فرهنگی >>  فرهنگی >> نبض فرهنگ
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۵۱

ترویج خشونت مشخصه انیمیشن‌های غربی است

در دهه‌هاي گذشته قدرت‌هاي سلطه‌جو مانند امريكا در مسير سيطره خود بر تمام كره زمين و ايجاد دهكده واحد جهاني با يك كدخدا، با قدرتي نوظهور به نام ايران مواجه شدند
پایگاه بصیرت / بهنام صدقي
در دهه‌هاي گذشته قدرت‌هاي سلطه‌جو   مانند امريكا در مسير سيطره خود بر تمام كره زمين و ايجاد دهكده واحد جهاني با يك كدخدا، با قدرتي نوظهور به نام ايران مواجه شدند. ايراني كه داراي قدرت فكري و معنوي بسيار بالايي بوده و به شدت نفوذناپذير است. كشوري كه تنها دست به يك شورش مقطعي نزده بود بلكه حركتي را براي ايجاد يك تمدن واقعي آغاز كرده بود و حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت.
كشوري كه تمدن و فرهنگش ريشه در تعاليم انبيا و وحي الهي دارد و مبتني بر همين تعليمات دست به يك انقلاب جهاني زده است و تمامي جوامع انساني را نيز به سوي آن دعوت مي‌‌كند. اين كشور مانند خاري در گلو و سنگي بر سر راه قدرت‌هاي سلطه‌‌جو قرار گرفته و مانع از دستيابي آنان به اهداف شومشان شده است. در حال حاضر دشمنان در راستاي جنگ نرم خود براي تسخير افكار كودكان و نوجوان و گرايش آنان به سمت تمدن غرب، اقدام به ساختن انيميشن‌‌هاي رنگارنگ با موضوعات مختلف و بازي‌‌هاي رايانه‌‌اي جذاب كرده‌‌اند. درباره اين انيميشن‌هاي رنگارنگ ساخته غرب و تأثير آنها بر ذهن، روح و روان كودكان و نوجوانان با عبدالمجيد خرقاني، كارشناس فرهنگي به گفت‌و‌گو نشسته‌ايم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

   ايران اسلامي بيدي نيست كه با اين بادها بلرزد
خرقاني مي‌گويد: آنچه در ابتدا در دستور كار قدرت‌هاي غربي براي كنار زدن ايران اسلامي قرار گرفت جنگ سخت و زور اسلحه بود اما ديري نپاييد كه ناكارآمدي اين روش نمايان شد و به همگان اثبات گرديد كه ايران اسلامي با فرهنگي غني و كهن بيدي نيست كه با اين بادها به لرزه بيفتد! بنابراين به صورت رسمي و علني جنگي همه‌جانبه به نام جنگ نرم از سوي اين قدرت‌‌ها معرفي و دروازه‌هاي آن به سوي ايران اسلامي گشوده شد.

    ورود نقشه‌هاي دشمن به كشور به مثابه اسب تروا!
وي در ادامه مي‌گويد: در اين جنگ پنهان، دشمنان افكار و نقشه‌هاي خود را همانند يك اسب تروا، وارد كشور مي‌‌كنند و از اين طريق سعي در نيل به اهداف خود دارند. اين اهداف چيزي جز تغيير در نگرش و افكار افراد جامعه به سود اين قدرت‌‌ها نيست. بر كسي پوشيده نيست كه انسان بر اساس ذهنيات، تفكرات و نگرش‌هاي خود در زندگي تصميم مي‌‌گيرد و از آنجايي كه انسان به صورت فطري مختار و آزاد آفريده شده است كسي نمي‌تواند او را به انجام كاري مجبور كند. اما اگر در نگرش‌هاي اساسي او تغيير ايجاد شود و جهت‌دهي آن تغيير پيدا كند، آن وقت است كه به سمت هدف مورد نظر ديگران به راحتي سوق داده مي‌شود. اين همان مسئله اساسي در عرصه جنگ نرم است كه دشمن با تمام توان خود درصدد دستيابي به آن است.
 
 خواب شوم امريكاييان براي ايرانيان
خرقانی معتقد است: غربی‌ها براي نفوذ به جامعه ايراني، برنامه‌هاي بلند مدت و همه جانبه را طراحي كرده‌‌اند كه در آن براي هر طبقه‌اي از جامعه در بخش‌هاي مختلف خواب‌‌هاي شومي ديده‌اند. يكي از اين طبقه‌‌ها، قشر كودك و نوجوان است. اين قشر به دليل تازگي و طراوتشان به شدت آسيب‌پذير هستند. دوران كودكي و نوجواني به دوران شكل‌گيري شخصيت انسان معروف هست. البته آغاز تربيت كودك به پيش از دوران تولد كودكان باز‌مي‌گردد اما در يك نگاه كلي، اين دوران از زمان‌هاي حساس در تربيت فرزندان به شمار مي‌رود. به طوري كه در روايات وارده از اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بر آن تأكيد بسياري شده است. اگر به دنبال نسلي با‌ايمان و ديني هستيم بايد از همان دوران كودكي برنامه‌هاي تربيتي كودكان را با محوريت هدايت، تنظيم كنيم. فرهنگ ايراني - اسلامي ما كاملاً غني و كافي بوده و بي‌شك توانايي ظرفيت‌سازي در ذهن كودكان در جهت رشد و تعالي را دارد.

    انيمه Page master
اين كارشناس معتقد است برخی انيميشن‌‌ها با اهداف مختلفي مانند ترويج خشونت در كودكان، انتقال سبك زندگي مورد نظر، برانگيختن احساسات شهواني يا حتي نهادينه‌كردن برخی عقايد مذهبي و حزبي در كودكان ساخته مي‌‌شود. نمونه‌هاي اين انيمه‌ها فراوان هستند. از باب مثال به دو انيمه معروف اشاره مي‌كنيم.  انيمه Page master كه از رسانه‌ ملي ما پخش شد به خوبي مفاهيم مورد نظر خود را در قالب يك كارتون منتقل مي‌‌كند. در وراي اين انيمه، فرهنگ و تمدن غرب است كه تبليغ مي‌‌شود. اين كارتون با يك ارجاع تاريخي به ماجراي جنگ‌هاي صليبي اشاره مي‌‌كند و تمام سخن خود را مي‌‌گويد. شخصيت ريچارد در انتهاي مسير تكامل فراماسونري خود، مانند يك شواليه معبد به يك جنگجوي اسكلت شده (تاريخي) صليبي مي‌رسد و با يراق او كه نماد مسلمانان است جنگيده و او را شكست مي‌‌دهد.
«Cloudy with a chance of meatballs» هم كه چندين بار از سوي سيما پخش شده است، به خوبي كليدواژه‌اي به نام اميد به ظهور منجي (موعود گرايي) را به نمايش مي‌گذارد اما آنچه مطرح است اين منجي‌گرايي با نگاهي كاملاً غربي و فراماسونري است كه در آن اشخاص سودجو و حريص با اشتباهات خودشان زمينه نابودي جزيره خود را فراهم مي‌‌كنند اما در پايان فلينت به عنوان منجي، در مقابل دشمن دست‌ساز خود مي‌‌ايستد و اميد را به اهل جزيره بازمي‌‌گرداند.
به اعتقاد اين كارشناس، اين انيمه و ديگر انيمه‌هاي مشابه، موضوع جنگ‌‌هاي صليبي و تقابل فرهنگ اسلام و مسيحيت و موعودگرايي (اعتقاد به امام دوازدهم) را به خوبي مطرح مي‌‌كند. نمونه‌هاي اين انيمه‌ها بسيار فراوان است اما همگي آنها تنها يك هدف واحد را دنبال مي‌‌كنند و آن، رخنه تمدن غرب در قلب جوانان است. در مقابل اين سؤال مطرح مي‌شود كه بايد چه كار كنيم؟ بايد دانست كه پاسخ جنگ نرم با جنگ نرم است. ابزارهاي فرهنگي بايد در مقابل ابزارهاي فرهنگي جبهه مقابل قرار بگيرند. اقداماتي كه در اين زمينه بايد صورت بپذيرند عبارتند از: برنامه‌ريزي نهادهاي اجرايي مانند دولت و مجلس در راستاي تقابل با فرهنگ و تخصيص بودجه و امكانات كافي و رفع موانع به وجود آمده از قبيل اشغال وقت خانواده‌‌ها و هدايت رسانه‌ ملي و ساختن فيلم، بازي، انيميشن‌‌هاي مختلف و حتي موسيقي با محتواي ديني به عنوان خوراك فكري نوجوانان.

    شاهزاده رم، يك انيميشن پرمحتوا
خرقانی در خاتمه تأكيد مي‌‌كند: خوشبختانه در اين عرصه اقدامات خوبي از سوي قشر هنرمند جوان صورت گرفته است كه از آن جمله انيميشن زيباي (شاهزاده رم) است كه داستان زندگي و وقايع مربوط به حضرت نرجس خاتون(س) مادر بزرگوار حضرت صاحب‌الزمان‌(عليه‌السلام) است. اين انيميشن پر محتوا و انيمه‌هاي مشابه ديگر مانند (تصرف بيت‌المقدس) گوياي اين سخن است كه ايران اسلامي در عرصه‌ ساخت انيمه‌‌ها نه تنها در موضع انفعال قرار نمي‌گيرد بلكه مي‌تواند دست برتر را در اين پيكار داشته باشد. اميدواريم كه در آينده پيش رو شاهد پيشرفت روزافزون اين صنعت و هنر در راستاي دستيابي به تمدن نوين اسلامي باشيم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات