صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۵۸

دعوا بر سر نخواستن پایداری ها

طبق گفته های اصلاح طلبان قضیه وحدت و هماهنگی میان نیروهای اصلاح طلب مساله کاملا جا افتاده ای است و نسبت به موضوع نگرانی ندارند، اما در جناح سیاسی مقابل یعنی اصولگرایان طبق گفته های شورای هماهنگی جبهه اصولگرایی و فعالان سیاسی اصولگرا بحث اتحاد و وحدت یکی از موضوعات بسیار جدی و حساسیت زایی است که هنوز به آن دست پیدا نکرده اند.
پایگاه بصیرت: مساله وحدت و اتحاد یکی از برنامه‌های بسیار مهم برای جریانات سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب به شمار می‌آید. به دلیل اینکه اگر هماهنگی بین نیروهای سیاسی وجود نداشته باشد موفقیتی حاصل نمی‌شود. رفته رفته به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند ماه امسال برگزار شود نزدیک می‌شویم. طبق گفته‌های اصلاح‌طلبان قضیه وحدت و هماهنگی میان نیروهای اصلاح‌طلب مساله کاملا جا افتاده‌ای است و نسبت به موضوع نگرانی ندارند، اما در جناح سیاسی مقابل یعنی اصولگرایان طبق گفته‌های شورای هماهنگی جبهه اصولگرایی و فعالان سیاسی اصولگرا بحث اتحاد و وحدت یکی از موضوعات بسیار جدی و حساسیت‌زایی است که هنوز به آن دست پیدا نکرده‌اند.
به گزارش جماران، سه جریان سیاسی همچون جبهه پایداری، حزب موتلفه اسلامی و جمعیت ایثارگران ائتلافی برای اتحاد و وحدت شکل گرفته که این وحدت به اتحاد سه ضلعی اصولگرایان شهرت یافته است و این سه جریان سیاسی منشوری برای ائتلاف و هماهنگی میان خودشان تصویب و امضاء کرده‌اند. به عقیده برخی از کارشناسان سیاسی وحدت و اتحاد سه ضلعی هیچ کمکی به وحدت اصولگرایان نخواهد کرد به دلیل اینکه جریان معتدل و میانه‌رو اصولگرایی با جبهه پایداری که به جریان تندور و افراطی اصولگرایی شهرت دارد همکاری و همراهی نخواهند داشت.
فصل‌الخطاب 
چندی پیش لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران از برگزاری جلسه مشترک آیات عظام یزدی، مصباح و موحدی کرمانی خبر داد و به تسنیم گفت: خوشبختانه مطلع شدیم که فقهای معظم اصولگرایان (آیات یزدی، موحدی‌کرمانی و مصباح‌ یزدی) در هفته گذشته جلسه هماهنگی برگزار کردند. وی افزود: ان‌شاءالله با این خط مشی که اصولگرایان اتخاذ کردند و فقهای معظم را فصل‌الخطاب خود می‌دانند، هر چه زودتر شورای اصولگریان زیر نظر شورای فقها شکل بگیرد؛ طبیعتاً هر کس و هر جریانی که خود را اصولگرا می‌داند باید فقهای معظم را فصل‌الخطاب بداند و در چارچوب سیاست که مشخص می‌کنند، حرکت کنند. فروزنده یادآور شد: من به همه نیروهای حزب‌الهی و دلسوز و کسانی که دل در گرو جبهه مومن انقلاب دارند، این نوید را می‌دهم که خوشبختانه در بسیاری از نیروهای اصولگرا انسجام وجود دارد و همه بر این باور هستند که باید وحدت کنیم و محکم در مقابل فتنه گران و نفوذ پذیران بایستیم و فقها را فصل الخطاب بدانیم. همچنین یک عضو جبهه پایداری از بررسی راهکارهای رسیدن اصولگرایان به وحدت در نشست تعدادی از اعضای جبهه پایداری و برخی اعضای جریانات دیگر اصولگرا با غلامعلی حدادعادل خبر داد. مجید متقی‌فر با اشاره به جلسه اخیر تعدادی از اعضای برخی جریانات از جمله جبهه پایداری با حداد عادل گفت: تا جایی که اطلاع دارم غیر از برخی اعضای جبهه پایداری از گروه‌های دیگر نیز در این جلسه حضور داشتند. وی افزود: موضوع جلسه نیز وحدت اصولگرایی و اجماع است که در این دیدار هم بر این موضوع تاکید شده است؛ چراکه آقای حدادعادل ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس را هم بر عهده دارد. 
جبهه پایداری اصولگرا نیست 
از طرفی دیگر، محسن رفیق‌دوست، عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه من بخشی از بدنه‌ای را که امروز در جلسات وحدت اصولگرایان شرکت می‌کنند اصولگرا نمی‌دانم به ایسنا گفته است: جبهه پایداری به نظر من چندان اصولگرا نیست و این گروه نمی‌تواند با حزب موتلفه به ائتلافی برسد. او در ادامه افزود: من جبهه پایداری را خیلی اصولگرا نمی‌دانم و معتقدم این جبهه نمی‌تواند با موتلفه ائتلاف کند. رفیق دوست در پاسخ به پرسشی در خصوص پیش‌بینی‌اش از وضعیت مجلس آینده گفت: فکر می‌کنم مجلس آینده، مجلسی متشکل از معتدلین هر دو جناح باشد که از این جهت برای مردم نیز بهتر خواهد بود. این فعال سیاسی اصولگرا همچنین در خصوص امکان ائتلاف اصولگرایان با اصلاح‌طلبان تصریح کرد: ممکن است بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ائتلافی صورت گیرد؛ چراکه ما اصلاح‌طلبانی که پای ولایت ایستاده اند را به عنوان طیفی از جامعه که مورد قبول هستند می‌دانیم و می‌گوییم این دسته از اصلاح‌طلبان باید حضور داشته باشند و در حکومت نقش‌آفرینی کنند، اما از طرفی اصولگرایانی را که بخواهند از رهبری تندتر بروند را نیز اصولگرا نمی‌دانیم و در نهایت فکر می‌کنم هیچ اشکالی وجود ندارد که دو طیف معتدل از هر دو جناح با یکدیگر ائتلاف کنند. رفیق دوست در پاسخ به پرسشی در خصوص پیش بینی‌اش از رهبری اصولگرایان در مجلس آینده اظهار کرد: اصولگرایان هنوز کسی را به عنوان رهبر انتخاب نکرده اند و بر سر شخصی به نتیجه نرسیده‌اند در مورد علی لاریجانی نیز باید بگویم که او را به عنوان یک معتدل مطیع رهبری و اصولگرا می‌شناسم و از جناح اصلاح‌طلب نیز محمدرضا عارف را به عنوان یک اصلاح‌طلب ولایت‌مدار می‌شناسم، اما هنوز در مورد اصولگرایان نتیجه‌ای به دست نیامده است. 
جلسات مشترک ادامه دارد 
همچنین، روز گذشته حسن غفوری‌فرد، عضو حزب موتلفه اسلامی با اشاره به جلسات مشترک حزب موتلفه با جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری، به ایسنا گفته است، این جلسات مشترک همچنان ادامه دارد و تقریباً همه موافقت کرده‌اند که نظر شورای فقها (آیات موحدی کرمانی، یزدی، مصباح) فصل‌الخطاب باشد؛ چرا که شورای فقها در جریان این جسات مشترک و نتایج آن هستند. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این شکل جلسات مشابهی با سایر احزاب اصولگرا نیز برگزار کرده است یا نه؟ گفت:‌ هنوز دیداری انجام نشده است اما ما آمادگی برگزاری چنین جلساتی را با سایر گروه‌های اصولگرا داریم. این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه آیا موتلفه اسلامی برای انتخابات با علی لاریجانی مذاکره‌ای انجام داده است یا نه؟ اظهار کرد: ما اصلاً به خود اجازه نمی‌دهیم تا با وی مذاکره کنیم. او جزء نیروهای مرکزی اصولگرایان هستند و در جریان فعالیت‌های ما نیز قرار دارند. 
اصولگرایان جبهه پایداری را قبول ندارند 
آیا وحدت اصولگرایان به رویا خواهد پیوست یا خیر؟ جریان میانه رو و معتدل اصولگرایی حاضرند با جبهه پایداری ائتلاف کنند؟ چه گروه‌ها و اشخاصی با جبهه پایداری و جریان تندور ائتلاف خواهند داشت؟ صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی درباره اظهارات فروزنده مبنی بر اینکه هر کس و هر جریانی که خود را اصولگرا می‌داند باید فقهای معظمی همچون یزدی، موحدی‌کرمانی و مصباح‌ یزدی را فصل‌الخطاب بداند گفت: این حرف نظر لطف‌الله فروزنده و آیات نام برده شده است نظر اکثریت اصولگرایان به دلیل اینکه، من فکر نمی‌کنم اصولگرایان جریان تندرو و جبهه پایداری را قبول داشته باشند. بنابراین موضع گیری‌های آن‌ها مورد رضایت اصولگرایان معتدل و میانه‌رو نیست. او در ادامه افزود: اشخاصی همچون؛ علی اردشیر لاریجانی، احمد توکلی، کاظم جلالی، علی مطهری و حتی محمدرضا باهنر با مواضع جریان رادیکال و افراطی آیت‌الله مصباح یزدی و جبهه پایداری مخالف هستند. به گفته زیباکلام، اعضا و طرفداران جبهه پایداری فقط می‌توانند به سمت و سوی اشخاصی مانند حمید رسایی، روح‌الله حسینیان، مهدی کوچک‌زاده و با امثال آن‌ها ائتلاف کنند یا برای خود طرفدار و سیاه لشکر بخرند. او با بیان اینکه جریان رادیکال و تندرو در بدنه اصولگرایان معتدل و میانه‌رو جایی نداشته و ندارد، تصریح کرد: افرادی مانند علی لاریجانی، علی مطهری و ... که جزء جریان اصولگرای میانه رو هستند با جبهه پایداری همراه نخواهند شد. این استاد دانشگاه در ادامه به سخنان علی رفیق دوست درباره جبهه پایداری و حزب موتلفه اسلامی اشاره کرد و افزود: متاسفانه رهبری حزب موتلفه اسلامی بعد از مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی به دست اشخاص و جریان رادیکال و تندرو افتاد. عسگراولادی زحمات بسیاری برای حزب موتلفه اسلامی کشید، اما به دلیل مدیریت ناصحیح و غلط برخی زحمات وی از بین رفت. او اضافه کرد: حزب موتلفه اسلامی یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی در کشور است، اما در دو سال اخیر این حزب به جریان افراطی همچون جبهه پایداری و طرفداران محمود احمدی‌نژاد نه تنها نزدیک شده بلکه با آن‌ها ائتلاف هم کرده است. 
طرفداران مصباح فقط 8 درصدند 
این کارشناس سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت‌الله مصابح یزدی همراه نیستند، تاکید کرد: طرفداران مصباح یزدی همان افراد 8 درصدی را تشکیل می‌دهند که به سعید جلیلی رای دادند. باور کنید در این دو سال نه تنها طرفداران مصباح و جلیلی افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است. بنابراین بقیه اعضای جامعه مدرسین موافق افکار و سیاست‌های افراطی و رادیکالی مصباح یزدی نبوده و نیستند، به دلیل اینکه نمی توان از اعضای جامعه مدرسین انتظار همراهی و همکاری با جریان تندرویی مانند جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح یزدی داشت. زیباکلام در ادامه به برنامه و سیاست‌های جبهه پایداری اشاره کرد و گفت: جریان افراطی و رادیکالی همچون جبهه پایداری همان بلایی که بر سر حزب موتلفه اسلامی و جمعیت ایثارگران آورد این بار هم می‌خواهد همان بلا و بدبختی را نصیب غلامعلی حداد عادل، محمدرضا باهنر، علی مطهری، علی اردشیر لاریجانی، احمد توکلی و دیگر اشخاص میانه‌رو اصولگرا بیاورد. وی در این باره اضافه کرد: خوشبختانه لاریجانی و اشخاصی که نام آن‌ها را بیان کردم مانند حداد عادل نیستند. به دلیل اینکه حداد عادل در جریان اصولگرایان معتدل ثابت قدم نیست. زیباکلام تاکید کرد: به عقیده من، نه تنها علی لاریجانی بلکه محمدرضا باهنر هم سوار قطار جبهه پایداری و جریان تندرو نخواهند شد، اما غلامعلی حداد عادل سوار قطاری که موتور محرکش آیت‌الله مصباح یزدی‌ست می‌شود. این کارشناس سیاسی به اظهارات جالب روح‌الله حسینیان اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش، حسینیان افاضاتی مبنی بر اینکه «ما اصولگرایان به وحدت کامل رسیده‌ایم منهای علی لاریجانی». بنابراین رفتار جریان تندرو نشان دهنده این است که نسبت به لاریجانی ناامید شده اند. زیباکلام در ادامه بیان کرد: اظهارات فروزنده و آیت‌الله مصباح یزدی که گفته‌اند جریان اصولگرایی آن‌ها را باید فصل‌الخطاب قرار دهند کاملا دیکتاتور مآبانه است. به این معنا که تمام اصولگرایان باید زیر علم مصباح یزدی قرار بگیرند. 
فصل‌الخطاب را به اختلاف تبدیل نکنیم 
امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا نیز درباره اظهارات فروزنده مبنی بر اینکه هر کس و هر جریانی که خود را اصولگرا می‌داند باید فقهای معظمی همچون یزدی، موحدی‌کرمانی و مصباح‌ یزدی را فصل‌الخطاب بداند به «ابتکار» گفت: لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران است ضمنا این جریان سیاسی با جبهه پایداری و حزب موتلفه اسلامی ائتلاف سه گانه یا سه ضلعی را انجام داده اند. او در ادامه افزود: این سه جریان به یک توافق یا ائتلاف رسیدند و کار بسیار خوبی هم انجام دادند، اما نباید برای کل جریان اصولگرایی کشور تصمیم‌گیری کنند یا نظری را به اصولگرایان تحمیل کنند به دلیل اینکه اقدام آن‌ها خدایی ناکرده ممکن است منجر به افتراق شود نه وحدت و اتحاد. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای اصولگرایان محترم و ارزشمند است، اما بهتر بود شخص یا جریانی برای کل اصولگرایان تصمیم گیری نکند تا باعث اختلاف نیروهای اصولگرایی منجر نشود. محبیان با بیان اینکه هر اقدامی باید برای وحدت و هماهنگی اصولگرایان شکل گیرد، اما نه آنکه برنامه و سخنی بر آن‌ها تحمیل شود، تاکید کرد: افرادی از اعضای جامعتین برای شکل‌گیری وحدت و اتحاد اصولگرایان حضور دارند. نباید فراموش کرد جامعتین شخصیت حقوقی دارد نه حقیقی، اما اگر شخصی از اعضای جامعتین به عنوان شخصیت حقیقی برای هماهنگی نیروهای جریان اصولگرا حضور داشت، بهتر بود. او به سخنان علی رفیق دوست مبنی بر عدم شکل‌گیری ائتلاف حزب موتلفه اسلامی با جبهه پایداری گفت: وی به عنوان یکی از اعضای حزب موتلفه نظر خودش را بیان کرده و قرار نیست تمام اعضای احزاب مانند یکدیگر فکر و رفتار کنند، اما ائتلاف جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران با حزب موتلفه اسلامی شکل گرفته است. به گفته محبیان، جریانات بسیاری برای عدم شکل‌گیری وحدت میان علی لاریجانی با دیگر جریانات سیاسی کشور تلاش می‌کنند. 
از خواب بیدار شوید 
طبق گفته کارشناسان و فعالان سیاسی اصولگرا موضوعی تحت عنوان «خود گوییم و خود خندیم عجب مرد هنرمندی هستیم» به ذهن متبلور می‌شود. بسیاری از جریان‌های اصولگرایی حتی اعضای حزب موتلفه اسلامی ائتلاف با جبهه پایداری یا همان جریان رادیکال و افراطی اصولگرایی را اشتباه‌ترین اقدام و برنامه اصولگرایان می‌دانند، اما در بهت و حیرت حزب موتلفه اسلامی همین اشتباه بزرگ را انجام داده است. وقتی جریان سیاسی یا شخصی نمی‌تواند منادی وحدت و اتحاد باشد چطور ممکن است گروه یا جریانات سیاسی برای اتحاد و هماهنگی با وی برنامه‌ای برای ائتلاف داشته باشند؟ جالب این است که برخی از اصولگرایان، جامعه و تعداد اصولگرایی را با جمعیت کشور برابر و یکسان می‌دانند اگر چنین ادعایی صحت دارد پس چگونه ممکن است عده‌ای اندکی برای جامعه بزرگ اصولگرایی تصمیم سازی و تصمیم‌گیری کنند و چند نفر را فصل‌الخطاب کل جریان اصولگرایی می‌دانند؟ شاید بهتر باشد شخصی به جبهه پایداری، حزب موتلفه اسلامی و جمعیت ایثارگران بگوید برای قبری که داخلش مرده نیست اشک نریزید، شیون و ناله سر ندهید و یک‌بار برای همیشه از خواب بیدار شوید. بنابراین آیا دیگر جریانات اصولگرایی به فصل‌الخطاب حضرات لبیک می‌گویند یا خیر؟ با این حال، زمان همه چیز را روشن خواهد کرد...
منبع: جماران
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات