فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۷۶

«خط مقدم» قصه 30 ساله موشکی شدن ایران/ داستانی که همچنان ادامه دارد

مجموعه «خط مقدم» داستان بومی سازی دانش موشکی در ایران، در 6 قسمت طی هفته جاری از شبکه افق پخش می‌شود.

21 اسفندماه سال 1363 منطقه ای حوالی شمال اسلام آباد، سکوت سرد و سنگین یک شب زمستانی را غرش ناگهانی یک موشک غول آسای 11 متری در هم شکست.

این اولین موشکی بود که در تاریخ دفاع مقدس به سوی عراق شلیک شد ولی شاید حتی خوشبین ترین کسانی که در آن روز، شاهد پرتاب موشک بودند، نمی توانستند حدس بزنند این شلیک، شروع داستان 30 ساله موشکی را در جمهوری اسلامی رقم می زند، داستانی که هنوز ادامه دارد.

مجموعه مستند «خط مقدم» درصدد است بخش هایی از داستان پر فراز و نشیب موشکی ایران را روایت کند.

امروزه انواع موشک ها، نقشی انکارناپذیر در جنگ های مدرن دارند؛ قدرت تخریب فزاینده، دقت در هدف گیری اهداف و ویژگی بی بدیل غیر قابل رهگیری بودن توسط پدافندهای سپر دفاع موشکی، آنها را تبدیل به یکی از موثرترین سلاح ها کرده است.

بعد از جنگ جهانی دوم و در طول جنگ سرد، دو ابرقدرت شرق و غرب، رقابتی شدید در تولید انواع موشک ها آغاز کردند و این نبرد، هنوز به قوت خود باقی است.

امروزه هر کشوری که توان موشکی بیشتری داشته باشد، می تواند در هر جنگ احتمالی، شرایط را به نفع خود تغییر دهد به همین دلیل کشورهای مختلف در درجه نخست سعی در بومی سازی این دانش و اگر این امر محقق نشد، خرید انواع موشک ها دارند.

حتی محمدرضا شاه نیز تلاش بسیاری کرد تا ایران را به این سلاح مجهز کند ولی با اینکه ژاندارم غرب در منطقه بود و انواع سلاح ها را در اختیار داشت، اما نتوانست توفیق چندانی در این زمینه به دست آورد ولی عراق زخم خورده از قرارداد الجزایر، توانست توسط شوروی، به موشک های اسکاد B مجهز شود؛ شاه که خطر را احساس کرده بود از آمریکا تقاضای خرید موشک کرد ولی آمریکا علیرغم وعده هایش، چنین کاری نکرد؛ بعد از حملات متعدد موشکی عراق به ایران در دوران جنگ تحمیلی بود که جریان ساخت موشک در ایران شروع شد.

مجموعه خط مقدم، به گفت وگو با افرادی می پردازد که در بومی سازی دانش موشکی ایران سهم بسزایی داشته اند؛ سردار شهید تهرانی مقدم، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و برخی دیگر از فرماندهان و رزمندگان موشکی و توپخانه سپاه در دوران جنگ از جمله این افراد هستند.

محمد حسین پیکانی تهیه کننده و نادر فرجی کارگردان این مجموعه هستند که طی هفته جاری از شبکه افق پخش خواهد شد.

نخستین قسمت «خط مقدم» شنبه 19 دی ماه ساعت 19 به روی آنتن می رود و تکرار آن هم ساعت 23.30 پخش می شود ضمن اینکه ساعت های 8.30 و 16 روز بعد هم برای بازپخش آن در نظر گرفته شده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات