صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۲۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شمار 4263- 7 دی ماه 1394

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دل‌ها در سراسر امت اسلامی، به یاد پیامبر(ص) و به عشق پیغمبر طراوت پیدا می‌کند؛ همه‌ ما دلباخته و عاشق آن بزرگواریم.(27/1/85)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

حرف روز
کلید خروج از رکود

۲۰۵ نفر از نمایندگان مجلس در پایان جلسه علنی دیروز مجلس، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور جلوگیری از ورود کالاهای مشابه تولید داخلی به داخل کشور و تلاش بیشتر برای برون‌رفت از رکود حاکم بر اقتصاد کشور را خواستار شدند. در نگاهی کلی،‌ کلید رهایی از رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشورمان، رونق تولید داخلی و به جریان افتادن سرمایه در رگ‌های اقتصاد است. در این میان، واردات کالاهای مشابه خارجی به داخل کشور از چند جهت برای اقتصاد ملی ما مضر است:
1- رکود موجود را تشدید می‌کند؛ زیرا ورود کالاهای مشابه خارجی به معنای بی‌توجهی و در حاشیه قراردادن تولید داخلی است.
2- سبب خروج ارز از کشور می‌شود و بنابراین، ارزش افزوده‌ای که باید در چرخه اقتصاد کشور محفوظ بماند و انباشت سرمایه در کشور را تضمین کند، از کشور خارج می‌شود.
3- نقض غرض برجام است؛ زیرا همان‌گونه که یکی از اهداف اساسی کشور در مذاکرات، تلاش برای لغو تحریم‌ها، به منظور رفع برخی تنگناها در اقتصاد کشور بود، چنانچه پس از برداشته شدن تحریم‌ها، دروازه‌های کشور بر روی واردات کالاهای خارجی گشوده شود، نقض غرض مذاکرات شده و  مشکلات اقتصادی هم حل نخواهد شد.
4- از برداشته شدن تحریم‌ها، می‌توان به‌منزله فرصتی برای انتقال فناوری و دانش فنی به کشور بهره برد و چنانچه از این فرصت برای ورود بی‌رویه کالاهای خارجی استفاده شود، نه تنها عقلانی نبوده که به معنای از دست دادن فرصتی راهبردی برای توسعه کشور است.
بنابراین، واردات بی‌رویه کالاهای خارجی در دوره پساتحریم، حلال مشکلات کشور نبوده و چنانچه بر این موضوع تمرکز شود، به معنای از دست دادن فرصت‌هایی است که با بهره‌برداری خردمندانه از آنها، می‌توان جایگاه اقتصاد کشور را در نردبان قدرت نظام بین‌الملل ارتقا داد و زمینه‌های وابستگی اقتصادی به دنیای خارج را کمتر کرد. البته در این زمینه،‌ در کنار دولت، مردم نیز وظیفه دارند با خرید کالاهای تولید داخل،‌ به رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

ترجمه
ناتوانی آمریکا در اثرگذاری بر سیاست داخلی ایران

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی مؤسسه «امریکن‌ اینترپرایز» 28 دسامبر 2015 (۷ دی) در مقاله‌ای به ناتوانی آمریکا در اثرگذاری و نفوذ در سیاست داخلی ایران پرداخت و نوشت: «رهبران کنگره از واکنش نشان ندادن کاخ سفید به آزمایش موشک بالستیک از سوی ایران در 11 اکتبر خشمگین هستند. سازمان ملل نیز این آزمایش را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌داند. باب کورکر، سناتور آمریکایی، دولت اوباما را به بی‌میلی به مجازات تهران متهم کرده و دلیل آن را ترس اوباما از تضعیف توافق هسته‌ای و تقویت تندروها پیش از انتخابات حساس ایران در فوریه 2016 توصیف کرده است؛ اما آیا آمریکا واقعاً می‌تواند بر سیاست داخلی ایران تأثیر بگذارد؟ در پاسخ باید گفت که آمریکا چنین توانی ندارد.»
در ادامه مقاله آمده است: «از زمان انقلاب اسلامی، رهبران آمریکا به دنبال راه‌هایی برای نفوذ به سطوح مختلف دولت ایران بوده‌اند که موفقیت چندانی نداشته‌اند. باراک اوباما با توجه به درس‌ها و تجربه‌های گذشته بر ارتباط مستقیم با رهبر ایران متمرکز بوده است. چنین منطقی سبب شد، کاخ سفید واکنش و اشتیاق جدی به جنبش سبز در سال 2009 نشان ندهد.»
در پایان مقاله آمده است: «انتخاب حسن روحانی در سال 2013 و آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز سبب شد آمریکا به تأثیرگذاری بر سیاست داخلی پیچیده ایران تمایل پیدا کند. از ابتدا تصمیم‌‌گیران ایران به توافق هسته‌ای تمایل داشتند. آنها از این نتیجه و لغو تحریم‌ها خشنود هستند. با وجود انتقاد از قانون جدید روادید آمریکا علیه ایران و مجازات احتمالی این کشور به دلیل آزمایش موشک بالستیک، به نظر نمی‌رسد که ایران از اجرای برجام پا پس بکشد.»
گروه بحران بین‌الملل در گزارش اخیر خود نوشته است: «اگرچه سیاست ایران یکپارچه و منسجم نیست، اما غرب باید از دخالت در امور و مسائل داخلی ایران پرهیز کند؛ زیرا بارها ثابت شده است بازیگران خارجی نتوانسته‌اند اثرگذاری موفقی داشته باشند».

گزارش روز
برنامه‌های دموکراسی آمریکایی!

قانونی که کنگره آمریکا روز 18 دسامبر 2015 تصویب کرد، محدودیت‌های شدیدی بر شهروندان 38 کشور مهم جهان در زمینه سفر،‌ سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران وضع کرد؛ در بند 7041 این قانون نیز، بودجه ویژه‌ای برای براندازی نرم در ایران اختصاص داده شده است.
این برنامه براندازی با عنوان «برنامه‌های دموکراسی» تعریف شده و مسئولیت آن به وزارت خارجه آمریکا به ریاست جان کری، سپرده شده است. گفتنی است، مبلغ بودجه اختصاص داده شده برای این برنامه براندازی نرم مشخص نشده و گویا محرمانه و شناور است.
بند دیگری از این قانون به تعریف مفهومی و تعیین بودجه «برنامه‌های دموکراسی» می‌پردازد. مبلغ این پروژه به صورت کلی بالغ بر دو میلیارد و 308 میلیون دلار ذکر شده است که به جز ایران، چند کشور دیگر از جمله روسیه نیز در آن قرار دارند. نامی از کشورهایی چون عربستان سعودی در برنامه‌های دموکراسی دیده نمی‌شود. در این قانون برنامه‌های دموکراسی به شکل حاکمیت خوب، انتخابات معتبر و رقابتی، آزادی بیان، تجمع و تشکل و مذهب، حقوق بشر،‌ حقوق کارگری، رسانه‌های مستقل و حاکمیت قانون حمایت تعریف شده است. بودجه مذکور در اختیار وزیر خارجه آمریکا یا رئیس آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده وابسته به وزارت خارجه است. شایان ذکر است، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در سال 88 به حمایت مالی سنگین از جنبش سبز پرداخته بود.
 این مسئله عمق نگاه رهبر معظم انقلاب در تبیین پروژه نفوذ به‌منزله  چالش اصلی در رویارویی با غرب پس از تصویب برجام را نشان می‌دهد. ایشان فرمودند: «نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست.»
 
 اخبار
  واکنش حتمی حزب‌الله لبنان به شهادت «سمیر القنطار»

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید قنطار، اعلام کرد: عکس‌العمل حزب‌الله لبنان به این اقدام حتمی است. سیدحسن نصرالله در ادامه خطاب به صهیونیست‌ها، گفت: اگر ادعا می‌کنید که شهید سمیر قنطار خطری برای شما نداشت، پس چرا تا این حد از خون او در هراس هستید؟ دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه حزب‌الله نمی‌تواند از خون مجاهدان و مبارزان مقاومت در هرجای جهان بگذرد، اظهار داشت: نبرد با صهیونیست‌ها همواره در رأس اولویت‌های ما بوده است و حتی یک روز هم متوقف نشده و نخواهد شد. وی خطاب به صهیونیست‌ها گفت: اکنون شما باید در داخل و خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی نگران تبعات جنایتی باشید که مرتکب شده‌اید.
     
اخبار کوتاه
     
**  شبکه‌های تلویزیونی چند روز پیش تصاویری پخش کردند که در آن نشان داده شده بود، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه جوانی را که قصد خودکشی داشت، نجات داد؛ اما طولی نکشید که این موضوع به دلیل ساختگی بودن، از سوی برخی رسانه‌ها با تردید جدی روبه‌رو شد. انتشار فیلمی که لحظاتی پیش از رسیدن رئیس‌جمهور را نشان می‌دهد، به وضوح حکایت از غیرواقعی بودن خودکشی و نمایشی بودن آن دارد. جالب اینجاست که برخی رسانه‌های داخلی، از جمله خبرگزاری دولت(ایرنا) نیز این خبر را با تصاویر آن بازنشر داده بودند. تلاش برای قهرمان‌سازی اردوغان در حالی صورت می‌گیرد که وی سال‌هاست از جنایات داعش علیه مسلمانان عراق و سوریه حمایت همه‌جانبه می‌کند.
 ** یزدان سیف، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از راه‌اندازی سامانه ارتباط مردمی کشاورزی به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: در این طرح خدمات خود را از قبیل اطلاعات هواشناسی، ارتباط با مشاوران و سفارش‌گذاری آزمایش آب و خاک به‌طور هوشمند به کشاورزان ارائه می‌کنیم. وی تصریح کرد: تا 22 بهمن سال جاری، اجرای رسمی این سامانه در استان قزوین آغاز می‌شود و پس از رفع نواقص احتمالی، طرح را در کل کشور اجرا می‌کنیم که احتمالاً تا پایان سال 95 در تمام کشور اجرایی شود. پیش‌بینی می‌شود، حدود یک میلیون‌ و 400 هزار کشاورز در سراسر کشور از این سامانه بهره‌برداری کنند.
 **  ناتو در بخشی از بسته دفاع هوایی خود در قبال تهدیدات علیه آنکارا، هواپیمای بوئینگ «E-3 sentry» را که یک هواپیمای کنترل هوایی و هشدار سریع از سری آواکس محسوب می‌شود، در ترکیه مستقر خواهد کرد. وزارت امور خارجه و دفاع آلمان در نامه‌ای مشترک به پارلمان کشورشان گفتند: جابه‌جایی موقتی هواپیمای بوئینگ E-3 sentry از پایگاه گایلنکیرشن به پایگاه هوایی قونیه در ترکیه در دستور کار قرار گرفته است.E-3 Sentry یک هواپیمای آواکس هشدار سریع و کنترل هوایی ساخت آمریکاست که برای نظارت، فرماندهی عملیات، تنظیم عملیات و ارتباط با ارگان‌ها به‌طور شبانه‌روزی و در هر گونه وضعیت جوی طراحی شده است.
 ** مرکز تحقیقاتی «پیو» اعلام کرد، برای اولین بار در تاریخ تا پایان این قرن تعداد مسلمانان از مسیحیان بیشتر خواهد بود. مسیحیت اکنون از نظر تعداد پیروان در جهان در جایگاه اول است و یک سوم جمعیت دنیا برابر با 2/2 میلیارد نفر مسیحی هستند. با این حال، براساس آمار ارائه شده از سوی این مرکز تحقیقاتی، اسلام با سرعت بسیار بالایی در سطح جهان در حال گسترش است. به نظر می‌رسد، در سال 2050 تعداد مسلمانان تقریباً با جمعیت مسیحیان در جهان یکسان شود. به این ترتیب، اگر جهش رشد اسلام به همین شکل باشد، جمعیت مسلمانان در سال 2070 می‌تواند به راحتی از تعداد مسیحیان پیشی بگیرد.
**  هیل، رسانه ویژه کنگره آمریکا اعلام کرد: سناتورهای کنگره در پی تمدید تداوم مجموعه تحریم‌های ایران تا سال بعد هستند. قانون تحریم‌های ضد ایران، شامل بند‌هایی در زمینه هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و بخش انرژی ایران است. «هیل» در ادامه نوشت: برای تصویب قانون تمدید تحریم‌ها علیه ایران جمهوریخواهان به همراهی چهار دموکرات که پیشتر با توافق ایران مخالف بودند (از قبیل سناتور منندز و کاردین) و دست‌کم دو سناتور دیگر دموکرات کنگره که موافق توافق هسته‌ای همراه با بازگشت قانون تحریم‌ها هستند، نیاز دارند.
  **  ارتش عراق آخرین خط مقاومت داعش در الرمادی را شکست و تقریباً این شهر را از دست تروریست‌ها آزاد کرد. به گزارش «راشا تودی»، سخنگوی نیروهای ضد تروریسم عراقی از سقوط آخرین پایگاه شبه نظامیان داعش در شهر الرمادی واقع در استان الانبار خبر داد. وی گفت: به دست گرفتن کنترل این پایگاه به منزله شکست داعش در الرمادی است. وی همچنین تأکید کرد، این پایگاه کاملاً تحت سلطه نیروهای عراقی بوده و هیچ شبه نظامی داعشی در آن حضور ندارد.
**   فاش شدن مدرکی جدید از رفتارهای وحشیانه گروهک داعش نشان می‌دهد، این گروه تکفیری و تروریستی برای ترساندن دشمنان خود و کسب درآمد، اعضای بدن اسیران را سرقت می‌کند و می‌فروشد. بر اساس این مدرک جدید، مرکز فتوای داعش وابسته به برخی از  علمای وهابیت قطع و سرقت اعضای بدن مخالفان و اسیران را به بهانه کافر بودن جایز می‌داند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات