صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4250 - 17 آذر 1394

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اینکه بگویند افرادی می‌خواهند از «نفوذ» استفاده‌ جناحی بکنند از اهمیت بحث «نفوذ» دشمن کم نمی‌کند. (4/9/94)
اخبار و تحلیل‌ها word
اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
  تداوم رکود حاصل افزایش انتظارات از برجام
 این روزها طراحی و ارائه بسته خروج از رکود اقتصادی دولت، به یکی از موضوعات مهم محافل اقتصادی تبدیل شده است. اوضاع اقتصادی کشور از سال91 به بعد در وضعیت ویژه رکود عمیق قرار گرفته بود که آثار آن همچنان بر فضای اقتصادی کشور حاکم است و به اذعان کارشناسان خبره در سه دهه اخیر نظیر نداشته است. به باور برخی از اقتصاددانان، رکود امروز حاکم بر اقتصاد، نخستین رکود درون‌زا و شدیدترین آنهاست که از سال 1315 (که اقتصاد ایران مکتوب شده) تاکنون شاهد آن هستیم. در این وضعیت ساختارهای اقتصاد به دلیل سیاست‌های انبساطی آسیب‌های جدی دیده و سرمایه‌گذاری کافی نشده است و در نتیجه، قدرت تولید و خرید مردم پایین آمده است. در همین راستا، دولت به‌منظور حل این معضل بزرگ در اقتصاد، بسته سیاستی اقتصادی جدید برای شش ماهه دوم امسال تدوین کرد. پس از رونمایی بسته جدید مشخص شد، سیاست‌های کوتاه‌مدت در 30 بند تدوین شده است که براساس آن قرار است دست بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بازتر و تسهیلات ارزان‌تر پرداخت شود، ضمن آنکه نرخ سود بانکی نیز متناسب با نرخ تورم کاهش یابد.
در علت‌یابی این وضعیت می‌توان گفت، پس از توافق هسته‌ای انتظاراتی در سطح جامعه به وجود آمده است، به‌‌گونه‌ای که افراد با کاهش سطح تقاضای خود، انتظار کاهش قیمت کالاها و خدمات را دارند و همچون گذشته به خرید نمی‌پردازند. از این رو لازم است، دولت به طرق مختلف، از جمله تخصیص بودجه برای طرح‌های عمرانی زودبازده، تسهیل صادرات، تزریق پول، افزایش سرمایه بانک‌ها، پیش‌بینی تمهیداتی برای بازگشت معوقات بانکی و فروش اموال غیرضروری، به‌طور جدی به این عرصه ورود پیدا کند و موانع کسب‌وکار را که دومین عامل مهم ایجادکننده رکود اقتصادی به شمار می‌رود، برطرف کند. در ضمن بسته پیشنهادی جدید باید با مطالعات کارشناسی، بدون شتابزدگی و در عین حال با غنیمت شمردن فرصت و زمان به گونه‌ای عملیاتی شود که همچون بسته اول به فراموشی سپرده نشود و تا حصول نتیجه پیگیری شود.

ترجمه
آزمایش موشک بالستیک جدید در ایران

گروه ترجمه - روزنامه «جروزالم‌پست» 8 دسامبر 2015 (17 آذر) در مقاله‌ای به آزمایش‌های موشکی ایران پرداخت و نوشت: فاکس نیوز به نقل از سرویس‌های اطلاعاتی غرب گزارش داد، آزمایش موشکی 21 نوامبر در نزدیکی چابهار صورت گرفته است. به گفته دو مقام آمریکایی، آزمایش این موشک بالستیک میان‌برد جدید نقض دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. این دو مقام که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفتند که محدوده آزمایش این موشک داخل خاک ایران بود. تمام آزمایش‌های موشکی ایران مطابق قطعنامه 2010 شورای امنیت سازمان ملل ممنوع است و تا زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی همچنان معتبر باقی خواهد ماند.
در ادامه مقاله آمده است: «مطابق توافقی که 14 ژوئیه حاصل شد، بیشتر تحریم‌های ضدایرانی در ازای مهار برنامه هسته‌ای این کشور برداشته می‌شود. زمانی که این توافق اجرایی شود، از ایران خواسته خواهد شد که از کار بر روی موشک‌های بالستیک مخصوص پرتاب تسلیحات هسته‌ای تا هشت سال امتناع کند. موشک‌های بالستیک ایران همواره مورد انتقاد غربی‌ها بوده است. این موشک از نوع موشک قدر ۱۱۰ بوده که برد متوسط آن بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است و «قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» را دارد. طبق این گزارش، موشک قدر ۱۱۰، مدل بهسازی شده موشک شهاب ۳ است.
در پایان مقاله آمده است: «ماه اکتبر آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان از کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواستند به دلیل نقض قطعنامه‌ها در زمینه آزمایش موشکی ایران اقدام کنند. تاکنون اقدامی از سوی آن کمیته صورت نگرفته است.»

گزارش روز
روز داغ دانشگاه

16 آذر ماه 1394، یک روز پر حرارت برای دانشگاهیان بود. رئیس‌جمهور به بهانه این روز به دانشگاه صنعتی شریف رفت و در نشستی حاضر شد که شاید مهم‌ترین دستاورد آن، تقاضای روحانی از دانشجویان برای  نقد دولت بود، تقاضایی که با سابقه دولت یازدهم در مقابله با منتقدان، باید آن را به فال نیک گرفت.
دانشجویان بسیار زود به درخواست روحانی پاسخ دادند و انتقاد از نحوه برگزاری دیدار دانشجویان و رئیس‌جمهور را آغاز کردند. 10 تشکل دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌ای خطاب به وی اعلام کردند: «بخش قابل‌توجهی از سهمیه حضور در این دیدار به کسانی تعلق گرفته که معمولاً از فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشگاه دور هستند. این موضوع سبب خواهد شد تا تصویری کاملاً غیرواقعی و گلخانه‌ای از دانشگاه در رسانه‌ها و پیش چشم رئیس‌جمهور منعکس شود. در واقع جای بدنه‌ دانشجویان در مراسم روز دانشجو خالی است.»
البته این تنها اعتراض به حسن روحانی درباره حضورش در دانشگاه نبود،  فرازهای متعددی از سخنان رئیس‌جمهور نیز با انتقاد دانشجویان روبه‌رو شد. دانشجویان منتقد بر این باور بودند  که ترسیم فضای حال و گذشته روحانی از دانشگاه‌های کشور، قرابتی با واقعیت ندارد؛ آنها تجلیل رئیس‌جمهور از برخی شخصیت‌ها را تعجب‌آور دانستند و بخش‌های دیگری که با انتقاد تند دانشجویان روبه‌رو شد.
اما این نشست، تنها مراسم ملتهب روز دانشجو نبود؛ در دانشگاه امیرکبیر کرباسچی با تطهیر فتنه‌گران، اعتراض‌ها را برانگیخت و برخی تشکل‌های وابسته به اصلاحات با پرتاب گاز اشک‌آور، مراسم 16 آذر در این دانشگاه را به هم زدند. در دانشگاه تهران نیز مراسمی ساختار‌شکنانه با حضور فائزه هاشمی برگزار شد؛ حال مرور کلی این اتفاقات و همه موارد دیگری که در روز گذشته شاهد آن بودیم، نشان می‌دهد که برخی از جریانات سیاسی با ورود به فضای دانشگاه‌ها و برگزاری مراسم‌های حاشیه‌ساز و حمایت از فتنه‌گران، آن هم درست در آستانه انتخابات در تلاشند تا با سیاست‌زده کردن دانشگاه و استفاده ابزاری از دانشجویان به اهداف سیاسی خود دست یابند.

  اخبار 
1- هشدارهای جدی به مداخله ترکیه در عراق
  همزمان با بی‌توجهی آنکارا به اخطار بغداد درباره حضور نیروهایش در موصل، نخست‌وزیر عراق به نیروی هوایی این کشور دستور آماده‌باش داد. از سوی دیگر، گردان‌های «حزب‌الله» عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که «در برابر نفوذ نیروهای ترکیه دست بسته عمل نمی‎کنیم و اگر کسی درباره قدرت ما شکی دارد، می‌تواند از آمریکایی‌ها بپرسد.» همچنین، هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و یکی از فرماندهان ارشد نیروهای داوطلب مردمی عراق به نظامیان ارتش ترکیه که به خاک عراق تجاوز و بخش‌هایی از آن را اشغال کرده‌اند، هشدار داده در صورتی که فوراً خاک این کشور را ترک نکنند، عراقی‌ها، تانک‌ها را روی سرهای‌شان منهدم خواهند کرد. دبیرکل سازمان بدر خواستار تحریم کالاهای ساخت کشور ترکیه در عراق در اعتراض به دخالت نظامی این کشور شد. گفتنی است نیروهای ترکیه‌ای سه روز پیش به بهانه کمک مستشاری به عراق وارد خاک این کشور شده و در اطراف موصل استقرار پیدا کردند.
2- اعضای 1+5 خواستار بسته‌شدن پرونده PMD شدند
  آمریکا و سایر اعضای گروه 1+5، در متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است به شورای حکام ارائه شود، خواستار بسته‌شدن پرونده ایران در موضوع ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران یا PMD شده‌اند. این خبر را «آسوشیتدپرس»، بر اساس نسخه‌ای از این سند که مدعی است در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، منتشر کرده است. این خبر پس از پایان نشست کمیسیون مشترک ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 اعلام شد که هدف از آن توافق درباره پیش‌نویس قطعنامه این گروه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. نشست دیروز، پنج روز پس از گزارشی تشکیل ‌شد که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره PMD  منتشر کرده بود. شورای حکام قرار است ۱۵ دسامبر(24 آذر) درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اعضای 1+5 درباره پرونده PMD ایران ارائه می‌کند، تصمیم‌گیری کند. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب «نقشه راه» مورد توافق با آژانس به پاسخگویی به همه پرسش‌های این نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای‌اش متعهد شده بود. این نقشه راه در تیر ماه امسال و ساعاتی پیش از اعلام توافق جامع اتمی در وین، اعلام شد.
 
اخبار کوتاه          
**  الیاس نادران در نشست «استقلال در حصار تردید» که به مناسبت روز دانشجو در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت گفت: امروز ژنرال‌های بازنشسته‌ای که از عهده اداره زندگی خود نیز ناتوانند، اداره ارکان اقتصاد کشور را به دست گرفته‌اند، در نتیجه یک میلیون نفر بیکار شده و بورس با ورشکستگی مواجه شده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از بازار سرمایه و بازار کار به عنوان دو رکن مضمحل شده اقتصاد جامعه یاد کرد و افزود: تا کی باید معطل بمانیم تا مذاکرات هسته‌ای به رفع تحریم‌ها بینجامد؟ وی با پیش‌بینی اینکه در صورت رفع تحریم‌ها هم باید منتظر تکانه‌ای شدیدتر از سال 91 در اقتصاد کشور باشیم، گفت: ساده‌لوحی است که تصور کنیم می‌توانیم اقتصاد ملی را با کمک گرفتن از دشمن سامان دهیم.
**  در پی اقدام روزنامه «اطلاعات» در انتشار تصویر و اظهارات یکی از سران فتنه، سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول روزنامه اطلاعات اعلام جرم کرده و خواستار رسیدگی از طریق دادسرای ویژه روحانیت شده است. یک مقام آگاه تأکید کرد: دستور دادستان تهران در منع انتشار تصویر و اظهارات محمد خاتمی کماکان به قوت خود باقی است و در صورت تخلف مطبوعات و رسانه‌های جمعی از دستور صادره، طبق مقررات اقدام خواهد شد.
**  «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا در سخنرانی اخیر خود گفت: «ایران بداند که آمریکا قاطعانه تصمیم می‌گیرد و اگر توافق هسته‌ای شکست بخورد یا ایران آن را نقض کند، گزینه اتمی روی میز می‌آید.» در این هنگام یکی از حضار روی سن که از مقامات بلندپایه دستگاه قضایی آمریکا بود، به هیلاری ۶۸ ساله گوشزد کرد که اشتباه کرده و هیلاری کلینتون گفته خود را تصحیح کرد و گفت: «منظورم گزینه نظامی بود.»
**  حسن تاجیک‌، یکی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از نقش نفت داعش در کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی ایران پرده برداشت و گفت: بخشی از نیاز ترکیه به سوخت از طریق داعش تأمین می‌شود، چنانکه در حدود 700 تا 800 هزار بشکه نفت در روز به نصف قیمت بین‌المللی در اختیار ترکیه قرار می‌گیرد و به همین دلیل واردات این کشور از ایران کاهش یافته است.
**  «سيدرمضان شجاعي‌كياسري» نايب‌رئيس شوراي نظارت بر صدا‌و‌سيما از شكايات اكبر تركان، دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي؛ معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، دانشگاه آزاد اسلامي و نهاد رياست‌جمهوري از صداوسيما خبر داد.
**  کمیساریای عالی حقوق بشر یمن اعلام کرد که از آغاز جنگ یمن تاکنون هشت هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. در این مدت دست‌‌کم 700 کودک جان باخته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات