صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 8 آذر 94 شماره 4244

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر تروریست‌هایی که این جنایات را در سوریه مرتکب می‌شوند سرکوب نشوند، دامنه‌ فعالیت‌های مخرّب آنها به آسیای میانه و مناطق دیگر گسترش خواهد یافت. (2/9/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
منطق رفتار پوتین

رفتار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در برابر عذرخواهی‌های تلویحی اردوغان به دلیل ساقط کردن جنگنده روسی، نه‌تنها پذیرش عذرخواهی ترک‌ها نیست، بلکه طیفی از فرایندهای مقابله‌ای تصاعدیابنده از پیگیری حقوقی در سازمان ملل و تنظیم پیش‌نویس قطعنامه در شورای امنیت برای مبارزه با تروریسم تا تشدید تداوم برخورد نظامی با تروریست‌ها در مرز سوریه با ترکیه و تحریم روابط تجاری و اقتصادی ترکیه و قطع گاز صادره به این کشور را شامل می‌شود. این سخت‌گیری‌ها این سؤال را ایجاد کرده است که رفتار روس‌ها از چه منطقی برخوردار است؟
این موضوع به فهم ما و جهان زیست ما از پدیده منفور تروریسم از نوع بسیار خشن داعشی آن در منطقه سوریه و عراق برمی‌گردد. تروریست‌های داعشی و تکفیری چنان در جنایات علیه بشریت به معنای اتم کلمه از هر قوم و قبیله و مذهب و آیینی، از شیعه و سنی تا ایزدی و مسیحی، از زن و کودک بی‌گناه تا سالمند و نظامی جلو رفتند که به موازات هم دو فضا در دنیا شکل گرفت؛ یکی فضای رعب و وحشت از اقدامات سبعانه آنها و دیگری فضای جهانی قدرتمند برای مبارزه و مقابله با آنها. فضا و مطالبه جهانی مقابله با تروریست‌های داعش به قدری قوت داشت که آمریکا و غرب، ترکیه و ارتجاع عربی منطقه به منزله به‌وجودآورندگان داعش برای حفظ حیثیت و مشروعیت خود ائتلاف جهانی مبارزه با داعش را، ولو تبلیغاتی به راه انداختند. به این ترتیب، اروپا و آمریکا به دلیل همین فضا در کمک و مساعدت به اردوغان تردید دارند. از این رو، پشت اردوغان را خالی کردند؛ زیرا می‌دانند دنیا از منطق و اقدام روسیه در کوبیدن تروریست‌ها حمایت می‌کند و اگر آنها در مقابل این موج بایستند، آسیب می‌بینند.   
در چنینی فضایی، ائتلافی با محوریت روسیه، ایران، عراق و سوریه به درخواست مسئولان دمشق و بغداد شکل گرفت و در یک ماه بیلان کارش از یک سال مبارزه ائتلاف غرب موفق‌تر ارزیابی شد. حال همان فضای جهانی، منطق روسیه را به دلیل جدیت در مبارزه با تروریست‌ها بهتر از مظلوم‌نمایی اردوغان حامی داعش درک می‌کند.

ترجمه
اتحاد ایران و روسیه: تاکتیکی یا راهبردی؟
گروه ترجمه-
پایگاه اینترنتی «میدل‌ایست‌آی» 29 نوامبر 2015 (۸ آذر) در مقاله‌ای به ماهیت‌شناسی اتحاد ایران و روسیه پرداخت و نوشت: «هدف سیاست خارجی راهبردی روسیه جلوگیری از گسترش تسلط جهانی آمریکاست؛ این راهبرد حتی در سال 2014 از واکنش شدید روسیه به سرنگونی دولت طرفدار روسیه در اوکراین و ظهور رهبری طرفدار غرب در آن کشور هویدا بود. روسیه به شدت نگران نزدیکی این دولت‌ غرب‌گرا به غربی‌ها و احتمال حضور نظامی ناتو در حیاط خلوت خود بود. این مسئله به مجموعه‌ای از کنش‌ها و واکنش‌ها میان روسیه و غرب به رهبری آمریکا منجر شد.»
در ادامه مقاله آمده است: «روسیه در پیگیری این هدف، حملات هوایی شدید خود را در سوریه در سپتامبر 2015 آغاز کرد. به موازات ظهور ائتلاف ایران و روسیه در سوریه، تحلیل‌های رسانه‌های غربی بر این امر استوار شده است که این مشارکت در بلندمدت پایدار نخواهد بود. برخی کارشناسان استدلال می‌کنند، بی‌اعتمادی طولانی‌مدت میان دو کشور به قرن 19 و جدا شدن بخشی از خاک ایران به دست روس‌ها بازمی‌گردد. شوروی طی جنگ ایران و عراق نیز از صدام حمایت می‌کرد و روسیه از طریق تحمیل تحریم‌ها با برنامه هسته‌ای ایران مخالفت کرده است. تحویل ندادن سامانه اس300 نیز پیامد چنین مخالفت‌هایی بوده است. واقعیت این است که اتحاد میان کشورها براساس اعتماد نیست و منافع کشورها تعیین‌کننده است.»
در پایان مقاله آمده است: «به منظور تعیین قدرت روابط میان دو کشور باید میزان همگرایی منافع آنها را سنجید. منافع مشترک ایران و روسیه نفی سلطه آمریکاست. به لحاظ منطقی، منافع امنیت ملی روسیه حمایت از تحریم‌ها علیه ایران در صورت وجود بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است. با وجود این، این به معنای تکیه روسیه بر ایران به منزله قابل اتکا‌ترین شریک در منطقه به منظور مقابله با سلطه آمریکا نیست. برخی نیز استدلال می‌کنند، ایران و روسیه در بازارهای انرژی رقیب یکدیگرند و در صورتی که ایران صادرات گاز طبیعی به اروپا را آغاز کند، ممکن است این کشور به رقیب جدی روسیه بدل شود.»

گزارش روز
پرونده مفتوح منا

بیش از دو ماه از فاجعه هولناک و غم‌انگیز منا که در آن صدها تن از زائران ایرانی و چندین هزار زائر از کشورهای اسلامی مظلومانه جان باختند، می‌گذرد. گذشته از چند و چون شناسایی جان‌باختگان و کم‌کاری و سوءمدیریت آل‌سعود که سند رسوایی این رژیم شد، ابعاد دیگری در این حادثه دیده شد که در نوع خود جالب توجه بودند. یکی از این موضوعات، مفقود شدن تعدادی از زائران بود که در میان آنها، نام سفیر سابق کشورمان در بیروت نیز دیده می‌شد. در این میان حرف‌ها و اظهارنظرهای فراوانی مطرح شد؛ از جمله اینکه بلافاصله پس از وقوع حادثه، عربستان منکر ورود شخصی با نام رکن‌آبادی به این کشور برای انجام مناسک حج شد و پس از آن اخبار ضد و نقیض زیادی درباره وی منتشر گردید. خبرهایی که از احتمال ربایش این دیپلمات کشورمان حکایت داشت تا اخباری که جان باختن وی را در روز حادثه تأیید می‌کرد. با ورود دستگاه دیپلماسی به این موضوع اظهارنظرهای متفاوتی از مسئولان سیاست خارجی کشورمان مطرح شد که بیشتر آنها زنده بودن این دیپلمات را تأیید می‌کرد و حتی اینکه قرار است به زودی به کشور بازگردد.
در همین اثنا اعلام شد، هویت غضنفر رکن‌آبادی پس از گذشت 62 روز از حادثه شناسایی شده است و پس از آن پیکر وی به کشور بازگشت و جمعه گذشته در تهران تشییع و به خاک سپرده شد؛ اما ابهامات زیادی درباره رکن‌آبادی و چند نفری که هنوز هم از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست، وجود دارد و آل‌سعود هم خود را پاسخگو نمی‌داند. انتظار می‌رود متولیان امر، به ویژه وزارت امور خارجه کشورمان پرونده منا را تا روشن شدن تمام زوایای این حادثه پیگیری کنند.

 
اخبار
پیش‌نویس جزئیات نشست ژنو 2 درباره یمن

  در حالی که طی چند روز گذشته، اخبار بسیاری در زمینه پیش‌نویس نهایی برای مذاکرات ژنو 2 درباره بحران یمن منتشر شده است، شبکه خبری «المیادین» از دستیابی به متن این پیش‌نویس خبر داد که از سوی «اسماعیل ولد الشیخ» از ریاض به انصارالله و حزب کنگره مردمی یمن ارائه شده است. براساس این گزارش، قرار است دعوتنامه‌هایی برای طرف‌های شرکت‌کننده در نشست ژنو که تاکنون چندین بار به تأخیر افتاده است، ارسال شود. این مذاکرات میان دو هیئت شامل شش مذاکره‌کننده و چهار مشاور از هر طرف انجام خواهد شد و هر یک از طرفین باید از اختیارات لازم برای مذاکرات و پایبندی به توافق‌های احتمالی برخوردار باشند. این پیش‌نویس، مبتنی بر توافقات حاصله در گفت‌وگوهای جامع ملی و قطعنامه 1325 شورای امنیت است. تدوین چارچوبی برای بازگشت یمن به روند انتقالی مسالمت‌آمیز و سازماندهی شده سیاسی، بررسی قطعنامه‌های شورای امنیت مرتبط با قطعنامه 2216 این شورا، تدوین چارچوبی کلی برای ترسیم یک نقشه راه مورد توافق همه، دستیابی به آتش‌بس دائمی در یمن، توافق درباره تدابیر امنیتی موقت، بررسی عقب‌نشینی نیروهای مسلح و نحوه تعامل با سلاح‌های سنگین و متوسط از دیگر مفاد مطرح در این پیش‌نویس است.

 اخبار کوتاه
**  روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی اعلام کرد، مشاوران وزیر خارجه انگلیس هشدار داده‌اند که احتمال دارد، انگلیس به علت فروش موشک به عربستان سعودی که برای کشتن غیرنظامیان یمن استفاده می‌شود و به عبارتی به دلیل ارتکاب جرایم جنگی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. گفتنی است، بیشتر سلاح‌های عربستان را آمریکا تأمین می‌کند و آمریکا با کمک انگلیس، از عربستان حمایت لجستیکی و سوختگیری هوابرد می‌کند. طبق آماری که درباره یمن اعلام شده است، سازمان ملل برآورد کرده است، در حال حاضر 21 میلیون نفر خدمات حیاتی و عمومی ندارند و بیش از 5/1 میلیون نفر نیز از خانه‌های خود آواره شده‌اند. یونیسف برآورد کرده است، روزانه 10 کودک به طور میانگین کشته می‌شود و شش میلیون نفر با سوءتغذیه مواجه هستند. برنامه جهانی غذا نیز می‌گوید، بیشتر استان‌های یمن در حال حاضر تنها یک سطح پایین‌تر از بحران کامل قحطی است.
**  نشست بین‌المللی رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت در حالی در سالن اجلاس سران تهران در حال برگزاری است که 137 شرکت بین‌المللی در این نشست حضور پیدا کرده‌اند. اگرچه شرکت‌های آمریکایی به این نشست نیامده‌اند؛ اما شرکت‌های «انی»، «ان‌ال» و «ادیسون» ایتالیا، «بی‌پی» انگلیس، «چاینا پترولیوم» و «دایلم» کره‌جنوبی، «لوک اویل» روسیه، «جی‌دی‌اف سوئز» فرانسه، «پتروناس» مالزی،«میتسوبیشی»، «میتسویی»، «رپسول»، «زیمنس»، «استات اویل» و «توتال» از جمله شرکت‌های مطرح این نشست هستند. براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، 50 طرح صنعت نفت و گاز در این نشست معرفی خواهند شد و شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند با مشارکت شرکت‌های ایرانی این طرح‌ها را توسعه دهند.
**  اصلاح‌طلبان در آخرین جلسات خود تصمیم گرفتند، کشور را برای سازماندهی ستادهای خود به دوازده قسمت تقسیم کنند. یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ضمن تأیید این خبر، تصریح کرد که مسئولان ستادها در مناطق دوازده‌گانه هماهنگی‌های لازم را به منظور سازوکارهای انتخاباتی و فهرست‌ها صورت می‌دهند. حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، ریاست کارگروه استان‌های شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات را برعهده دارد.
**  بیش از دو هزار نفر از سرخ‌پوستان و فعالان بندر پلیموت در ایالت ماساچوست در کنار مجسمه رئیس قبیله سرخ‌پوستان این شهر نسبت به نسل‌کشی خاموش بومیان در این کشور اعتراض کردند. یکی از زنان سرخ‌پوست حاضر در این مراسم گفت: یکی از مشکلات ما ناپدید شدن زنان سرخ‌پوست، تجاوز به آنها و در برخی موارد به قتل رساندن آنهاست. مشکل اصلی بی‌توجهی پلیس آمریکا به مشکلات رنگین‌پوستان است.
**  یک دانشجوی بورسیه عربستان سعودی در آمریکا در همایش دانشجویان خارجی، پرچم ایران را در دست گرفته بود که این اقدام سبب خشم و عصبانیت گسترده‌ای در میان شماری از کاربران اینترنتی سعودی شد. این دانشجو «ابراهیم القمبر» از استان شیعه‌نشین «القطیف» در شرق عربستان سعودی است. یکی از روحانیون سعودی به نام «بدر العامر» هم گفته است: اگر این خبر صحت داشته باشد، باید تابعیت سعودی او لغو شود و سفارت ایران وی را به مثابه شهروند یا پناه‌جو بپذیرد.
** «حسن الساری» فرمانده گردان‌های «الجهاد» وابسته به بسیج مردمی عراق و نماینده پارلمان این کشور گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند ما در عملیات آزادسازی موصل شرکت نکنیم. بسیج مردمی دولت بغداد را برای حضور در عملیات موصل تحت فشار قرار می‌دهد و حتی اگر آمریکایی‌ها مخالف ما باشند، برای آزادسازی این شهرها ورود خواهیم کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات