صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۲۷

کنگره و اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران

روزنامه آمریکایی مدعی شد، آزمایش موشکی ایران تحریک کننده کنگره آمریکا برای تحریم‌های جدید و بیشتر خواهد بود.
پایگاه بصیرت: بعد از آنکه ایران 2 موشک بالستیک میان-برد را آزمایش کرد، فشارهایی بر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران وجود دارد.

واشنگتن پست افزود، حتی نمایندگان دموکرات که از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده بودند نیز خواستار اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران شدند. این روزنامه آمریکایی مدعی شد با وجودهشدارها علیه اقداماتی که به برهم زدن توافق هسته‌ای و اجرای آن می‌انجامد، ایران برنامه موشکی خود را ارتقا می‌دهد.

در  واقع بعد از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد بسته تازه‌ای از تحریم‌ها را تعیین و سپس گفت فعلا هیچ تحریم تازه‌ای وجود ندارد، نمایندگان کنگره شاکی شدند.

«ویپ استنی هویر» نماینده دموکرات کنگره که از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده بود اکنون خواستار تحریم‌های بیشتر علیه  ایران بوده و گفته است که باید بسته تازه‌ای برای تحریم ایران در طول چند روز و نه چند هفته، ارائه شود.

واشنگتن پست ادامه داد، کریم صادق‌پور یک تحلیل‌گر ایرانی در اینباره گفته است «هیچ گزینه بی‌خطری وجود ندارد. در حال حاضر تحریم ایران می‌توان توافق هسته‌ای را بر هم زند اما با وجود اقدامات تحریک آمیز ایران، موافقت هم می‌تواند ایران را جسور کند.»

واشنگتن پست همچنین نوشت، این نگرانی ریشه در آزمایش موشکی ایران در ماه نوامبر و اکتبر سال گذشته میلادی دارد. از آن زمان روحانی رئیس جمهور ایران به ارتش این کشور دستور داد دستاوردهایش را ارتقا دهد. ژنرال «حسین سلیمانی» هم گفته است ایران موشک‌های بسیاری در اختیار دارد که نمی‌داند کجا آنها را انبار کند. از طرفی ریاست پارلمان ایران در برنامه‌ای تلویزیونی در حال گشت در شهری زیرزمینی به نام شهر موشکی دیده شد.

این روزنامه در ادامه مدعی شد این فعالیت‌های ایران، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده چرا که ایران از هر فعالیتی در رابطه با موشک بالستیک که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای دارند، منع شده بود. ایران تاکید دارد قوانین شورای امنیت را نقض نکرده است چرا که موشک‌های بالستیکش مجهز به تسلحیات هسته‌ای نیستند.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، داشتن موشک‌های بالستیک ایران به مدت 8 سال ممنوع شدند. قطعنامه تازه‌ای جایگزین خواهد شد که با اندکی تفاوت به ایران امکان بیشتری می‌دهد و در واقع فعالیت موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند، ممنوع خواهد شد.

واشنگتن پست افزود، «گرگ تیل من» ازاعضای انجمن کنترل تسلیحات گفت «اگر آنها [ایرانی‌ها] سه ماه دیگر برای آزمایش [موشکی] صبر کرده بودند، ایران و بسیاری از دیگر کشورهای جهان می‌گفتند که ایرانی‌ها آن [قطعنامه شورای امنیت] را نقض نکردند چون موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشدند.»

از سال 2013 که مذاکرات شروع شدند، آمریکا بیش از 46 میلیارد دلار کمک‌های نظامی به منطقه خاورمیانه تزریق کرده است.

واشنگتن پست همچنین نوشت، سید حسین موسویان از دیپلمات‌های سابق ایرانی که در حال حاضر در دانشگاه «پریستون» آمریکا فعالیت می‌کند گفته است ارسال تعداد بالای تسلیحات نظامی به خاورمیانه، حس ضعف برای ایران به وجود آورده است وی ادامه داد «ایران با کشورهایی احاطه شده که برخی از پیچیده‌ترین تسلیحات متعارف آمریکایی را دریافت می‌کنند و آنها [ایرانی‌ها] باید قابلیت خود برای حفظ تعادل بالا ببرند. این مساله یک دغدغه قانونی وامنیتی است.» وی مدعی شد آزمایش‌های موشکی و ساخت موشک در ایران ادامه خواهد داشت.

واشنگتن پست ادامه داد، در این صورت شرایط به جایی می‌رسد که کاخ سفید مجبور خواهد شد برای تحریم‌های بیشتر تصمیم‌گیری کند. و با وجود اجرایی شدن توافق، تحریم‌های آمریکا علیه موشک‌های بالستیک در جای خودش باقی خواهد ماند.

روز پنج‌شنبه (دیروز) کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، طرح دشوار کردن رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تصویب و برای رأی‌گیری مجدد، به صحن اصلی مجلس ارجاع داد.

به شرط داشتن امضای «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و در صورت تصویب این طرح در مجلس و سپس در سنا، طرح تصویب و ابلاغ خواهد شد البته اوباما پیشتر تهدید کرده بود که این طرح را وتو خواهد کرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات