تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۶۸۵۶
تصویب یک فوریت طرح «اقدام متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس؛

فرجام برجام باز هم به تاخیر افتاد

پایگاه بصیرت / علی فراهانی

(روزنامه ابتكار - 1394/07/13 - شماره 3259 - صفحه 15)

گروه سیاسی - در حالی که گفته می‌شد بعید است گزارش کمیسیون برجام به صحن علنی برسد و علی‌رغم بحث‌هایی که نمایندگان موافق و مخالف توافق در این کمیسیون داشتند که در نهایت به خروج موافقان برجام از جلسه کمیسیون رسید، دیروز گزارشی به صحن علنی آمد که در آن به لزوم تصویب یک طرح برای الزام دولت به اجرای برجام تحت شرایط خاص اشاره شده بود. این طرح دیروز در صحن علنی مجلس مطرح شد که در نهایت از دو فوریت آن، یک فوریت رای آورد. با این حال جلسه علنی دیروز، از حاشیه‌سازی‌های دلواپسان خالی نبود.

جلسه علنی دیروز مجلس که قرار بود به روال همیشگی روزهای یکشنبه از ساعت 8 صبح آغاز شود، برای گفت‌وشنودهای نمایندگان درباره برجام، غیرعلنی و با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد. پس از آن نمایندگان در اولین دستور، گزارش کمیسیون ویژه برجام را استماع کردند. این گزارش در 19 صفحه نگارش شده بود و سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون آن را در بیش از 50 دقیقه قرائت کرد. در این گزارش تاکید شده که کمیسیون در مورد برخی جنبه‌ها و تبعات برجام به نتیجه‌گیری کامل نرسیده و در برخی موارد هم پیشنهاداتی برای اجرای برجام ارائه شده است که شاید همین موضوع نشان از کم‌اثری عملکرد آن باشد. نمایندگان بلافاصله بعد از ارائه گزارش برجام وارد بررسی طرح دوفوریتی «اقدام متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» شدند. این طرح که با 75 امضا به هیات رئیسه تقدیم شده بود مورد مخالفت نمایندگانی از جمله حمید رسایی، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس قرار گرفت.

مجادله لفظی لاریجانی و رسایی

رسایی در جریان مخالفت خود، وارد یک مباحثه لفظی با لاریجانی شد که واکنش رئیس مجلس را در پی داشت. رسایی در تذکری خطاب به رئیس مجلس، گفت: آقای لاریجانی شما در جلسه غیرعلنی صبح یک ساعت در تایید این طرح دو فوریتی صحبت کردید. در این هنگام لاریجانی پاسخ داد که صحبت‌های بنده در توضیح این طرح و نه تایید آن بوده است. رسایی در این هنگام پاسخ داد: توضیحات شما مبتنی بر این بود که نمایندگان به این طرح رای دهند. از طرف دیگر شما اجازه توزیع و تکثیر طرح‌های دیگری را در این خصوص ندادید که خلاف عدالت و قانون است. این صحبت‌های رسایی با واکنش رئیس مجلس مواجه شد و گفت: آقای رسایی چرا صحبت‌هایی را مطرح می‌کنید که در جلسه عنوان نشده است. شما و آقای حسینیان هم در جلسه غیرعلنی نیز صحبت کرده‌اید و نظراتتان را مطرح کردید.

رسایی تذکرش را ادامه داد و مجددا گفت: علی‌رغم این صحبت‌ها اجازه توزیع و تکثیر طرح‌های دیگر را ندادید. از طرف دیگر در جلسه غیرعلنی موضوعاتی منتسب به دفتر آقا شد که جای رسیدگی دارد و خواهش دارم که بعدا پیگیری کنید. لاریجانی در واکنش به این صحبت رسایی اظهار کرد: ما چیزی را به رهبری منتسب نکردیم در این رابطه شما و مجلس باید تصمیم‌گیری کنید و ربطی به رهبری ندارد. رسایی مجددا خطاب به لاریجانی گفت: شما در جلسه غیرعلنی گفتید که از دفتر رهبری زنگ زدند که چرا زودتر تصمیم‌گیری نمی‌کنید. لاریجانی در واکنش گفت: تماس از دفتر آقا بوده و حتی آیت‌الله مکارم نیز نامه نوشتند و خودتان هم دیدید. همه منتظرند که شما تصمیم بگیرید. رئیس مجلس در نهایت تذکر و اخطار قانونی اساسی رسایی را بی‌ارتباط با رای‌گیری فوریت‌های این طرح دانست و آن را رد کرد.

تصویب یک فوریت از دو فوریت طرح برجام

در ادامه لاریجانی، به عنوان موافق این طرح دوفوریتی به دفاع از آن پرداخت و سعی کرد در زمانی که در اختیار دارد به اظهارات مخالفان پاسخ دهد. او بر فوریت و اضطرار تصویب این طرح در صحنه بین‌المللی تاکید کرد و گفت: تعلل در اجرا به ضرر ما خواهد بود نه به نفع ما. پس از سخنان رئیس مجلس، طرح دوفوریتی اجرای برجام در میان فریادهای دو-دوی نمایندگان مخالف به رای گذاشته شد. نمایندگان با 5 رای کمتر به دو فوریت این طرح رای مخالف دادند و لاریجانی یک فوریت آن را به رای گذاشت. در نهایت، مجلس با 168 رای موافق به یک فوریت طرح اجرای برجام رای داد و این طرح برای بررسی بیشتر و قرار گرفتن در دستور کار مجلس به کمیسیون ارجاع شد. رئیس مجلس هم به کمیسیون مربوطه متذکر شد که زمان را در نظر بگیرند و هرچه سریع‌تر این طرح را بررسی کنند.

در این میان حاشیه‌هایی برای مجلس به وجود آمد و رای گیری دو فوریت طرح اجرای برجام با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد. این نمایندگان با تجمع در جایگاه هیات رئیسه عنوان کردند که در رای‌گیری اشکالی پیش آمده و رای برخی از نمایندگان به دلیل قطع بودن داستگاه رای‌گیری لحاظ نشده است و با رای‌گیری مجدد می توان به آرای واقعی دست یافت. هیاهو و اعتراضات نمایندگان واکنش‌های رئیس مجلس را به دنبال داشت که گفت اگر کسی شبهه‌ای دارد باید از طریق آیین‌نامه داخلی مجلس آن را برطرف کند.

جمع شدن در جایگاه هیات رئیسه مجلس مشکلی را حل نخواهد کرد. در ادامه ضرغام صادقی و سیدشریف حسینی اعضای هیات رئیسه مجلس اقدام به متفرق کردن نمایندگان از جایگاه هیات رئیسه کردند. مجلس تحت حاشیه‌های برجام، گزارش برجام و طرح دوفوریتی وارد دستور دیگری شد و طرح اصلاح قانون تجارت را تصویب کرد. سپس نطق‌های نمایندگان آغاز شد. نطق‌های دیروز نمایندگان، به طور واضح و مشخص در فضای برجام و گزارش کمیسیون ویژه بود. در نهایت در حالی که انتظار می‌رفت نمایندگان مجلس که از حضور در مراسم تشییع پیکر شهدای فاجعه منا به خاطر تصمیم‌گیری درباره برجام جامانده بودند به تصمیم برسند، عملا نتیجه زیادی از این جلسه به دست نیامد.

مجلس مسائل مهمتری غیر از برجام هم دارد

محمد دامادی نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی پیرامون طرح یک فوریتی برجام دیروز مجلس به «ابتکار» گفت: برخی از نمایندگان مجلس با طرح دو فوریتی برجام مخالفت داشتند و باید این طرح توسط یک سوم مجلس به تصویب می‌رسید که انجام نگرفت و قرار شد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد رسیدگی قرار بگیرد. وی در ادامه افزود: قرار بود با طرح دو فوریتی برجام الزاماتی به دولت شود تا طرف مقابل به همه تعهدات خودش عمل کند. دامادی در پاسخ به این سوال که چرا حمید رسایی در صفحه اینستاگرام خود مجلس را دیکتاتور خطاب کرده‌است، تاکید کرد: توهین به مجلس‌شورای‌اسلامی، توهین به ملت، خانواده شهدا و جانبازان است. چرا که رئیس مجلس هم فردی عزیزی‌است.

خانواده لاریجانی‌ها به ادب و شخصیت معروف هستند و مجلس را دیکتاتور خطاب کردن سخنی ناصحیح و خارج از اصول اخلاقی‌است. او در ادامه اضافه کرد: حمید رسایی بهتر است معنای دقیق دیکتاتوری را بداند و بعد به زبان خود جاری سازد. مجلسی که مشکلات مردم، اقتصاد کشور، کارخانه‌های تعطیل شده و ... را بیان می‌کند دیکتاتور است؟ چرا این آقایان در هشت سال گذشته این افاضات را بیان نمی‌کردند و حالا در این دو سال دیکتاتوری شکل گرفته؟ وزیری که از طرف دولت به سنگال رفته بود و توسط مقامات آن کشور حکم عزل وی به وزیر خارجه کشورمان ابلاغ شد، دیکتاتوری نبود؟ به نظر من این گونه گفتمان‌ها باعث نا امنی در کشور می‌شود. دامادی در خصوص تحصن کنندگان مقابل مجلس توضیح داد و گفت: قطعا تحصن نمی‌تواند رفتار قانونی باشد و رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که در کشور دو دستگی رخ ندهد. معلوم نیست تحصن کنندگان بر چه اساسی آمدند و رفتند.

او در ادامه افزود: آیا چنین اقداماتی از قبیل تحصن و تظاهرات برای موافقان برجام وجود دارد؟ اگر به مخالفان آن هم بدون مجوز قانونی اجازه تحصن داده می‌شود حداقل به موافقان برجام هم چنین اجازه‌ای داده شود. اگر هم به موافقان برجام بدون مجوز اجازه تحصن یا تظاهرات داده می‌شد امکان نداشت رفتار خوبی با آنان صورت می‌گرفت زیرا در بین مخالفان برجام غذاهای آماده، بسته‌بندی شده و رایگان توزیع شده بود. این نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی درگیری‌های لفظی برخی از نمایندگان با رئیس مجلس را کذب خواند و افزود: درگیری لفظی وجود نداشته و فقط برخی از نمایندگان به موضوع برجام اعتراضاتی داشتند همیشه در مجلس سر و صدا وجود داشته و دارد.

به گفته دامادی، اقلیت مجلس صدایش بلند است برخی هم در خصوص برجام دلواپس هستند. متاسفانه برخی با نگاه‌های سیاسی و جناحی که دارند بر این باورند که فقط خودشان به فکر منافع ملی هستند و بقیه به دنبال ضرر به کشور هستند. او با بیان اینکه اکثریت مردم موافق برجام هستند، تاکید کرد: همان مردمی که به نمایندگان رای دادند تا وارد خانه ملت شوند یا به حجت الاسلام روحانی رای دادند تا دولت تدبیر و امید را تشکیل دهد با قضیه برجام موافق هستند و این موضوع بر همگان آشکار و مبرهن است و دلیل نمی‌شود به‌خاطر اقلیتی که مخالف برجام هستند نظر مردم را فراموش کرد. این نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان اینکه ایران مسائل مهمتری به غیر از برجام دارد، تصریح کرد: جامعه را نباید به دو گروه موافق و مخالف تبدیل کرد.

نباید به همه مسائل نگاه سیاسی و جناحی داشت

حسین گروسی، نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی نیز درباره ماجراهای دیروز مجلس به «ابتکار» گفت: طرح‌های دو فوریتی بسیاری به یک فوریتی تبدیل شده‌است و این طرح موضوع عجیبی نیست. برخی اعتقاد داشتند که طرح برجام باید به کمیسیون برود و رسیدگی شود تا ان‌شاءالله در صحن علنی مجلس با رای حداکثری تصویب شود. او در ادامه به حاشیه‌ها و درگیری‌های لفظی که برخی نماینده‌ها با یکدیگر داشتند اشاره کرد و گفت: بین نمایندگان انتقادات زیادی رخ می‌دهد اما به نظر من نباید به همه مسائل نگاه جناحی، حزبی و سیاسی داشت. متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس به قضیه برجام دیدگاه جناحی دارند. به گفته گروسی، باید نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی به فکر منافع ملی باشند.

این نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا حمید رسایی در صفحه اینستاگرام خود مجلس را دیکتاتور خطاب کرده‌است، بیان کرد: سخن حمید رسایی به هیچ عنوان صحیح نیست چراکه مجلس‌شورای‌اسلامی یکی از دموکراتیک‌ترین مجالس در دنیاست. او در ادامه افزود: نمایندگان مجلس می‌توانند همه نظرات خودشان را بیان کنند زیرا مجلس‌شورای‌اسلامی و نمایندگان در بیان عقاید و نظرات آزاد هستند. گروسی در ادامه به پیام دفتر رهبر معظم انقلاب به تحصن کنندگان مقابل مجلس اشاره کرد و گفت: همواره سخنان رهبر فرزانه انقلاب فصل الخطاب بوده و هست. چرا که ایشان بیان کردند در قضیه برجام همدلی صورت بگیرد و همه نمایندگان و مسئولان نظام باید به فکر منافع ملی باشند نه جناحی.

http://ebtekarnews.com/?newsid=20997

ش.د9402714

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات