایفل منتشر کرد. تیتر روزنامه جوان «بازگشت به خانه» بود و به نقل از یک گزارش آورده بود، حدود 200 جهادی فرانسوی پس از جنگ در خارج فرانسه به کشور بازگشته‌اند.»

گزارش روز
بهانه‌هایی که فتنه را غسل نمی‌دهد

علی مطهری که شنیدن و خواندن حرف‌های محیرالعقول وی به رویه عادی تبدیل شده است، به‌تازگی درباره اعتراض و حاضرنشدن برخی از نشریات در نمایشگاه مطبوعات، مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشته و گفته است: «تـحریم نمایشگاه مطبوعات توسط برخی نشریات و خبرگزاری‌های ولایتمدار و کسانی که همواره دم از حفظ نظام می‌زنند و هرگونه اعتراضی را نوعی مخالفت با اصل نظام و حتی براندازی تلقی می‌کنند، گرچه غیرمنتظره و غیرضروری بود و اعتراضات آنها در حد تحریم نبود، اما از یک نظر پدیده مبارکی بود. بالاخره این منادیان سینه‌چاک ولایتمداری و حفظ نظام پذیرفتند که در جمهوری اسلامی حق اعتراض به رسمیت شناخته شده است.» البته وی به این حد از تناقض‌گویی بسنده نکرد و مانند همیشه پای فتنه 88 را نیز به میان کشید و در مقایسه‌ای تعجب‌برانگیز نوشت: «این نشریات اکنون بهتر درک می‌کنند، آنهایی که در سال 88 به روند انتخابات اعتراض داشتند، برانداز نبودند و تهمت‌هایی که در این چند سال به آنها زده‌اند، پایه و اساسی ندارد و صرفاً ریشه در این تفکر ناصواب داشته است که اساساً در جمهوری اسلامی مقوله‌ای به نام «اعتراض» معنی ندارد و هرگونه اعتراضی مساوی است با ضدیت با نظام و اصل ولایت فقیه!»
اظهارات عجیب و غریب مطهری بلافاصله با واکنش رسانه‌های منتقد دولت همراه شد و سردبیر روزنامه «وطن امروز» خطاب به مطهری نوشت: واقعاً چه چیزهایی را که نمی‌شود به هم ربط داد! اینکه می‌شود عدم شرکت چند رسانه منتقد در یک «نمایشگاه» را با عدم پذیرش رأی مردم، عدم پذیرش نتیجه یک انتخابات 40 میلیونی، با دروغ بزرگ تقلب و با آشوب خیابانی مقایسه کرد! مع‌الفارق‌ترین قیاس ممکن!» خبرگزاری فارس نیز با انتشار مطلبی با عنوان «از قیاسش خنده آمد خلق را» نوشت: حتی اگر قیاس مع‌الفارق ایشان در یکی پنداشتن جنس حاضرنشدن رسانه‌های منتقد در نمایشگاه مطبوعات با اعتراض به نتیجه انتخابات 88 را بپذیریم، در ادامه ماجرا باز هم پای استدلال ایشان شدیداً لنگ می‌زند! چون این رسانه‌ها هیچ‌گاه همانند افراطیون 88 رفتاری غیرمعقول از خود بروز ندادند.
نوشتار عجیب علی مطهری یک بار دیگر نشان داد، جریانات خاص همچنان در تلاشند تا با هر بهانه‌ای به قبح‌زدایی از فتنه بزرگ 88 پرداخته و آن را به منزله یک اعتراض مدنی جا بزنند! اما غافل از اینکه چنین بهانه‌هایی، فتنه 88 را غسل نمی‌دهد و سرانش را تطهیر نمی‌کند؛ چرا که آشوب‌ها، فتنه‌انگیزی‌ها و شعارهای ساختارشکن دوستان آقای مطهری در سال 88 هنوز در ذهن مردم پاک نخواهد شد.
 
اخبار
جنجال رسانه‌ای به بهانه گذرنامه سوری

  رسانه‌های غربی بر سر گذرنامه سوری یکی از عاملان حملات پاریس جنجال به‌پا کرده‌اند. این موضوع از آنجا شروع شد که منابع امنیتی فرانسه گزارش دادند، در نزدیکی جسد یکی از عوامل انتحاری حادثه پاریس، یک گذرنامه سوری پیدا شده است. روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» در این‌باره گزارش داد، عاملان این حمله گذرنامه‌های فرانسوی، مصری و سوری داشتند که مأموران پلیس تاکنون موفق شدند هویت عامل فرانسوی آن را تعیین کنند. منابع دولتی یونان هم در این‌باره مدعی شدند، گذرنامه سوری پیدا شده در صحنه قتل در پاریس، متعلق به یک پناهجو است که در ماه اکتبر از طریق آب‌های یونان وارد اروپا شده است. از سوی دیگر، یک منبع اطلاعاتی به «سی‌بی‌اس نیوز» گفته است، گذرنامه سوریه‌ای احتمالاً تقلبی است؛ چون در این گذرنامه اعداد معمولی که یک گذرنامه قانونی سوریه دارد، نیست و عکس آن با نامش همخوانی ندارد. گویا برخی از رسانه‌های غربی در تلاشند تا با فرافکنی و دادن آدرس غلط، افکار عمومی را از نقش‌داشتن گروه تروریستی داعش به سمت افرادی با تابعیت سوری که خود قربانی تروریسم هستند، منحرف کنند.

              
اخبار کوتاه
**  بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، پرتاب دو موشک بالستیک «بولاوا» که امکان حمل همزمان چند کلاهک هسته‌ای با قابلیت اصابت به هدف‌های جداگانه را دارند، با موفقیت از زیردریایی هسته‌ای راهبردی «مونوماخ» واقع در دریای سفید در شمال غربی روسیه پرتاب شدند و به هدف‌های مشخص‌شده در پایگاه کورا در شرق روسیه اصابت کردند. زیردریایی هسته‌ای مونوماخ می‌تواند 16 موشک بالستیک هسته‌ای بولاوا را حمل کند. موشک‌های بالستیک بولاوا قادر به حمل همزمان 10 کلاهک هسته‌ای با قابلیت اصابت به هدف‌های جداگانه هستند که برد آن می‌تواند تا 11 هزار کیلومتر باشد.
**  «مؤید حسینی صدر» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی وام 25 میلیون تومانی را شبیه قرص مسکنی دانست که دولت برای نجات خودروسازان از ورشکستگی به کار گرفته است و تأکید کرد: در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنیم که برای نمونه وقتی می‌بینند پسر فلانی یا آقای فلانی پستی ندارد، پستی به او داده شود و ماهانه به او 15، 20 و حتی 30 میلیون تومان حقوق داده و در پایان سال 100 میلیون تومان پاداش بدهند.
**  «محمدباقر الفت» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به شناسایی 35 مسیر  نفوذ مجرمان در دوران پساتحریم گفت: این مسیرها در واقع مسیرهایی هستند که مجرمان در قالب آن از وضعیت جدید سوءاستفاده می‌کنند. این مسیرهای نفوذ شناسایی شده و برای دولت ارسال خواهند شد. وی در ادامه بیان کرد: سازمان‌هایی که مورد طمع و هدف مجرمان هستند، همان سازمان‌هایی هستند که منابع مالی برای انجام فعالیت در کشور در اختیارشان قرار می‌گیرد.
**  «سیدحسین موسوی‌تبریزی»، از فعالان اصلاح‌طلب و دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، به‌تازگی طی سخنانی در یک مراسم عزاداری در شهر قم اظهار کرده است: تحقیقات محلی شورای نگهبان برای انتخابات خلاف شرع و قانون است... حاضرم درباره قوانین عادی یا مسائل فقهی، با اعضای شورای نگهبان مناظره کنم.
**  فرانسه در اولین واکنش نظامی خود به حملات پاریس، مواضع داعش در الرقه سوریه را با 10 فروند جنگنده رافائل مورد هدف قرار داد و یک مرکز فرماندهی و یک کمپ آموزشی تروریست‌ها را منهدم کرد. براساس بیانیه وزارت دفاع فرانسه، جنگنده‌های فرانسوی از پایگاهی در اردن و امارات برخواسته و با شلیک 20 بمب، مواضع داعش در الرقه را هدف گرفته‌اند.
**  سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم افتتاحیه همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: این اولین‌بار است که سفر یک رئیس‌جمهور به دو کشور اروپایی به‌دلیل نبود امنیت لغو می‌شود که این نشان می‌دهد، اروپا به‌ظاهر قدرتمند است؛ اما وضعیت آن این‌گونه نیست.
**  «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در همایش «تجلیل از مقام کتابداران» گفت: رهبری در جلسه محدودی که در هفته گذشته با ما داشتند، به ما متذکر شدند به فرهنگ و مسائل اجتماعی در بودجه ٩٥ و برنامه ششم توسعه توجه ویژه داشته باشیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات