تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۹۴
رئيس‌جمهور روسيه حكم تحريم‌هاي عليه تركيه را امضا كرد

تنبيه اقتصادي آنكارا با فرمان پوتين

روزنامه همدلي - 1394/09/09 - شماره 198 - صفحه 11)

گروه بين‌الملل: در پي اقدام خلاف عرف تركيه در ساقط كردن جنگنده سوخو 24 روسيه آن هم در آسمان كشوري ثالث «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه با امضاي حكمي اجرايي تحريم‌هايي عليه تركيه را وضع كرد. پيش از اين نيز روسيه با حمله به تانكرهاي ترك مستقر در مرز سوريه اقدام به انهدام آنها كرده بود، روسيه هدف از اين اقدام را جلوگيري از فروش نفت توسط داعش عنوان كرده بود.

پايگاه اينترنتي كاخ كرملين متن كامل حكم اجرايي رئيس جمهوري روسيه براي اعمال تحريم‌ها بر ضد تركيه را منتشر كرد. براساس اين گزارش اين اقدامات اجرايي براي تضمين امنتي ملي روسيه، محافظت از اتباع روسي در برابر اقدامات كيفري و ساير اقدامات غير قانوني و اجراي تدابير اقتصادي ويژه بر ضد تركيه اتخاذ شده است ولاديمير پوتين اين دستور اجرايي را در ساعت‌هاي پاياني روز شنبه امضا كرد. آنكارا اين اقدام را مسبب ايجاد شكافي عميق‌تر ميان دو كشور خوانده است ماجراجويي آنكارا موجبات خشم بسياري از سران روسيه و در راس آنها «پوتين» را به همراه داشته است. مقامات روسي در تلاشند تا رئيس جمهور را نسبت به اتخاذ تدابير نظامي و سختگيرانه عليه تركيه ترغيب كنند. اعمال اين تحريم‌ها تاواني اقتصادي سنگيني براي دولت اردوغان داشت.

متن كامل تحريم‌هاي روسيه عليه تركيه

رئيس‌جمهور روسيه اين تصميم‌ را با هدف تضمين امنيت ملي و محافظت از منافع ملي فدراسيون روسيه و محافظت از اتباع فدراسيون روسيه در برابر اقدامات كيفري و غير قانوني و مطابق با قوانين فدرال در خصوص تدابير اقتصادي ويژه مصوب 30 دسامبر سال 2006 و بيست و هشتم دسامبر 2010، گرفته است. نهادهاي دولتي فدراسيون روسيه، نهادهاي محلي دولت روسيه، نهادهاي حقوقي، سازمان‌ها و افرادي كه در قلمرو فدراسيون روسيه هستند بايد در اجراي اقدامات خود توجه داشته باشند كه موارد ذيل به صورت موقت در قلمرو سرزميني روسيه اجرا مي‌شود:

الف) ممنوعيت يا محدوديت بر عمليات اقتصادي خارجي شامل واردات كالاهاي مشخص از جمهوري تركيه به فدراسيون روسيه كه فهرست آن در دولت روسيه مشخص است (به استثناي كالاهاي وارداتي براي استفاده‌هاي شخصي به ميزان مشخص شده در مقررات اتحاديه اقتصادي اوراسيا)

ب) منع يا محدوديت‌ بر انواع مشخص كار (و خدمات) كه ارائه‌كنندگان آن سازمان‌هاي تحت قلمرو دولت جمهوري تركيه باشند. اين منع يا محدوديت مطابق با فهرست مشخص در قوانين دولت فدراسيون روسيه است.

ج) منع كارفرمايان و پيمانكاران در زمينه كار و خدمات كه در فهرست دولت روسيه قرار ندارند، در به كارگيري اتباع جمهوري تركيه از اول ژانويه سال 2016، براي كساني كه در 31 دسامبر 2015 قرارداد كاري ندارند يا اينكه قراردادهاي حقوقي مدني با كارفرمايان ذكر شده را ندارند.

رئيس‌جمهوري روسيه همچنين تصميم گرفت از اول ژانويه سال 2016، پيرو قانون فدرال درباره توافقنامه‌هاي بين‌المللي فدراسيون روسيه مصوب 15ژوئيه سال 1995 ميلادي، و بند يك ماده 10 توافقنامه بين دولت‌هاي روسيه و تركيه در خصوص سفرهاي متقابل اتباع دو كشور مصوب 12 ماه مه 2010، اين توافقنامه را در خصوص سفرهاي اتباع تركيه دارنده گذرنامه‌هاي عادي لغو كند و در اين زمينه اتباع تركيه كه اقامت موقت و دائم در روسيه دارند استثنا هستند. همچنين آن دسته از اتباع تركيه كه نماينده‌هاي ديپلماتيك و كنسولگري جمهوري تركيه در روسيه هستند نيز مستثني محسوب مي‌شوند اين افراد و خانواده‌هاي آنان گذرنامه‌هاي ويژه دارند.

وزارت امور خارجه روسيه قرار است تعليق بخشي از توافقنامه فوق‌الذكر را به اطلاع جمهوري تركيه برساند. در اين دستور اجرايي همچنين بيان شده است كه آژانس‌هاي مسافرتي و اپراتورهاي مسافرتي قرار است فروش محصولات مربوط به سفر به خاك تركيه را تعليق كنند.

توصيه‌هاي مربوطه به دولت فدراسيون روسيه ابلاغ شده است. همچنين به دولت روسيه ابلاغ شده است كه تدابيري را براي ممنوع كردن پرواز‌هاي چارتر بين روسيه و تركيه در نظر بگيرد، كنترل بر فعاليت شركت‌هاي حمل و نقل تركيه‌اي در خاك روسيه را افزايش دهد تا از امنيت اطمينان حاصل كند، كنترل بر بنادر را بيشتر كند تا در خصوص امنيت حمل و نقل دريايي در منطقه دريايي سياه اطمينان حاصل شود كه شامل جلوگيري از حضور غير قانوني و جابجايي كشتي‌ها در محدوده بنادر دريايي آب‌هاي روسيه مي‌شود. دولت روسيه همچنين توصيه كرده است كه اگر لازم باشد در خصوص تغييرات در مدت زمان اجراي دستور رياست جمهوري و ماهيت اقتصادي ويژه اين دستور، پيشنهادات ارائه شود. دستور اجرايي رئيس جمهور روسيه از روز انتشار آن اجرايي است و تا زماني كه دستور لغو صادر نشود، قابليت اجرايي دارد.

زيان‌ هشت ميليارد دلاري تركيه از توقف سفر گردشگران روس

ممنوع اعلام شدن سفر گردشگران روس به تركيه در قانون تحريم اين كشور كه توسط رئيس جمهوري روسيه امضا شد، ممكن است درآمدهاي ارزي تركيه را از توريسم تا سالانه هشت ميليارد دلار كاهش دهد. با امضاي قانون تحريم آنكارا به دست پويتن در شامگاه شنبه، چهار روز پس از ساقط كردن بمب‌افكن سوخو 24 روسي توسط تركيه، روابط گردشگري بين دو كشور تقريبا قطع شد. همچنين نظام سفر بدون رواديد بين دو كشور لغو خواهد شد كه آخرين ضربه به آنكارا در اين بخش محسوب مي‌شود ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه با اشاره به ساقط كردن جنگنده سوخو 24 روسي توسط تركيه بر فراز آسمان سوريه گفت: نمي‌توانيم امكان وقوع حوادث مشابه را ناديده بگيريم و اگر حادثه‌اي رخ دهد. مجبور هستيد، پاسخ بدهيم و آنگاه جان شهروندان ما در تركيه به خطر مي‌افتد.

وي ادامه داد: تركيه براي سفر روس‌ها خطرناك است و امنيت ندارد كه هشدار منع سفر پس از رويداد غمناك ديروز و انهدام هواپيماي روسي و قتل خلبان ما، تدبير اجباري است. مردم روسيه از سال 2000 با كاهش مشكلات مالي و اقتصادي ناشي از فروپاشي شوروي در سال 1991، و به ويژه ممنوعيت سفر به خارج در دوران 74 ساله حاكميت كمونيستي، به سفر خارجي بيشتر علاقه‌مند شده‌اند و براساس آمارها تركيه به عنوان مقصد بيش از دو ميليون گردشگر در سال، از اصلي‌ترين مقاصد روس‌ها براي سفر به خارج محسوب مي‌شود.

مردم روسيه به دليل شرايط خاص آب و هوايي سردسيري كه در نيمي از سال بر بيشتر مناطق اين كشور حاكم است، برنامه‌هاي سفر خارجي را بيشتر در فصل سرما به مقصد كشورهاي معتدل يا گرمسير برنامه‌ريزي مي‌كنند كه با توجه به زير ساخت‌هاي توسعه‌يافته گردشگري در تركيه و خطوي هوايي بسيار فعال، اين كشور در اولويت قرار دارد. «ناتالي تور» بزرگترين شركت فعال گردشگري روسيه كه همچنين در بسياري از جمهوري شوروي سابق فعاليت مي‌كند با چندين شركت زير مجموعه خود، برنامه‌‌ريزي اين سفرها را براي گردشگران روس ديگر كشورهاي منطقه انجام مي‌دهد كه اين موضوع سبب مي‌شود، قطع رابطه در اين حوزه، ضرر مستقيم و غير مستقيم تركيه در بخش گردشگري را به بيش از هشت ميليارد دلار هم برساند.

درخواست سياستمدار روس از پوتين براي حمله هسته‌اي به استانبول

به دنبال بالا گرفتن تنش ميان مسكو و آنكار يكي از سياستمداران روس از پوتين خواست براي انتقام گرفتن از تركيه شهر استانبول را با بمب‌ هسته‌اي هدف قرار دهد. به گزارش روزنامه "ميرر" انگليس، ولاديمير ژرنوفسكي، رئيس حزب "ليبرال دموكرات" روسيه ضمن درخواست از ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري اين كشور براي ويران كردن شهر استانبول تركيه گفت: حمله با بمب‌ هسته‌اي مي‌تواند به راحتي استانبول را با خاك يكسان كند، يك بمب هسته‌اي كافي است تا اين شهر از روي زمين محو شود. در همين راستا، رئيس كميته روابط بين‌الملل در دوماي روسيه در صفحه رسمي خود در پايگاه اجتماعي "فيس بوك" اظهارات يكي از نمايندگان كنگره آمريكا را منتشر كرد كه در آن تاكيد كرده "تركيه نبايد عضو ناتو باشد."

وي به نقل از اين نماينده نوشت: بايد براي روسيه دست زد اما در مقابل مي‌بينيم كه به شدت از كاري كه كرده و به خاطر اقدامي كه دولت ما خواهان اتخاذ آن نيست يعني مقابله با تروريست‌هايي كه مردم آفريقا، خاورميانه و پاريس را مي‌كشند، از مسكو انتقاد مي‌كنند. اگر عضويت ناتو به معناي دافع از رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري تركيه است، پس در اين صورت نبايد عضو ناتو باشد يا اينكه ما نبايد عضو آن باشيم رئيس كميته روابط بين‌الملل در دوماي روسيه به نقل از اين نماينده گفت: بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه خطري عليه آمريكا و جهان غرب نيست. در صورت بركناري اسد در نهايت يك تروريست جاي او را خواهد گرفت و انديشه نابودي كشورهاي غربي را در سر خواهد پروراند.

ش.د9404474 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات