وی افزود: ما چهارهزار پمپ بنزین داریم، با چهارهزار مالک طرف هستیم، اما چرا یک برند نمیآید سی تا پنجاه تا جایگاه را مالک شود؟وزیر نفت ادامه داد: ما حاضریم برند بیاید مخزن بگیرد و در پالایشگاه تحویل بگیرد و توزیع کند.
وی تصریح کرد: یک جایگاه هست، مثلاً برای آقای فلانی خدای ناکرده فوت میکند و ناگهان همه چیز به هم میریزد، به همین منظور لازم است که جایگاهها بهصورت حقوقی اداره شود.
زنگنه گفت: ما که نمیتوانیم پول بدهیم تا انحصار وراثت نشود، بچههای مرحوم اختلاف پیدا میکنند، پول کارگر پرداخت نمیشود چون ما نمیتوانیم پول بدهیم، بعد جایگاه تعطیل میشود، کجای دنیا شما با این همه جایگاهدار طرف هستید؟
وی افزود: در دنیا همه جایگاهداران شخص حقیقی هستند، خبری از شخص حقوقی نیست. بنگاهی تا کار میکند بخش خصوصی است، وقتی پرداخت بدهی میشود میگوید "دولتی هستیم و دولت بدهی را بپردازد". در اوایل انقلاب گفتیم اقتصادی میسازیم که هم خوبیهای اقتصاد سرمایه داری را دارد و هم خوبیهای اقتصاد سوسیالیستی. حالا اقتصادی ساختیم که خوبیهای هیچکدام را ندارد بدیهای هر دو را هم دارد.
وزیر نفت از طرح ویژه وزارت نفت برای آزادسازی قیمت بنزین خبر داد و اظهار داشت: براساس این طرح، جایگاههای عرضه سوخت به سه کلاس تبدیل میشوند و تنها جایگاههای کلاس سه، بنزین را بهقیمت دولتی خواهند فروخت.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی تنها جایگاههای کلاس سه بنزین را بهنرخ دولتی میفروشند و بقیه نیز میتوانند در یک بازار رقابتی بنزین را عرضه کنند.
وی تصریح کرد: وزارت نفت مخالف فروش بنزین توسط جایگاههای بخش خصوصی نیست اما معتقد است که باید برندسازی صورت بگیرد و اگرچه مالکیت به دست جایگاهداران باشد اما تحت برندهای خاصی فعالیت کنند.
زنگنه گفت: این 4هزار مالک که در جایگاههای عرضه بنزین وجود دارند، کنترل آنها بسیار سخت است و ما پیشنهاد دادیم که قیمت توزیع بنزین آزاد شود.
وی افزود: بر این اساس به فروشندگان کلاسهای بالاتر امتیاز بدهیم و البته اجباری هم مبنی بر فروش بهقیمت خاص نداشته باشیم.
نامدار زنگنه گفت: هفته آتی نیز جلسهای در این رابطه خواهیم داشت تا بتوانیم برندها را در سطح جایگاهها فعال کنیم، ضمن اینکه جایگاهداران خود میتوانند بنزین را از مخازن بنزین تحویل بگیرند اما هدف ما این است که بخش خصوصی واقعی در این زمینه فعال شود.