صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۶۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 13 دی ماه

روزنامه کیهان **

تل‌آویو به حال آماده‌باش درآمد

هلاکت مسئول بلندپایه موساد در عملیات مسلحانه جوان فلسطینی

در اولین عملیات مقاومتی سال 2016 جوانی فلسطینی عصر روز جمعه با یک اسلحه به گروهی از صهیونیست‌ها در خیابان «دیزنگوف» در مرکز شهر «تل‌آویو» حمله کرد و ضمن به هلاکت رساندن سه نظامی، 10 نفر دیگر را زخمی کرده و در نهایت نیز به سلامت از محل متواری شد. پس از گذشت یک روز اما خبر رسیده که یکی از کشته‌شدگان، از مقامات ارشد موساد بوده و منابع صهیونیستی هم اعلام کرده‌اند که برخی از مجروحان دچار مرگ بالینی شده‌اند.

هویت مجری این عملیات ابتدا مشخص نبود اما رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که او «نشات محمدعلی ملحم»، از ساکنان سرزمین‌های اشغالی است.

تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مدار بسته در محل اجرای عملیات نشان می‌دهد فردی در حالی که عینک بر چشم داشته و یک کوله‌پشتی با خود به همراه دارد، در حالی که لبخند بر لب داشته، در کمال خونسردی وارد رستوران شده سپس کوله‌پشتی خود را بر زمین گذاشته و سلاح خود را بیرون آورده و شروع به تیراندازی به سمت صهیونیست‌های حاضر در رستوران می‌کند.

منابع صهیونیستی می‌گویند مجری عملیات کاملا حرفه‌ای و آموزش‌دیده بوده چرا که این عملیات موفق را تنها ظرف مدت 30 ثانیه به انجام رسانده است.

برخی منابع نیز اظهار داشتند که وی با سلاح «کارل گوستاف» عملیات خود را به انجام رسانده است و برخی دیگر هم می‌گویند او از سلاح «یوزی» یا «فالکون» استفاده کرده است.

به گفته این منابع مجری عملیات سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت بوده و پس از اجرای عملیات از محل متواری شده است.

به گزارش قدس «محمد ملحم» چند سال پیش نیز قصد داشت سلاح یک نظامی صهیونیست را برای انتقام از رژیم صهیونیستی به خاطر کشتن پسر عمویش در سال 2007 برباید اما در جریان این اقدام بازداشت شد و پس از آن به پنج سال حبس محکوم شد. روز جمعه مصادف با سالگرد کشته شدن پسر عموی محمد ملحم به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی بوده است!

عملیات گسترده برای دستگیری ملحم

به دنبال این عملیات، نیروهای رژیم صهیونیستی منزل وی را که در روستای «العاره» در داخل اراضی اشغالی قرار دارد بازرسی کرده اما وی را نیافتند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی ضمن بازتاب خبر عملیات متهورانه «محمد ملحم» در قلب تل‌آویو اعلام کرد عملیات این جوان فلسطینی ترس و وحشت را در سراسر اسرائيل گسترش داده و تل‌آویو اکنون به یک منطقه‌ای نظامی تبدیل شده چرا که هیچ کس از خانه بیرون نمی‌آید و در خیابان‌های شهر رفت و آمدی صورت نمی‌گیرد.

منابع صهیونیستی نیز فاش کردند یکی از کشته‌های عملیات تل‌آویو مسئول عملیات برون‌مرزی موساد است. برخی تحلیلگران منطقه نیز اعلام کرده‌اند عملیات جوان فلسطینی، صهیونیست‌ها را در شوک عمیقی فرو برده و علت این شوک این است که صهیونیست‌ها دریافته‌اند وقوع چنین عملیات موفقی آن هم در آغاز سال نو می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع عملیات‌های دیگر و به هلاکت رساندن مقامات و مسئولین دیگر این رژیم باشد.

در حال حاضر نظامیان صهیونیست برای بازداشت محمد ملحم به جست‌وجوی خانه به خانه مشغولند و ده‌ها ایست بازرسی نیز در مناطق مختلف تل‌آویو برپا کرده‌اند.

«گلعاد آران» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اعتراف به ناتوانی این رژیم از بازداشت محمد ملحم از صهیونیست‌ها خواست به زندگی عادی خود بازگردند.

این در حالی است که شمار زیادی از شهرک‌نشین‌ها، پلیس رژیم صهیونیستی را به کوتاهی در حمایت از امنیت خود متهم می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد 71 درصد جامعه صهیونیستی معتقدند که مقامات رژیم صهیونیستی در مواجهه با انتفاضه قدس شکست خورده‌اند.

سایر رویدادها

* معاون ریاست دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که عملیات‌های کنونی ملت فلسطین حاکی از آن است که سال 2016 سالی پر از خشم به همراه تشدید انتفاضه در مقابل رژیم اشغالگر خواهد بود.

* جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته مناطقی از نوار غزه را هدف حملات خود قرار دادند.

* هزاران فلسطینی در میان تدابیر شدید امنیتی رژیم صهیونیستی روز جمعه اولین نماز جماعت خود را در مسجد الاقصی به جا آوردند.

* وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی با اعلام افزایش مصرف الکل در بین جوانان کم سن و سال اسرائيلی از آن به‌عنوان یک «بحران اجتماعی» نام برده و به مقامات درباره کاهش سن مصرف آن هشدار داد.

 

شرق: وعده‌ها عملی نشد /رأی مردم به روحانی را فراموش کنید

یک روزنامه زنجیره‌ای هشدار داد سیاست انتخاباتی سال 92 به اعتبار وعده‌های ناکام مذاکراتی کارآمدی خود را از دست داده و اصلاح‌طلبان دردسرهای بزرگی در انتخابات پیش‌رو دارند.

روزنامه شرق در سرمقاله خود با بیان اینکه راه سختی در پیش روی اصلاح‌طلبان است نوشت: اصلاح‌طلبان شرایط چندان مطلوبی ندارند.

این روزنامه با اذعان به طفیلی‌گری و آویزان شدن مدعیان اصلاح‌طلبان از دیگر چهره‌های سیاسی برای ادامه حیات می‌نویسد: اصلاح‌طلبان همواره به دنبال روایت‌های مدرن داستانی از سیاست بوده‌اند. خیر و شر، سیاه و سفید ندارند. روایتی مطلق‌نگر ندارند. خوب‌ها همیشه خوب نیستند، بدها نیز همین طور. نمونه عینی و بارز اخیرش دفاع از حضور لاریجانی و ناطق نوری در برابر اصولگرایان تندرو است. در گذشته نیز به هاشمی رفسنجانی نزدیک شدند. همین نقطه قوت آنهاست که مخالفان را مکدر و عصبانی کرده است. اگر با تساهل متن دنیای مدرن را متنی پلی‌فونیک (چند صدایی) بدانیم، می‌توان سیاست اصلاح‌طلبان رابه «سیاست متن خوانی» تعبیر کرد. دشواری کار آنها نیز از همین جا ناشی می‌شود. اول آن که سیاست متن‌خوانی، کنشی نخبه‌گرایانه است و دوم آن که هر متنی قابل تعبیر و تفسیر است.

شرق می‌افزاید: اصلاح‌طلبان از این دو رهگذر که اولی به مردم باز می‌گردد و دومی به تشکیلات‌شان، ضربه‌هایی جدی خورده‌اند. آنها در سیاست متن خوانی خود،توده‌های فرودست را ناگزیر از دست داده و موجب برآمدن احمدی‌نژاد شده‌اند. در پی این اتفاق تحلیل‌های سرزنش‌آمیز از این دست بسیار شنیده می‌شود که اصلاح‌طلبان توده‌های فرودست و حاشیه‌ای را نادیده گرفته‌اند و بعد از این باید روی این طیف‌ها بیشتر تمرکز یا سرمایه‌گذاری کنند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: اصلاح‌طلبان در متن خوانی خود باتفسیرهای متفاوت و مخالفی روبه‌رو شدند که آنها را به مناقشه و مجادله کشاند. مهم‌ترین آنها مجادله در مفهوم و اختیارات «دولت» بود. اگر اصلاح‌طلبان تازه به دولت رسیده می‌دانستند که دولت یعنی حفظ دولت، دو کار بیشتر نمی‌کردند: یااز آن خارج می‌شدند یا برای حفظ آن می‌کوشیدند. اما هیچ کدام از این دو اتفاق نیفتاد. اتفاقی که رخ داد همانا شکست روایت مدرن آنها؛ «سیاست متن‌خوانی» بود که از دل آن شکل ارتجاعی سیاست، «سیاست پرده‌خوانی» قد برافراشت.

روزنامه اصلاح‌طلب با لحنی آمیخته به نگرانی درباره پوچ درآمدن وعده‌های 2 سال اخیر خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان باید پیروزی انتخابات 92 را نادیده بگیرند و آن مردمی را که پای صندوق‌ها آمدند و به روحانی رأی دادند، فراموش کنند. قاب سیاست آن روز و توان سیاست‌آفرینی آن به دلیل پیروزی‌های به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای و ناکامی در وعده‌های محقق نشده و معطل مانده، کارایی‌اش را از دست داده است. اصلاح‌طلبان باید قاب تازه‌ای از سیاست را کشف و خلق کنند. اگر حسن روحانی به میانجی آنها روی کار آمد، بعید است آنها به میانجی او مجلس را به دست گیرند. این کار به نوعی نقض غرض است. البته ناگفته پیداست که در سیاست به خصوص در انتخابات باید از تمام پتانسیل‌های موجود استفاده کرد و دولت همسو با اصلاح‌طلبان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

شرق در پایان نوشت: آنچه نگران کننده است تمرکز بر اموری است که همواره نگاه اصلاح‌طلبان را از متن به حاشیه دوخته است.

یادآور می‌شود شرق پیش از این در تاریخ 27 آذر 94 برخی اطرافیان رئیس جمهور را سیاستمداران برزخی و دوزخی از جنس میرزا آقاسی و قوام خوانده بود.

 

عطریانفر: اصولگرایان اکثریت مجلس دهم را به دست می‌گیرند

عضو مرکزیت کارگزاران درباره نتیجه انتخابات اسفندماه تأکید کرد: اکثریت مجلس دهم اصولگرا خواهند بود.

محمد عطریانفر در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این احتمال که اعتدالگرایان نزدیک به اصلاح‌طلبان محوریت مجلس بعدی را به دست بگیرند تأکید کرد: بنده احتمال چنین ترکیبی را واقعی نمی‌دانم در همه مجالس گذشته، اکثریت مجلس یا در اختیار اصولگرایان قرار داشته یا اینکه اصلاح‌طلبان مجلس را در اختیار داشته‌اند. از سال 68 تاکنون جز سال 78 هیچ گاه یک مجلس اصلاح‌طلب در ایران تشکیل نشده است. تنها مجلسی که اصلاح‌طلبان سهم بیشتری در آن داشتند مجلس ششم بوده که حالت استثنائی در بین مجالس دیگر بوده است. مجلس ششم تحت تأثیر حماسه بی‌نظیر دوم خرداد 76 و اتمسفر سیاسی آن زمان شکل گرفت.

وی می‌افزاید: ممکن است برخی گمان کنند انتخابات مجلس دهم نیز ممکن است تحت تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای حسن روحانی قرار گیرد و اصلاح‌طلبان موفق شوند اکثریت مجلس را به دست گیرند. به نظر من این اتفاق واقع‌بینانه نیست و غیرقابل تکرار است.

به نظر من مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار خواهد  داشت. اصلاح‌طلبان نیز یک اقلیت قدرتمند را تشکیل خواهند داد.

عطریانفر در بخش دیگری از این مصاحبه درباره دعوت چند ماه پیش اصلاح‌طلبان از لاریجانی و ناطق نوری گفت: زمانی که اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی و ناطق نوری دعوت کردند در انتخابات حضور پیدا کنند به منزله این نبود که در لیست آنان حضور داشته باشند. پیام به جریان رقیب این بود که با دعوت از آقایان لاریجانی و ناطق نوری، سطح رقابت‌ها از سطح نازل گذشته، ارتقا می‌یابد و اجازه پیدا می‌کنند  شخصیت‌های نامور، دلسوز و چهره‌هایی که ملی فکر می‌کنند در صدر لیست‌های انتخاباتی بدرخشند و اصلاح‌طلبان با چنین شخصیت‌هایی رقابت کنند.

عضو افراطیون شورای شهر منحله تهران ادامه می‌دهد: در برخی شخصیت‌های اصولگرا این روحیه وجود دارد. در مجلس کنونی برخی از اصولگرایان با اینکه دارای خاستگاه اصولگرایی هستند اما روح همزیستی سیاسی و مدارا در آنها موج می‌زند. البته برخی پدیده‌های منکر نیز در مجلس حضور دارند که جز توهین کار دیگری انجام نمی‌دهند. از نظر عقلای دو گروه، مجلس به تریبونی برای خشونت‌طلبی و افتراق‌افکنی و به هم زدن نظم اجتماعی تبدیل شده است. به همین دلیل اگر شخصیت‌های ممتاز اصولگرایی در انتخابات حضور داشته باشند، فرصت جولان از این افراد گرفته می‌شود و سطح رقابت‌های انتخاباتی متناسب با سطح اعتقادی و منافع ملی ارتقا خواهد یافت. ما از رقابت عارف و لاریجانی یا نجفی و ناطق نوری و امثال این شخصیت‌ها دفاع می‌کنیم هر کدام از این افراد که به پیروزی برسند برای ما قابل احترام هستند.

وی همچنین درباره اعلام نامزدی مستقل لاریجانی اظهار داشت: اعلام حضور مستقل آقای لاریجانی هنگام ثبت‌نام در انتخابات، ناشی از ترفند غیراخلاقی نیست که تداعی کننده «خنجر از پشت زدن» به جریان اصولگرایی باشد. در شرایط کنونی آقای علی لاریجانی به جز این، تصمیم دیگری نمی‌توانسته اتخاذ کند. جریان‌های سیاسی باید به اندازه وزن و ثقل سیاسی شخصیت‌های خود به آنها بها دهند. شخصیت آقای لاریجانی در متن جریان اصولگرایی شکل گرفته و ایشان علاقه‌مند است اردوگاه اصولگرایان، اردوگاه منسجمی باشد. با این وجود ایشان مشاهده کرد، عده‌ای تندرو به دنبال بازیگری هستند و وحدت و انسجام اصولگرایان در اولویت بعدی آنها قرار گرفته است. در چنین شرایطی آقای لاریجانی که دارای وجهه ملی است و از نفوذ گسترده‌ای در جریان اصولگرایی برخوردار است گلیم خود را از آب گل‌آلود تندروی، بیرون کشید. با توجه به تجارب و نقش‌آفرینی موثر آقای علی لاریجانی، چنان نیست که او باید خود را به اصولگرایان نزدیک کند، بلکه این اصولگرایان هستند که باید به آقای لاریجانی نزدیک شوند و اقتدا کنند.

عطریانفر افزود: اگر از شخصیت موجه و منطقی آقای ناطق نوری در جریان اصولگرایی عبور کنیم که عملاً ایشان خود را از نظر انجام مناسک سیاسی بازنشسته کرده‌اند، شخصیت ممتاز دیگری که بتواند محور وحدت اصولگرایان باشد قطعاً علی لاریجانی است.

 

نقض برجام را توجیه نکنید /مسئولیت شما مقابله با گستاخی آمریکاست

رفتارهای اخیر آمریکا نقض صریح توافق برجام است و لازم نیست دولتمردان یا وزارت خارجه ما توجیه رفتار آمریکا باشند بلکه ضرورت دارد موضع قاطعی اتخاذ شود.

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: آمریکا مشغول کارشکنی است. براساس کارشکنی اخیر مقامات آمریکایی، طرح محدودیت سفر بدون روادید در ایالات متحده آمریکا به قانون تبدیل شده و به امضای رئیس‌جمهور ایالات متحده رسید. اقدامی که نقض عینی ماده 29 برجام محسوب می‌شود. به موجب این طرح، اتباع 38 کشوری که تا به حال از گرفتن روادید آمریکا معاف بودند و دارای تابعیت یکی از کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان نیز باشند، یا آن دسته از اتباع این 38 کشور که از سال 2011 بدین سو به یکی از 4 کشور یاد شده سفر کرده باشند، از این پس برای سفر به آمریکا باید با مراجعه حضوری به نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا روادید بگیرند.

همچنین مصوبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا درخصوص وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان در حوزه حقوق بشر و توان موشکی نشان دهنده تلاش واشنگتن برای بی‌اثر کردن نقاط مثبت برجام محسوب می‌شود. در قانون تصویب شده و امضاء شده توسط کنگره و کاخ سفید، علاوه بر تخصیص بودجه‌ای برای اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت عناوین تروریسم، حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و گسترش تسلیحات، بودجه ویژه‌ای را برای براندازی نرم در ایران اختصاص داده است.

همه مسئولین حوزه سیاست خارجی کشورمان متفق‌القول هستند که اجرایی شدن قانون تصویب شده از سوی ایالات متحده نقض برجام محسوب می‌شود. با این حال باید اضافه کرد که نه تنها اجرایی شدن این قانون، بلکه کلیت تصویب آن توسط کنگره و امضایش توسط اوباما نیز مغایر با تعهدات طرف مقابل در برجام محسوب می‌شود؛ این عهدشکنی نه مربوط به روح توافق هسته‌ای و نه مربوط به حسن نیت طرف مقابل است، بلکه متن صریح برجام را هدف قرار داده است.

در چنین شرایطی بها دادن به نامه وزیر امور خارجه آمریکا و بی‌اهمیت جلوه دادن قانون تصویب شده توسط کنگره، خطای محاسباتی بزرگی محسوب می‌شود. بدیهی است که حداقلی‌ترین اثر رفتار خوش‌بینانه ما نسبت به نامه جان کری، گستاخی طرف مقابل در اقدامات بیشتر علیه برجام محسوب می‌شود.

بارها عنوان شده است که تفکیک میان کنگره و کاخ سفید آفتی بزرگ در مسیر اجرایی شدن برجام محسوب می‌شود. در اینجا ما با یک ساختار واحد و در نتیجه یک خروجی رفتاری واحد مواجه خواهیم بود.

از این رو نسبت دادن کارشکنی اخیر آمریکا به کنگره و کمک ناخواسته به تفکیک میان پلیس بد (کنگره) و پلیس خوب (کاخ سفید) نتیجه‌ای جز بازی دوگانه آمریکا با برجام در آینده نخواهد داشت.

نویسنده خاطرنشان می‌کند: نظام در پذیرش برجام نسبت به دو مقوله «کارشکنی احتمالی طرف مقابل» و «لزوم صیانت در مقابل نقاط بازدارنده برجام» حساسیت به خرج داد. بدیهی است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مسئول توجیه کارشکنی‌های صورت گرفته از سوی دشمن قسم‌خورده و غیرقابل اعتماد جمهوری اسلامی ایران نیست و ملت ایران نیز چنین انتظاری از تیم مذاکره‌کننده ندارد.

هم‌اکنون زمان واکنش عقلانی و درعین حال قاطعانه ما نسبت به کارشکنی علنی طرف آمریکایی در نقض ماده 29 برجام است. این اقدام متقابل باید هم توسط دولت و هم توسط مجلس شورای اسلامی صورت گیرد. همچنین لازم است پای کمیسیون مشترک اجرای برجام نیز در همین جا به مسئله باز شود تا عیار واقعی آن در دفاع از حقوق حقه ایران مورد ارزیابی قرار گیرد.

در اینجا باید نسبت به اصل «کنش و واکنش متقابل» توجهی جدی مبذول داشت. هم‌اکنون کنش ابتدایی از سوی طرف آمریکایی صورت گرفته است. واکنش متقابل مجلس شورای اسلامی و دولت محترم نیز باید بر مبنای همین کنش طرف مقابل تعریف شود تا گستاخی طرف آمریکایی در مسیر اجرایی شدن برجام دیگر تکرار نشود.

 

آرمان: دولت به قیمت ایجاد رکود تورم را تک‌نرخی کرد

روزنامه خانوادگی کارگزاران تصریح کرد: بالاترین متوسط تورم در میان دوره‌های پنج‌گانه بعد از انقلاب مربوط به دوران سازندگی و دولت هاشمی است.

روزنامه آرمان در گزارشی با اشاره به آمار دولت مبنی بر تک‌رقمی شدن نرخ تورم نوشت: هرچند این اتفاق نادر و امیدوارکننده‌ است، اما زمانی می‌توان از اتفاق بی‌سابقه حرف زد که نرخ سالانه تورم به زیر 10 برسد این اتفاق 25 سال است که نیفتاده است بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی متوسط نرخ تورم سالانه در ایران طی 40 سال منتهی به 1392 به 19/3 درصد می‌رسد. کمترین نرخ تورم در این 40 سال مربوط به سال 1364 با 6/9 درصد و بیشترین نرخ تورم مربوط به سال 74 با 49/4 درصد بوده است. با تقسیم‌بندی این 40 سال به پنج دوره هشت ساله می‌توان دریافت که بیشترین متوسط نرخ تورم به دوره هشت ساله ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی (1369 تا 1376) برمی‌گردد که نرخ متوسط 25/3 درصدی را به ثبت رسانده است.

این گزارش می‌افزاید: بازخوانی آمار 40 ساله تورم نشان می‌دهد که  دوره‌های نزول شدید نرخ تورم در ایران بسیار کم‌دوام بوده‌اند و سال‌های تورم تک‌رقمی معمولا با سال های جهش تورمی دنبال شده‌اند. تنها دو سال بعداز سال 54 که نرخ تورم 9/9 درصدی در اقتصاد ایران به ثبت رسید این شاخص بیش از 2/5 برابر شد و در سال 56 به 25/1 درصد رسید. درباره سال 64،  عملکرد تورمی از این هم ناخوشایندتر بود؛ بلافاصله پس از ثبت تورم 6/9 درصدی در سال 64 نرخ تورم در سال 65 حدود 4/5 برابر شد و به 23/7 درصد رسید. آخرین تورم تک‌رقمی ایران در سال 69 نیز سرنوشت مشابهی داشت.

آرمان در پایان خاطرنشان کرد: موضوع تک‌نرخی شدن تورم از سوی دولت در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان می‌گویند به بهای ایجاد رکود اقتصادی، تورم را کنترل کرده است.

یادآور می‌شود دولت موسوم به اعتدال هم‌اکنون در برخی حوزه‌های اقتصادی از جمله سیاست تعدیل اقتصادی‌ و آزادسازی قیمت‌ها، همان سیاست تورم‌زای دولت سازندگی را دنبال می‌کند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* جنایت آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر، عالم مجاهد عربستان، بلافاصله بعد از سفر رجب طیب اردوغان به ریاض و دیدار و گفتگوی وی با شاه سلمان، اخبار و تحلیل‌ها را به سوی همدستی اردوغان با شاه عربستان سوق داده است. در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با پادشاه عربستان، هماهنگی میان ترکیه و عربستان را برای حمایت بیشتر از تروریست‌های تکفیری در سوریه، عراق و تشدید جنگ علیه مردم یمن و سرکوب مخالفین داخلی آل سعود موضوع اصلی گفتگو بود. اردوغان، در بازگشت به ترکیه به خبرنگار رویترز گفته بود نظام ریاستی مورد نظر وی برای ترکیه، شبیه حکومت آلمان هیتلری است.

* رئیس سازمان نهضت العلماء اندونزی گفت: داعش دست پرورده اسرائیل است. پروفسور سعید عقیل سراج، افزود: این گروه تکفیری تروریستی را «موساد» برای تخریب و تفرقه‌افکنی جهان اسلام به وجود آورده است. وی گفت: علت پیوستن تعدادی از مردم به داعش، عدم درک و فهم آنها در مورد اسلام حقیقی است.

*********************************

روزنامه خراسان**

پارس نیوز مدعی شد:

روابط عمومی بانک مرکزی خواستار استفاده از اهرم هزینه های تبلیغاتی بانکها برای اعمال نفوذ در رسانه ملی و قطع پخش گزارشهای انتقادی از بانکها شد.کریمی مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی  گفته است : شبی که برنامه پایش از بانکها انتقاد می کرد، در اتاق فرمان استودیوی برنامه حاضر بودم همانجا به مسئول برنامه گفتم «شما یازده نفر عوامل برنامه و مجری تون این ماه حقوقتون رو از ما وام گرفتن و بهتون دادن.»

 

نامه نیوز نوشت :

علی مطهری معتقد است اقدام علی لاریجانی مبنی بر کناره‌گیری‌اش از ائتلاف اصولگرایان، یک حرکت سیاسی هوشمندانه برای نجات اصولگرایی است.وی گفت: بنده معتقدم آقای لاریجانی و افراد همفکر ایشان در جریان اصولگرایی، باید زودتر از این، راه خودشان را از بخش دیگر اصولگرا جدا می‌کردند، چراکه ائتلاف باید بر اساس مبانی فکری واحد باشد در حالی که مبانی فکری این دو گروه با هم تفاوت دارد و نمی‌توان مثلا لاریجانی و جلالی را در کنار افرادی مانند رسایی، کوچک‌زاده و حسینیان و ترقی قرار داد.

 

روز نو مدعی شد :

خبر احتمال حضور چند بانک دولتی و خصوصی در مزایده پخش آگهی‌های سازمان صداوسیما طی روزهای اخیر ضمن ایجاد شبهات زیاد، این نگرانی را ایجاد کرده است که حضور بانک‌ها و مجموعه‌های مشابه، زمینه نابودی شرکت‌ها و نهادهای تبلیغاتی بخش خصوصی را فراهم سازد. هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رسانه ملی به دلایلی قصد دارد تا سیستم پخش آگهی‌های تبلیغاتی خود را برون‌سپاری کرده و با برگزاری یک مزایده، آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

 

تابناک نوشت :

حجت‌الاسلام مصلحی با بیان اینکه گروه‌هایی مانند داعش را برای مقابله با ایران ساخته‌اند، گفت: جریانی که در فرانسه به‌نام داعش راه افتاد، برای برهم زدن روابط اقتصادی این کشور با ایران بود. فرانسه برای این انتخاب شد که بیشترین ارتباط تجاری و صنعتی را با ایران دارد .

 

جام جم آنلاین نوشت :

 کمپانی سونی موسیقی فیلم «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی را منتشر کرد. موسیقی این فیلم کاری از «ا... رکها رحمان» (A. R. Rahman) -موسیقی‌دان مشهور هندی- است که چند سال پیش به خاطر فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» جایزه‌ اسکار بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. این در حالی است که به تازگی و هم‌زمان با ایام باسعادتِ میلاد پیامبر اکرم (ص)، آلبوم موسیقی این فیلم در ایران نیز منتشر شده است.

 

آخرین نیوز مدعی شد :

الهه راستگو عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در همایش انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان حضور داشته است.

*********************************

روزنامه ایران**

وثیقه زنجانی باید بیست هزار میلیارد تومانی باشد

یک وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه دادگاه می‌تواند قرار بازداشت موقت زنجانی را به قرار وثیقه تبدیل کند، گفت: «اگر قاضی به میزان دو برابر مبلغ ادعای شکات قرار صادر کند، تازه به اصل مطلب می‌رسد؛ چراکه در صورت اثبات اتهام، زنجانی باید علاوه بر پرداخت بدهی خود به شکات، همانقدر هم به صندوق دولت جریمه پرداخت کند که بدین ترتیب میزان قرار وی بیش از 5 میلیارد یورو (بیش از بیست هزار میلیارد تومان) خواهد شد.»

به گزارش «فرارو»، نعمت احمدی ضمن رد استدلال وکیل زنجانی مبنی بر اینکه دادگاه نمی‌تواند قراری که از عهده متهم خارج است تعیین کند، گفت: «تعیین قرار به وسیله قاضی انجام می‌گیرد که به عوامل و موضوعات مختلفی بستگی دارد که قاضی باید آنها در نظر بگیرد.»

 

برنامه موشکی ایران به روایت وزیر دفاع

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: «در کوتاه‌ترین زمان برای بالا بردن قدرت بازدارندگی مؤثر، توان موشکی جمهوری اسلامی ایران را توسعه می‌دهیم.»  به گزارش «ایرنا»، سردار حسین دهقان در جلسه با فرماندهان و مسئولان موشکی وزارت دفاع و نیروهای مسلح تأکید کرد: «برد موشک‌ها فعلاً در حد اعلام شده قبلی است و در صورتی که تهدیدات فراتر از برد فعلی باشد، قادر هستیم با تکیه بر توان بالای فناورانه، انسانی و زیرساخت‌های صنعت دفاعی هر نوع موشک با هر نوع مأموریتی را به جز مأموریت‌های کشتار جمعی طراحی و تولید کنیم.»

وزیر دفاع با بیان اینکه «تحرک، قابلیت جابه‌جایی سریع، روان‌سازی عملیاتی و ماندگاری، همواره در طراحی و تولید موشک‌ها مورد توجه بوده است»، افزود: «موشک عماد نقطه آغازی در این زمینه بوده و این روند با قدرت ادامه دارد.»

 

توضیح دفتر آیت‌الله مؤمن درباره یک خبر

دفتر آیت‌الله مؤمن خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام عدم نیاز به شرکت در آزمون خبرگان برای سیدحسن خمینی را تکذیب کرد. در همین حال، سایت «نسیم» در مطلبی  بدون ذکر منبع مدعی شد: «از سیدحسن خمینی برای شرکت در آزمون علمی داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دعوت شده است.»

 

سپاه در شبکه‌های اجتماعی کانال رسمی ندارد

مسئول روابط عمومی کل سپاه با جعلی خواندن صفحات منتسب به سپاه در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: «سپاه در شبکه اجتماعی کانال رسمی ندارد.» به گزارش «سپاه نیوز»، در پی انتشار برخی اخبار در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر راه‌اندازی رسمی کانال تلگرام سپاه پاسداران، سردار سرتیپ دوم رمضان شریف، تأکید کرد: «سپاه پاسداران اخبار و گزارشات رسمی مربوط به عملکرد و مواضع خود را از طریق سایت «سپاه نیوز» به نشانی www.sepahnews.com منتشر و در اختیار افکار عمومی و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.» 

 

جلسه بررسی فیلترینگ «تلگرام» لغو شد

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در گفت‌وگو با «میزان» اعلام کرد: «جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که به بررسی فیلترینگ تلگرام اختصاص داشت، این هفته برگزار نمی‌شود.»

 

بروز سانحه برای خودروی همراهان رئیس مجلس

خودروی حامل همراهان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مسیر برازجان به بوشهر از جاده منحرف شد ولی خوشبختانه در این حادثه آسیبی به کسی وارد نشد. به گزارش «فارس»، بلافاصله تیم همراه رئیس مجلس با یک خودروی جایگزین عازم بوشهر شدند تا در جلسه شورای اداری شرکت کنند. گفتنی است، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در همایش یادواره بیست و پنجمین سالگرد شهادت شهید صادق گنجی سفیر فرهنگی ایران در لاهور پاکستان و شهدای دشتستان  در شهر برازجان به استان بوشهر سفر کرده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

اتهامات نظامیان انگلیسی در عراق

ایندیپندنت در گزارشی نوشت شماری از نظامیان انگلیسی که در جنوب عراق حضور داشتند به دلیل ارتکاب جرم و نقض حقوق شهروندان عراقی محاکمه خواهند شد. این روزنامه انگلیسی به نقل از کمیته تشکیل شده از سوی دولت انگلیس برای تحقیق درباره اتهامات مطرح شده علیه نظامیان انگلیسی، تأکید کرد این کمیته مدارک کافی را درباره اتهامات شکنجه و قتل شهروندان در استان بصره دریافت کرده است.

 

کناره‌گیری رئیس‌جمهوری ایسلند پس از 20 سال

 اولافور راگنار گریمسون، رئیس‌جمهور ایسلند در سخنرانی خود به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی گفت زمان مناسبی است که به دلیل حل و فصل برخی مشکلات سیاسی از جمله در زمینه درخواست رسمی کشورش برای عضویت در اتحادیه اروپایی و بازیابی بحران اقتصادی از قدرت کناره‌گیری کند. گریمسون پنجمین رئیس‌جمهور ایسلند است و از سال 1996 تاکنون برای 5 دوره متوالی به این سمت که تا حد زیادی حالت تشریفاتی دارد انتخاب شده است.

 

هلاکت 2 صهیونیست در تل‌آویو

نخستین روز از سال جدید میلادی، تیراندازی فرد یا افراد ناشناس به کشته‌شدن 2 شهرک‌نشین صهیونیست در تل‌آویو منجر شد. در همین حال، رسانه‌های رژیم صهیونیستی و فلسطینی اعلام کردند کسی که دست به عملیات علیه اسرائیلی‌ها در مرکز تل‌آویو زده بود یک جوان 29 ساله فلسطینی به نام «محمد ملحم» است. به گفته منابع، محمد ملحم زمانی قصد داشت سلاح یک سرباز اسرائیلی را برای انتقام گرفتن از نیروهای رژیم صهیونیستی به خاطر کشتن پسرعمویش در سال 2007 برباید اما بازداشت شد و بعدا به

5 سال حبس محکوم شد.

 

چرا قطر بمب‌های روسی را از اوکراین می‌خرد؟

به دنبال بمباران ارتش سوریه توسط هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی(تحت هدایت آمریکا)، ماه گذشته - 6 دسامبر- گروه هکرهای «سایبر برکوت» (عقاب طلایی) که یک انجمن سایبری طرفدار روسیه هستند، پرونده‌های تازه‌ای را در اوکراین در سطح عمومی منتشر کردند که نشان می‌دادند قطر بمب‌های ساخت روسیه را از اوکراین خریداری می‌کند تا بتواند مسکو را مورد اتهام قرار دهد. به گفته سوریه، 2 هواپیما از یک اسکادران 4 فروندی ائتلاف هوایی آمریکایی جدا شده و این بمب‌ها را رها کردند که در اثر آن

3 سرباز کشته و 24 نفر دیگر زخمی شدند. این بمباران در وضعیتی صورت گرفت که تروریست‌های تکفیری از زمین به مواضع ارتش حمله می‌کردند ولی پنتاگون هرگونه مسؤولیتی در این‌باره را انکار کرد و نشریات قطری نیز روسیه را به‌خاطر اشتباه در پرتاب بمب متهم دانستند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات