تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۴۰

هراس صهيونيست‌ها از قدرت‌گيري محور مقاومت

(روزنامه اطلاعات - 1394/06/18- شماره 26249 – صفحه 12)

سرويس خارجي: حملات هوايي گاه و بيگاه رژيم صهيونيستي به خاک سوريه مخصوصا جنوب اين کشور، در نتيجه هراسي است که اسرائيل از باز شدن جبهه جولان دارد که در صورت افتادن اين اتفاق، معادلات منطقه را تحت تأثير قرار خواهد داد.رژيم صهيونيستي اخيرا با حملات هوايي متعدد به مناطقي از جولان و استان قنيطره در سوريه که منجر به کشته شدن پنج نفر شد، مدعي شد که اين حملات در پاسخ چهار موشکي بود که از خاک اين کشور به سمت سرزمين اشغالي شليک شد.

«عبدالباري عطوان» سردبير روزنامه رأي اليوم و نويسنده معروف دنياي عرب با بيان مطلب فوق در اين مورد مي‌نويسد، شايد مهم‌ترين درسي که از اقدام اسرائيل در هدف قرار دادن 12 نقطه در سوريه در پاسخ به عمليات شليک چهار موشک به سمت جولان و الجليل بر مي‌آيد؛ اين است که دشمني وجود دارد به نام اسرائيل و مقاومتي وجود دارد که در برابر آن ايستاده و قادر است تا عمق خاک سرزمين اشغالي را هدف قرار دهد.

به نوشته عطوان، اين اقدام مقاومت در حالي است که کشورهاي عربي به جان هم افتاده و همديگر را مي‌کشند و ثروتشان را هدر مي‌دهند و ارتششان را به ضعف مي‌کشند و دشمن اصلي را فراموش کرده‌اند، دشمني که بايد همگي در مقابل آن بايستند. وي ادامه مي‌دهد، جبهه جولان در حال شعله‌ور شدن است که از خاک سوريه در پاسخ به تجاوزات اسرائيل آغاز شده؛ تجاوزاتي که به اشکال مختلف انجام مي‌شود؛ از حملات هوايي به عمق خاک سوريه تا تحت فشار قرار دادن فلسطينيان از طريق محاصره و اشغال سرزمينشان.

اين نويسنده شهير جهان عرب مي‌نويسد،اگر گزارش‌هاي اسرائيلي‌ها مبني بر اينکه «جهاد اسلامي» عامل شليک اين موشک‌ها بوده‌اند، صحيح باشد، پس اين اتفاق اهميت بسيار بالايي خواهد داشت؛ چرا که براي بار اول است که سوريه پس از نيم قرن به جنبش مقاومت فلسطيني اجازه مي‌دهد تا از خاک خود عليه دشمن اسرائيلي اقدام کند؛ همچنين از سال 1973 اين براي بار اول است که از خاک سوريه به سمت سرزمين اشغالي شليک مي‌شود.اما جنبش «جهاد اسلامي» اين موضوع را تکذيب کرده که پشت عمليات شليک موشک‌ها به سمت اسرائيل بوده است و چه بسا که اين تکذيب درست باشد و فقط خدا مي‌داند که چه طرفي آن را شليک کرده است.

اين نکته قابل توجه است که اين حمله موشکي در زمان اعتراف مسئولان حماس به وجود توافقي با اسرائيل براي آتش‌‌بس انجام گرفت؛ آتش‌بسي که با واسطه‌گري «توني بلر» نخست‌وزير سابق انگليس در حال شکل‌گيري است و بنا به گفته «خالد مشعل» نتايج مثبتي نيز در بر داشته است.

دستاورد شليک موشک به سمت سرزمين اشغالي

عبدالباري عطوان ادامه مي‌دهد،شايد برخي بگويند که شليک اين موشک‌ها حتي باعث کشته شدن يک اسرائيلي نيز نشده است؛ درست است اما تأثير اصلي رواني است، منطقه‌اي که موشک‌ها در آن برخورد کرده است، يک منطقه گردشگري است و ازاين پس گردشگران براي رفتن به اين منطقه هزار بار ترديد خواهند کرد. به نوشته وي، اسرائيل هميشه بر امنيت شهرک‌نشينان خود اصرار داشته و هدف خود را تأمين امنيت اسرائيلي‌ها اعلام کرده است و از تمامي فلسطيني‌ها و مردم عرب منطقه مي‌خواهد تا حتي يک سنگ نيز به سمت آن ها پرتاب نکنند و براي همين است که دائما در مذاکرات صلحشان بر هماهنگي امنيتي تأکيد مي‌کنند.

سردبير رأي اليوم ادامه مي‌دهد، به همين دليل است که اسرائيل پس از شليک اين چهار موشک از خاک سوريه، فورا جواب آن را داد و اين نشان دهنده ميزان بالاي نگراني تل آويو از شليک موشک‌ها و باز شدن جبهه جولان است که در اين صورت معادلات سرزمين اشغالي به کلي به هم خواهد خورد.عطوان مي‌افزايد: دولت سوريه در اين ميان زياني نخواهد ديد، چرا که کشورش تکه تکه شده و ارتشش در جبهه‌هاي مختلف درگير گروه‌ها و سازمان‌هايي است که با حمايت آمريکا و با ميلياردها دلار کمک کشورهاي عربي و خليج فارس ايجاد شده‌اند و در اين موقعيت اگر اسرائيل نيز حمله هوايي يا حتي حمله زميني کند؛ حقايق روشن و مشخص خواهد شد که چه کسي در خط اسرائيل و آمريکاست و چه کسي در کنار وطن و مليت و خاک کشورش خواهد ايستاد.

از سويي،منابع آگاه از بالا بردن سطح آمادگي حزب الله لبنان براي رويارويي با نبرد احتمالي مشابه جنگ 33 روزه، خبر دادند.در پي انتشار گزارش‌هايي درباره نظريه نظامي رژيم صهيونيستي و ماجراجويي‌هاي اخير تل‌آويو در تکرار حملات هوايي خود به مناطق مرزي سوريه، منابع آگاه از افزايش سطح آمادگي حزب الله براي رويارويي با هر گونه ماجراجويي جديد صهيونيست‌ها خبر دادند.روزنامه «الرأي» کويت در خبري به نقل از منابع آگاه نوشت، حزب الله، سوريه تا لبنان را يک جبهه يکپارچه و جدا ناپذير (در رويارويي با رژيم صهيونيستي) مي‌داند. بنابراين به منظور مقابله با جنگ يا هر گونه سناريويي مشابه جنگ 33 روزه، سطح آمادگي خود را به بالاترين سطح افزايش داد.

اين گزارش با اشاره به احتمال آماده شدن صهيونيست‌ها براي راه‌اندازي ماجراجويي جديد در خاورميانه، افزود: مقامات اسرائيلي مرحله بعد از توافق هسته‌اي را سرنوشت ساز مي‌دانند و معتقدند که ايران طي 35 ساله گذشته در سايه تحريم و محاصره از جنبش‌هاي مقاومت حمايت کرده است؛ اکنون که به يک کشور هسته‌اي و داراي توان مالي و نظامي قوي‌تر تبديل شده‌ است، اوضاع چگونه خواهد شد؟ بويژه اينکه روسيه اخيرا انبارهاي تسليحات استراتژيک خود را به روي آن گشوده و در نتيجه حزب الله و جنبش‌هاي فلسطين بيش از هر زمان ديگري از آن استفاده خواهند کرد.اين روزنامه با اشاره به ماجراجويي‌هاي اخير صهيونيست‌ها عليه سوريه، تاکيد کرد ، مخالفان سوريه در مناطقي که اسرائيل در «قنيطره» و «خان ارنبه» هدف قرار داد، حضور دارند و نيروهاي سوريه يا حزب الله هيچ مسئوليتي در قبال شليک راکت از آن منطقه ندارند.

اين روزنامه با اشاره به تهديدات مقامات صهيونيست مبني بر هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامي و سوريه، چنين اقداماتي را در راستاي تشويق يهوديان آمريکا به جلوگيري از موافقت کنگره با توافق هسته‌اي ارزيابي کرد.منابع آگاه با اشاره به اعتقاد صهيونيست‌ها مبني بر اينکه قادر به راه اندازي ماجراجويي جديدي عليه حزب الله هستند، يادآور شد که صهيونيست‌ها گمان مي‌کنند که حزب الله در سوريه مشغول شده است ولي حقيقت امر اين است که مقاومت اسلامي، جبهه سوريه تا لبنان را يک جبهه يکپارچه مي‌داند و به منظور مقابله با جنگ يا هر گونه سناريويي مشابه جنگ 33 روزه، سطح آمادگي خود را به بالاترين سطح افزايش داد.

در همين حال،مقامات ارتش رژيم صهيونيستي بر پايه تحليل‌هاي اطلاعاتي که نشان مي‌دهند تسليحات جنبش حزب‌الله لبنان نه تنها کشنده بلکه دقيق هستند، بيش از هر زمان ديگر از جنگ با حزب‌الله هراسان هستند. طراحان جنگي ارتش رژيم صهيونيستي درباره احتمال جنگ با جنبش حزب‌الله لبنان مي‌گويند مسئله در اينجا نه وقوع يا عدم وقوع جنگ بلکه زمان وقوع آن است. آنها، به گفته بسياري از افراد آگاه به اين موضوع، بر اساس نتايج برآوردهاي اطلاعاتي، از توان آتش نيروهاي حزب‌الله و گزارش‌هايي از همکاري‌هاي اخير ارتش لبنان با نيروهاي اين جنبش هراسانند. روزنامه «جروزالم‌پست» ضمن گزارش اين مطلب افزود، جنگ‌هاي اسرائيل تا کنون عليه کشورهايي در مرزهاي مشخص اتفاق افتاده است اما اين رژيم اکنون با شرايطي دست و پنجه نرم مي‌کند که پيچيده‌تر از هر زمان ديگر است.

اين روزنامه به نقل از مقامات نظامي رژيم صهيونيستي مي‌نويسد، جنگ بعدي اين رژيم در مناطق شمالي، دشوارترين عمليات شناخته شده تا به امروز خواهد بود، چرا که اين رژيم را در برابر سازمان‌هايي قرار مي‌دهد که کاملاً مصمم هستند و محدود به هيچ مرز جغرافيايي نيستند.مقامات جنگي اسرائيل از اين نگران هستند که درگيري بعدي با حزب‌الله لبنان، بدون ترديد به معناي آن است که مبارزان اين جنبش که اکنون کنترل تعدادي از مناطق راهبردي در سوريه را در دست دارند مي‌توانند جبهه شمالي در بلندي‌هاي جولان را زير آتش خود بگيرند.مطابق اين تحليل، در صورتي که اسرائيل از بلندي‌هاي جولان هدف حمله قرار بگيرد با حملات مشابهي هم از جانب لبنان روبرو خواهد شد که جنبش‌هاي اسلامي در حال تقويت در آنجا هستند.

جروزالم‌پست با بيان اينکه «همه مي‌دانند اين سناريو چگونه پيش خواهد رفت» مي‌نويسد «فرماندهي جبهه داخلي» در مناطق شمالي و جنوبي هدف حملاتي با شدت قابل توجه قرار خواهد گرفت.روزنامه صهيونيستي در ادامه تأکيد مي‌کند: «خبرنگاران حوزه نظامي که اخبار ارتش را پوشش مي‌دهند مي‌گويند هرگز زماني را به خاطر نمي‌آورند که فرماندهان بلندپايه ارتش اسرائيل به اندازه ماه‌هاي گذشته بر ضرورت نياز به دفاع تأکيد کرده باشند.اين تحليل حاکي است اوضاع در مناطق شمالي به قدري «وخيم» خواهد شد که ارزيابي‌هاي ميداني ارتش اسرائيل در وهله اول بر ضرورت دفاع، قبل از حمله تأکيد مي‌کنند.

جروزالم‌پست نوشت:مقامات ارشد نظامي اسرائيل نيز به خوبي مي‌دانند که بهترين راه براي پيروز شدن در جنگ جبهه شمال اتخاذ مجموعه‌اي از تدابير دفاعي و در همان حين، وارد آوردن ضربه‌اي به دشمن است که نيروهاي آن قدرت بازسازي نداشته باشند.يکي از دلايل اين نگراني‌هاي مقامات وزارت جنگ ارتش رژيم صهيونيستي، مطابق اين تحليل، آن است که نهادهاي اطلاعاتي اسرائيل از مدتها پيش سرگرم جمع‌بندي اطلاعاتي بوده‌اند که هدف آنها برآورد قدرت آتش نيروهاي حزب‌الله بوده است. به نوشته جروزالم‌پست، جاسوس‌هاي اسرائيلي مدت‌ها سرسختانه مشغول تحليل تسليحات اسرائيل بوده‌اند و «نتيجه‌گيري آنها اين است که تسليحات حزب‌الله نه تنها کشنده، بلکه دقيق هستند .»برخي از اين تسليحات توسط خود حزب‌الله ساخته شده‌اند و بخش اعظم آنها را ايران در اختيار مبارزان اين جنبش قرار داده است.

به نوشته جروزالم‌پست بر خلاف زماني که يک سازمان با قدرت آزاررساني در سطح محدود بود اکنون اين اجماع وجود دارد که اسرائيل در حال مقابله با يک سازمان نظامي تمام عيار است.اين تحليل اضافه مي‌کند،تحليلگران در هفته‌هاي گذشته شاهد يک پيوند نظامي تاريخي که بين حزب‌الله و ارتش لبنان شکل گرفته بوده‌اند.به نوشته اين روزنامه، سربازان فرماندهي جبهه شمالي که در واحدهاي ديد‌باني مستقر هستند متوجه اقدامات گشتي مشترک توسط نيروهاي ارتش لبنان و نيروهاي حزب‌الله شده‌اند.در بخش پاياني اين گزارش نوشته شده است: «آيا اين امکان وجود دارد که ارتش لبنان در جنگ بعدي در کنار حزب‌الله مبارزه کند؟ اسرائيل اين را رد نمي‌کند و در حال آماده کردن خود براي رويارويي به اين چالش بزرگ است.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\09\09-08\20-17-53.htm&storytitle=%E5%D1%C7%D3%20%D5%E5%ED%E6%E4%ED%D3%CA%9D%E5%C7%20%C7%D2%20%DE%CF%D1%CA%9D%90%ED%D1%ED%20%E3%CD%E6%D1%20%E3%DE%C7%E6%E3%CA

ش.د9402461

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات