صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۰۹

اخبار ویژه روزنامه‌های 29 دی ماه

روزنامه کیهان **

بازی با قیمت خوراک پتروشیمی به کام ویژه‌خواران

سرانجام قیمت خوراک پتروشیمی به سود ویژه‌خواران تمام می‌شود؟ روزنامه جوان با طرح این سؤال نوشت: پتروشیمی‌ها درحال تحقق خواسته‌های خود هستند؛ آنها در حوزه کاهش نرخ خوراک از تلاش‌های خود ناامید نشده‌اند و آنطور که از شواهد پیداست توانسته‌اند بازی را به سود خود بازگردانند.

بیژن نامدار زنگنه وقتی به نفت آمد با کمبود شدید درآمدها مواجه شد؛ گروهی را مأمور بررسی فرصت‌های درآمدی کرد که این گروه در نخستین بررسی متوجه ویژه‌خواری فعالان پتروشیمی شد که گاز را با قیمت سه سنت در هر مترمکعب دریافت کرده و با تبدیل آن به محصولات بالادستی پتروشیمی سود کلانی از آن خود می‌کردند به‌طوری که در یک سال سودشان به حدود 400 درصد بالغ می‌شد.

تحقیقات دقیق‌تر روی میزان مصرف گاز این واحدها نشان می‌داد درصورت چهار برابر شدن قیمت خوراک وزارت نفت حداقل 6 میلیارد دلار در سال کسب درآمد کرده و از ویژه‌خواری برخی مجتمع‌‌های پتروشیمی جلوگیری می‌کند. وزارت نفت خواستار افزایش قیمت خوراک از سه سنت به 22 سنت شد که در نهایت و با همه لابی‌ها و مشکلات پیش‌رو این رقم به 13 سنت رسید اما باز هم پتروشیمی‌ها خواستار کاهش شدند. محمدرضا نعمت‌زاده و معاونش مجتبی خسروتاج که در بخش پتروشیمی فعالیت ویژه‌ای دارند فاز کاهش قیمت خوراک را دنبال کردند تا سود پتروشیمی‌ها کاهش نیابد. پتروشیمی‌ها دادخواهی خود را به دوست نزدیک خود یعنی وزیر صنعت سپردند تا حرف آنها توسط وی و البته سایر وزرا در دولت مطرح شود.

مبارزه برای مشخص شدن دستوری قیمت گاز ادامه داشت تا چند روز پیش که از دولت خبر رسید قرار است قیمت گاز برای خوراک به زیر 10 سنت افزایش یاید. از فرمولی گفته شد که براساس آن قیمت گاز هشت سنت خواهد شد. چند روز بعد اما فرمول تعیین قیمت فروش گاز طبیعی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مورد موافقت قرار گرفت و ابلاغ شد.

پس از آنکه وزیر نفت فرمول پیشنهادی تعیین قیمت گاز طبیعی خوراک واحدهای پتروشیمی را به دکتر اسحاق جهانگیری ارائه کرد، معاون اول رئیس‌جمهور فرمول یاد شده را فرمولی مناسب ارزیابی کرد که می‌تواند اطمینان لازم را به سرمایه‌گذاران در صنعت مهم پتروشیمی بدهد.

فرمول همان آرزویی است که وزیر صنعت و دوستان وی در پتروشیمی به دنبال آن بودند؛ دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: اگرچه در ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، اشاره به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نشده اما با شاخص‌های اعلام شده و محاسبات ما رقمی بین 8 تا 8/5 سنت به دست می‌آید.

این رقم درحالی اعلام می‌شود که نرخ خوراک گاز در کشورها با قیمت‌گذاری منطقه‌ای آن متفاوت است، به طوری که در سال 2014، قیمت هر مترمکعب گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی (شامل خوراک و سوخت) در آمریکا 20 سنت، در اروپا 42 سنت، آسیای شرقی 51 سنت و آمریکای لاتین 52 سنت بوده است.

جنجال رد صلاحیت‌ها برای کتمان ناکارآمدی افراطیون

عناصر جریان فتنه در پی نشست مخفیانه ضمن تاکید جنجال‌آفرینی بر سر بررسی صلاحیت‌ها به دنبال فرار از ناکارآمدی اقتصادی هستند.

به گزارش جهان‌نیوز، جلسه‌ای با حضور حسین-م،‌حسین-م-ت، محسن-ر، محسن-‌الف، بهزاد-ن و احمد-پ تشکیل و سیاستگذاری رسانه‌ای درخصوص رد صلاحیت‌ها انجام گرفته است، در این جلسه مقرر شد:

- علاوه بر مسئولین وزارت کشور، تمام استانداران بایستی نسبت به وضعیت رد صلاحیت‌ها، موضع‌گیری تا آستانه استعفا داشته باشند.

- بایستی بر ورود رهبری و رئیس‌جمهور در این صحنه اصرار ورزیده شود.

- داغ کردن رد صلاحیت‌ها در افکار عمومی می‌تواند موج ایجاد شده از سوی اصولگرایان در حوزه معیشت و اقتصاد را مهار و کم‌کاری دولت را مهار کند.

همچنین در این جلسه مقرر شده ضمن تماس با رئیس‌جمهور، از ظرفیت‌ وی نیز استفاده شود.

مردم در بودجه‌نویسی کنار گذاشته شده‌اند

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب می‌گوید مردم در بودجه‌نویسی دولت کنار گذاشته شده‌اند.

حسین راغفر در روزنامه زنجیره‌ای قانون نوشت: بودجه‌نویس بیش از اینکه به آثار بودجه‌نویسی در اقتصاد توجه داشته باشد، به ترازکردن آن توجه دارد و با این روندی که دولت‌ها پیش می‌روند 70 درصد بودجه غیر قابل تغییر و 30 درصد دیگر آن نیز تحت تأثیر نوسانات قیمت نفت است. بنابراین باید روند بودجه‌نویسی تغییر کند.

وی می‌افزاید: آنچه که در سال‌های اخیر در بودجه‌نویسی کشور کنار گذاشته شده است، مردم هستند. مردم به معنای کامل در بودجه‌نویسی اداری کشور کنار گذاشته شده‌اند. در برخی از شهرستان‌های کشور؛ به دلیل وجود صنعت بومی، کشاورزی سنتی و نبود صنایع فناوری، بخش اعظمی از درآمدهای مردم شهرستان‌ها هدر می‌رود. باید دانست آنچه از تولید کننده خرید می‌شود، بسیار نازل است؛ باید دانست صنایع در تمام کشور باید باتوجه به توانمندی‌های بومی توسعه پیدا کند. چنین اقتصادی طبعاً دلال محور بوده و تولید در آن شکل نمی‌گیرد.

دلیل اصلی ضعف بودجه نویسی در ایران دقیقاً همین جاست. امروزه بهانه دولت‌ها برای معلق کردن مسئولیت‌های قانون اساسی‌شان فقدان منابع است.

راغفر می‌گوید: اکنون که با سقوط قیمت نفت روبرو شده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در اقتصاد رکود زده شغل ایجاد شود. ما نیازمند بودجه‌ای هستیم که تابع نوسانات قیمت نفت نباشد. یکی از دلایلی که برخی از کشورها در دنیا به توسعه دست پیدا کرده‌اند، بسته شدن بسیاری از مجاری مفت‌خوارگی بوده است. طبیعی است تا هنگامی که امکان برخورداری از رانت و ربا وجود دارد، کسی به طرف توسعه حرکت نمی‌کند. امروزه شاهد هستیم عرصه‌های موفقیت دولت در مالیات گرفتن، به حقوق بگیران و در مرتبه بعدی به تولید کنندگان مربوط می‌شود.

لوبلاگ: جنگ با ایران یعنی نابودی عربستان

یک عضو شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است عربستان در صورت هر نوع جنگ با ایران نابود می‌شود.

امیل نخله استاد دانشگاه مکزیکو در تحلیلی که از سوی لوبلاگ منتشر شده خاطرنشان کرد: جنگ میان ایران و عربستان نزدیک نیست اما ژست‌های جنگی عربستان در برابر ایران و جنگ در یمن تنش‌های منطقه‌ای را تشدید و بدبختی اعراب را عمیق‌تر می‌کند. عربستان با بازداشت غیرقانونی و اعدام شیخ النمر یک پیام روشن ارسال کرد و آن این که قصد دارد صدای ناراضیان طرفدار دموکراسی را خاموش کند. رژیم سعودی با گردن زدن شیخ نمر مخالف برجسته سعودی، به عموم عرب‌ها می‌گوید که جشن گرفتن پنجمین سالگرد بهار عربی بیهوده است.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌افزاید: نقض حقوق بشر و تحمل نکردن مخالفت‌ها تأییدی دیگر بر تنفر خاندان حاکم سعودی از آرمانهای دموکراتیک و فعالان بهار عربی است. رژیم سعودی مثل دیگر رژیم‌های دیکتاتور در مصر، بحرین و کشورهای دیگر معتقد است که استبداد به هرج و مرج ارجحیت دارد. جنگ ویرانگر یمن و جنگ جدی قدرت داخل خاندان سلطنت سعودی طراحی شده است. مشکلات اقتصادی و کسری‌های بودجه نیز که حاصل کاهش بی‌سابقه قیمت نفت ناکامی‌های دیپلماتیک منطقه‌ای سعودی‌هاست، به مشکلات این رژیم در سال 2016 و بعد از آن می‌افزاید.

امیل‌نخله خاطرنشان کرد: جنگ عربستان در یمن برغم حمایت‌های نظامی، تسلیحاتی، لجستیک و اطلاعاتی نیروی ائتلاف و کشورهای خارجی به تحقق هیچ یک از اهداف تعیین شده‌اش منجر نشده و فقط موجب ویرانی شده است. عربستان برغم برتری نظامی‌اش بر حوثی‌ها نمی‌تواند جنگ یمن را ببرد، جنگ‌افروزی علیه ایران فاجعه‌بار خواهد بود. عربستان اگر وارد جنگ با ایران شود، نابودی خود را رقم زده است.

با تیم اقتصادی که دولت دارد نباید انتظار معجزه داشت

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت می‌گوید کارنامه تیم اقتصادی دولت نامطلوب است و با چنین تیمی نباید امیدوار بود معجزه‌ای اتفاق بیفتد.

روزنامه دنیای اقتصاد با طرح این سؤال که آیا برجام در اقتصاد معجزه می‌کند؟ نوشت: انتظار رکود تورمی میراثی به جا گذاشته است که رکودش باعث نگرانی شدید فعالان اقتصادی، سیاست‌گذاران و شاغلان شده است و تورمش باعث کاهش شدید قدرت خرید خانوارها. حال با کنار رفتن سایه تحریم‌ها که عامه مردم و فعالان اقتصادی تصور می‌کنند علت اصلی این مصائب بوده است، این پرسش برای مردم مطرح شده که آیا دوران این سختی‌ها با اجرای برجام به پایان خواهد آمد؟

این روزنامه با بیان اینکه فایده برجام دارای کارکرد سلبی است تا ایجابی می‌افزاید: کارکرد اصلی برجام و انتظار دو ساله برای فرجام خوش آن، جلوگیری از تشدید مشکلات پیچیده و در هم تنیده‌ای بود که ریشه اصلی آن بی‌تدبیری‌های سیاستی و عامل فرعی اما تشدیدکننده آن، تحریم‌های ظالمانه بود. به همین دلیل، تصور کارکرد ایجابی برای برجام بدون تدابیر سیاستی مکمل، تخیلی بیش نیست؛ اگرچه برخی اثرات هیجانی زودگذر بر آن مترتب است که امید می‌رود سیاست‌گذار بر این هیجانات دل نبندد.

دنیای اقتصاد خاطرنشان کرد: در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که برجام اگرچه شرط لازم برای خروج از گرداب چالش‌های درهم تنیده اقتصادی است، اما شرط کافی نیست. اجرای برجام، مه غلیظ جاده را که حرکت ماشین اقتصاد را با مخاطرات غیرقابل پیش‌بینی مواجه کرده بود، برطرف می‌کند، اما سؤال این است که آیا خود این ماشین را یارای حرکت است یا نه؟ با مروری بر کارنامه تیم اقتصادی در دو سال اخیر که قرار است این ماشین از نفس افتاده را مجدداً به کار اندازند به سختی می‌توان به سؤال فوق پاسخ مثبت داد. احتمالاً رئیس جمهور نیز به این نتیجه رسیده باشد که به راه انداختن ماشین اقتصاد، نیازمند همان عزم و اراده‌ای است که در حل و فصل مسئله هسته‌ای به کار گرفته شد؛ با هدایت تیمی که ویژگی‌های تیم مذاکره هسته‌ای را با خود داشته باشد و ماندن در وضعیت فعلی هرگز این دو شرط کافی را فراهم نمی‌کند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* لغو تحریم‌ها علیه ایران، ارتجاع عرب را به خشم آورده است. روزنامه گلف نیوز می‌نویسد: «روز اجرا» برای ایرانیان «روزی بسیار ویژه» بود، با این حال،‌ به نظر می‌رسد اعلام لغو تحریم‌ها و جار و جنجال‌های برآمده از آن، اعراب را تحت تاثیر قرار نداده است. این روزنامه به نقل از یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت می‌گوید: «کری ادعا می‌کند جهان امروز امن‌تر است. به نظر می‌رسد او معتقد است نقش یک آدم خوب را در یک فیلم هالیوودی، که برنده می‌شود، بازی می‌کند.» وی افزود: پرزیدنت اوباما و ایران مدعی هستند پس از هفت سال پیروز شده‌اند. حالا ما با یک اتحاد اوباما – آمریکا – ایران، با حمایت کری و ظریف، روبرو هستیم. روشن است که اوباما از زمان انتخاب روی ایران شرط‌بندی کرده بود، و چند ماه پیش از ترک کاخ سفید، رویایی را که هفت سال روی آن کار کرده بود عملی کرده است.» همین روزنامه با اشاره به تصمیم چند کشور عرب به قطع روابط سیاسی با ایران، به نقل از محمد جابر تحلیلگر سیاسی نوشت: هدف جدیدترین تحولات در منطقه این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه و جهان اسلام بطور کلی ضعیف شوند.

* فولکر پرتس، مشاور ارشد صدراعظم آلمان در گفت و گو با رادیو «بایرن» گفت:‌ درحالی که همه به ابزار نظامی برای حل مشکلات خود فکر می‌کنند، مساله ایران نشان داد که دیپلماسی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. وی با اشاره به مخالفت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و جمهوری خواهان آمریکا افزود: به هر حال وقتی مصالحه‌ای انجام می‌شود، طرفینی وجود دارند که از آن توافق ناراضی هستند. طبعاً منتقدانی در منطقه وجود دارند؛ به ویژه عربستان سعودی وکشورهای حاشیه خلیج فارس نگران این هستند که با لغو تحریم‌ها ایران نیز در بعد اقتصادی قوی‌تر شود. وزیر خارجه عربستان نیز در نخستین واکنش پس از اجرایی شدن برجام نسبت به افزایش توان مالی ایران ابراز نگرانی کرده بود و آقای روحانی در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در همین زمینه گفت هیچ همسایه و یا مسلمانی نمی‌تواند از پیشرفت همسایه‌اش نگران باشد.

* دولت ترکیه برای چراغ سبز نشان دادن به حماس، از رژیم صهیونیستی اجازه گرفت. یک روزنامه چاپ ترکیه نوشت: دولت ترکیه برای دیدار با «العاروری» از رهبران حماس و اقامت وی در این کشور، با تل‌آویو هماهنگی کرد و پس از اخذ موافقت سران رژیم صهیونیستی به حماس چراغ سبز نشان داد.

*********************************

روزنامه خراسان**

انتخاب مدعی شد :

یک مقام مسئول و آگاه در استانداری البرز، ضمن تایید خبر رد صلاحیت برخی چهره های مشهور و پرحرف و حدیث حوزه انتخابیه استان گفت: فاطمه آجرلو از کاندیداهای مطرح جبهه پایداری و جریان حامی احمدی‌نژاد، جواد خیابانی مجری و گزارشگر فوتبالی و همچنین سید علی آقازاده شهردار اسبق کرج در هیئت مرکزی نظارت استان رد صلاحیت شدند.

تابناک نوشت :

حجت الاسلام حاجی صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به دستگیری و آزاد کردن تعدادی از سربازان آمریکایی در خلیج فارس از سوی ایران، گفت: این اقدام اقتدار و قاطعیت نیروهای ایران را به منصه ظهور رساند.وی با اشاره به اینکه آزادی این سربازان به دلیل رایزنی های دیپلماتیک نبود، گفت: برای ایران مسجل شده بود که این افراد بدون قصد قبلی و سهوا وارد آب های سرزمینی ایران شده اند و لذا بر اساس رافت اسلامی با آنها برخورد شد.

خبرآنلاین نوشت :

وزارت خارجه آمریکا بالاخره به کامران نجف‌زاده و خانواده‌اش روادید داد تا او به‌عنوان خبرنگار و مدیر دفتر صدا و سیما در نیویورک مشغول به‌کار شود. روادید نجف زاده هم مانند نوباوه و غرقی نمایندگان اسبق صدا و سیما در نیویورک از نوع سی 2 یعنی یکبار ورود است و از 25 مایلی سازمان ملل هم نمی تواند خارج شود.

روز نو نوشت :

شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای کشورمان با انتشار تصویری از دخترش آرمیتا در صفحه شخصی اینستاگرامش به اعلام لغو تحریم‌ها علیه ایران واکنش نشان داد و نوشت: امید که لبخند و آرامش در زندگی تو و همه فرزندان ایران زمین پایدار باشد.

*********************************

روزنامه ایران**

بررسی آزمایش‌های موشکی ایران در اتحادیه اروپا

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «اتحادیه اروپا هفته آینده برای بررسی امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در پی آزمایش موشکی این کشور تشکیل جلسه می‌دهد.» به گزارش «فارس»، «لوران فابیوس» در گفت‌وگو با «اسکای نیوز» افزود: «فرانسه در تلاش برای کاستن از تنش بین عربستان و ایران است.»

یک ماه مهلت مجدد دادگاه به بابک زنجانی

دادگاه با تقاضای مهلت یک ماهه بابک زنجانی برای بازگرداندن پول بیت‌المال موافقت کرد.«یک منبع آگاه قضایی» ضمن اعلام این خبر به «میزان» افزود: «پس از رفع تحریم‌ها و بازشدن سوئیفت، دادگاه به منظور از بین بردن هرگونه بهانه‌جویی از تاریخ 29 دی ماه به مدت یک ماه به بابک زنجانی فرصت داد تا برای بازگرداندن پول بیت‌المال اقدام کند.» در همین حال، «تسنیم» نوشت: «در حالی که وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده با وجود خروج ۴۰۰ شرکت و فرد ایرانی از لیست تحریم‌ها، کماکان ۲۰۰ نفر دیگر در لیست سیاه باقی خواهند ماند؛ وکیل بابک زنجانی می‌گوید تا زمانی که موکلش از لیست تحریم خارج نشود امکان پرداخت بدهی نفت وجود ندارد.»

یکی از زندانیان امریکایی، ایران را ترک نکرد

در حالی که خبر می‌رسد هواپیمای حامل جیسون رضاییان و دیگر زندانیان امریکایی ایران را ترک کرده، مقامات واشنگتن اعلام کردند که یکی از 5 نفر از زندانیان امریکایی که براساس تبادل زندانیان باید ایران را ترک می‌کرد، این کار را نکرد. یک مقام ارشد امریکایی که خواست نامش فاش نشود، به «آسوشیتدپرس» گفت:«آنهایی که می‌خواستند از ایران خارج شوند، آن کشور را ترک کرده‌اند.» این مقام اشاره‌ بیشتری به اینکه آیا منظور آن است که نصرت‌الله خسروی خود نخواسته ایران را ترک کند یا اینکه موضوع دیگری در جریان بوده، نکرده است.

بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد آزاد شد

مشاور اجرایی دولت دهم که روز 18 خرداد امسال به اتهام مسائل مالی بازداشت شده بود، پس از 7 ماه حبس با سپردن قرار وثیقه، عصر دیروز از اوین آزاد شد. به گزارش «ایران»، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب تهران پس تحقیقات تکمیلی قرار بازداشت بقایی ۴۶ ساله، دومین معاون محمود احمدی‌نژاد را به وثقیه تبدیل کرد. وی نیز با سپردن وثقیه تعیین شده به بازپرسی از زندان آزاد شد. سید اصغر حسینی، یکی از وکلای بقایی با تأیید آزادی موکلش به «ایران» گفت: «حمید بقایی ساعت 16:30 روز گذشته با تبدیل قرار بازداشت، آزاد شد.» وی از توضیح درباره نحوه تبدیل قرار بازداشت به وثیقه، خودداری کرد و پاسخ به این سؤال را به نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه موکول کرد.

ادامه رایزنی‌ها برای اعطای وام روسیه به ایران

رایزنی‌ها برای اعطای یک وام پنج میلیارد دلاری روسیه به ایران همچنان ادامه دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، توافقات اولیه درخصوص اعطای وام پنج میلیاردی روسیه به ایران در زمان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه به تهران در نوامبر گذشته انجام شد. هدف از این وام اجرای پروژه‌های مشترک است. «سرگئی استورچاک» معاون وزیر دارایی روسیه گفت: «مسکو هنوز وامی به ایران نداده است، اما گفت‌وگوها در این زمینه همچنان در جریان است.» او تأکید کرد: «این روسیه است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. روسیه ممکن است به دلیل کمبود بودجه اعطای وام در آینده را متوقف کند، اما توافقات قبلی در این زمینه اجرایی خواهند شد.»

احضار زاکانی به دادسرا

به گزارش «فارس»، علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس پس از بیان سخنانی مرتبط با پرونده «کرسنت» به دادسرا احضار شد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

حبس ابد برای 3 انقلابی بحرینی

دادگاه بحرین 3 معترض را به زندان ابد محکوم کرد. این انقلابیون از سوی وزارت کشور بحرین متهم هستند قصد کشتن یکی از عناصر پلیس را در منطقه الدراز واقع در غرب منامه داشتند. گزارش‌های بین‌المللی تایید می‌کند دستگاه قضایی در بحرین دنباله‌رو دستورات رژیم حاکم بر منامه است. مرکز تحقیقات جنایی بحرین بازداشت‌شدگان را شکنجه می‌کند تا از آنها اعتراف بگیرد و سپس بر پایه اعترافات اخذ شده، آنها را محکوم کند.

تشدید نبرد تبلیغاتی کره‌شمالی

سئول دوشنبه اعلام کرد پخش اعلامیه تبلیغاتی از سوی کره‌شمالی به‌عنوان تشدید یک نبرد تبلیغاتی به علت تازه‌ترین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ به حساب می‌آید. این اعلامیه‌ها که با بالن‌های هلیمی به سوی دیگر مرز فرستاده شده، ظاهرا در واکنش به تصمیم کره‌جنوبی برای پخش ترکیبی از پیام‌های تبلیغاتی و موسیقی پاپ به داخل کره‌شمالی با استفاده از بلندگوهای بزرگ در مرز است. کره‌شمالی در کنار این اعلامیه‌ها، با پخش تبلیغات خود از طریق بلندگو، واکنش نشان داده است. این اقدامات متقابل در نتیجه چهارمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی است که ششم ژانویه انجام و تقریبا به طور جهانی محکوم شد.

حمله راکتی به سفارت ایتالیا در کابل

سفارت ایتالیا در کابل هدف اصابت دست‌کم یک راکت قرار گرفت و بر اثر اصابت این راکت بخشی از این سفارت دچار آتش‌سوزی شد. این در حالی است که پیش‌تر سفارت اسپانیا در کابل مورد حمله مهاجمان قرار گرفت که در پی آن شماری کشته و زخمی شدند. کنسولگری‌های هند و پاکستان نیز در شهرهای مزارشریف و جلال‌آباد مورد حمله قرار گرفته بودند. در ماه‌های اخیر حمله به اماکن دیپلماتیک در افغانستان افزایش یافته است. تاجیکستان از بیم این حملات کنسولگری‌های خود را در بدخشان و قندوز به شکل موقت بست.

وضعیت فوق‌العاده اقتصادی در فرانسه

رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام وضعیت فوق‌العاده اقتصادی، خواستار بازتعریف الگوی اقتصادی و اجتماعی این کشور شد. به گزارش آسوشیتدپرس، فرانسوا اولاند دیروز دوشنبه تاکید کرد: «اکنون زمان آن فرارسیده است تا الگوی اقتصادی و اجتماعی فرانسه را باز تعریف کنیم». او در سخنرانی سالانه خود برای صاحبان کسب و کار، یکسری تدابیر اقتصادی را پیشنهاد داده است تا رشد اقتصادی فرانسه را رونق داده و بیکاری مزمن را کاهش دهد. اقتصاد فرانسه اکنون برای مدت زمان طولانی است که با رکود روبه‌رو شده است. اولاند بر ضرورت به‌روزرسانی الگوی کسب و کار نیروی کارپسند در یک اقتصاد آنلاین که به طور فزاینده‌ای در حال جهانی شدن است، تاکید کرده است

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات