صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۳۸

اخبار روزانه شنبه 7 آذر ماه 1394

اخبار روزانه شنبه 7 آذر ماه 1394 word
اخبار روزانه شنبه 7 آذر ماه 1394 pdf

خیانت‌های پی‌درپی اعراب به آرمان فلسطین
«دوری جولد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای شرکت در نشست آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، به صورت مخفیانه وارد ابوظبی، پایتخت امارات شده است. وی هدف اصلی خود از سفر به پایتخت امارات را پیگیری مسئله گشایش دفتر نمایندگی دیپلماسی تل‌آویو در ابوظبی و رسیدن به توافق نهایی با مقامات اماراتی اعلام کرده است. هماهنگی‌ها برای گشایش نمایندگی دیپلماسی برای این رژیم در خاک امارات از چند سال پیش آغاز شده است و این رژیم از تأسیس مقر آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در پایتخت امارات به جای پایتخت آلمان حمایت می‌کند. دولت غاصب رژیم صهیونیستی که از آغاز تشكيلش به دلیل آنکه از جانب كشورهاي اسلامي به رسمیت شناخته نشد، در سیاست خارجی با معضل بزرگی مواجه شده است؛ تلاش مي‌كند تا با حيله‌ها و ترفندهاي مختلف، اين كشورها را به خود جذب و مسئله فلسطين را از فكر و انديشه آنها دور کند. در همین راستا، قطر، مصر و اردن از اعضای اتحاديه عرب هستند كه آشکارا با دولت غاصب رابطه برقرار كرده‌اند. در حال حاضر، از ميان 194 كشور دنيا، 34 كشور با رژیم صهیونیستی روابط ديپلماتيك ندارند. كشورهاي عربي اگرچه به ظاهر با رژیم صهیونیستی رابطه ديپلماتيك ندارند، اما به صورت پنهاني به آرمان مردم مظلوم فلسطين خيانت مي‌كنند که روابط گسترده تجاري و ورود كالاهاي اسرائيلي با بسته‌بندي متفاوت از آن جمله است. مذاكرات مخفي ميان اعراب و رژیم صهیونیستی براي شكست حزب‌الله در جنگ سي‌وسه روزه ميان رزمندگان حزب‌الله لبنان و دشمن متجاوز صهیونیستی، تبانی میان برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در حمایت از گروه‌های تکفیری و خيانت برخي سران وابسته و مزدور عرب در همراهی و تجاوز وحشيانه به غزه از خيانت‌هاي دیگر آنهاست.

چشم‌انداز سیاست‌های کانادا در قبال ایران
گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 28 نوامبر 2015 (7 آذر) در مقاله‌ای به چشم‌انداز روابط ایران و کانادا پرداخت و نوشت: جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال کانادا 19 اکتبر محافظه‌کاران را پس از یک دهه حاکمیت آنها شکست داد. از جمله تعهدات انتخاباتی ترودو در زمینه سیاست خارجی، تعامل مجدد با کشورهایی مانند ایران بود؛ چرا که در زمان نخست‌وزیری استفن هارچر روابط کانادا و ایران وخیم‌ شده بود. 7 سپتامبر 2012 وزیر خارجه سابق کانادا به‌طور غیرمنتظره‌ای اعلام کرد، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع خواهد کرد. دولت محافظه‌کار کانادا ایران را به کوتاهی در حفاظت از کارکنان دیپلماتیک، حمایت از دولت اسد و اسرائیل‌ستیزی متهم کرد. 
در ادامه مقاله آمده است: سال گذشته شبکه سی‌بی‌سی یافته‌های یک تحقیق داخلی درباره امنیت دیپلمات‌های کانادایی در تهران را منتشر کرد. نتایج این تحقیق در تضاد شدید با ادعاهای دولت هارپر بود و مطابق این تحقیق، هیچ تهدید ملموسی علیه کارکنان دیپلماتیک کانادا در ایران وجود نداشت. پرفسور دین رولاندز، رئیس دانشکده امور بین‌الملل نورمن پترسون، می‌گوید: به نظر وی «اقدام عمدتاً نمادین» قطع روابط دیپلماتیک مطابق منافع کانادا نبود. «بستن سفارتخانه به استثنای شرایط وخیم، به نظر من پذیرش شکست دیپلماتیک است». طی بیش از نیم‌قرن روابط رسمی ایران و کانادا، دو طرف سفرای خود را در زمان‌های مختلف خارج کرده‌اند. با وجود این، قطع کامل روابط دیپلماتیک تا سال 2012 بی‌سابقه بوده است. 
در پایان مقاله آمده است: تصمیم کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با ایران پس از تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن و نگرانی‌ها در زمینه درگیری نظامی احتمالی میان آمریکا و ایران اتخاذ شد. جیمز دیواین، استادیار سیاست و روابط بین‌الملل در دانشگاه مونت آلیسون می‌گوید: «در طرف ایرانی، نیاز اندکی به روابط بهتر با کانادا وجود دارد؛ زیرا تهران در گذشته کانادا را دروازه روابط بهتر با غرب می‌دید؛ اما اکنون پس از امضای برجام، روابط میان ایران و اروپایی‌ها به طور چشمگیری ارتقا پیدا کرده است. تصور نمی‌کنم کانادا مانند گذشته برای تهران مهم باشد». 

خشم نفتی
پس از آنکه تصاویر سرنگونی یک بمب‌افکن سوخو 24 روسیه در مرز هوایی ترکیه و سوریه، خبر اول رسانه‌های جهان شد، با همان سرعتی که بمب‌افکن روسی در حال سقوط بود، تنش در روابط سیاسی و اقتصادی فی‌مابین روسیه و ترکیه افزایش یافت. ولادیمیر پوتین هدف قرار دادن جنگنده خود را به خنجر زدن از پشت تعبیر کرد و بی‌معطلی، اقدامات تلافی‌جویانه‌اش را آغاز کرد؛ از جمله این اقدامات می‌توان به بازگرداندن بازرگانان ترکی، قطع روابط اقتصاد و لغو توافقات کنسولی بین دوکشور و... اشاره کرد. پوتین آنقدر از اقدام ترکیه عصبانی شد که حتی تماس‌های مکرر اردوغان برای گفت‌وگوی با وی را نیز بی‌پاسخ گذاشت؛ اما در میان این هیاهوها، افکار عمومی در سراسر جهان با این سؤال روبه‌رو شد که چرا باید ترکیه جنگنده‌ای را که برای مقابله با تروریسم برخاسته است، سرنگون کند؟ 
ترک‌ها که به خوبی از بروز چنین ابهامی آگاه بودند، بلافاصله دفاع از حریم هوایی کشورشان و بی‌توجهی جنگنده روسی به هشدارهای ترکیه را علت اصلی حادثه عنوان کردند؛ توجیهی که خیلی زود با بررسی نقشه‌های حرارتی نقش بر آب شد؛ اما در مقابل مقامات روسیه با پرده برداشتن از یک واقعیت، علت واقعی اقدام ترکیه را افشا کردند. کاخ کرملین تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد، جنگنده‌های روس در روزهای گذشته بیش از 500 کامیون حامل نفت داعش را که در راه ترکیه بوده‌اند، منهدم کرده است. مقامات روس معتقدند، ناامن کردن مسیر تجارت نفت داعش و ترکیه علت اصلی عصبانیت آنکاراست؛ چرا که دیگر امکان به دست آوردن نفت با قیمت ناچیز 30 دلار برای ترکیه وجود نخواهد داشت. در واقع، سقوط سوخو 24، تاوان قطع نفت ارزان‌قیمت ترکیه بود که به خشم اردوغان منجر شد؛ خشمی که نه تنها راه دستیابی مجدد به نفت ارزان را برای ترکیه باز نکرد، بلکه حالا روسیه قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه دهد که خرید نفت از داعش را ممنوع خواهد کرد و تجارت 800 میلیون دلاری داعش که هم نفت ارزان را به ترکیه می‌رساند و هم انبارهای تسلیحاتی غرب را خالی می‌کرد، از بین خواهد برد.
 
   ورود بزرگ‌ترین بیمه اتکایی بین‌المللی به قشم
  «باقری‌نژاد» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم درباره ورود مؤسسات مالی و بیمه‌ای پس از لغو تحریم‌ها به منطقه آزاد قشم،‌ گفت: به زودی قراردادها با یک شرکت بین‌المللی بیمه اتکایی نهایی خواهد شد که این بیمه از معتبرترین بیمه‌های جهانی محسوب می‌شود. وی افزود:‌ این شرکت بیمه اتکایی در سال گذشته بیش از 30 میلیارد دلار بیمه فروخته است و به زودی فعالیت خود در منطقه آزاد قشم را آغاز می‌کند و در قشم بزرگ‌ترین و اولین بیمه اتکایی بین‌المللی با سرمایه چند میلیارد دلاری تأسیس خواهد شد. باقری‌نژاد همچنین درباره ورود بانک‌های خارجی به این منطقه، گفت:‌ درباره ورود بانک‌های اقداماتی را انجام داده‌ایم؛ اما قوانین و مقررات برای تأسیس بانک تازه ابلاغ شده و هنوز هم آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آن شفاف نیست.

همکاري نيروي هوايي آلمان با فرانسه براي مبارزه با داعش
  مقامات آلمان از تعهد اين کشور به فرانسه براي کمک نظامي و حمايت از حملات عليه گروه‌هاي تروريستي در سوريه خبر دادند. سخنگوي وزارت دفاع آلمان، اعلام کرد: مشارکت آلمان براي مبارزه با داعش و همکاري با فرانسه شامل ارسال چهار تا شش هواپيماي شناسايي، مجهز به دوربين‌هاي مادون قرمز براي شناسايي مواضع گروه‌هاي تروريستي، اعزام يک ناوچه براي حفاظت از ناو هواپيمابر شارل دوگل در درياي مديترانه و در اختيار قرار دادن هواپيماي‌هاي آلمان براي سوختگيري‌هاي هوايي جنگنده‌هاي فرانسوي خواهد بود. سخنگوي وزارت دفاع آلمان در ادامه بر راهبرد اين کشور براي افزايش کمّي و کيفي آموزش پیشمرگه‌هاي کرد در شمال سوريه تأکيد کرد. همچنین قرار است 50 نظامي ديگر آلماني به 100 نظامي مستقر در منطقه بپيوندند. مقامات فرانسه پس از حملات 13 نوامبر در پاريس از هم‌پيمانان خود براي افزايش فعاليت‌هاي نظامي ضدتروريستي در سوريه درخواست کمک کرده‌اند. 

* سردار محمدرضا نقدی در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرستان ری، با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: آمریکا از ۳۶ سال پیش به دنبال براندازی نظام اسلامی است و هم‌اکنون نیز این سیاست خصمانه خود را دنبال می‌کند و مقامات سیاسی و مسئولان آمریکایی به صورت شخصی این سیاست را مدیریت و دنبال می‌کنند. وی با اشاره به اطلاعات به دست‌آمده از جاسوسان دستگیر شده گفت: آمریکا برای پروژه براندازی در ایران، بیش از دو میلیارد دلار بودجه سری تعیین کرده که ۲۰۰ میلیون دلار آن در اختیار شخص جان کری است. وی متذکر شد: این فرد ۳۴ پروژه براندازی علیه نظام اسلامی را به صورت شخصی مدیریت و هدایت می‌کند.

 * آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره آخرین وضعیت فعاليت‌هاي هسته‌اي ایران گفت: ايران در اواسط آگوست 2015، توضيحاتي به ما ارائه داد و پس از آن جلسات فني و جمع‌بندي داشتيم و بازديد از پارچين هم انجام شد. اين اقدامات در مجموع براي ما سبب شد که درک بهتري از کل فعاليت‌هاي ايران داشته باشيم. مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش که آيا ابهاماتي هم در گزارش باقي خواهد ماند، گفت: ارزيابي گزارش ما سياه و سفيد نخواهد بود. ما به کل تصوير نگاه مي‌کنيم. آنچه مي‌توانم بگويم، اين است که اين موضوع را نمی‌توان با «بله» يا «خير» پاسخ داد.
 * مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جایگاه نظارتی آموزش عالی در ۳۰ سال گذشته را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه، در این مدت آموزش عالی به جای اینکه جایگاه نظارتی بر دانشگاه‌ها داشته باشد، بیشتر جایگاه اجرایی داشته است. وی از اجرای سطح‌بندی در دانشگاه‌های دولتی و مأموریت‌گرا به صورت آزمایشی تا پایان سال ۹۴ خبر داد و گفت: پنج سطح در این طرح براساس شاخص‌های لازم پیش‌بینی کرده‌ایم. قطعاً دانشگاهی که در سطح پایین‌تری قرار داشته باشد، امکان رشد و توسعه نخواهد داشت، مگر اینکه خودش را به سطح علمی بالا ارتقا دهد.

 * سنندجی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران با اشاره به نیاز شهر تهران و عقب‌افتادگی در زمینه تزریق ناوگان اتوبوس، گفت: تهران با کمبود ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه شده است. وی در ادامه افزود: باید ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر را به دلیل فرسودگی از ناوگان خارج کنیم که در این صورت شهر تهران به 7000 دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.

* تشکیلات خودگردان فلسطین از آغاز انتفاضه جدید ملت فلسطین در همدستی با رژیم صهیونیستی در سرکوب انتفاضه، تاکنون بیش از 100 عملیات ضدصهیونیستی را خنثی کرده است. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات