صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۵۰

مجلس به لایحه بودجه رسیدگی کند یا برنامه ششم توسعه؟!

تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه توجیه‌ناپذیر است؟ مجلس چگونه می‌تواند همزمان برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 را بررسی کند؟

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: نهایی شدن به موقع بودجه یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که به انضباط مالی دولت و سایر حوزه‌های اقتصادی کمک بسیار شایانی خواهد کرد. از سوی دیگر، تأخیر در نهایی شدن بودجه می‌تواند زمینه بلاتکلیفی، عدم اطمینان و نهایتاً افزایش آسیب‌های احتمالی در زمینه تصمیم‌گیری را در اقتصاد افزایش دهد.

این روزنامه حامی دولت با اشاره به تأخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس افزود: دولت که باید لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 را پیش از نیمه آذر ماه به مجلس ارائه می‌کرد تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد. اگرچه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نظر رئیس جمهوری برای ارائه همزمان این دو لایحه را علت این تأخیر عنوان نموده و بابت آن هم از مجلس عذرخواهی کرده است اما نمی‌توان این همزمانی را توجیه مناسبی برای تأخیر در ارائه لایحه بودجه قلمداد کرد. نکته نگران‌کننده‌تر این است که در حال حاضر مشخص نیست مجلس چگونه می‌تواند به بررسی همزمان دو لایحه مهم بودجه و برنامه ششم بپردازد؟ آن هم در شرایطی که در اسفند ماه انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و طبعاً بخش زیادی از انرژی و وقت نمایندگان مجلس صرف این انتخابات خواهد شد.

روزنامه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه این کم‌توجهی به چه کسانی و یا چه بخش‌هایی از دولت مربوط می‌شود موضوعی است که نه این مقاله در صدد مشخص کردن آن است و نه سودی به حال اصل ماجرا دارد. آنچه مهم است این است که دولت یازدهم از رهگذر این تأخیر زیر سؤال می‌رود کما اینکه بررسی همزمان لایحه بودجه کل کشور و برنامه ششم توسعه نیز کار مجلس را مشکل می‌کند. حق این بود که برنامه ششم قبل از بودجه سال 95 به مجلس ارائه می‌شد تا مجلس بعد از فراغت از بررسی و تصمیم‌گیری در مورد آن و با توجه به اقتضائات مندرج در آن، به بررسی لایحه بودجه 95 کل کشور می‌پرداخت.

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات