صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۰۱

بسیاری از نامزدهای خبرگان فاقد شرایط اجتهاد هستند

برخی از ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، طی روزهای گذشته همزمان با پایان یافتن زمان ثبت‌نام برای این مجلس، اقدام به انتشار تأییدیه‌هایی از سوی برخی از مراجع و آیات عظام برای خود در فضای مجازی کرده‌اند.

به گزارش راه دانا، به عنوان مثال آقای «ن» که یکی از ثبت‌نام کنندگان برای انتخابات مجلس خبرگان است، اخیراً برگه‌هایی مبنی بر اجازه دریافت وجوهات شرعی مردم به نمایندگی از برخی از مراجع تقلید و آیات عظام کرده است. این اقدام به منظور فضاسازی برای تأیید شرط اجتهاد این افراد و عدم شرکت در آزمون علمی که توسط شورای نگهبان برگزار می‌کند، صورت گرفته است.

این در حالی است که طبق قانون درجه علمی و اجتهاد نامزدها باید برای فقهای شورای نگهبان از طرق مختلف مشخص شود که یکی از آنها برگزاری آزمون اجتهاد است.

آیت‌الله مؤمن پیش از این اظهار داشته بود که یکی از جهاتی که تصمیم گرفته شد اجازه اجتهاد از مراجع تقلید فایده‌ای نداشته باشد این بود که اعتبار داشتن اجازه اجتهاد موجب می‌شد که عده‌ای برای گرفتن اجازه اجتهاد به مراجع عظام تقلید اصرار کرده و باعث آزار و اذیت ایشان شوند و حتی بعضی از مراجع فرمودند که به اجازه اجتهاد ما ترتیب اثر ندهید.

در همین حال یکی از مراجع تقلید از تعداد زیاد کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرد. آیت‌الله سبحانی گفت: بنده از تدوین کنندگان قانون اساسی بودم. منظور ما از جمع خبرگان، هیچ‌گاه این چیزی نبود که الان می‌خواهد اتفاق بیفتد. چرا جایگاه خبرگان را این قدر تنزل داده‌اند؟! آیا واقعاً این 801 نفر فقیه و مجتهد هستند؟! بسیاری از آنها به بنده رجوع کردند که تأییدیه بگیرند؛ ولی بنده از دادن تأییدیه اجتهاد امتناع کردم. چرا که می‌دانم اینها اشخاص فاضلی هستند ولی نه در حد اجتهاد.

به نوشته رسا، ‌آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا افراد قبل از ثبت‌نام برای خبرگان، ‌وجهه اجتهاد آنها مسلم و محرز شود نه بعد از آن.

وی تأکید کرد: بعضی جایگاه خبرگان را خیلی سطح پایین گرفته‌اند.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات