صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۳۹۶۵
گمانه زنی نشنال اینترست از خریدهای نظامی احتمالی ایران از روسیه؛

فهرست خریدهای نظامی جدید ایران

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به خریدهای احتمالی نظامی ایران از روسیه پرداخت که در بین آن‌ها تانک‌ تی ۹۰، سامانه موشکی ضد کشتی کالیبر و سوخو ۳۵ خودنمایی می‌کنند.
پایگاه بصیرت: نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی تحلیلی با اشاره به پنج سلاح ساخت روسیه که ایران احتمالا مایل به در اختیار داشتن آن‌ها است به پیش‌داوری درباره خریدهای نظامی ایران پرداخته و  نوشت: انتظار می‌رود روسیه سامانه‌های دفاعی «اس 300» را پیش از مارس سال 2016 به ایران ارسال کند و در حالی که جزییات بیشتری از این مسئله هنوز برملا نشده است اما گمانه زنی‌هایی در مورد دیگر تجهیزات نظامی مورد علاقه ایران برای خرید از روسیه صورت گرفته که به شرح ذیل می‌باشند:
*سامانه موشکی ضد کشتی کالیبر ویژه بستن احتمالی تنگه هرمز
«کالیبر 3 ام – 54»  سامانه موشک ضد کشتی و زیر دریایی هدایت شونده است که نام صادراتی این محصول «کلاب» (Klub) است و لقب آن در ناتو  «سیزلر» یا  (SS-N-27A) می‌باشد. این موشک هدایت شونده توربوفن سرعت فرا صوت برابر با هشت دهم ماخ دارد که هنگام نزدیک شدن به هدف به حالت عمودی شتابی برای 2.9 ماخ می‌گیرد و باعث می‌شود واحدهای دفاعی ضد موشک دشمن وقت کمی را برای واکنش نشان دادن داشته باشند. این موشک می‌تواند به ویژه برای ناوگان‌های دریایی در خلیج فارس دردسر ساز باشد. موشک کلاب سر جنگی به وزن 881 پوند دارد و ایران احتمالا مایل به داشتن نمونه کلاب‌کا این سامانه موشکی 4 آتشباری است که قابلیت استتار را نیز دارد و بر یک کشتی باری ، ماشین باری بزرگ یا قطار نیز می‌تواند حمل شود. خرید چنین سامانه موشکی ضد کشتی جدیدی به ایران قابلیت بستن تنگه هرمز را می‌دهد. این سامانه موشکی احتمالا جایگزین موشک‌های کرم ابریشم چینی خواهند شد. نسل جدید این موشک ها سریع تر و از سکوی پرتاب استتار شده شلیک می شوند.
*تانک تی 90  و احیا یگان زرهی ایران
خریداری تانک‌های «تی 90» به طور قابل توجهی موجب بازسازی ناوگان تانک‌های ایرانی می‌شود. این تانک نمونه پیشرفته‌تر تانک «تی 72» است که در سال 93 میلادی وارد ارتش روسیه شد. تانک تی 90 یکی از 10 تانک برتر جهان است و در بعد تجاری موفق‌ترین تانک در بازارهای جهانی می‌باشد. تانک‌های مرگبار «تی 90 2A46M» مجهز به موشک‌های هدایت شونده با بردی بیش از 4000 متر است که اهدافش را با  یک شلیک نابود می‌کند. تجهیزات دفاعی موجود در این تانک چون سامانه لیزری ضد جنگ الکترونیک «شتورا» و سامانه استتار «ناکیدکا» با فعالیت همزمان با هم به طور موثر از تانک دفاع می‌کنند. ارتش ایران به شدت نیاز به نوسازی نیروی زرهی خود دارد و تانک‌های T-90 روسیه گزینه خوبی هستند. ایران حدود 2000 تانک دارد که بیشتر آن ها 2 دهه قدمت دارند. خرید حدود 1000 تانک T-90 می‌تواند چون روح تازه‌ای در یگان زرهی ایران باشد.
*جنگنده چند منظوره سوخو 35 رقیب پیشرفته نیروی هوایی اعراب و اسرائیل
سوخو 35 (Sukhoi Su-35) در ناتو به «فلنکرز ایی دی» مشهور است. این هواپیمای تک نفره‌ای دو موتوره قابلیت رزم‌های ویژه را دارد. موتورهای « NPO Saturn AL-41F1S» و سطح رانش پایین دماغه جنگنده یاد شده این امکان را به سوخو 35 می‌دهد تا ترکیبی قدرتمندی از توان و قدرت رزم را با هم داشته باشد.
رادارهای «اربییس» (Irbis-E) سوخو 35 پنهان‌کار با تحلیل آرایه‌های راداری می‌توانند اهداف را تا مسافت 400 کیلومتری نشانه بگیرند. این جنگنده  12 مخزن نصب موشک هوا به هوا ، هوا به زمین  ،بمب ، مخازن سوخت و گیرنده دارد. ایران به شدت مشتاق رقابت با نیروی هوایی آمریکا، اسرائیل یا اعراب حاشیه خلیج فارس است. البته ایران نیم نگاهی هم به سوخو 30 دو سرنشینه دارد.
*کشتی آبی خاکی کلاس ایوان گرن بازوی ایران در انتقال پیاده نظام
کشتی ویژه عملیات آبی، خاکی کلاس «ایوان گرن 11711 » ظرفیت جابجایی 5 تا 6 هزار تن بار را دارد و می‌تواند متجاوز از 13 تانک‌ ویژه میدان رزم یا 36 نفر بر زرهی یا 300 تفنگدار دریایی را حمل کند. این کشتی مجهز به عرشه فرود برای یک بالگرد و مجهز به تسلیحات تدافعی است. 
ایران یک قدرت سنتی دریایی است و به دلیل خط ساحلی طولانی که دارد در زمان وقوع جنگ نیازمند شناورهایی است که بتواند پیاده نظام و تجهیزات نظامی را در خلیج فارس جابجا کند. ایران با داشتن 3 فروند کشتی کلاس گرن می‌تواند یک گردان پیاده نظام خود را همزمان به منطقه رزم اعزام کند. این کشتی با توانایی انتقال نیروهای زمینی ایران در سرتاسر خلیج فارس یا کشورهایی چون عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان به طور بالقوه جنگ افزار نظامی بسیار مفید است.  سفارش 6 فروند از این کشتی که هرکدام 300 میلیون دلار قیمت دارد، به ایران قابلیت اجرای عملیات آبی ، خاکی قدرتمندی را می‌بخشد.
*موشک بالستیک برد کوتاه اسکندر تنوعی دیگر در یگان موشکی ایران
موشک برد کوتاه اسکندر که در ناتو به «اس اس26 » مشهور است، جانشین موشک «اوکا» (Oka) یا «اس اس 23 اسپایدر»  (SS-23 Spider)شده است. اسکندر موشکی تاکتیکی برای از بین بردن مقرهای هدایت و فرماندهی، رادارها، پایگاه‌های موشکی سطح به هوای، فرودگاه‌ها و دیگر اهداف حیاتی نظامی دشمن است. موشک اسکندر قادر به حمل 1000 تا 1500  پوند مهمات جنگی است. البته نمونه صادراتی این موشک بردی معادل 186 مایل دارد که مطابق توافقنامه کنترل فن‌آوری موشکی ساخته شده است. ایران اینک خود دارای موشک های بالستیک است که می تواند به عنوان جنگ افزار مرگبار از آن ها استفاده کند اما این موشک برد کوتاه نیز توانایی کافی برای از بین بردن اهداف اقتصادی، نظامی و سیاسی مورد نظر ایران را در منطقه دارد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
2
7
انشاالله ایران هر روز قوی تر باشد و این تجهیزاتی که میخره بومی سازی کند و به دانش تولید اونها دست پیدا کند و باعث ورود ایران به بازار نظامی بشه و ایران به صنعت کامل نظامی عدم از تولید طراح و توسعه و تولید کننده فناوری نوین در همه ابعاد دست پیدا کند
علی
United States
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
2
سلام این حرفهاتاحدی درسته ایران میخوادیه 100سوخو30بخره ومثل هندوچین شروع به تولیدش درکشورکنه بعدشم میرسیم به سوخو35ایران احتمالا بیش از50فروندخریداری نمی کنه مگربعدابخریم درموردتانک هم t90درایران داره ساخته میشه وایران احتمالا500فروندراهم ازروسیه بخره و1000تاشم درکشورتحت لیسانس تولیدکنه موشک ساحل به دریاهم ایران تاحالا چندین نمونه تولیدکرده ولی احتمالا دانش این موشک وارد بشه ودرمورد موشک نقطه زن اسکندر ایران خودش فاتح 110روداره وارتقاع دادن این موشک به صرفه تره البته هیچ کس خبردقیقی نداره من چندسال پیش شنیدم که ایران سوخو 30و27داره ولی اون شخص که فامیل دورمابود گفت بجزخلبان که ایرانی هستش بقیش روس هستن ودرضمن تحت تدابیرامنیتی شدیدکنترل میشن مراکزنظامی ایران خودش داره جنگنده تولید میکنه چون جنگ تحمیلی ایران وعراق آموخت که به هیچ کس اعتمادنکنن خداوند حفظشون کنه این شیرمردان رو.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات