صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۵۲۴۳

ناتوانی آمریکا در اثرگذاری بر سیاست داخلی ایران

پایگاه اینترنتی مؤسسه «امریکن‌ اینترپرایز» ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ (۷ دی) در مقاله‌ای به ناتوانی آمریکا در اثرگذاری و نفوذ در سیاست داخلی ایران پرداخت و نوشت[...]
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو


یادداشت: گروه ترجمه ـ
پایگاه اینترنتی مؤسسه «امریکن‌ اینترپرایز» ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ (۷ دی) در مقاله‌ای به ناتوانی آمریکا در اثرگذاری و نفوذ در سیاست داخلی ایران پرداخت و نوشت: «رهبران کنگره از واکنش نشان ندادن کاخ سفید به آزمایش موشک بالستیک از سوی ایران در ۱۱ اکتبر خشمگین هستند. سازمان ملل نیز این آزمایش را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌داند. باب کورکر، سناتور آمریکایی، دولت اوباما را به بی‌میلی به مجازات تهران متهم کرده و دلیل آن را ترس اوباما از تضعیف توافق هسته‌ای و تقویت تندروها پیش از انتخابات حساس ایران در فوریه ۲۰۱۶ توصیف کرده است؛ اما آیا آمریکا واقعاً می‌تواند بر سیاست داخلی ایران تأثیر بگذارد؟ در پاسخ باید گفت که آمریکا چنین توانی ندارد.»
در ادامه مقاله آمده است: «از زمان انقلاب اسلامی، رهبران آمریکا به دنبال راه‌هایی برای نفوذ به سطوح مختلف دولت ایران بوده‌اند که موفقیت چندانی نداشته‌اند. باراک اوباما با توجه به درس‌ها و تجربه‌های گذشته بر ارتباط مستقیم با رهبر ایران متمرکز بوده است. چنین منطقی سبب شد، کاخ سفید واکنش و اشتیاق جدی به جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ نشان ندهد.»
در پایان مقاله آمده است: «انتخاب حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ و آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز سبب شد آمریکا به تأثیرگذاری بر سیاست داخلی پیچیده ایران تمایل پیدا کند. از ابتدا تصمیم‌‌گیران ایران به توافق هسته‌ای تمایل داشتند. آنها از این نتیجه و لغو تحریم‌ها خشنود هستند. با وجود انتقاد از قانون جدید روادید آمریکا علیه ایران و مجازات احتمالی این کشور به دلیل آزمایش موشک بالستیک، به نظر نمی‌رسد که ایران از اجرای برجام پا پس بکشد.»
گروه بحران بین‌الملل در گزارش اخیر خود نوشته است: «اگرچه سیاست ایران یکپارچه و منسجم نیست، اما غرب باید از دخالت در امور و مسائل داخلی ایران پرهیز کند؛ زیرا بارها ثابت شده است بازیگران خارجی نتوانسته‌اند اثرگذاری موفقی داشته باشند».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات