صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۷۱۱۴

روحاني درگير معناي انقلاب

دو هفته مانده تا انتخابات، رئیس‌جمهور در رفت‌و آمدهايش از متروي مشهد تا همایش زنان و تا مراسم جایزه کتاب سال، ناگهان در «معنای انقلاب» گیر کرد و از حرکت ایستاد!
 ظاهراً روحانی به دنبال معنای جدیدی از انقلاب می‌گردد؛ یک معنای «برجامی» یا «یک معنای قابل مذاکره از انقلاب»(!) که درست  در میانه دهه فجر و چند روز مانده به دو انتخابات سرنوشت‌ساز، به مردم ایران که امتحان انقلابیگری خود را به درستی در چهار دهه گذشته و دفاع مقدس و همین حالا در دفاع از محور مقاومت پس داده‌اند، توصیه به « اجماع در مفاهیم انقلاب» می‌کند: «‌هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. هنوز نیاز است که ما انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم؛ چه کسی انقلابی است؟ و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟!» 

به نظر می‌رسد مذاکرات منتهی به برجام ذهن رئیس‌جمهور را درگیر مفاهیم انقلاب و انقلابیگری از نظر غرب و امریکا کرده و منظور ایشان از نداشتن اجماع در مفاهیم انقلاب، اجماع با غربی‌هاست! اتفاقاً‌ این روزها امریکایی‌ها نیز مرتباً‌ یک راه جدید پیش پای ایران می‌گذارند:‌« ایران باید بین اینکه یک حکومت باشد یا یک انقلاب، انتخاب کند.» و اوباما به صراحت مي‌گويد: «ايراني‌ها بايد بين مرگ بر امريكا و اشتغال يكي را انتخاب كنند». آيا رئيس‌جمهور از اين كنش‌هاي غربي به فكر واكنش در بازتعريف انقلاب افتاده است؟!

شايد رئیس‌جمهور محترم معتقد است که آزادی، استقلال و اسلامیت و جمهوریت، در تراز یک حکومت اسلامی، مفاهیمی «نسبی‌»‌اند که در گذر زمان و بسته به شرایط موجود، قابل تفسیر و اندازه‌گیری مجدد هستند که اینگونه بی‌پروا می‌گوید: «‌همه ما به خیابان‌ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اما هنوز هم نیاز است راجع به این سه واژه تبیین کنیم»؟!  رئیس‌جمهور خوب می‌داند که مفاهیم اصلی انقلاب همگی از بطن اسلامیت نظام استخراج شده است و بنابراین استقلال و آزادی جز یک تفسیر مطلق واحد نمی‌تواند معنای دیگری داشته باشد و نمی‌توان آن را نسبت با توافقات و مذاکرات و روابط ما با غرب و شرق سنجید و ارزیابی مجدد کرد. معنای انقلاب ثابت و مطلق است و استراتژی ما تغییرناپذیر است.  آنچه تغییر می‌کند شاید روش ما باشد و این برای رئیس‌جمهور امری پوشیده نیست و به همین خاطر سخنان روحانی در افتتاحیه جایزه کتاب سال ناخواسته زمینه را برای معاندان انقلاب در تحریف و انحراف انقلاب از اهداف و آرمان‌های اولیه باز می‌کند تا مشتی فرصت‌طلب نسخه جدید برای انقلاب و انقلابی‌گری ملت ایران بنویسند و مشق جدید خود از معنای انقلاب را در دست گرفته و در جلسه امتحان رئیس‌جمهور حاضر شوند! ما معنی انقلاب را از امام شنیده‌ایم و به آن عمل کرده‌ایم. جهان یکپارچه گواه انقلابی‌گری ما است اما واحسرتا که حالا در آستانه40سالگی انقلاب رئیس‌جمهور کشور، در معنای انقلاب گیر كرده است. اميدواريم كه تعريف دوباره انقلاب از نظر رئيس‌جمهور به معناي تجديدنظرطلبي در آرمان‌هاي انقلاب نباشد.
منبع: فردا نیوز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات