صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۸۲

دولت قیمت ایجاد رکود تورم را تک‌نرخی کرد

روزنامه خانوادگی کارگزاران تصریح کرد: بالاترین متوسط تورم در میان دوره‌های پنج‌گانه بعد از انقلاب مربوط به دوران سازندگی و دولت هاشمی است.

روزنامه آرمان در گزارشی با اشاره به آمار دولت مبنی بر تک‌رقمی شدن نرخ تورم نوشت: هرچند این اتفاق نادر و امیدوارکننده‌ است، اما زمانی می‌توان از اتفاق بی‌سابقه حرف زد که نرخ سالانه تورم به زیر 10 برسد این اتفاق 25 سال است که نیفتاده است بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی متوسط نرخ تورم سالانه در ایران طی 40 سال منتهی به 1392 به 19/3 درصد می‌رسد. کمترین نرخ تورم در این 40 سال مربوط به سال 1364 با 6/9 درصد و بیشترین نرخ تورم مربوط به سال 74 با 49/4 درصد بوده است. با تقسیم‌بندی این 40 سال به پنج دوره هشت ساله می‌توان دریافت که بیشترین متوسط نرخ تورم به دوره هشت ساله ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی (1369 تا 1376) برمی‌گردد که نرخ متوسط 25/3 درصدی را به ثبت رسانده است.

این گزارش می‌افزاید: بازخوانی آمار 40 ساله تورم نشان می‌دهد که  دوره‌های نزول شدید نرخ تورم در ایران بسیار کم‌دوام بوده‌اند و سال‌های تورم تک‌رقمی معمولا با سال های جهش تورمی دنبال شده‌اند. تنها دو سال بعداز سال 54 که نرخ تورم 9/9 درصدی در اقتصاد ایران به ثبت رسید این شاخص بیش از 2/5 برابر شد و در سال 56 به 25/1 درصد رسید. درباره سال 64،  عملکرد تورمی از این هم ناخوشایندتر بود؛ بلافاصله پس از ثبت تورم 6/9 درصدی در سال 64 نرخ تورم در سال 65 حدود 4/5 برابر شد و به 23/7 درصد رسید. آخرین تورم تک‌رقمی ایران در سال 69 نیز سرنوشت مشابهی داشت.

آرمان در پایان خاطرنشان کرد: موضوع تک‌نرخی شدن تورم از سوی دولت در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان می‌گویند به بهای ایجاد رکود اقتصادی، تورم را کنترل کرده است.

یادآور می‌شود دولت موسوم به اعتدال هم‌اکنون در برخی حوزه‌های اقتصادی از جمله سیاست تعدیل اقتصادی‌ و آزادسازی قیمت‌ها، همان سیاست تورم‌زای دولت سازندگی را دنبال می‌کند.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات